Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat stond inderdaad in de mail die wij kregen. En als de prijzen dan weer veranderen zouden we weer van energieboer kunnen wisselen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vandaag een airco besteld. Kost dat veel stroom?

Nee.

De grap is dat die airco een lucht-lucht warmtepomp is die kan koelen en verwarmen. Fijn op heel hete dagen maar vooral ook prettig in de winter om dan alleen de woonkamer op temperatuur te houden en niet vanaf zolder 100 liter water continue door het huis te pompen.

Maandag wordt hij geleverd via www.aircoplazazwolle.nl. nee, geen aandelen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

dan hoop ik dat je voor kwaliteit bent gegaan…. Voor Daikin in dat geval (nee geen aandelen)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ja, een Daikin-set. Ik heb inmiddels wel geleerd dat je zulke spullen zou moeten kopen van de firma die zoiets al jaren doet. En dat geldt hier ook voor de toekomstige warmtepomp die voor of na de winter aangekocht gaat worden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ik denk niet dat de Daikin echt beter is dan bijvoordeeld de Mitsubishi Electric.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Japans spul is sowieso in de meeste gevallen het beste... Heb daarom ook Panasonic panelen op het dak en mocht er een airco komen dan wordt dat zeker een Daikin of Mitsubishi en zeker geen Amerikaan o.i.d.

@Mark, ben wel benieuwd naar hoe jij aankijkt tegen de "soort" van warmte. Ik overweeg namelijk ook om naar LTV over te stappen en 3 van deze radiatoren/convectoren aan te schaffen: https://www.jaga.nl/producten/strada/
Is deze warmte niet vergelijkbaar? Maar ja 3 stuks en 4000 euro verder.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Msuidgeest schreef: 23.07.2022 - 11:41 Ja, een Daikin-set. Ik heb inmiddels wel geleerd dat je zulke spullen zou moeten kopen van de firma die zoiets al jaren doet. En dat geldt hier ook voor de toekomstige warmtepomp die voor of na de winter aangekocht gaat worden.
Dan neem ik (wederom) aan dat je voor kwaliteit gaat en een Daikin aanschaft. Die techniek is voor hun tenslotte al jaaaaaren hun core-business.
Ik heb sinds maart op alle slaapkamers een Daikin set hangen, tot grote tevredenheid.
De warmtepomp is geoffreerd en ben in afwachting van nog wat details.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het binnendeel is zojuist opgehangen. Wel even goochelen wat handig is om te doen maar we zijn tevreden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het enige wat blijkbaar een JAGA doet is met een ventilatortje een luchtstroom creëeren die de warmte sneller meeneemt. Ja, en een strak design maar of dat 4 ruggen waard is ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Met wifi module hoop ik? Want dat is wel errug handig.. ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Msuidgeest schreef: 23.07.2022 - 17:39 Het enige wat blijkbaar een JAGA doet is met een ventilatortje een luchtstroom creëeren die de warmte sneller meeneemt. Ja, en een strak design maar of dat 4 ruggen waard is ...
Ik denk dat je het concept dan wel tekort doet?
Wat je mist bij een AC systeem om te verwarmen is de stralingswarmte. Dus gaat dat voldoende comfort opleveren..... Ik kan er geen ervaringen over vinden.

Unit hangt netjes. Installatie via een ZZP'er zoals op de webiste staat?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Don't worry over de installatie. Ik ben redelijk bekend met wet- en regelgeving (maar sta open voor suggesties).
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Mocht die buitenunit hangen, dan zou ik even kijken of deze niet op rubbers staat. Is dit wel het geval, dan zou ik ze vervangen door rvs dempers (spiraal) Dat scheelt aanzienlijk is geluidsoverdracht naar binnen (huis) en buiten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het buitendeel is ook gemonteerd en tijdelijk aangesloten met een dik verlengsnoer. De unit werkt en bromt heel licht. Niet erg want er komen nog trillingsdempers onder.

Morgen komt de definitirve voeding. Apart groepje wegens hoge inschakelstroom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De warmtepomp werkt! Net nog even een kabel getrokken naar de meterkast en aangesloten op een aparte groep.
Dempers zitten er ook op gemonteerd want de buren hadden geklaagd. Nou ja, ze weten dat er iets hangt dus klagen ze over lawaai ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Warmte pomp als in airco die tevens verwarmt neem ik aan. Of bedoel je dat je van het gas af bent….? (En dus een ‘echte’ warmtepomp hebt).
Heb zo het vermoeden dat je de buren nog wel meer gaat horen. Het schijnt (…) dat die muurmontages heel lastig ‘echt goed’ stil te krijgen zijn… Maar je Daikin heeft als het goed is ook een stand welke het geluid van de buitenunit nog verder beperkt (naast de nachtstand).
Waarom heb je de unit niet gewoon op de grond geplaatst (rubber tegels en kunststof balken eronder)?. Dat zou mijn keuze geweest zijn; een muur resoneert hoe dan ook.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

teebee schreef: 27.07.2022 - 22:11 Warmte pomp als in airco die tevens verwarmt neem ik aan. Of bedoel je dat je van het gas af bent….? (En dus een ‘echte’ warmtepomp hebt).
Heb zo het vermoeden dat je de buren nog wel meer gaat horen. Het schijnt (…) dat die muurmontages heel lastig ‘echt goed’ stil te krijgen zijn… Maar je Daikin heeft als het goed is ook een stand welke het geluid van de buitenunit nog verder beperkt (naast de nachtstand).
Waarom heb je de unit niet gewoon op de grond geplaatst (rubber tegels en kunststof balken eronder)?. Dat zou mijn keuze geweest zijn; een muur resoneert hoe dan ook.
En dan ook op rubber dempers....
Die gaan binnen een half jaar inzakken en dan maakt het alleen nog maar meer geluid.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De montage ga ik waarschijnlijk toch anders doen: betonnenvoet op de grond. Maar die moet dan wel ff worden ingegraven.

Leuk weekendklusje.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Urbexpeditie schreef: 27.07.2022 - 22:27
teebee schreef: 27.07.2022 - 22:11 Warmte pomp als in airco die tevens verwarmt neem ik aan. Of bedoel je dat je van het gas af bent….? (En dus een ‘echte’ warmtepomp hebt).
Heb zo het vermoeden dat je de buren nog wel meer gaat horen. Het schijnt (…) dat die muurmontages heel lastig ‘echt goed’ stil te krijgen zijn… Maar je Daikin heeft als het goed is ook een stand welke het geluid van de buitenunit nog verder beperkt (naast de nachtstand).
Waarom heb je de unit niet gewoon op de grond geplaatst (rubber tegels en kunststof balken eronder)?. Dat zou mijn keuze geweest zijn; een muur resoneert hoe dan ook.
En dan ook op rubber dempers....
Die gaan binnen een half jaar inzakken en dan maakt het alleen nog maar meer geluid.
Rubber tegels eronder is ruimschoots afdoende (geen massieve maar met brede groeven eronder).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Msuidgeest schreef: 27.07.2022 - 18:59 De warmtepomp werkt! Net nog even een kabel getrokken naar de meterkast en aangesloten op een aparte groep.
Dempers zitten er ook op gemonteerd want de buren hadden geklaagd. Nou ja, ze weten dat er iets hangt dus klagen ze over lawaai ...
De warmtepomp vd airco hangt hier aan de muur. Geen resonantie merkbaar. De Hybride warmte pomp komt op het dak te staan op rubber tegels of blokken meen ik.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”