versnelling D5 doet vreemd onder bepaalde omstandigheden

grijlaa1
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.05.2022 - 07:52

Onze XC90, D5, uit 2008, 180.000 km, rijdt als een zonnetje, gebruikt geen olie etc. We rijden er heel rustig mee, 100-110 kilometer per uur. We rijden vooral lange afstanden. Sinds ruim een jaar merken we iets vreemds bij de automatische schakeling bergoprijdend. Als er na een bocht een beetje opgetrokken moet worden, lijkt het alsof de automaat in zijn vrij gaat staan (loeien) en als ik dan ga terugneem pakt ie een hogere versnelling. Het lijkt alsof ie van 2 naar 4 schakelt. Dat gebeurde ook als ik de handschakeling gebruikte, wat mijn garage daarna afried. Vorig jaar is alles uitgelezen, maar er is geen fout gevonden, maar hebben we voor alle zekerheid de versnellingsbak wel laten doorspoelen. Het resultaat was niet bijzonder: telkens als we bergop rijden is het adem inhouden en spelen met het gas om niet teveel trekkracht ineens te vergen. Gisteren weer: maar nu ging het oppakken van de versnelling twee keer gepaard met een hevige schok op de achteras, zo voelde het. Als iemand iets dergelijks aan de hand heeft gehad horen we graag wat toen de diagnose was en de oplossing.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Oei, dat klinkt niet prettig...
Je zegt dat je de bak hebt laten spoelen, bij wie heb je dat laten doen?

Ik denk dat het verstandig is om er door een specialist naar te laten kijken. Weet niet waar je woont maar we hebben hier op het forum meerdere specialistische bedrijven als sponsor.
GSPowerflush van Gery in Uden, MMTS van Martin in Denekamp en TPR Powerflush bij Raymond in Nieuwveen. Bij deze mannen zit erg veel kennis op dit gebied.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
grijlaa1
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.05.2022 - 07:52

Dank. Ik heb al wat namen elders op het forum gezien, vaak met plussen, soms minnen. Ik zou eerst willen weten wat er nou aan de hand kan zijn?
Het spoelen is via onze garage in Oud-Beijerland (voorheen onze SAAB garage) uitbesteed aan een bedrijf in Zuid-Beijerland. Geen idee hoe dat bedrijf heette.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ah, door een garagebedrijf dus. Niets mis mee hoor, maar de bak is toch een vak apart.
Veel succes, hou ons op de hoogte! :happy:
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mogelijkerwijs een combinatie van factoren.
Klap op de achteras is wel vreemd aangezien de XC standaard aan wordt gedreven op de voorwielen.

Ik zou wel een specialist naar de bak laten kijken, ik vermoed dat het in dit geval wel eens een hardware stukje van de bak kan zijn in plaats van iets dat alleen met spoelen op wordt gelost.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou heel snel die bak door een specialist laten nakijken voordat er nog meer schade optreedt. Het klinkt mij als teveel slip/te weinig druk in de bak en dat komt door een onjuiste spoeling, te weinig olie, verkeerde olie of een combinatie van dit alles.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Of het ding is gewoon stuk.
grijlaa1
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.05.2022 - 07:52

dank voor alle berichten.
Ik heb net de boel laten uitlezen bij een Volvo-dealer hier in Zwitserland. het rapportje (vertaald) vind je hieronder. Advies was; rijd gewoon naar huis, kan geen kwaad. Thuis laten nakijken op details.

Rapport:
TCM-0100 versnellingsbak. Slechte kwaliteit van de dienst.
De schakel- en vergrendelfuncties van de transmissie worden geregeld door de transmissiecontrole-eenheid (TCM) die de elektromagnetische schakelaars volgens specifieke patronen activeert. Afhankelijk van de door de TCM gekozen versnelling worden de elektromagnetische schakelaars S1, S2, SLT, SLC2, SLC3 en SLB1 geactiveerd. De basisparameters van de verschillende schakelpunten zijn de stand van het gaspedaal en de voertuigsnelheid, terwijl de schakelkwaliteit wordt bepaald door de koppelregeling. Door de snelheidsveranderingen op de ingaande as van de transmissie tijdens het schakelen af te lezen en deze waarden te vergelijken met de in de transmissiecontrole-eenheid (TCM) berekende waarden, kan de onderdruk van koppelingen en remmen worden bijgesteld.
Als de transmissiecontrole-eenheid (TCM) vaststelt dat de tijd tussen het schakelen te lang is, wordt een foutcode ingesteld. De foutcode kan worden gediagnosticeerd tijdens normaal rijden.
Vervang waarde
Het hulpprogramma Noodgeval 1 in de transmissiecontrole-eenheid (TCM) is geactiveerd.
Waarschijnlijke oorzaak: Mechanisch of Hydraulisch defect in de transmissie
Fout symptomen
- Algemeen waarschuwingslampje brandt
- Trillingen of schokken bij het schakelen
- Moeilijk schakelen
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is mooi maar neemt niet weg dat je er door een echte specialist naar moet laten kijken, zeker als het nu nog niet te laat lijkt en je met relatief lage kosten verdere problemen/schade kunt voorkomen. Goede reis gewenst.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Zit er wel voldoende bakolie (ATF) in? Of heeft de dealer daar niet naar gekeken?

