Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn broertje krijgt het binnenkort geïnstalleerd. Hij heeft hiervoor gekozen omdat de kruipruimte te vochtig is en dat andere vormen van isolatie op den duur zouden gaan rotten. Dat is mijn enige ervaring tot nu toe....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Dat lijkt mij niet geheel juiste informatie, Tonzon plakken in een vochtige ruimte is ook geen aanbeveling en er zijn ook wel vocht bestendige naïsolatie materialen voor een vloer.
Maar om ervaringen te delen zul je ook moeten weten wat de opbouw van de bestaande vloer is, toegankelijkheid en hoogte van de kruipruimte e.d.
Anders kun je niet zoveel met ervaringen en ben je appels met peren aan het vergelijken.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De meterkast is aangepast en uitgebreid: de zonnepanelen kunnen wat mij betreft erop en aangesloten worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Kunst! Ik heb niks met draadjes snap er niks van.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ziet er netjes uit!
Mag een 3-fasen kookgroep met nog 3 groepen op 1 aardlek of heb je nu eigenlijk 6 groepen op 1 aardlek zitten?
De PV lijken op een aardlekautomaat te zitten, maar de warmtepomp heeft geen aardlek?
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

PV krijgt een eigen aardlek, geheel links. Dat is tevens een installatieautomaat. De rechter automaat gaat straks rechtsstreeks naar de warmtepomp. Het mag zonder aardlek als het een vaste aansluiting betreft (geen stekker stopcontact).

De rechter kast bevat de huisinstallatie met 2 aardlekschakelaars voor een 3fase kookgroep en 6 lichtgroepen, alles verdeeld over 2 aardleks. Achter een aardlek mogen niet meer dan 4 groepen om zekerheid te hebben dat er nog spanning is zodra een aardlek uitvalt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Edgecrusher schreef: 18.01.2022 - 12:18 Dat lijkt mij niet geheel juiste informatie, Tonzon plakken in een vochtige ruimte is ook geen aanbeveling en er zijn ook wel vocht bestendige naïsolatie materialen voor een vloer.
Maar om ervaringen te delen zul je ook moeten weten wat de opbouw van de bestaande vloer is, toegankelijkheid en hoogte van de kruipruimte e.d.
Anders kun je niet zoveel met ervaringen en ben je appels met peren aan het vergelijken.
Goed punt, het is hier dus inderdaad vochtig onder het huis, echt grond water. Huis is 16 jaar oud heeft verder geen aantastingen in de standaard isolatie.
Ik denk dat ik ga beginnen met water eruit pompen en het droog maken.
Offerte voor 90m2 is 3500 euro waarvan 2600 euro arbeid is voor 1 dagje werk.
Je krijgt dan te horen dat het ook allerlei dingen doet met warmte verlies, maar ja het is niet dat dit een oud huis is ofzo.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Paul schreef: 19.01.2022 - 09:49
Edgecrusher schreef: 18.01.2022 - 12:18 Dat lijkt mij niet geheel juiste informatie, Tonzon plakken in een vochtige ruimte is ook geen aanbeveling en er zijn ook wel vocht bestendige naïsolatie materialen voor een vloer.
Maar om ervaringen te delen zul je ook moeten weten wat de opbouw van de bestaande vloer is, toegankelijkheid en hoogte van de kruipruimte e.d.
Anders kun je niet zoveel met ervaringen en ben je appels met peren aan het vergelijken.
Goed punt, het is hier dus inderdaad vochtig onder het huis, echt grond water. Huis is 16 jaar oud heeft verder geen aantastingen in de standaard isolatie.
Ik denk dat ik ga beginnen met water eruit pompen en het droog maken.
Offerte voor 90m2 is 3500 euro waarvan 2600 euro arbeid is voor 1 dagje werk.
Je krijgt dan te horen dat het ook allerlei dingen doet met warmte verlies, maar ja het is niet dat dit een oud huis is ofzo.
Vandaar dat bij mijn broertje ook de vloer in de kruipruimte helemaal is afgedekt. Water wegpompen heeft weinig zin als het door het grondwaterpeil vanzelf weer omhoog komt? Of er alternatieve producten zijn die vochtbestendig zijn weet ik niet. Kan alleen maar aangeven dat hij voor Tonzon heeft gekozen om deze reden.
Laat je vooral goed adviseren Paul zou ik zeggen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

2600 euro arbeid voor 1 dag? Gezien de prijs denk ik dat ze met 5 man komen ... want 900 euro materiaal lijkt mij wel fatsoenlijk.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja ik heb reactie gegeven en nog geen reactie terug gehad. Maar hij verdient zo beter dan een advocaat die 10 jaar heeft gestudeerd, ook wel mooi opzich ;-)
Er komt een zeil dus te liggen over de grond die veert mee om hoog en omlaag met het grondwater, dan komt er dus dat plastic onder het piepschuim wat weer onder het beton zit.
Ik vraag me af of je die isolatie echt gaat merken met een huis van 16 jaar oud, maar het ging mij vooral om dat zeil dat het water verder niks aantast in het huis.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Komende vrijdag zouden de zonnepanelen geplaatst worden maar dat gaat niet door: gevalletje corona in het gezin van de monteur die deze werkzaamheden doet. geeft niet, een paar dagen later mag ook.

