airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Bdew0223
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.04.2022 - 07:07

Beste volvoliefhebbers,

Tijdens mijn vakantie naar italie is op 4 juni 2022 de airco er mee gekapt... je raad het al: Airco service vereist.
Zal toch niet de verdomde pomp zijn waar je alle horror verhalen over leest, afijn de volvo dealer in italie gaf aan dat ik gewoon door kon rijden zolang ik de stekker maar niet gebruik om rare fouten in het elektrische circuit te voorkomen.
Heb 4000km gereden in 37 graden temperaturen, wat een hell :-) hoe deden ze het vroeger zou je denken haha.

Na thuiskomst direct een afspraak bij de volvo dealer gemaakt en die heeft het geconstateerd het is weer hetzelfde pompen probleem waar heel veel van ons mee te maken heeft gehad.. de vorige pomp was vervangen in 2018, ik ben 2e eigenaar van deze volvo en hij heeft altijd netjes zijn beurten gehad bij dezelfde volvo dealer in zwolle.

Nu het leuke, meneer wanneer wij de airco maken zal het totale bedrag op 2489 euro uitkomen, Ik was nogal verbaasd aangezien ik veel verhalen had gelezen over een coulance regeling betreffende de falende techniek van de pomp.
Uiteindelijk werd mij verteld dat de coulance regeling op 1 juni 2022 stop gezet is, totaal in ongeloof heb ik geen besluit genomen om de airco te laten maken.. heb meerdere dealers gebeld en allemaal geven ze hetzelfde aan, het is dokken of doorrijden met alle gevolgen van dien.
Als laatste heb ik het geprobeerd bij de dealer waar deze auto altijd in onderhoud is geweest en die zij meneer wat wilt u hier nu mee bereiken? de pomp is in 2018 al eens vervangen, helaas dat ie nu kapot gaat maar wij doen er helemaal niets meer aan.

Wat een pech, frustratie en boosheid krijgen de overhand wat nu? laten maken of afscheid nemen van de auto.. op 164.000km, 2e eigenaar, 2014 bouwjaar en al een 2800 euro aan reparaties gehad te hebben betreffende schokdempers en andere kleine dingen begin ik het nu toch wel erg zat te worden. maar wat rijd deze auto toch fijn... ik weet het even niet meer.

Mijn vraag is of jullie wellicht een adresje weten waar ik dit tegen een schappelijke prijs kan laten maken, waarschijnlijk zal het antwoord zijn onder de 2000 kom je niet voor deze reparatie, maar niet geschoten is altijd mis.

Helaas dat volvo besloten heeft om er niks meer van te vergoeden, wat een pech.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat een pech inderdaad voor je, maar ergens anders laten repareren wil je niet. Als het niet volgens de juiste procedure gebeurt dan is goedkoop straks alsnog duurkoop. Bovendien heb je er via de Volvo dealer straks levenslange garantie op (https://www.media.volvocars.com/be/nl-b ... onderdelen). Check wel even of dit ook voor deze pomp geldt. De airco zorgt ook voor koeling van je accu, dus zonder airco heb je daar mogelijk ook (in de toekomst) een probleem?
Met 164K op de teller is jou auto nog niet eens op de helft en met defecte airco inruilen en een nieuwe aanschaffen kost ook geld... Kortom uithuilen, diep adem halen en weer door. Succes met de afweging.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Herman.Kuyk

Denk dat er meer aan de hand is als alleen de pomp gezien het bedrag. Je zou Autobedrijf Brouwer Rogat erna kunnen laten kijken voor een prijs opgave.
De coulance regeling van Volvo stelt over het algemeen niet veel voor, en als ze er onderuit kunnen ook als is het maar 1 dag jammer dan. Lees het als klanten binding of is het ontbinding.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik denk dat je niet doorhebt dat dit probleem een heel bekend probleem is dat heel veel tijd kost om het goed op te lossen en daardoor zo duur is. Er gelden speciale reparatie-aanwijzingen voor. En dan is Brouwer Rogat nog zo goed. Hij heeft hier, voor dit specifieke probleem, nou net niet de kennis voor.
En voor dit probleem ging de coulance van Volvo juist best wel ver. Helaas dus per 1 juni NL breed niet meer blijkbaar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Herman.Kuyk

Het bekende probleem is in 2018 al gerepareerd !!! Blijkbaar niet goed (Volvo dealer) pomp na 4 jaar alweer kapot.

