De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
d-motion
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.11.2021 - 17:07

In hoeverre gaan nu die pompen kapot.
Heb je pech of heb je geluk?

Mijn V60D6 is van 2014. Nu met 194.000 km op de teller en gelukkig nog geen storing gezien of pomp vervangen.
Zijn er ook mensen die veel meer gereden hebben zonder storing?

Het is namelijk bij inruil van je auto ook altijd weer de vraag of de pomp al vervangen is. Terwijl je dit niet gaat doen als er niets stuk is lijkt mij!
Gebruikersavatar
V60 PineGrey
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 11.09.2021 - 13:31
Locatie: NL

Bij mij is de aircopomp twee keer vervangen. Betreft een V60 D6 van MY2016. Een keer ging hij stuk tijdens de week dat het 40 graden plus was in Nederland. 2019 was dat. Het was 30K na de keer ervoor. Vervolgens geen last meer gehad.
In september is deze auto eruit gegaan met 166K aan kms.. Het was een heerlijke auto en dit is het enige onderdeel dat echt stuk is gegaan wat buiten regulier onderhoud ging.

Kleine update nog. In mijn geval twee keer onder 100% coulance vervangen.
Gereden Volvo's:

Volvo V40 D4 R-design 2014
Volvo V60 D6 Summum 2015 Polestar Chrystal White Metallic
Volvo XC 40 Twin Engine Pro (Tijdelijk)
Volvo V60 T6 R-design Pine Grey
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Even het hele verhaal in een notendop: in de D6 MY2013 en MY2014 zat een eerste generatie pomp die na verloop van tijd ging lekken. Nadat die pompen werden vervangen begon de ellende naar nu achteraf blijkt door een onjuiste vervangingsmethodiek. Kortom het defect gaan van de eerste generatie was een product fout en daarna bij vervanging een montage "fout". Beiden staan dus geheel los van de kilometrage. Vanaf MY2015 (als ik goed geïnformeerd ben) is af fabriek een pomp geïnstalleerd die niet meer lekt en dus ook niet voortijdig vervangen hoeft te worden. Sinds een kleine 2 jaar hanteert Volvo de 2.0 vervangingsmethode en laatst nog aan een monteur gevraagd zien zij bij hun in de werkplaats deze pompen ook niet meer terug.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V60 PineGrey
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 11.09.2021 - 13:31
Locatie: NL

Gouwe schreef: 29.11.2021 - 09:05 Even het hele verhaal in een notendop: in de D6 MY2013 en MY2014 zat een eerste generatie pomp die na verloop van tijd ging lekken. Nadat die pompen werden vervangen begon de ellende naar nu achteraf blijkt door een onjuiste vervangingsmethodiek. Kortom het defect gaan van de eerste generatie was een product fout en daarna bij vervanging een montage "fout". Beiden staan dus geheel los van de kilometrage. Vanaf MY2015 (als ik goed geïnformeerd ben) is af fabriek een pomp geïnstalleerd die niet meer lekt en dus ook niet voortijdig vervangen hoeft te worden. Sinds een kleine 2 jaar hanteert Volvo de 2.0 vervangingsmethode en laatst nog aan een monteur gevraagd zien zij bij hun in de werkplaats deze pompen ook niet meer terug.
De mijne was een MY2016 waarvan de eerste vervanging in 2019 gebeurde, de vervanging is ook niet goed gegaan. De 2e is wel op de 2.0 methodiek gegaan. Hij is toen in Haarlem vervangen. Juli/ augustus 2019.
Daarna geen probleem meer gehad.
Gereden Volvo's:

Volvo V40 D4 R-design 2014
Volvo V60 D6 Summum 2015 Polestar Chrystal White Metallic
Volvo XC 40 Twin Engine Pro (Tijdelijk)
Volvo V60 T6 R-design Pine Grey
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Omdat het actieve airco topic is gesloten en in het laatste bericht hierheen werd verwezen:

