Koelvloeistof temperatuur Xc60 T5 2018?
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19474
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Die zal rond de 95°C tot 100°C moeten liggen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Tussen de 85 en 100 graden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50
Vanmorgen reed ik provinciale weg naar het werk. 25 minuten rit.
In 8 minuten ging de temperatuur naar 88 graden. vervolgens zakte het vrij snel terug naar 80 graden.
Rest van de rit schommelde het tussen de 82 en 85 graden.
Lijkt mij aan de lage kant. Thermostaat probleem?
In 8 minuten ging de temperatuur naar 88 graden. vervolgens zakte het vrij snel terug naar 80 graden.
Rest van de rit schommelde het tussen de 82 en 85 graden.
Lijkt mij aan de lage kant. Thermostaat probleem?
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2785
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik ken de genoemde temperaturen als de temperaturen die ook gebruikelijk zijn bij andere merken.
Lijkt mij niks aan de hand dus.
Lijkt mij niks aan de hand dus.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Volgens mij is daar weinig mis meeXC60T5 schreef: ↑13.05.2022 - 12:37 Vanmorgen reed ik provinciale weg naar het werk. 25 minuten rit.
In 8 minuten ging de temperatuur naar 88 graden. vervolgens zakte het vrij snel terug naar 80 graden.
Rest van de rit schommelde het tussen de 82 en 85 graden.
Lijkt mij aan de lage kant. Thermostaat probleem?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
De huidige motoren zijn ontworpen om olie met een lagere viscositeit te gebruiken:
https://trisonic-lubricants.com/2021/04 ... n-engines/
Olie met een lagere viscositeit wordt op een lagere temperatuur dunvloeibaarder dan olie
met een hogere viscositeit. Vandaar dat een lagere temperatuur bij een huidige motor voldoende smering biedt.
(Als ik me niet vergis dan was de thermostaat bij onze XC70 pas boven de 100°C helemaal open.
Die motoren hadden andere toleranties en er werd dikkere olie voorgeschreven die pas bij een
hogere temperatuur voldoende dunvloeibaar werd).
https://trisonic-lubricants.com/2021/04 ... n-engines/
Olie met een lagere viscositeit wordt op een lagere temperatuur dunvloeibaarder dan olie
met een hogere viscositeit. Vandaar dat een lagere temperatuur bij een huidige motor voldoende smering biedt.
(Als ik me niet vergis dan was de thermostaat bij onze XC70 pas boven de 100°C helemaal open.
Die motoren hadden andere toleranties en er werd dikkere olie voorgeschreven die pas bij een
hogere temperatuur voldoende dunvloeibaar werd).
2018 XC90 T5
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20611
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Is er een reden om je zorgen te maken? Werkt iets niet naar behoren? Zoals geschreven: prima waarden.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50
Dan is het OK zo te horen.
Ik was bang dat de motor wellicht niet op temperatuur kwam, omdat ik de waardes wat laag vond.
Gezien het feit dat de thermostaat bij 88-90 graden opent rijd ik dus kennlijk voornamelijk met gesloten thermostaat...
Zou ook het relatief hoge brandstofverbruik verklaren...
Ik was bang dat de motor wellicht niet op temperatuur kwam, omdat ik de waardes wat laag vond.
Gezien het feit dat de thermostaat bij 88-90 graden opent rijd ik dus kennlijk voornamelijk met gesloten thermostaat...
Zou ook het relatief hoge brandstofverbruik verklaren...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Neuh brandstofverbruik ga je pas echt merken als de temperatuur hooguit 60 graden wordt. Je rijdt na de koude start, eerst de thermostaat helemaal open en uiteindelijk gaat de thermostaat een beetje variëren tussen vol open en half open, om zo de bedrijfstemperatuur te handhaven, die ligt vaak rond de 85 graden.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2785
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Exact. Hij blijft dus dicht tot een zekere temperatuur om het blok zo snel mogelijk warm te krijgen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wat vind je hoog?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Gezien het vermogen en type auto vind ik dat nog redelijk binnen de perken.
Volvo's zijn nooit echt zuinige auto's geweest en vergeet niet dat je in een zware hoge auto rijd.
Ik haal de 1 op 11 alleen maar op de echt lange baan en dan heb ik zelfs een diesel (van een ander merk).
Volvo's zijn nooit echt zuinige auto's geweest en vergeet niet dat je in een zware hoge auto rijd.
Ik haal de 1 op 11 alleen maar op de echt lange baan en dan heb ik zelfs een diesel (van een ander merk).
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D