Review na 15K V60 B3 MY22 met caravan

Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Hoi, ik heb hier en daar al mijn ervaringen gedeeld in andere topics.
In juli voor het eerst met onze Kip caravan van 1600kg erachter naar de Franse alpen gereisd.
Voordat ik over het rijden met caravan begin, ik ben na onze V70 2.5T en V60 D6 PIH nog altijd erg blij met deze nieuwe V60. De 7-traps automaat zou iets sneller mogen reageren bij accelereren, maar ik kan me er niet aan storen en ben er inmiddels aan gewend.
Navi gebuik ik niet, doe alles met Carplay en Waze als navi. Erg prettig vind ik dat.
Ik lees veel mensen die zich storen aan het start-stop systeem. Ik totaal niet, ik heb de automatische handrem geactiveerd en 9 van de 10 keer blijft dan de motor draaien bij een stoplicht. Ik ondervind er totaal geen hinder van. Wel af en toe bij wegrijden van een stoplicht, een soort hapering, wat een behoorlijke klap geeft, alsof de auto bijna afslaat doordat je de koppeling erg lomp zou hebben losgelaten. Ik rij er sinds eind feb. 2022 mee en is misschien een keer of 8 voorgekomen, swa.
Heerlijk relaxed rijden, mis wel de auto dimmende spiegels binnen&buiten, BLIS en open dak. Maar ja, lease budget hè...

Dan de caravan. Heerlijke trekker, de auto (B3) kan 'm prima aan. We hebben de col de Lauteret in Frankrijk zonder problemen kunnen rijden. Onze V70 en ook de D6 hadden telkens oververhitting en moest ik minimaal 2x aan de kant zetten om af te koelen. Deze rit met 25C geen vuiltje aan de lucht. Ik rijd sinds een jaar of 7 met Carscanner om de olie en koelvloeistof in de gaten te houden, maar geen centje pijn met deze B3. Echt tof!

Toch commentaar en behoorlijk ook. De bladveer achter is echt véél zachter dan de vorige volvo's die ik met onze caravan reed. Stilstaand zakt de vering niet in en staat ie mooi recht, maar hij deint als een gek. Als ik in de kofferbak achterop de bumper ga zitten, zakt ie echt ver in en bij korte hoge drempels zelfs zo ver dat het opgedraaide neuswiel de grond raakt.
Nou is dit te overzien en door aangepast te rijden wel te verhelpen.
Het ergste is dat de caravan ineens veel wind gevoeliger is, veel meer neiging tot slingeren als er een busje wat sneller voorbij komt of wanneer ik een vrachtwagen inhaal. En wanneer ik eventjes snelheid maak richting 110 om er wat sneller voorbij te gaan, begint ie pas echt te slingeren.
Ik vind dit erg vreemd, want heb niets aan de belading aangepast en met de vorige auto's (heb deze caravan al 8 jaar) lag die er als een blok achter, zelfs even met 125km/u inhalen was totaal geen probleem.
Ben ondanks dat ik er van overtuigd was dat het niet aan de belading ligt, toch wat gaan schuiven, meer gewicht naar voren of richting de as, andere verdeling waardoor achterin wat minder ballast heeft, maar het blijft knudde. Kogeldruk zo'n 90kg, was voorheen ook zo.

Door de bladveer geen mogelijkheid om iets aan de vering te doen, stugger te maken oid.... Ik baal hier wel van want met zulke ritten is comfortabel rijden wel erg fijn en dat was ik juist zo gewend.
Misschien toch de volgende auto met luchtvering nemen? (lease duurt 5 jaar..., dus voorlopig zal ik er mee moeten dealen helaas).

Nog even de verbruikcijfers:
Met caravan: per tank varierend tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9,5, dus gemiddels 1 op 9.
Normaal gebruik rond 1 op 14,3, alles bij elkaar tot op heden 1 op 12,24 met 15K gereden.

Eventuele tips zijn welkom.

