V60 T3 MT (MY2015) Polestar tuning vs andere aanbieders

In dit board alles over alle Volvo's met Polestar tuning, zowel af fabriek als naderhand getuned.
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Ik zit op de site van Polestar te neuzen en zie dat daar een 30pk winst wordt aangeboden met 0 winst op koppel.
Echter bij een aanbieder als Tunex (waar ik indertijd via het Volvo40Forum op aanraden heen ben gegaan met mijn V40) bieden ze +73 pk en +160nm koppel.

Dat lijkt me nogal een groot verschil. Heeft dit puur te maken met een stukje risicodekking van Polestar ivm garantie, of is de tuning hoger dan dat Polestar aanbiedt toch potentieel gevaarlijk op de lange duur?

Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Met Polestar blijf je binnen de grenzen van alle parameters. Waarbij het gebruikelijk is dat er vooral meer koppel wordt gegenereerd. Ik snap dus jou opmerking van 0 koppel extra niet. Lijkt mij niet te kloppen.
Voor wat betreft Tunex, de extra vermogenswinst zorgt ervoor dat je de auto formeel opnieuw moet laten keuren. Bij een auto waar nog garantie op zou zitten zou ik dan ook zeker geen Tunex doen. Polestar tuning is altijd met behoud van garantie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Dank je wel voor je reactie.
Geen idee waarom ze 0 koppel verhoging aangeven, maar je kunt zelf de site checken als je mijn woord niet voor lief wilt nemen. 😀

Wat bedoel je met ‘formeel opnieuw keuren’ ?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

73 pk vermogenswinst is meer dan 20% is herkeur.

En ik geloof je dat het er staat. Maar ik heb ook even gekeken. Ze hebben het toerenbereik wel veranderd. Ik kan er dan ook niet bij dat de T3 motor als enige geen koppelwinst heft
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Herkeur van wat precies? Bedoel je een homologatie en aanpassing van de autopapieren?

Ik zal wel eens even bellen met de dealer van de week.
Ik neem aan dat deze Polestar tuning ook slechts een ECU herprogrammering is.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja nieuwe homologatie en nieuwe papieren. Formeel dan.

Polestar is officieel geen tuning maar een optimalisatie van de fabriekssettings via de Ecu idd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Top! Dank voor je reactie.

Klopt het dat de T3 en T4 dezelfde motor hebben maar dat de T3 gewoon een geknepen versie is?

In dat geval lijkt het me toch dat je van een T3 een T4 kunt maken via ECU tuning en verder nog dat je de winst op een T4 ook met een T3 moet kunnen halen?
Dan lijken me de Tunex waarden helemaal niet zo gek.
De T3 is dan gewoon niet meer dan een bureaucratische aanduiding van een type.
Maar wellicht denk ik te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Ik heb nog even goed vergeleken, maar Tunex gaat inderdaad voor de T3 naar dezelfde waarden als wanneer je de T4 op geeft.

Polestar geeft voor de T4 wel koppel en vermogenswinst.
A198D20B-DE68-4378-BB85-BFA78BB85DA0.png
Das toch vreemd, want de T3 moet deze waarden ook gewoon kunnen halen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je selecteert bij Polestar waarschijnlijk een 1.6T3. Die heeft standaard 150pk/240nm. De 1.6T4 heeft standaard 180pk/240nm. Vandaar dat je bij Polestar een soort upgrade naar 1.6T4 waardes krijgt. Zou verkooptechnisch niet heel handig zijn als zowel de T3 als T4 na Polestar tuning dezelfde prestaties halen.
De 73pk van de andere tuner is gebaseerd op een 2.0 blok en die heeft geen marketingafdeling hijgend in de nek waardoor alle 2.0 blokken naar de 225pk kunnen.

Mocht je dat op kenteken willen dan zal je naar de RDW in Lelystad moeten voor een individuele goedkeuring op het testcircuit, dat is een duur weekje. :D
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Exact mijn punt. Die 2.0T blokken van de T3 en T4 zijn hetzelfde.
Het zou natuurlijk kunnen dat er nog steeds andere onderdelen worden gebruikt rondom de motor in de T4 tov de T3, maar ik heb zo’n vermoeden dat het enkel om ECU programmatuur gaat.
De T3 zal wel in een zuinigere mileumafia categorie komen door de afkneip of iets in die trant, waardoor het een leuk verkooppraatje op kan leveren.
Maar technisch gezien zie ik niet echt reden waarom je niet voor die 220pk zou kunnen gaan?
Garantie is uiteraard wel een dingetje, maar mijn punt is meer dat de stap vanaf de T4 niet zo groot is.
Dus vanaf de T3 geeft het wat mij betreft een beetje een verkeerd beeld. Blijkbaar is het blok best ver terug geknepen.
Maar je koopt een T3 geregeld voor 2 tot 3 duizend minder. Tuning kost zo’n 400.

