Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De 2 liter D3 vijfcilnder heeft zeker wel problemen gehad met de koppakking, bouwjaar 2010/2011. Er is zelfs een coulance regeling geweest. Mijn broertje had een S80D3 en heeft 50% coulance gehad. Heb er destijds op het andere forum dit draadje over geschreven: https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=12526
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Gouwe schreef: 15.11.2021 - 19:46 De 2 liter D3 vijfcilnder heeft zeker wel problemen gehad met de koppakking, bouwjaar 2010/2011. Er is zelfs een coulance regeling geweest. Mijn broertje had een S80D3 en heeft 50% coulance gehad. Heb er destijds op het andere forum dit draadje over geschreven: https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=12526
Dat verklaart, die van mij was van my12 en ik heb alleen berichten / ervaringen vanaf my12.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Mijn vorige V70 MY2012 heeft hier ook last van gehad, verkocht met defecte motor bij 285dkm. Dit jaar een XC60 MY2012 met exact dezelfde D3 motor gekocht, deze heeft nu 376dkm gelopen, hopen dat deze geen problemen krijgt.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

rfs88 schreef: 16.11.2021 - 09:10 Mijn vorige V70 MY2012 heeft hier ook last van gehad, verkocht met defecte motor bij 285dkm. Dit jaar een XC60 MY2012 met exact dezelfde D3 motor gekocht, deze heeft nu 376dkm gelopen, hopen dat deze geen problemen krijgt.
Tenslotte: alles kan kapot
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

teebee schreef: 16.11.2021 - 13:45
rfs88 schreef: 16.11.2021 - 09:10 Mijn vorige V70 MY2012 heeft hier ook last van gehad, verkocht met defecte motor bij 285dkm. Dit jaar een XC60 MY2012 met exact dezelfde D3 motor gekocht, deze heeft nu 376dkm gelopen, hopen dat deze geen problemen krijgt.
Tenslotte: alles kan kapot
klopt, maar punt dat ik probeer te maken is dat de 5 cil. zeker niet onverwoestbaar zijn zoals velen denken helaas. Regelmatig hebben deze blokken ook serieus een groot probleem helaas. groetjes!
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

rfs88 schreef: 18.11.2021 - 15:50
teebee schreef: 16.11.2021 - 13:45
rfs88 schreef: 16.11.2021 - 09:10 Mijn vorige V70 MY2012 heeft hier ook last van gehad, verkocht met defecte motor bij 285dkm. Dit jaar een XC60 MY2012 met exact dezelfde D3 motor gekocht, deze heeft nu 376dkm gelopen, hopen dat deze geen problemen krijgt.
Tenslotte: alles kan kapot
klopt, maar punt dat ik probeer te maken is dat de 5 cil. zeker niet onverwoestbaar zijn zoals velen denken helaas. Regelmatig hebben deze blokken ook serieus een groot probleem helaas. groetjes!
‘Regelmatig’ is een betrekkelijk begrip en zegt niet veel over hoe vaak het daadwerkelijk voorkomt.
Vraag een willekeurige Volvo monteur naar de betrouwbaarheid van de D3 5-pitter en hij begint van oor tot oor te stralen, daar moet een reden voor zijn….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 18.11.2021 - 16:02 Vraag een willekeurige Volvo monteur naar de betrouwbaarheid van de D3 5-pitter en hij begint van oor tot oor te stralen, daar moet een reden voor zijn….
Dat zijn die "willekeurige"Volvo monteurs, die óok Volvo ondergoed dragen?! Ik moet het nu met een 3-pitter doen, maar had liever een échte V8 onder de kap.... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ruim 320k heeft het blok mijn mishandelingen doorstaan :P maar sinds de laatste KVS wissel en nog eens 5000 kilometer staan de slangen bol en borrelt de koelvloeistof uit het reservoir terwijl de dop er nog op zit. Ook zie je wat olie vlekjes in de vloeistof liggen als de geiser eenmaal gekalmeerd is. :D
Lekkende EGR?
Lekkende koppakking?
Scheur tussen cilinder 2&3?
Eerst maar eens een camera er in steken maar ben bang dat het befaamde ontluchtingsslangetje niet de heilige graal is geweest. Jammer, want ik heb tot nu toe nog geen VEA motor met hogere kilometerstand gezien. Ja, een taxi, maar die heeft al het tweede blok er in.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik was aan het speuren naar de kosten van een reparatie mbt een scheur in een cilinderwand en zodoende kwam ik dit topic tegen. Gezien de symptomen die veel genoemd worden (verwarming werkt niet meer, hoge druk in het KV systeem, Melding Koelvloeistofpeil Laag e.d.) vrees ik dat mijn blok, een T4, hetzelfde probleem heeft. Zie mijn topic: viewtopic.php?t=88945