Afbeelding[/img][/img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Exact mijn ervaring met zijn grotere broer en 1700kg Hymer.
Bult op waarbij de auto trekt is 110 geen punt om een vrachtwagen in te halen, naar beneden is 100 de max.
Bij 3 sporige snelwegen is het altijd opletten wanneer je aan het inhalen bent en je op dat moment word ingehaald door een MB Sprinter oid, hij kan dan een nare slinger krijgen.
Ik wijd het ook aan de bladveer en het jammere is dat je er idd niets aan kunt doen.
Ik houd er rekening mee tijdens de caravan rit, het is vakantie en dus geen drukte maar het is idd wel opletten.
Dat neuswiel herken ik ook, in Martelange zat ik bij het wegrijden ook op de grond met het neuswiel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
JJG
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 07.09.2014 - 09:06

Mijn ervaring met een S60 T4 Polestar R Design zijn positiever. Fendt 495 erachter van 1700kg beladen geeft geen vrijwel gevoeligheid voor wind of inhalende bussen tijdens onze reis naar Z- Frankrijk.
Mogelijk is de vering van een R Design stugger hiervoor verantwoordelijk? We rijden 95-100 op cruise contole met af een uitschieter naar 110. Nog nooit slingeren gevoeld.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Had als leen auto een XC90 T8 mee op vakantie, met luchtvering. Zodra de caravan was aangekoppeld, en daardoor de auto omlaag ging, hoorde je een geluidje en werd de auto weer omhoog gezet. Reed ook super stabiel, nog lekkerder dan mijn eigen XC90 V8 met tempomat achter (die trouwens ook goed werkt).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

t5power schreef: 16.08.2022 - 16:23 Had als leen auto een XC90 T8 mee op vakantie, met luchtvering. Zodra de caravan was aangekoppeld, en daardoor de auto omlaag ging, hoorde je een geluidje en werd de auto weer omhoog gezet. Reed ook super stabiel, nog lekkerder dan mijn eigen XC90 V8 met tempomat achter (die trouwens ook goed werkt).
Kan dit alleen maar beamen O)
Binnenkort weer op pad!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik schrik een beetje van je berichtgeving iDanman,
over het gedrag met de caravan tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hi Gents. Ik herken en erken alleen het neuswiel komt slechts op 2 drempels voor. De 1e V90 was een Momentum op 17” wielen. De 2e V90 was subliem stond op 20” en was een R design die iets lager lag. De V60 ook een R design staat ook op 20” is qua eigen gewicht heerlijk en dus wellicht geen vergelijk. De laatste V70 lag ook iets lager en stond op 19”. Daar vond ik het Fendtje van 1700kg wat nerveuzer achter.

De V60 hangt ook niet echt door. Ca 100kg kogeldruk en in de achterbak een hondje van 35kg en 2 koffertjes met materiaal. Achterbank geheel leeg.

De V60 ligt strak op de weg en lange doorhalen kun je flink doorgassen zonder dat hij nerveus in de kont is.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik rijd dan niet met caravan, maar wel volgeladen en fiets achterop en mij viel juist op dat de auto veel strakker licht dat bv mijn vorige passat of 508.
Heico heeft volgens mij gewoon verlagingsveren.

Wat had je er voor bandenspanning in achter. Mag gewoon 3 bar in. Meer ook nog wel
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Spanning was 2.9 bij vertrek.
Ik vermoed dat de R design en luchtveringen idd bete rijgedrag vertonen met zwaardere caravans. Baal dat ik hier niets aan lijk te kunnen doen.
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik had rondom 2.6 wat na een uurtje sturen op 2.9 rondom uitkwam, rondom PS4 VOL codering silentico.
Daarnaast is het zo dat je alles met verstand moet doen, ken de eigenschap van de combi en handel ernaar.
D,’r was een NLer die mij vlak voor Vienna voorbij kwam met een Hobby en een Q5 op rijstrook 1 omdat hij geen zin had om op de vrachtwagen te waar ik achter reed en die zagen we met 110 op de klok bijna de vangrail ingaan toen hij een tik wind kreeg van de vrachtwagen voor ons.
Rustig aan dan breekt het lijntje niet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Drie auto's terug reden wij een S90 uit 1997, met befaamde bladveer en zelf gemonteerde niveaumats: caravan een Hobby 460 UFE die 1350 kg zou mogen wegen en 80 kg kogeldruk. Door die veer in combinatie met die niveaumats altijd de caravan er recht achter, ook met kinderen op de achterbank. Inzakken deed zij nooit. Ja, met beladen even maar na 3 heuveltjes kwam de auto weer omhoog naar "horizontaal".