Wat gaat er precies kapot aan de pomp in een V60?
Waarom moet vervangen 2400 euro kosten? Dat is niet alleen de pomp neem ik aan
Wat is die methode 2.0 dan precies?
Waarom is een specifieke montage procedure voor een airco pomp en wat als je die niet volgt?
En waarom zou je die pomp niet bij een niet Volvo dealer laten vervangen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heel verhaal Jeroen, ik zal zo goed mogelijk proberen te vertellen hoe ik het begrepen heb, eigen ervaring en kennis van airco systemen (heb een aantal jaren transportkoeling ervaring). De eerste pompen van MY2013/2014 gingen lek op het pomphuis. De modeljaren daarna hebben dat probleem niet. Nadat die pompen werden vervangen begon de ellende. Sommige pompen hielden het een paar weken vol, enkele een paar maanden en echte die hards wel een jaar maar dat was de uitzondering. Telkens als er na het vervangen van de pomp problemen kwamen begon dat met meldingen over problemen met het hybride systeem. Er was dan sprake van zogenaamde isolatiefouten als gevolg van het aantasten door vocht en vervuiling van de interne isolatie van de pomp. Het is dus niet een mechanisch defect van de pomp door slijtage.
De pomp op een D6 is geen normale pomp welke aangedreven wordt door een riem via een poelie maar deze wordt elektrisch aangedreven, dus de elektromotor zit in de pomp zelf ingebouwd.
Het voordeel is wel dat er geen uitgaande as is en dus ook geen lekkage is over die as (normaal één van de grootste lekkage routes van een AC systeem).
Het nadeel is dat e.e.a. dus heel gevoelig is voor vocht en vervuiling. En daar ging het dus kennelijk mis met het vervangen van de pompen.
Normaal is dat als een normale AC pomp wordt vervangen, dat het systeem gespoeld wordt om met name metaalresten uit het systeem te verwijderen, doe je dat niet dan beschadigt de nieuwe pomp. Ook is het heel normaal dat als een AC systeem geopend wordt, bijv. door het vervangen van de pomp of een leiding, het filter/droger element wordt vervangen. De olie in een AC systeem is hygroscopisch en vocht in een AC systeem is niet OK en helemaal niet i.g.v. een elektrische pomp.
In de oude methode werd er niet gespoeld, werd er geen filter droger vervangen. Ik heb daar wel eens een vraag over gesteld aan mijn dealer, maar dan werd er uiteraard verwezen naar de instructie van Volvo en dat het allemaal in onderzoek was. In de 2.0 methode wordt er dus nu wel gespoeld, wordt het systeem gedroogd en wordt de filter/droger vervangen. Ook zou het me niet verbazen dat ze bij de dealer een speciale vacumeer/vulunit hebben voor "normale" en elektrische systemen om het risico op vervuiling nog verder te verkleinen (denk aan olie en vocht in de vulslangen). Volg je deze specifieke procedure niet, dan ben je dus na maximaal een jaar weer aan de beurt (en vaak op een heel ongelukkig moment weten sommigen waaronder ik zelf hier uit ervaring).
Waarom het 2400 euro moet kosten? Weet dat niet helemaal zeker maar mogelijk heeft dit te maken met dat de pomp alleen via de dealer te krijgen is (althans dat was tot een jaar of zo terug wel het geval, kennelijk wilden Volvo en de fabrikant (volgens mij Sanden) niet en dat kan ik me wel voorstellen omdat je dan wel heel veel onnodige garantieclaims krijgt). En elektrische pompen zijn per definitie veel duurder dan normale. Vond deze link: https://volvoserviceonly.nl/volvo-hybrid-onderhoud/ . Zij doen het voor 1700. Wellicht kunnen een aantal mensen daar nog wat geld mee besparen. Wel een eerlijk advies er van hen bij: GAAT U NOG VEEL KILOMETERS MAKEN MET DE AUTO LAAT HET DE DEALER DOEN. ALLEEN DE DEALER IS VERPLICHT U HIER LEVENSLANGE GARANTIE OP TE GEVEN.
Precies dat zou voor mij de reden zijn om die 700 euro extra wel te betalen.
Hoop dat dit enigszins helpt en als er anderen zijn met verbeteringen of aanvullingen?

