Slippende versnellingsbak is dit normaal?

Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Hey mede tankbestuurders,

Ik maak me een beetje zorgen om mijn versnellingsbak, tijdens de vakantie werd de motor logisch wat warmer (reed met 35c door de bergen) en ik merkte heel sterk dat de versnellingsbak door slipt wanneer hij in "D" staat. Ik heb dit gister geprobeerd te reproduceren in het filmpje hieronder alleen het was minder warm en was maar een half uurtje onderweg. Je ziet in de video dat het toerental omhoog gaat bij het geven van een beetje gas, zonder dat de bak schakelt of de snelheid toeneemt. Is dit normaal? Mijn vorige auto A6 3.0 tdi deed dit niet. Maar goed dit is mijn eerste volvo automaat.



Ook kreeg ik deze melding tijdens het trekken van de caravan, maar na het lezen op het forum zal dit waarschijnlijk zijn dat de bak t heet werd, na het switchen naar manual schakelen ging deze melding na een paar uur weg. En heb ik hem ook niet meer gezien.
WhatsApp Image 2022-08-16 at 9.35.18 AM.jpeg
Ik heb bij de handelaar waar ik de auto gekocht heb nog garantie op de motor en bak, dus daarom wil ik even weten wat ik hier mee moet doen, of moet de bak gewoon een powerflush krijgen?

Alvast dank!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28664
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een klein beetje slip hoort bij de oude Geartronic, maar dat in het filmpje is al teveel.
Zeker als de bak te heet is geweest kan flushen geen kwaad. Vaak lost dit ook het slippen op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Te veel slip idd. Met een storingscode zou ik 'm zeker nog eventjes uit laten lezen. Kans dat de olie te heet was is groot. Maar voor 't zelfde geld zit er (ook) wat anders niet lekker. Het blijft een GM bak die niet al te goed bekend staat... Blijkt de olie te heet geweest te zijn, zou ik 'm flushen, blijkt er meer aan de hand; garantie claimen.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Ik zou dit zeker even met de handelaar bespreken... kijken wat hij wil doen onder zijn garantie.
Misschien dat hij je naar een bepaalde garage wil sturen hiervoor, maar je kan altijd even deze noemen en aangeven dat jij hier op selecteert aan de hand van ervaring en/ of afstand.
Hij kan dan alsnog besluiten met 1 van deze garages akkoord te gaan, of een compensatie voor te stellen. Wel kan je informeren naar prijzen uiteraard. Ook de garage waar zijn voorkeur bij ligt, mocht er een prijsverschil zijn dan kan je hier nog over discuseren.

Laat je even weten of het geholpen heeft?
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Deze slip is inderdaad veel te groot als ik deze vergelijk met mijn eigen auto. Een beetje zit er altijd in omdat het een automaat met koppelomvormer betreft. Hiermee kan de auto veel zachter schakelen dan menige DSG-bak achtige automaat. Nu is mijn auto, net als de meeste XC90's met een zesversnelling AW bak uitgerust. De versnellingsbak van een T6 is in de praktijk niet de meest sterke versie gebleken. Verder heeft de AW bak een lockup in de 3e, 4e, 5e en 6e versnelling en ik weet niet hoe dat bij de bak van de T6 zit. Dat zou ook nog een verschil kunnen maken in gedrag.

Ik vermoed ook dat je jouw probleem niet kunt oplossen door simpel even de bak te spoelen (alhoewel dit geen kwaad kan). Het zou me niet verbazen als je aan de vooravond van een revisie staat. Laat er eens een specialist naar kijken zoals b.v. Autrans in Lunteren. Dan weet je het zeker.

Een caravan trekken door de bergen moet voor een XC90 geen probleem zijn. Doe ik al vele jaren met een caravan van 1800 kg er achter. Nooit een fout code, heet lopen, of iets dergelijks vanuit de automaatbak gehad. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik wel zo'n kleine 60 dkm geleden mijn bak heb moeten laten reviseren omdat o.a. ook de haakse overbrenging naar de achterwielen versleten was. Dat was toen midden in de winter en de auto moest eerst warm draaien voordat hij van de plaats wilde komen. Op een gegeven moment is dat ook niet meer te doen. Dat was toen wel een flinke onkostenpost, maar achteraf nooit spijt van gehad dat ik hier toen deze keuze heb gemaakt. Met >400 dkm nog altijd een genot om in deze auto te rijden.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Dank alle voor de reacties, inmiddels staat de wagen weer bij de handelaar waar ik hem gekocht heb en hij laat hem nakijken door https://transmissiespecialist.nl/ die zit naast hem op het bedrijven terrein... ik zie wel wat angstaanjagende reviews, maar goed heb hier geen grip op, de auto valt onder garantie en hij kiest voor deze transmissie specialist.

