Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dan ga je dat toch zelf doen met die palletkorrels? Blijkbaar is er vraag die nog niet voldoende is ingevuld.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gas voor 3 euro 25, stroom voor 70 cent. Het gaat gierend de verkeerde kant op. Wel vreemd omdat de olieprijs aan het zakken is en de gekoppelde gasprijs niet ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Eindafrekening afgelopen jaar gemiddeld 29 euro per maand, ik klaag nog niet direct. Prijzen staan hier nu nog vast tot 2025.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Msuidgeest schreef: 06.08.2022 - 09:35 Gas voor 3 euro 25, stroom voor 70 cent. Het gaat gierend de verkeerde kant op. Wel vreemd omdat de olieprijs aan het zakken is en de gekoppelde gasprijs niet ...
En dan ook nog de hoge brandstofprijzen in Nederland.
Hier zijn de brandstofprijzen inmiddels hard aan het dalen.
Benzine goedkoper dan in Nederland en de diesel net iets boven de €2.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Tijdens onze vakantie was benzine al goedkoper dan in Nederland. Zelfs 98 premium ... Ik betaalde tussen 22,50 tot 24 kroon per liter terwijl het in NL 2,35 euro was (1 euro = 10,5 SEK)
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Nu €1.91
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Euro95 is hier 1,98
Diesel 1,87
Zakt ook weer langzaam dus
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ben toch wel blij met de airco in huis. Even een uurtje aan en het is weer wat koeler in huis.

Natuurlijk: ramen en luiken dicht, jalouziën gesloten houden, maar toch. Heel langzaam komt de warmte toch binnen.

En ik doe wat met mijn zelf opgewekte stroom. Want linksom of rechtsom, de salderingsregeling wordt toch versoberd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Goed. Zoeken dus naar een warmtepomp. Ik dacht dat ik het wel wist ...

Het idee is om een 3 fase warmtepomp te kopen, type monoblock, en die als vervanger van de cv-ketel in te zetten, 9 of 12 kW is voldoende. Apparaat komt op de garage en met leidingen naar binnen om warmwater rond te pompen. Maar dan komt toch een beetje de vraag welk merk het moet worden. En ook niet onbelangrijk: alleen verwarmen. Want ik zie steeds meer units die ook kunnen koelen.

Inmiddels heb ik geleerd om een merk te kiezen die al jaren iets doet met airco's en koeling: anderen zijn vaak het wiel aan 't uitvinden terwijl dat al gedaan is. Dan kom je bij al snel bij Daikin, LG en Mitsubishi uit. Eventueel Fuji. Er is helaas te veel keus.

Al een tijd volg ik op Tweakers.net de topics over energie besparen en hoe men dat doet. Ook daar is veel, wellicht te veel, informatie te vinden. En bijna iedereen is lyrisch over z'n eigen opstelling en waar dat gekocht is.


Wat een luxe-probleem. Dat moet toch anders kunnen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik zit ook in die oriëntatie. gezien mijn inmiddels zeer goede ervaringen met Daikin airco, heeft dat merk mijn serieuze aandacht.
Met name om de reden welke jij ook al noemt; de al jaren lange ervaring op het gebied van dit soort apparatuur geeft hun absoluut een voorsprong.
Dat naast zaken als technische mogelijkheden, afmetingen, capaciteit (ingebouwd 230 liter warm tapwater vat) en uiterlijk.
Mijn installateur heeft wel geadviseerd de buitenunit bij voorkeur niet op een dak te plaatsen. Dit vanwege het feit dat het verwarmen een andere geluidsfrequentie genereert welke eerder bijgeluiden (resonantie/zoemen/brommen) zou kunnen geven. Bij voorkeur te plaatsen op een massieve ondergrond.
Levertijden zijn ook een ding (tja, wat is tegenwoordig wel snel te leveren), maar zo lang het niet langer dan max 3/4 jaar duurt vind ik dat prima.
Mbt het koelen: dit moet je wel als zeer beperkt zien. Dit kan sowieso alleen indien je vloerverwarming hebt, en die leidingen mogen niet kouder dan een bepaalde minimum temperatuur worden ivm evt condens. Dus de watertemperatuur die uiteindelijk dan in de ‘koelstand’ door de leidingen gaat zal iets van 20 graden zijn, en dat levert maar een gering koel effect.
Interessanter vind ik de mogelijkheid om een 2e gescheiden warmtezone aan te laten sturen icm een 2e (draadloze) thermostaat. Ook dat biedt Daikin.
Mn Nest thermostaat moet wel dan van de muur, die werkt niet met het Daikin systeem.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Msuidgeest schreef: 29.08.2022 - 22:40 Goed. Zoeken dus naar een warmtepomp. Ik dacht dat ik het wel wist ...