En hier kun je hem zelf kopen: https://www.auto-onderdelen24.nl/volvo/ ... 5B0%5D=447
NB! Geen idee of dit de juiste is, maar dat is wat op kenteken wordt aangegeven. Overigens krijg ik er dan ook een van 500 euro, maar voor de duidelijkheid die gaat niet passen :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vandaar ja..

Dus het is een elektrische pomp zonder poelie voor de multiriek, oke.
Dat die motor intern in de pomp en het vocht verhaal, ja dat gaat vaak niet samen. Luchtdroger vervangen klinkt dan ook logisch.
Maar de nieuwe pomp vanaf 2014 of 15? is fysiek ook anders? Betere keringen, afdichting, ander ontwerp misschien?

Een 'normale' aircopomp heb je voor zo'n 300 euro wel (Nissens, Valeo). Dan klinkt die V60 pomp wel heel duur maar nu snap ik het een beetje.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
fmulders
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Hallo forum leden,

Ik wil hier even mijn verhaal delen wat vele van jullie ook al eens hebben mogen ervaren...
Een paar dagen geleden ben ik met mijn gezin op vakantie gegaan in onze V60 PIH van 2014. Ik heb deze auto vorig jaar gekocht nadat ik zorgvuldig de geschiedenis van deze wagen had onderzocht. De horror verhalen over de beruchte aircopomp hebben mij toen bijna afgeschrikt, maar toen iedereen ging bevestigen dat de 2.0 spoel methode met reparatie toch echt de oplossing blijkt te zijn, ben ik op zoek gegaan naar een wagen waarbij deze reparatie al was uitgevoerd. Mijn wagen heeft deze reparatie dus eind 2020 daadwerkelijk al gehad. Voordat we met vakantie gingen had ik nog DE grote beurt laten uitvoeren bij 175K (Distributieriem etc...) Het was een rib uit mijn lijf, maar je wil geen risico lopen!

En op advies van dit forum direct daarna de Volvo Premium assistance aangeschaft. (God dank!)

Nou daar komt ie.
We reden rond 03:00 uur weg met een "losse auto"' want mijn caravan stond al in Tsjechië waar ik in het voorjaar ook al was geweest.
Ongeveer rond 08:30 uur hoorde we een geluid van iets wat onder de auto door leek te gaan,... vlak daarna --> Melding op display: Motor service Spoed.
Toevallig gingen we toch net tanken, dus daar maar eens onder de motorkap gekeken en ik zag direct dat de riem die de pomp aandrijft was geknapt. Een deel heb ik er nog tussenuit gevist.
Maar wat doe je dan? Nog geen rode lampen of meldingen dat je direct moet stoppen. Dus ben ik doorgereden met de vraag hoe lang dat goed zou blijven gaan. En toen de zon op kwam werd het natuurlijk ook steeds warmer in de auto. Pfff dan maar een raampje open! Dan kan de radio ook uit, want die hoor je toch niet meer.
Gelukkig heeft de auto het volgehouden tot op de camping. Eigenlijk zelfs verder, want hij rijdt nog steeds...

Toch maar even de VOC knop ingedrukt: Samengevat, ik kwam verkeerd uit bij service binnenland die mij doorverbonden met buitenland service waar ik 20 min in de wacht stond omdat het druk was.
Na 20 min kreeg ik een aardige man aan de lijn die al vrij snel vertelde dat ik bij Service buitenland moest zijn! Hij wilde mij ook weer gaan doorverbinden. Nee dank je wel, dat ging straks ook fout, ik bel zelf wel opnieuw!
Dus met mijn mobiel het buitenland nummer gebeld.Aangezien de auto het nog steeds deed werd mij gevraagd naar de dichtstbijzijnde Volvo dealer te gaan hier 30km verderop. Wellicht konden ze mij helpen.
Ze hadden in 2 min gezien dat de riem was gesprongen, maar nadat ik vertelde dat de auto nog geen 1000km daarvoor een grote beurt had gehad gingen ze verder kijken in de computer. Daar konden ze exact zien wat er tijdens die laatste beurt in Nederland allemaal was vervangen. En ja daar had de monteur wel een mening over: Ze hebben de belt wel vervangen, maar wij vervangen dan ook altijd direct de poelie. Dus dat zou de oorzaak kunnen zijn dat de belt kapot was gelopen. Ze gingen de onderdelen bestellen en hadden 3 dagen later de reparatie geplant. Ondertussen kreeg ik van hun een XC60 als huurwagen mee, prima geregeld.

