Gasklephuis

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Dwmanders
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20.01.2022 - 13:55

Beste Volvo-ers,

Sinds vandaag ben ik een blij lid van dit forum. Daarom eerst een korte introductie.

Ik ben Douwe, woonachtig in Utrecht en sinds anderhalf jaar de zorgeloze eigenaar van mijn v40 1.8 uit 2004. Een van de laatste born in Born geloof ik. Mooi leren bekleding, stoelverwarming, hu-1205, koplampen met zwarte inlay. Oftewel, alles om de reis zo comfortabel mogelijk te laten verlopen. Nu doe ik graag het liefst zoveel mogelijk zelf aan mijn auto. Soms is het trial and error, vaker zijn het inmiddels routine werkzaamheden zoals het telkens maar opnieuw verbinden van de stoelverwarming. Dus, stoel uit de auto, bekleding eraf, breuk opsporen en weer verbinden, bekleding er terug op, erachter komen dat ik steeds meer ringetjes om de hoes vast te zetten mis, oplossen met tiewraps en stoel weer in de auto.

Inmiddels is er een ander probleem gerezen. Namelijk, wanneer de motor na ongeveer 5 minuten begint op te warmen en de ECT komt rond de 70 graden, begint de motor zonder enige opdracht te stijgen in toeren, temperatuurmeter klimt erg snel mee tot in het rood en na enkele seconden daalt zowel het toerental als de temperatuurmeter weer naar normaal. Een dermate snel oplopende temp, evenals het niet ontdekken van vreemde uitlaatgassen doet mij vermoeden dat het hier om een elektronische storing gaat. Mijn beste garageman vertelde mij dat het gasklephuis stuk zou zijn. Na deze tip het geheel er maar eens afgehaald en smerig was het in ieder geval. Dus, schoongemaakt en weer teruggezet. Toen ook maar gelijk de thermostaat op werking gecontroleerd. Na meting in een pan warm water leek deze precies vanaf 90 graden open te gaan, perfect lijkt mij. Nu ik er toch was maar gelijk coolant vervangen. Inmiddels rijdt de v40 stukken beter. Het gekke gasrespons en de stijgende tempmeter zijn niet meer voorgekomen tot zover.

Heeft iemand enig idee wat dit zoal zou kunnen zijn? Combi stijgend toerental en tempmeter vind ik namelijk vreemd. Naar mijn idee staan deze twee los van elkaar. Bovendien gaf de obd2 lezer geen stijgende ECT aan terwijl de boord tempmeter dit dus wel deed.

Sidenote, de nokkenastimersensor(?) geeft al sinds jaar en dag een foutmelding maar dit staat er dacht ik los van.

Alvast bedankt voor een antwoord en het meedenken.

Groet,
Douwe
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Welkom op het forum en veel leesplezier.

Voor het probleem gok ik op een defecte temperatuursensor. Die geeft tijdelijk en/of in een bepaald temperatuursbereik een verkeerd signaal aan de temperatuurmeter en aan de motorsturing.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”