Is mijn vrees terecht of zou het (hopelijk) een lekke koppakking kunnen zijn? Die reparatiekosten zouden namelijk nog acceptabel zijn. Mijn auto is van 2016 en heeft 98.000 km op de teller. Altijd dealer onderhouden....
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Jelmer de Jong schreef: 25.05.2022 - 20:52 Eerst maar eens een camera er in steken maar ben bang dat het befaamde ontluchtingsslangetje niet de heilige graal is geweest. Jammer, want ik heb tot nu toe nog geen VEA motor met hogere kilometerstand gezien. Ja, een taxi, maar die heeft al het tweede blok er in.
Hoe is dit afgelopen?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

DB200 schreef: 23.07.2022 - 12:00 Hoe is dit afgelopen?
Kop gescheurd en vervangen, gelijk maar die revisie van zuigerveren laten doen.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dus blok zelf nog goed.?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Onderblok is heel, nog wel. :D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Jelmer de Jong schreef: 23.07.2022 - 22:20 Kop gescheurd en vervangen, gelijk maar die revisie van zuigerveren laten doen.
Dus nu weer 320k minimaal erbij 👍.
De precieze oorzaak nog achterhaald?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

DB200 schreef: 26.07.2022 - 20:14 Dus nu weer 320k minimaal erbij 👍.
De precieze oorzaak nog achterhaald?
Niets, anders dan hitte. Revisiebedrijf had het in al die jaren nog nooit gezien, dus het zal wel aan de bestuurder gelegen hebben. :P
Schrobbeler
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.09.2022 - 15:11

Hier ook een d4 motor (210.000km) met een scheur tussen de 2e, 3e cilinder. Vorig jaar rondom de terugroep actie omtrent koelsysteem ontluchting. Problemen gehad met lucht in het koelsysteem. Destijds verholpen maar waarschijnlijk toch een zwakke plek veroorzaakt in de koppakking.

Uiteindelijk is deze 2 maanden geleden ergens gebroken. Hitte tussen de cilinders te groot waardoor er een stuk is weg gesmolten.

Schijnbaar in de probleem motoren zitten er tussen de 2e en 3e cilinder hele dunne koel kanaaltjes. Dit is een zwakke plek gebleken.

Nu ligt er een 2e hands blok (93.000km) in, ik wilde toch zeker weten dat deze niet de zelfde zwakke plek had. Dus mijn garage houder heeft hem open gemaakt voor een nieuwe koppakking. En geconstateerd dat in de latere modellen deze koelkanalen massief zijn gemaakt. Dus volvo weet wel degelijk van dit probleem. Maar houdt het onder te radar want dit is natuurlijk een dure grap als je een terugroepactie op de motor zelf zou doen 😬
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Ruud’sXC60 schreef: 13.04.2019 - 12:20 Bij onze nog geen vier jaar oude VOLVO XC60 is daags na het door VOLVO onder garantie vervangen van de EGR-klep het motorblok onherstelbaar beschadigd. Er is een scheur ontstaan in het midden van het motorblok, tussen cilinder 2 en 3, onder de koppakking. Uit onderzoek blijkt dat - op de scheur na - de motor en aanverwante systemen in perfecte staat zijn.