3 dagen later was ik onderweg vanaf de camping om mijn auto weer op te gaan halen,... maar helaas. Ik kreeg een telefoontje dat ze de reparatie hadden uitgevoerd, maar dat na het starten van de motor de belt direct weer kapot sprong! Er was de duidelijk meer aan de hand. Ze hadden kontact opgenomen met Volvo Zweden die ze vertelde dat ze die reparatie niet uit konden voeren. (2.0 spoelen en vervangen van de Pomp) De auto zou op transport moeten naar Zweden! Ho wacht even, ik bel zelf wel even met Volvo assistance.
Auto wordt nu terug gebracht naar mijn dealer in Nederland. Deze gaan eerst zelf kijken wat er aan de hand is. Ondertussen kon ik een andere huurauto krijgen/halen met Nederlandse kentekenplaten zodat ik mijn vakantie gewoon kan vervolgen. We gaan namelijk eerst nog door naar Polen en daarna pas terug naar Nederland. Ik heb nu een V60 T6 ter beschikking, wat een fijne auto is dat. De XC60 vond ik echt veel minder fijn rijden...

Kortom: Prima service van Volvo Premium

Wel spannend wat er nu echt kapot is en wat er nu gebeurd nu de Coulance regeling per 1 juni gestopt is.

Ik houd jullie wel op de hoogte.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Goede uitleg Gouwe. Ik sluit me hierbij aan.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

JeroenSpock schreef: 24.07.2022 - 00:41 Vandaar ja..

Dus het is een elektrische pomp zonder poelie voor de multiriek, oke.
Dat die motor intern in de pomp en het vocht verhaal, ja dat gaat vaak niet samen. Luchtdroger vervangen klinkt dan ook logisch.
Maar de nieuwe pomp vanaf 2014 of 15? is fysiek ook anders? Betere keringen, afdichting, ander ontwerp misschien?

Een 'normale' aircopomp heb je voor zo'n 300 euro wel (Nissens, Valeo). Dan klinkt die V60 pomp wel heel duur maar nu snap ik het een beetje.
De eerste serie 2013 had last van lekkage/ijsvorming. De series daarna tot 2017/8 last van kortsluiting.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
fmulders
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

fmulders schreef: 29.07.2022 - 21:09 Hallo forum leden,

Ik wil hier even mijn verhaal delen wat vele van jullie ook al eens hebben mogen ervaren...
Een paar dagen geleden ben ik met mijn gezin op vakantie gegaan in onze V60 PIH van 2014. Ik heb deze auto vorig jaar gekocht nadat ik zorgvuldig de geschiedenis van deze wagen had onderzocht. De horror verhalen over de beruchte aircopomp hebben mij toen bijna afgeschrikt, maar toen iedereen ging bevestigen dat de 2.0 spoel methode met reparatie toch echt de oplossing blijkt te zijn, ben ik op zoek gegaan naar een wagen waarbij deze reparatie al was uitgevoerd. Mijn wagen heeft deze reparatie dus eind 2020 daadwerkelijk al gehad. Voordat we met vakantie gingen had ik nog DE grote beurt laten uitvoeren bij 175K (Distributieriem etc...) Het was een rib uit mijn lijf, maar je wil geen risico lopen!

En op advies van dit forum direct daarna de Volvo Premium assistance aangeschaft. (God dank!)