Het idee is om een 3 fase warmtepomp te kopen, type monoblock, en die als vervanger van de cv-ketel in te zetten, 9 of 12 kW is voldoende. Apparaat komt op de garage en met leidingen naar binnen om warmwater rond te pompen. Maar dan komt toch een beetje de vraag welk merk het moet worden. En ook niet onbelangrijk: alleen verwarmen. Want ik zie steeds meer units die ook kunnen koelen.

Inmiddels heb ik geleerd om een merk te kiezen die al jaren iets doet met airco's en koeling: anderen zijn vaak het wiel aan 't uitvinden terwijl dat al gedaan is. Dan kom je bij al snel bij Daikin, LG en Mitsubishi uit. Eventueel Fuji. Er is helaas te veel keus.

Al een tijd volg ik op Tweakers.net de topics over energie besparen en hoe men dat doet. Ook daar is veel, wellicht te veel, informatie te vinden. En bijna iedereen is lyrisch over z'n eigen opstelling en waar dat gekocht is.


Wat een luxe-probleem. Dat moet toch anders kunnen.
LG heeft wel heel interessante monobloc systemen, erg goede prijs-kwaliteit verhouding.
Voor de Monobloc systemen zit je ook niet aan STEK gerelateerde zaken.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het nadeel van Daikin vind ik dan dat ze voor hybride systemen met Intergas werken voor het CV deel, voor mij niet het meest kwalitatief hoogstaande merk (en dat is een understatement).
En koelen met een warmtepomp kan naast vloerverwarming ook i.c.m. hybride convectoren/radiatoren van o.a. Jag (Strada Hybrid).
Wat je met een warmtepomp volgens mij niet kan is het ontvochtigen van de lucht want waar laat je het condenswater?
Een van de overwegingen die ik nu heb is om een airco in de woonkamer te laten installeren en hiermee te gaan verwarmen. Dat zou moeten kunnen omdat wij verder nergens in het huis verwarming aan hebben staan. Ik krijg morgen een installateur voor advies op bezoek.
Wat ik alleen lastig vindt is hoe zijn advies in te schatten: wij van WC eend.....
ZO heb ik een CV bedrijf over de vloer gehad en hem om advies gevraagd, krijg ik alleen een offerte voor 3 radiatoren, geen enkele toelichting, geen berekening waarom dit type, formaat en aantal en geen prognose van de besparing in gasverbruik. M.a.w. ik investeer 4K maar wat win ik er mee? Geen idee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik hoef niet te koelen want dat doet de airco wel: een warmtepomp die ook kan verwarmen. En het plan is opgevat om er boven ook een op te hangen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Gouwe schreef: 30.08.2022 - 08:22 Het nadeel van Daikin vind ik dan dat ze voor hybride systemen met Intergas werken voor het CV deel, voor mij niet het meest kwalitatief hoogstaande merk (en dat is een understatement).
En koelen met een warmtepomp kan naast vloerverwarming ook i.c.m. hybride convectoren/radiatoren van o.a. Jag (Strada Hybrid).
Wat je met een warmtepomp volgens mij niet kan is het ontvochtigen van de lucht want waar laat je het condenswater?
Een van de overwegingen die ik nu heb is om een airco in de woonkamer te laten installeren en hiermee te gaan verwarmen. Dat zou moeten kunnen omdat wij verder nergens in het huis verwarming aan hebben staan. Ik krijg morgen een installateur voor advies op bezoek.
Wat ik alleen lastig vindt is hoe zijn advies in te schatten: wij van WC eend.....
ZO heb ik een CV bedrijf over de vloer gehad en hem om advies gevraagd, krijg ik alleen een offerte voor 3 radiatoren, geen enkele toelichting, geen berekening waarom dit type, formaat en aantal en geen prognose van de besparing in gasverbruik. M.a.w. ik investeer 4K maar wat win ik er mee? Geen idee.
Indien ik mn CV vervang gaat het gas er ook meteen uit, niks niet hybride want dan ben je tzt nog n keer aan de beurt, dus volledig Daikin.
En dat koelen… ik vind het niet interessant, wij hebben op de zomer dag vanwege de hond die in en uit wil de tuindeuren op minstens 2 soms zelfs 3 plekken open staan. Tocht voldoende door om de boel niet ‘te’ warm te krijgen. Daarnaast wil ik zo’n ding niet in het zicht aan de muur in mn woonkamer. Als het al zou gebeuren dan zal die in een muur worden weggewerkt (ik heb die mogelijkheid waarbij de unit onder de trap in de hal (volledig afgewerkt) zou kunnen hangen met een rooster in de kamer).
Condenswater kan altijd met een pompje weggepompt worden naar een afvoerleiding (denk ik).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