Ik ben benieuwd en laat het zeker weten!!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
HGV
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Als je niet tevreden bent kan je binnen de garantieperiode dit nog altijd aankaarten. Geen grip er op hebben vind ik ook wat zwakjes. Je kan altijd zelf aangeven hier geen vertrouwen in te hebben en een tegenpartij aanbieden. Als de garage hier niet mee instemt, dan kun je zeker een coulance afdwingen.
Maar als je dit prima vindt dan zeker lekker daar laten doen!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Aja, geen idee eigenlijk hoe dat werkt, maar goed te weten dat ik alsnog hier bezwaar op kan maken.

Maar goed de specialist heeft de boel al uit elkaar, hij gaf aan dat er iets "verbrand" was, de hele boel uit elkaar moest en er nieuwe onderdelen in moeten, ik hoorde dit via mijn handelaar dus ik mis uiteraard de details, hij had her goed de P in, dus het zal wel een paar duiten kosten. Wat ben ik blij dat ik de garantie bij hem heb afgenomen.

Ik houd jullie op de hoogte!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
HGV
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Nou zeker! Hierom weet je waarom je garantie neemt op een occasion!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Heren,

Het is allemaal niet zo gelopen als dat ik zou willen. Vanavond ga ik de auto ophalen. Maar de handelaar was niet blij met de kosten van de reparatie. Deze zouden rond de 3.000 moeten zijn, en hij gaf aan dat ik 25% moest lappen. Na veel gesteggel toch even aangeklopt bij mijn rechtsbijstand. Maar gezien ik de auto heb gekocht in mijn Holding heb ik geen recht op bepaalde consumenten rechten en zou ik dit zelf moeten aanvechten.

Gezien ik de premie wat laag wilde hebben omdat in mijn vakgebied de kans op een geschil erg klein is, heb ik een eigen risico van 500,- de advocaat had wel even de zaak bekeken, en hij was overtuigd dat ik zou winnen. Echter gedurende een procedure zal de garage de auto niet af geven, ik iets moeten huren etc etc etc. Met andere woorden de kosten zouden hoger uitvallen dan die 750 als ik het zou aanvechten. Ik moet zeggen dat ik erg veel moeite heb met het onrecht hier. Die 750, vind ik niet zoon probleem, maar het feit dat je voor 750 garantie afkoopt, en wanneer het tegen zit er nog eens geld gevraagd wordt staat mij echt tegen.

Vreselijk bedrijf! Nooit heen gaan. Achteraf had ik ook de reviews moeten lezen... wat kan ik zeggen, was verliefd op de wagen.

Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen en vooral hoe hij rijdt!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 875
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Consumentenrecht is wat het zegt, recht van consumenten op wettelijke bescherming.
Die heeft een consument ook bij aankoop van een gebruikte auto zonder dat er betaald wordt voor aanvullende garantie.

Wees blij dat je aanvullende verzekering hebt genomen nu de auto geleverd is aan de holding.
Bij verkoop aan een bedrijf, de holding, kun je geen beroep doen op consumentenrecht.