Een flush is geen garantie voor een juist peil.. Er zijn spoelers bij die er net zoveel ingooien als er uitgekomen is en als er in eerste instantie al te weinig inzat..
grijlaa1
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.05.2022 - 07:52

We gaan zien. Op de terugweg van Zwitserland gaan centje pijn. Dat is eigenlijk steeds zo: op de heenweg moet er aan het eind van de rit even stevig geklommen worden, en dan gaat het mis: slippende koppeling, zo voelt, en door gas terug te nemen 'pakt'de versnelling, soms met een klap 9dat was deze rit nieuw, en verontrustend). Terugweg: niets van dat alles. Onze garage gaat er nog een keer naar kijken, en had het over 'lunteren', wellicht. als er nieuws is laat ik het horen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je moet het zelf weten maar een automaat is meer specialistisch werk dan de gemiddelde garage aankan. Wat jij beschrijft duidt heel duidelijk dat er iets niet goed is in jou bak en daarmee doorrijden leidt in ieder geval tot het onnodig voortijdig overlijden van je bak.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Garage heeft 't al over Lunteren. Daar zit Autrans, zou daar meteen naartoe gaan. Een garage kan niet veel met een automaat (begrijp me niet verkeerd!).
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Grijsaard,

Is het probleem opgelost? Zo ja, wat was het probleem?
Wij hebben ook problemen met onze xc90 uit 2008, hebben wel 100.000km meer op de teller, maar zelfde motor.
Bij uitlezen gaf deze bij de ANWB aan dat het roetfilter vol zat, deze laten reinigen, maar zonder resultaat. Bij de garage geweest en deze hadden een sensor van de turbo vervangen, ook zonder resultaat... komende week gaat hij terug, storing die er (af en toe) in komt is dat er iets met de turbo is. Bij vol gas zakt de snelheid juist weg, bij lichte aanraking trekt de auto wel op, maar hij klinkt vol, alsof hij geen druk op kan bouwen.
Ook bij het doorschakelen tijdens het optrekken hoor je hem afblazen, wat soms effect lijkt te hebben op het linkervoorwiel... zelf denk ik aan het afblaasventiel van de turbo, maar dit gaat de garage dus uitzoeken.
Oh ja, brandstoffilter is al vervangen, las ergens op dit forum dat het ook het probleem kon zijn.

Even concreet onze problemen (misschien herkenbaar):
- bij vol gas maakt hij wel toeren, maar zakt terug in snelheid.
- bij optrekken klinkt de auto of hij zwaar beladen is, dit is niet het geval.
- bij optrekken blaast de auto soms af tijdens het optrekken.
-auto komt nauwelijks mee met het verkeer en snelheden boven de 100 kun je vergeten...
- soms storing op het dashboard, maar deze kan ook weer vanzelf verdwijnen...
- sinds een week ongeveer lijkt de auto iets beter op te kunnen trekken met een koude motor, maar dit is niet altijd het geval.
- als ik er dieseltoevoegingen in gooi, trekt hij wel 2 of 3x goed op, maar daarna is het ook weer over.
- met 100km/u rijdt de auto 1 op 8! Dit terwijl de auto al 2 jaar geleden gechipt is bij Obbe en dat met volle tevredenheid! Auto was voor dit euvel juist veel zuiniger!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Vandaag de auto laten nakijken, zou de turbo zijn. Maandag is deze uit Zweden binnen en wordt deze gemonteerd... hopen dat het dan opgelost is, want het vakantiegeld is wel op nu...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Stond hij vandaag bij Jacob Schaap? Er stond buiten een witte XC90 ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Nee, Stern Almere. Ik heb een zwarte
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Gisteren de auto weer op kunnen halen, turbo vervangen en probleem is over. Blijkbaar is deze na 14 jaar toch echt overleden net voor de 300k.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Volvodieter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.08.2022 - 18:45

Hallo V 70 lovers, In het kort : ben oudje , sinds gisteren lid van forum.. Sinds 2005 gelukkige bezitter van een Volvo V70 2,4 ltr 170 pk automaat 5 cyl , bezine nu 190.000 km op teller . Prachtige auto!!!. Behalve normaal onderhoud door Volvo dealer nooit buitengewone klachten, kosten gehad. Sinds ca 1,5 jr werkt automaat soms niet meer lekker soepel. Bij optrekken of afremmen gaat het soms met kleine " schokjes". Net vertrokken met sleurhut vakantie , na 35 km waarschuwing " versnellingsbak service vereist " gelukkig vlak bij camping Bergen op zoom oudste volvo dealer Nederland met 3 vestigingen . Kon alleen terecht voor " uitlezen" Resultaat: Ondanks onderhoud door Volvo dealer al 11 jr geen upgrades meer gehad !!!!. Nieuwe upgrade gemaakt , 1 Fout gecorrigeerd , proef gereden . Mogelijke oorzaken: slechte kwaliteit vloeistof, water in olie , contact weerstand in connectors , schakeloides in UIT , mechanische storing. Advies was gewoon door rijden in de vakantie. . ca 2000km verder zonder problemen behalve soms kleine schokjes weer veilig thuis . Zolang wij met de sleurhut op stap gaan willen wij niet va onze V70 scheiden. Ik acht als 1de en enige optie aan powerflush maar dit wordtj zeer ontraden door Volvo dealer in OBL. " niet doen met 190.000 km , je weet niet wat het resultaat is met misschien nadien nadelige gevolgen "
IK BEN OP ZOEK NA ERVARINGSDESAKUNDIGEN: Wie heeft dit gedaan en wat is jullie ervaring qua resultaat? Lees op forum verschillende reacties ? Iemand met identieke problemen , wat gedaan ? Alvast bedankt , grt Dieter
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat is het risico? Ding doet toch al raar. Verder is flushen niet zo spannend. In de automatische versnellingsbak zit olie en die wordt rondt gepompt door de motor, die rondgepompte olie zorgt er voor dat de wielen gaan draaien.
Powerflush is niets anders dan het rond pompen van de olie zoals ik beschrijf, alleen tap je de rondgepompte olie af en tegelijkertijd wordt er verse olie bijgevuld tot alles een keer of drie door het systeem is gegaan.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”