Olietemperatuur Geartronic?

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

Ik heb via de OBD2 app gekeken wat de (ATF) temperatuur van de transmissie-olie doet.
Het duurt ongeveer 40 minuten voor de temperatuur 75 graden is. Gaat heel geleidelijk naar deze temperatuur toe.
Daarna redelijk stabiel naar 78 graden. Vervolgens stijgt de temperatuur in stadsverkeer geleidelijk naar 90 graden.

Is dit normaal?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jazeker is dat normaal.

Dat de temperatuur hoger in de stad is komt omdat er minder rijwind is om alles af te koelen. Voel maar eens onder de motorkap aan de koelwaterradiator als je buiten de stad hebt gereden en een keer in de stad zelf: buiten de stad is er meer rijwind (omdat je dan harder rijdt) en is de radiator kouder dan bij controle in de stad.

Het zou zomaar kunnen dat de bakolie ook op een of andere manier gekoeld wordt door rijwind.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

Wat ik niet snap is de lange opwarmtemperatuur.
Pas na 40 minuten is de bak op werktemperatuur.
Op kortere ritten is de bakolie minder warm. Is dit niet erg?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een versnellingsbak wordt alleen warm door draaiende delen. Een motor wordt warm omdat daar verbranding plaats vindt.

Je hoeft je geen zorgen te maken, wat mij betreft.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Zeker geen zorgen maken!
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”