Nu na een 2tal BMW's X5 en tussendoor een 7-zitter XC90 geen doorzakklachten meer gehad: die XC had ook mechanische niveauregeling en de X5-en beiden luchtvering. De volgende auto wordt ook met luchtvering: auto altijd kaarsrecht op de weg, ongeacht wat er op de achterbank of kogel zit te duwen.

Je vraagt om tips iDanman: volgende auto met luchtvering.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

iDanman schreef: 16.08.2022 - 22:03 Spanning was 2.9 bij vertrek.
Ik vermoed dat de R design en luchtveringen idd bete rijgedrag vertonen met zwaardere caravans. Baal dat ik hier niets aan lijk te kunnen doen.
Dat kan denk ik wel, maar je moet het ook willen, want dan rijd je het hele jaar met een ander onderstel
https://www.heicosportiv.nl/product/sportveren-5/
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Dankje Wasbeer, denk alleen niet dat de leasemij dit zal accepteren...
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nou die moet je het niet eens vragen :-)
Ik heb mijn avensis en daarna 508 ook verlaagt. Nooit wat van gehoord achteraf.

Nu de op V60 ook zelf een trekhaak laten zetten.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Had die veren zien staan ook voor de V90, kreeg al goedkeurende blik van mijn vrouw.
Wat zal het gaan doen met het comfort, het moet geen stuiter bak worden.

Hier pakken ze een V90 aan en die ligt imo te laag.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nouja dat is het. Op mijn avensis was het 3cm en de 508 ook.
waar het een beetje aan ligt is hoe de demping is standaard is

Op de avensis was die standaard al wat onderdempt, als je dan gaat verlagen dat wordt dat erger en krijg je bij wat extremere situatie heel veel beweging.
De 508 en eigenlijk vrijwel alle franse auto's zijn wat overdempt. Die reageerde echt heel goed op de verlaging. Natuurlijk in exreme situatie merk je ook dan dat de demping iets steviger had gemogen.
Maar onder aan de streep was de combo gewoon heel goed en nog beter dan standaard.

Als je een af fabriek sport onderstel hebt is dat natuurlijk beter afgestemd, maar vaak ook maar 10 tot 15mm.
Netjes en het r design onderstel is goed en best wel een goede compromis. Sowieso vind ik de volvo's allemaal wel heel goed in balans tussen demping/veren/stabi's
Pas bij de hoge modellen raakt het uit balans, maar dat is natuurlijk de penalty voor hoog zitten.

Ik hou best van een lage auto, maar die V90 vind ik ook echt te laag, maar ze hebben verschillende sets volgens mij
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Vraag mij af of je drempels in deze stand nog normaal kunt nemen.
De V90 is best soft in de achterhand, die van ons is nu 6 jaar en heeft 130k gelopen, dempers hebben dus al wat ervaring.
Maar goed, een mailtje wagen naar Mudde/Kok kost natuurlijk niets.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

qua verlaging: Heico is redelijk duur en volgens ik verstaan heb via via halen ze hun veren bij H&R.
H&R heeft ook een setje, kan je rond de 210€ scoren met wat zoekwerk op het net
Eibach heeft ook een setje, verlaagd op een paar mm na evenveel als H&R
uit ervaring weet ik dat Eibach een comfort geeft zoals origineel, H&r is stugger
normaal komt er bij mij midden september een setje Eibach onder ter vervanging van de R-design veren
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zit net even bij Heico op de site te kijken.
Voor€484 krijgen je 2 voorveren en achter 2 plaatjes die de auto verlagen met 30mm.
De 2e optie is rondom nieuwe instelbare veren die door KW zijn gemaakt met Heico logo, dat zijn degene die je wilt maar dan heb je het in aanschaf over €3170, moet het er ook nog even onder gezet worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Philken schreef: 18.08.2022 - 11:22 qua verlaging: Heico is redelijk duur en volgens ik verstaan heb via via halen ze hun veren bij H&R.
H&R heeft ook een setje, kan je rond de 210€ scoren met wat zoekwerk op het net
Eibach heeft ook een setje, verlaagd op een paar mm na evenveel als H&R
uit ervaring weet ik dat Eibach een comfort geeft zoals origineel, H&r is stugger
normaal komt er bij mij midden september een setje Eibach onder ter vervanging van de R-design veren
Eibach heeft een B12 instelbare kit met 2cm verlaging voor de V90, nog steeds €1400 maar betaalbaarder dan Heico..
Mooi spul!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”