VOLVO stelt dat de scheur geen gevolgschade van de EGR-reparatie kan zijn, en dat - gezien de leeftijd van de auto en 160.000 km - geen beroep gedaan kan worden op garantie. De kosten van herstel, ca. € 8000 komen volgens VOLVO voor rekening van de klant.

Een zogenaamde onafhankelijke expert heeft de schade onderzocht en aangegeven dat de wet stelt dat de eigenaar van de auto, wij dus, moeten aantonen dat de schade aan VOLVO verwijtbaar is. In overleg met VOLVO stelt de expert vervolgens dat verwijtbaarheid aan VOLVO niet aantoonbaar is.

Wat wij graag willen weten of meerdere VOLVO eigenaars zich herkennen in dit verhaal. Als er meer van dit soort voorbeelden zijn is het wellicht mogelijk om wél aan te tonen dat deze schade VOLVO te verwijten valt. Denk aan ontwerpfout of fout in het gietproces van het blok.

Samen staan we sterker, ik zie uit naar jullie reacties!
Dag Ruud,

Ik reageer met citaat omdat je vraag van een tijd geleden is.
Ik heb ook een XC60 met D4 motor, hier mankeerde helemaal niets aan tot dat er bij de distrubutie de waterpomp werd vervangen, hierna problemen met drukopbouw in koelsysteem en verlies van koelvloeistof. Dit heb ik laten uitvoeren door een BOVAG garage bij 150000km. Ik heb uiteindelijk de cilinderkop laten demonteren bij de dealer en er is een scheurtje gevonden tussen de 2e en 3e cilinder.
Uit een telefeoongesprek met de BOVAG garage heb ik begrepen dat het koelsysteem niet onder vacuum is gevuld, dis is voorschrift van VOLVO.
Mijn vermoeden is dan ook dat uw koelsysteem na het vervangen van uw egr koeler alleen bijgevuld is en niet gevacuumeerd waardoor er lucht is achtergebleven.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Moeten bij de D5 blokken 2012 ook het koelsysteem onder vacuum gevuld worden?

Wat een draadje en het zal je maar overkomen....en het knaagt een beetje dat Volvo soms wat beperkt buigzaam lijkt bij grotere schades...Maar ja juridisch zal wel kloppen..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nee jouw D5 valt hier volledig buiten Bob.
Die kan je gewoon op de normale manier vullen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Dag, deze week heb ik de uitspraak ontvangen van de geschillencommisie.
Natuurlijk is mijn klacht afgewezen, deze organisatie is er duidelijk niet voor de consument.
De garage heeft de motor niet gevuld onder vacuum, in een opgenomen gesprek is het duidelijk dat ze alleen bijvullen en het reservoir open laten staan.
Maar dit bewijs wordt erg makkelijk van tafel geveegd, de garage zegt nu natuurlijk wel te vullen onder vacuum .
Men wijst naar Volvo met onderstaande text:

“(...) Uit onderzoek is gebleken dat na het vullen van koelvloeistof in het motorsysteem er mogelijk een
luchtbel in het koelsysteem aanwezig blijft, die kan leiden tot onvoldoende koeling van de
motorcomponenten. Onvoldoende koeling kan tot schade aan diverse motorcomponenten leiden. (...).
De commissie begrijpt daaruit dat ook bij een juiste wijze van het vullen van het koelsysteem lucht in het
systeem kan achterblijven. Dat maakt het niet of nauwelijks relevant of de ondernemer wel of niet de juiste
wijze van vullen heeft gehanteerd


Ik ben benieuwd met hoeveel gedupeerden we nu zijn, en bereid is er meer werk van te maken.
Wellicht meer pupliciteit gaan opzoeken?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”