Maar ondertussen wel verder gegaan met de voorbereidingen. De meterkast is al klaar en dit weekend heb ik vast de omvormer opgehangen en aangesloten: op de 400 volt en de aarding aangebracht. Foto ziet er onhandig uit: auto staat in de weg ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Goed bezig, kan ik met die QR code jouw opbrengsten monitoren? ;)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als je dat zou willen weten ... Ik kan natuurlijk ook wekelijks een berichtje tikken met energie-gegevens.

Montage is verplaatst naar 4 februari. Dit jaar.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Msuidgeest schreef: 25.01.2022 - 20:47 Als je dat zou willen weten ... Ik kan natuurlijk ook wekelijks een berichtje tikken met energie-gegevens.

Montage is verplaatst naar 4 februari. Dit jaar.
Herstel: nu 7 februari. Ik wil er zelf bij zijn maar was voor de 4e al gepland bij een klant ... Ook goed.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bij mij liggen ze er sinds 27-12 op. Had vooraf zelf de groep vast aangelegd zodat de bedrading op een plek zit volledig buiten het zicht zoals ik het wil. Daarnaast weet ik precies waar (loze) leidingen nog beschikbaar zijn en hoe waar te komen (vanaf de zolder naar de meterkast). Dus de mannen kwamen in een gespreid bedje en waren in een ochtendje klaar.
Nu nog wachten op die zonnige dagen ;-)
Ik was toch bezig dus heb meteen nog een extra groep aangelegd tbv de airco welke in maart wordt aangelegd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat dus. Goed voorbereiden is het halve werk.

Bij mij krijg ik de rekening op basis van gemaakte uren en niet een all-in offerteprijs. Ik verwacht namelijk dat men, de collega's, met een ochtend klaar zijn ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Msuidgeest schreef: 14.01.2022 - 21:47 Zojuist de meterstanden doorgegeven aan de oude en nieuwe energieleverancier: verbruik stroom is wat minder en verbruik gas is wat meer dan vorige periode.

Ik zie de eindafrekening wel.

... ... ...
Wat een afrekening:4,20 terug van de stroom, 60 euro betalen voor het gas en 70 euro uitbetaling van wat wij gespaard hebben in de afgelopen periode. Netto komt er dus 5 a 6 euro onze kant op ... Wat een vetpot. Nauwelijks genoeg voor een patatje met plus een Fanta.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Msuidgeest schreef: 27.01.2022 - 09:49 Dat dus. Goed voorbereiden is het halve werk.

Bij mij krijg ik de rekening op basis van gemaakte uren en niet een all-in offerteprijs. Ik verwacht namelijk dat men, de collega's, met een ochtend klaar zijn ...
Idem hier, had aangegeven dat ik het nodige zelf zou doen dus een specifiek calculatie wilde. Dat vond men geen probleem. Men startte om 08u en ze reden om 13u weer weg.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Msuidgeest schreef: 27.01.2022 - 19:35
Msuidgeest schreef: 14.01.2022 - 21:47 Zojuist de meterstanden doorgegeven aan de oude en nieuwe energieleverancier: verbruik stroom is wat minder en verbruik gas is wat meer dan vorige periode.

Ik zie de eindafrekening wel.

... ... ...
Wat een afrekening:4,20 terug van de stroom, 60 euro betalen voor het gas en 70 euro uitbetaling van wat wij gespaard hebben in de afgelopen periode. Netto komt er dus 5 a 6 euro onze kant op ... Wat een vetpot. Nauwelijks genoeg voor een patatje met plus een Fanta.
Wij kregen de (elektra)rekening voor de maanden september t/m december. Omgerekend €354,20. Dat is inclusief alles. Zit elektrisch koken en warmtepomp bij in. We hebben hier geen gas uiteraard.
Moet er wel bij vermelden dat in het noorden de stroom goedkoper is dan het zuiden. Hier nemen wij het af van de waterkrachtcentrales.
De houtkachel brand natuurlijk ook, maar dat kost ons ongeveer €200 per jaar.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Volgende stap opweg naar de zonnepanelen: dakdoorvoer voor de bekabeling. Niet mijn expertische maar hij is wel dicht ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”