Nou daar komt ie.
We reden rond 03:00 uur weg met een "losse auto"' want mijn caravan stond al in Tsjechië waar ik in het voorjaar ook al was geweest.
Ongeveer rond 08:30 uur hoorde we een geluid van iets wat onder de auto door leek te gaan,... vlak daarna --> Melding op display: Motor service Spoed.
Toevallig gingen we toch net tanken, dus daar maar eens onder de motorkap gekeken en ik zag direct dat de riem die de pomp aandrijft was geknapt. Een deel heb ik er nog tussenuit gevist.
Maar wat doe je dan? Nog geen rode lampen of meldingen dat je direct moet stoppen. Dus ben ik doorgereden met de vraag hoe lang dat goed zou blijven gaan. En toen de zon op kwam werd het natuurlijk ook steeds warmer in de auto. Pfff dan maar een raampje open! Dan kan de radio ook uit, want die hoor je toch niet meer.
Gelukkig heeft de auto het volgehouden tot op de camping. Eigenlijk zelfs verder, want hij rijdt nog steeds...

Toch maar even de VOC knop ingedrukt: Samengevat, ik kwam verkeerd uit bij service binnenland die mij doorverbonden met buitenland service waar ik 20 min in de wacht stond omdat het druk was.
Na 20 min kreeg ik een aardige man aan de lijn die al vrij snel vertelde dat ik bij Service buitenland moest zijn! Hij wilde mij ook weer gaan doorverbinden. Nee dank je wel, dat ging straks ook fout, ik bel zelf wel opnieuw!
Dus met mijn mobiel het buitenland nummer gebeld.Aangezien de auto het nog steeds deed werd mij gevraagd naar de dichtstbijzijnde Volvo dealer te gaan hier 30km verderop. Wellicht konden ze mij helpen.
Ze hadden in 2 min gezien dat de riem was gesprongen, maar nadat ik vertelde dat de auto nog geen 1000km daarvoor een grote beurt had gehad gingen ze verder kijken in de computer. Daar konden ze exact zien wat er tijdens die laatste beurt in Nederland allemaal was vervangen. En ja daar had de monteur wel een mening over: Ze hebben de belt wel vervangen, maar wij vervangen dan ook altijd direct de poelie. Dus dat zou de oorzaak kunnen zijn dat de belt kapot was gelopen. Ze gingen de onderdelen bestellen en hadden 3 dagen later de reparatie geplant. Ondertussen kreeg ik van hun een XC60 als huurwagen mee, prima geregeld.

3 dagen later was ik onderweg vanaf de camping om mijn auto weer op te gaan halen,... maar helaas. Ik kreeg een telefoontje dat ze de reparatie hadden uitgevoerd, maar dat na het starten van de motor de belt direct weer kapot sprong! Er was de duidelijk meer aan de hand. Ze hadden kontact opgenomen met Volvo Zweden die ze vertelde dat ze die reparatie niet uit konden voeren. (2.0 spoelen en vervangen van de Pomp) De auto zou op transport moeten naar Zweden! Ho wacht even, ik bel zelf wel even met Volvo assistance.
Auto wordt nu terug gebracht naar mijn dealer in Nederland. Deze gaan eerst zelf kijken wat er aan de hand is. Ondertussen kon ik een andere huurauto krijgen/halen met Nederlandse kentekenplaten zodat ik mijn vakantie gewoon kan vervolgen. We gaan namelijk eerst nog door naar Polen en daarna pas terug naar Nederland. Ik heb nu een V60 T6 ter beschikking, wat een fijne auto is dat. De XC60 vond ik echt veel minder fijn rijden...

Kortom: Prima service van Volvo Premium

Wel spannend wat er nu echt kapot is en wat er nu gebeurd nu de Coulance regeling per 1 juni gestopt is.

Ik houd jullie wel op de hoogte.
De diagnose is gesteld, niets aan de hand met de aircopomp! De lagers van de ISG zijn stuk gelopen waardoor deze compleet vast zat. Dat verklaard ook dat de nieuwe riem direct weer stuk werd getrokken. Helaas moet de ISG nu dus worden vervangen wat wederom een flinke slok geld moet kosten. pfff ik hoop dat ik het nu wel gehad heb, hier valt niet tegenop te werken...