Ja ik weet het, als je hier geen officiële Volvo dealer adviseert wordt de genoemde gekwalificeerd als net niet .......
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Herman.Kuyk schreef: 28.06.2022 - 20:34 ...De coulance regeling van Volvo stelt over het algemeen niet veel voor, en als ze er onderuit kunnen ook als is het maar 1 dag jammer dan. Lees het als klanten binding of is het ontbinding.
Ben ik niet met je eens. Volvo heeft voor dit probleem ruim 8 jaar lang 100% coulance gegeven. De meeste pompen hielden het na de vervanging nog geen jaar uit, soms maar een paar weken of maanden. Dat ze dan na 2,5 jaar nadat ze het probleem gefixt hebben met de 2.0 methode zeggen we stoppen met coulance vind ik niet onredelijk (maar voor de TS wel bagger) want redelijkerwijs zouden dan alle pompen inmiddels onder 100% coulance vervangen zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Herman.Kuyk schreef: 28.06.2022 - 21:14 Het bekende probleem is in 2018 al gerepareerd !!! Blijkbaar niet goed (Volvo dealer) pomp na 4 jaar alweer kapot.

Ja ik weet het, als je hier geen officiële Volvo dealer adviseert wordt de genoemde gekwalificeerd als net niet .......
Het is duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt. Volvo heeft het probleem pas opgelost eind 2020.
Maar goed discussie hierover helpt TS niet verder.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Herman.Kuyk

Nee ze hebben het heel lang onder de pet willen houden.
Helaas kwamen er steeds meer klachten dat ontkennen en de bekende uitspraak -u bent de eerste dit hebben we nog niet eerder meegemaakt- niet meer opging.
Maar als je dat niet wil zien prima.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Er zullen er nog vele volgen aankomende zomer die voor het blok komen te staan. Vele die toch, buiten de Volvo dealer om, nog even voor de vakantie airco onderhoud laten uitvoeren (aansmeren). Wordt niet volgens de Volvo richtlijnen uitgevoerd en dan begint de ellende.
Herman.Kuyk

The Mechanic schreef: 28.06.2022 - 21:57 Er zullen er nog vele volgen aankomende zomer die voor het blok komen te staan. Vele die toch, buiten de Volvo dealer om, nog even voor de vakantie airco onderhoud laten uitvoeren (aansmeren). Wordt niet volgens de Volvo richtlijnen uitgevoerd en dan begint de ellende.
Ja Idd, maar TS was bij Volvo dealer in Zwolle voor onderhoud, hebben zij het dan niet volgens de richtlijnen van Volvo gedaan?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nee, want die gewijzigde richtlijn bestond toen nog niet. Die was er pas eind 2020.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Herman.Kuyk

Gouwe schreef: 28.06.2022 - 22:06 Nee, want die gewijzigde richtlijn bestond toen nog niet (snappie?). Die was er pas eind 2020.
Pomp is vervangen volgens volvo richtlijnen in 2018 maar dat waren niet de juiste waardoor de pomp opnieuw kapot ging. Foutje bedankt
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Geloof me, sommigen, waaronder ik zelf hebben het wel 4 tot 5 keer achter elkaar gehad soms al na een paar weken nadat de vorige pomp was vervangen opnieuw. Dus inderdaad behoorlijk balen als je de gelukkige was maar altijd netjes opgelost door Volvo en de dealers, ruim 8 jaar lang 100% onder coulance. Volvo heeft er heel lang over gedaan om de oorzaak te vinden en die zat hem in de gevolgde procedure. Pas nadat die in 2020 is gewijzigd waren de problemen definitief opgelost. Dat ze dan na 2,5 jaar zeggen het is over met de coulance kan ik dus ook volgen, of hadden ze volgens jou onbeperkt coulance moeten geven?
Dat de pomp van TS het na de reparatie in 2018 dus voor de gewijzigde procedure (hier ook bekend als de 2.0 methode), vier jaar heeft volgehouden is op zich al een unicum en kan dus ook een heel andere oorzaak hebben.
ik vind jou insteek behoorlijk negatief en ook onterecht, zeker omdat duidelijk blijkt dat je de feiten niet kent.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Herman.Kuyk

Deze zin: Dat de pomp van TS het na de reparatie in 2018 dus voor de gewijzigde procedure (hier ook bekend als de 2.0 methode), vier jaar heeft volgehouden is op zich al een unicum en kan dus ook een heel andere oorzaak hebben.

De pomp het 4 jaar heeft volgehouden een unicum is!!!!! Juist en daarom coulance omdat de pomp 3 dagen nadat Volvo met de coulance regeling is gestopt.
Maar als Volvo dat niet wil kun je ook kijken bij de Volvo specialisten en ben je misschien wel goedkoper uit (ben je zeker goedkoper uit)
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Herman.Kuyk schreef:Nee ze hebben het heel lang onder de pet willen houden.
Helaas kwamen er steeds meer klachten dat ontkennen en de bekende uitspraak -u bent de eerste dit hebben we nog niet eerder meegemaakt- niet meer opging.
Maar als je dat niet wil zien prima.
Je stelling (Herman.Kuyk) is inmiddels duidelijk gemaakt. Of het op echte waarheid is berust valt te betwijfelen. Meningen mogen verschillen. En daar is een forum ook voor bedoeld. Maar met deze stelling inname is de TS niet geholpen.