teebee schreef: 30.08.2022 - 14:04

Condenswater kan altijd met een pompje weggepompt worden naar een afvoerleiding (denk ik).
Regel 1 ,
Als het voorkomen kan worden neem nooit zo'n condenspompje . Elke 5min EERRRRR geluid naast het bijna feit dat hij elke 2 jaar de geest geeft .
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

redracer schreef: 30.08.2022 - 14:19
teebee schreef: 30.08.2022 - 14:04

Condenswater kan altijd met een pompje weggepompt worden naar een afvoerleiding (denk ik).
Regel 1 ,
Als het voorkomen kan worden neem nooit zo'n condenspompje . Elke 5min EERRRRR geluid naast het bijna feit dat hij elke 2 jaar de geest geeft .
Das ook de reden dat er bij geen enkele airco unit in ons huis een dergelijk pompje zit.
Maar het was een antwoord/geste op de gestelde vraag ‘waar laat je het condenswater?’…. Er is dus een mogelijkheid, zei het met de nodige nadelen. (Al zal dat geluid bv in een technische ruimte een minder groot probleem geven dan bv op een slaapkamer).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Door mij genoemde radiatoren hebben geen condenswater opvangbak en ook geen afvoerslang. Afpompen wordt dan ook lastig :-) dus vandaar de vraag "waar laat je het condenswater". Dit type radiator is hiervoor ook niet voor bedoeld, maar zelf knutselen kan altijd (maar ik begin er niet aan).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het condens van onze koeling gaat direct door de muur naar buiten. Ja, de unit hangt in de woonkamer op de plek waar hij mag koelen. Geen last van geprut met pompjes die elke 2 jaar vervangen moeten worden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Msuidgeest schreef: 29.08.2022 - 22:40
Inmiddels heb ik geleerd om een merk te kiezen die al jaren iets doet met airco's en koeling: anderen zijn vaak het wiel aan 't uitvinden terwijl dat al gedaan is. Dan kom je bij al snel bij Daikin, LG en Mitsubishi uit. Eventueel Fuji. Er is helaas te veel keus.

Al een tijd volg ik op Tweakers.net de topics over energie besparen en hoe men dat doet. Ook daar is veel, wellicht te veel, informatie te vinden. En bijna iedereen is lyrisch over z'n eigen opstelling en waar dat gekocht is.


Wat een luxe-probleem. Dat moet toch anders kunnen.
In het lijstje mis ik nog Nibe, een merk uit Zweden. De basis van de warmtepomp is dan waarschijnlijk wel een Misubishu maar de (wat eigenzinnige) regeling is zeker van Nibe.
Alleen de verkrijgbaarheid van de bekende merken is op dit moment erg lastig.

Zelf heb ik 1,5 jaar geleden zo'n Nibe monoblok in gebruik genomen en deze bevalt goed. Inmiddels ook een losse warmtepomp boiler en sinds een paar maanden gasloos.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Aan Nibe zat ik ook te denken. Helaas hier in Nederland 2x zo duur als in Zweden.
En het wordt voor ons waarschijnlijk te groot. Heb er geen ruimte voor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”