Maar wel een interessant punt over die 20% eis en homologatie. Stel je hebt die Tunex tuning erop laten zetten. Kan dat problemen geven bij de APK? Daar staat toch geen vermogenstest op het programma?
Worden auto’s wel eens op een rollerbank gezet door de politie zoals bij Scooters?
Als je normaal rijd wat is dan de kans dat dit soort tuning je boetes gaat opleveren?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Laat ik het er op houden dat je met meer dan 20% vermogenswinst zonder keuring illegaal bezig bent.
En ja bij twijfel wordt er gecontroleerd op een rollenbank en als blijkt dat de auto teveel vermogen heeft ontvang je een WOK status. Daarnaast een fikse bekeuring.
Kans daarop blijft altijd aanwezig. Hoe groor die kans is? Dat weet ik niet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Verzekeraars die nu hun kans zien om een uitkering gemotiveerd te kunnen weigeren gaan die ook zomaar weigeren
1014399
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 03.02.2022 - 20:35

Risico = kans x impact

Zoals geschetst is de impact ‘hoog’. De kans wellicht ‘laag’. Waardoor je op een ‘midden’ risico uitkomt.
Alle variabelen zijn nattevingerwerk en kan je naar hartelust aanpassen voor jezelf. Dat geeft je meer onderbouwing dan alleen naar kans kijken.
Volvo XC60 T5 AWD MY2018
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mijn tip: staar je ajb niet blind op cijfers, imo gaat het om hoe de auto uiteindelijk rijdt.
Hoog vermogen went ook.

Zelf ben ik qua tuning van de specialist en niet van de generalist: een tuner die vaak dezelfde motoren heeft gedaan weet exact waar hij op moet letten en wat de valkuilen zijn in het verhaal vermogens/koppelwinst vs driveability en betrouwbaarheid op de lange termijn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Bedankt voor jullie reacties, allemaal.

Het ging mij voornamelijk om de curiositeit van het (niet bestaande) verschil tussen T3 en T4 en hoe dat zich verhoud tussen technische mogelijkheden vs de marketing praat.
Het lijkt me logisch dat Polestar de vermogenswinst niet gelijk trekt aan de T4 tuning, want waarom zou iemand anders nog een T4 aanschaffen voor een paar mille meer? Ik vond het gewoon opvallend dat je dezelfde specs kunt krijgen bij 3e partijen en er geen verschil tussen T3 en T4 tuning is.

Uiteindelijk is het zeker belangrijk om niet alleen naar de cijfers te kijken, maar zeker hoe de auto rijdt. Goed punt. Bovendien hebben we met de vele 100km/u zones in NL weinig meer aan veel vermogen. 😛
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De 2.0T2 heeft ook dezelfde potentie als een 2.0T4. Meer merken bouwen motoren met enkel andere software omdat dit scheelt in productiekosten en spenderen dan heel veel geld aan een ECU waar derden niet aan kunnen tunen. Wat uiteindelijk toch wel lukt... :D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

remmetjes, bak, koppeling etc. ook gelijk tussen de 2.0T2 en 2.0T4 ?
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

De T2 is, voor zover ik weet, de 1.5 liter Ford motor die ook in de T3 automaat zit.
Daar is het inderdaad de geknepen versie van.

Ik heb het over de T3 handgeschakeld. Daar ligt een 2.0 liter in die gelijk is aan de T4.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

NielsPHEV schreef: 05.07.2022 - 11:39 remmetjes, bak, koppeling etc. ook gelijk tussen de 2.0T2 en 2.0T4 ?
Jep.
Yskonyn schreef: 05.07.2022 - 13:14 De T2 is, voor zover ik weet, de 1.5 liter Ford motor die ook in de T3 automaat zit.
Daar is het inderdaad de geknepen versie van.

Ik heb het over de T3 handgeschakeld. Daar ligt een 2.0 liter in die gelijk is aan de T4.
1.5 is een Volvo blok met automaat, de 1.6 is van Ford.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De 1.5 is een VEA blok met een kleinere slag
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Polestar tuning”