Ik weet niet hoe gevuld de portemonnee van de TS is. Een nieuwe auto heb je niet voor die (zeg maar) €2500.
Laat het maken en bekijk wat je wilt met de auto. Nu verkopen levert deze auto ook niet veel op. En je zegt zelf dat de auto zo’n genot is om te rijden. Zou voor mij bepalen om de reparatie te laten uitvoeren.

Of je dat bij een dealer doet of een goede secundaire garage is aan jouw. Omdat de coulance regel niet meer bestaat is dat zeker een overweging. Maar ga wel na of ze de juiste Volvo procedure volgen. Die zoals wij hier de 2.0 methode noemen. Die procedure is redelijk bekend/beschreven maar niet echt tot in detail. Dus of een secundaire garage die procedure voor 100% kan uitvoeren valt te bezien. Ik zou daarom toch naar een dealer of erkend Volvo reparateur gaan waar je 100% Volvo garantie krijgt op je onderhoud. Ook om de voorwaarden die Gouwe al heeft aangestipt.

Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Herman.Kuyk schreef: 28.06.2022 - 22:50 Deze zin: Dat de pomp van TS het na de reparatie in 2018 dus voor de gewijzigde procedure (hier ook bekend als de 2.0 methode), vier jaar heeft volgehouden is op zich al een unicum en kan dus ook een heel andere oorzaak hebben.

De pomp het 4 jaar heeft volgehouden een unicum is!!!!! Juist en daarom coulance omdat de pomp 3 dagen nadat Volvo met de coulance regeling is gestopt.
Maar als Volvo dat niet wil kun je ook kijken bij de Volvo specialisten en ben je misschien wel goedkoper uit (ben je zeker goedkoper uit)
Normaal gesproken heb je helemaal gelijk en moet een pomp langer dan 4 jaar meegaan, maar je citeert alleen de conclusie, lees je waarom ik tot deze conclusie kom er ook even bij?
In dat licht bezien is 4 jaar dus echt heel lang en een unicum hier. Maar goed je wilt of kunt het kennelijk niet begrijpen en roept vanuit een vooringenomen, negatief en niet op feiten gebaseerd standpunt maar wat.

Ik wens TS heel veel succes met zijn/haar keuze en de V60 D6 is en blijft voor mij een geweldige auto (ondanks dus alle misère met de pomp) en ik hoop dat TS er straks ook weer volop van genieten kan!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Herman.Kuyk schreef: 28.06.2022 - 21:14 Het bekende probleem is in 2018 al gerepareerd !!! Blijkbaar niet goed (Volvo dealer) pomp na 4 jaar alweer kapot.

Ja ik weet het, als je hier geen officiële Volvo dealer adviseert wordt de genoemde gekwalificeerd als net niet .......
TS is er absoluut niet bij gebaat dit specifieke probleem door een NIET officiële werkplaats te laten verhelpen.
Voor de rest hebben we hier niets tegen specialisten. En zeker niet tegen het door jou genoemde bedrijf.
Maar je slaat hoe dan ook de plank in dit specifieke geval enorm mis. En dat is ENORM frustrerend voor TS.
Die valt, buiten schuld, buiten de coulanceregeling. Gewoon K . helemaal waar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Ik kan me echt voorstellen dat dit een ruksituatie is....
Om het beetje lichter te maken omdat de auto's wat waardevoller zijn geworden schrijf je allicht minder af dan je beoogd had aanvankelijk en zou het de reparatielast iets dragelijker kunnen maken.

Zo zou ik (zal ik) er naar kijken. Ik zeg zal ik, mijne is vorig jaar mei vervangen (3 dagen nadat ik de auto gekocht had) met de 2.0 methode. En als die er over 2 jaar mee ophoudt ben ik alvast voorbereid :-(

Succes met het dillema.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Bdew0223
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.04.2022 - 07:07

Heren,

Bedankt voor alle reacties, het blijft een balle situatie maar we gaan gewoon weer verder.

De reparatie gaat volgende maand gedaan worden via de 2.0 methode in zeist.

Hopelijk kunnen we daarna weer volop genieten. Kleine tussenstop voordat we over gaan naar een v60 recharge uit 2020.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Inderdaad een balle situatie maar straks weer genieten van de D6 en daarna de recharge! gefeliciteerd daar alvast mee en veel plezier.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”