@moderator: Nu kan je mijn losse topic weer uit dit gezamenlijke airco topic verwijderen. Had er namelijk niets mee te maken ;-)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De ISG kun je normaal gesproken ook laten reviseren. Normaal gezien gaat alleen het lager kapot en die is te vervangen.
Wel bijzonder dat zowel jij als de garage niet vooraf hebben gehoord dat het lager stuk aan het gaan was, in mijn geval was dat duidelijk hoorbaar (ratelend geluid onder de kap) én heb ik nog 3 weken doorgereden na de diagnose voordat deze werd vervangen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RoaldH schreef: 01.08.2022 - 20:10 De eerste serie 2013 had last van lekkage/ijsvorming. De series daarna tot 2017/8 last van kortsluiting.
Korsluiting als gevolg van de verkeerde spoelmethode dan toch. Dat was geen product fout van de compressor maar de vervangingsmethode deugde eerst niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
fmulders
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Gouwe schreef: 17.08.2022 - 08:34 De ISG kun je normaal gesproken ook laten reviseren. Normaal gezien gaat alleen het lager kapot en die is te vervangen.
Wel bijzonder dat zowel jij als de garage niet vooraf hebben gehoord dat het lager stuk aan het gaan was, in mijn geval was dat duidelijk hoorbaar (ratelend geluid onder de kap) én heb ik nog 3 weken doorgereden na de diagnose voordat deze werd vervangen.
Er zijn helemaal geen bijgeluiden geweest, het was echt in één klap gebeurd. Maar ik vind het ook wel wat vreemd dat dit juist na een hele dure grote beurt gebeurd waarbij die riem juist is vervangen. Daarmee komt de boel wel weer opnieuw op de voorgeschreven spanning te staan. Wellicht heeft dit bijgedragen aan het plotseling defect gaan. Reviseren heeft de dealer het niet over gehad, ik zal het nog eens navragen...
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 17.08.2022 - 08:37
RoaldH schreef: 01.08.2022 - 20:10 De eerste serie 2013 had last van lekkage/ijsvorming. De series daarna tot 2017/8 last van kortsluiting.
Korsluiting als gevolg van de verkeerde spoelmethode dan toch. Dat was geen product fout van de compressor maar de vervangingsmethode deugde eerst niet.
Klopt. Ten gevolge van de verkeerde spoedmethode.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
vanommj
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.07.2016 - 12:35

Hoi,, ik heb in 2021 de pomp via de 2.0 methode laten vervangen bij Volvo in Hengelo. Helaas nu weer airco service vereist, dus ik ben bang alweer een kapotte pomp. Valt dit dus nu ook niet meer onder coulance? Het lijkt mij dat de 2.0 methode in mijn geval dus ook niet heeft gewerkt. De huidige pomp heeft ongeveer 40.000 km op de auto gezeten… ik ben benieuwd…
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Volgens mij heb je sinds 2020 levenslange garantie op reparaties. Ik ken niet de mogelijke kleine lettertjes.

https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Na de 2.0 methode de airco nog eens leeggehaald en gevuld? Bij een schadeherstel of bij een airco onderhoud?
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

vanommj schreef: 26.09.2022 - 20:09 Hoi,, ik heb in 2021 de pomp via de 2.0 methode laten vervangen bij Volvo in Hengelo. Helaas nu weer airco service vereist, dus ik ben bang alweer een kapotte pomp. Valt dit dus nu ook niet meer onder coulance? Het lijkt mij dat de 2.0 methode in mijn geval dus ook niet heeft gewerkt. De huidige pomp heeft ongeveer 40.000 km op de auto gezeten… ik ben benieuwd…
-KJ- schreef: 26.09.2022 - 20:14 Volgens mij heb je sinds 2020 levenslange garantie op reparaties. Ik ken niet de mogelijke kleine lettertjes.
Ben ook heel benieuwd hoe ze hier mee omgaan. Houd ons op de hoogte a.u.b.
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Ben ook wel erg benieuwd. Heb mijn pomp namelijk ook in 2021 vervangen in Hengelo volgens het 2.0 principe.

Had stille hoop dat die ellende klaar was. We gaan het meemaken.... Hoor wel graag idd hoe het afloopt bij je.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”