Uitgaande van de reparatiekosten lijkt het erop dat de versnellingsbak gereviseerd is.
Dan ga je er wat op vooruit, je rijdt nu met een gereviseerde versnellingsbak.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Ja zeker ga ik er op vooruit, maar goed de definitie van garantie is nu niet echt nagekomen. Dat is gewoon schofterig, en moet ik zeggen daar ben ik best boos over.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
lint
Top Gear member
Berichten: 30255
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik kan mij je gevoel van frustratie goed voorstellen.
Je hebt nu wel een gereviseerde automaat dus pas er door heen halen, hele zaak vergeten en lekker genieten van de XC90.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5261
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Man man wat een verhaal. Ik begrijp de frustratie maar zoals jezelf ook al zegt: ik was verliefd (en dat doet iets met je objectiviteit). Ik hoop dat je straks weer net zo verliefd bent!
P.S. wat is de motivatie dat je 25% moet betalen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
HGV
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Wat een verhaal en wat een schofterige manier van zaken doen. Ben je wel van te voren op de hoogte gesteld van de kosten die voor jouw rekening zijn? Of was het een belletje dat de auto klaar is en dat je nog wel zelf 25% moet betalen? Want als je van te voren op de hoogte bent gesteld heb je zelf de keus om wel of niet te laten repareren, niet repareren is uiteraard geen optie, maar dan weet je het in elk geval van te voren.
Het voordeel is wel dat de auto weer iets meer waarde heeft doordat er een gereviseerde bak onder zit. Voor jezelf geeft dit weer meer comfort en een stukje rust. De manier van handelen van het bedrijf waar je de auto gekocht hebt is niet om over naar huis te schrijven, maar nu ben je daar wel vanaf.

Zoals Gouwe ook al zegt; veel plezier met je auto!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Gouwe schreef: 27.09.2022 - 10:50 P.S. wat is de motivatie dat je 25% moet betalen?
dit is het schrijnende, de motivatie was dat hij op deze manier te veel zou verliezen op de auto. Met andere woorden geen waarde hechten aan de garantie die je gegeven hebt.
HGV schreef: 27.09.2022 - 14:36 Wat een verhaal en wat een schofterige manier van zaken doen. Ben je wel van te voren op de hoogte gesteld van de kosten die voor jouw rekening zijn? Of was het een belletje dat de auto klaar is en dat je nog wel zelf 25% moet betalen?
Nee helaas niet op de hoogte gesteld, ik hoorde dit pas toen de bak uit elkaar lag... op zich logisch omdat je dan pas weet wat er mis is.

Voor mij is deze auto eigenlijk afgeschreven... te veel bad juju, ik ben daar nog al gevoelig voor. Dus ben nu bij de Lynk en Co door de financiele molen aan het gaan om een o1 te leasen. Grappige is dat die auto gebaseerd is op de xc40 plug in hybrid. Dus toch weer een Eland. Half jaartje wachten dus tot die tijd nog in de tank touren.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Gister bij de garage geweest, versnelling slipt nog steeds dus hij staat daar nog. Heeft een van jullie een T6 en zou die even een filmpje kunnen maken hoe hij schakelt. Het is toch niet normaal dat je 400 tot 800 toeren omhoog schiet zonder dat de wagen schakelt of versneld? Tenminste ik ben automaten van Audi en Mercedes gewend, deze schakelen gewoon en zijn gelocked. Dit gaat ook super vlot zonder dat de touren naald door schiet.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Nee dat is helemaal niet goed. Het toerental mag niet zo'n eind omhoog vliegen zonder aandrijving, dat is gewoon foute boel. Schakelen moet ook gewoon vlot gebeuren zonder slip. Vooral direct na revisie!

Hebben ze er niet gewoon een tweedehands bak ondergehangen? Want als dit revisie is begin ik me aardig zorgen te maken over hun vakmanschap..
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 875
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dit is geen goede ontwikkeling. Toch maar de rechtsbijstandverzekering inschakelen.
Het autobedrijf waar de auto gekocht is heeft ook nog een dubieuze buurman. Soort zoekt soort kennelijk.

Stel het autobedrijf maar vast aansprakelijk in een aangetekende brief.
Laat het gebrek vaststellen door Autrans of een andere goed bekend staande specialist.
Meer kun je op dit moment niet doen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

@willyWortel2 ik zou wel willen.... maar wat blijkt nu. Auto gekocht op de bv, daar geld mijn prive rechtsbijstand niet (dir jaar van eenmanszaak naar bv gegaan, en dit uit het oog verloren) dus dit is een dead end.

Wel bied de garagist aan om de koop om te draaien. Ook al heb ik 1500 in die auto geinvesteerd, (radio met achteruitrijd camera, carplay, CFE Ultra, niewue koplamp, spuitwerk, poets / polijstwerk) denk ik dat ik deze prijs er neit uit zal halen bij verkoop, en om eerlijk te zijn... vertrouwen is weg in de tank.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”