Column van Ben

In deze rubriek alles over het vakblad voor de Volvoliefhebber.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40456
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik schrijf al vele jaren een column in Volvo Drive Magazine.
Je hebt een abonnement op het blad of je krijgt het van je Volvodealer als je in de showroom bent.

Hier zal ik zo af en toe een oude column plaatsen, Ter leringhe ende vermaeck

#62

Ik had de gewoonte om zo af en toe eens bij mijn vaste dealer binnen te stappen om te zien wat hij in de showroom had. Zo ook deze zaterdagmiddag. Het was rustig en Hans, al jaren mijn vaste contact verwelkomde me met koffie, 2 zoetjes toch Ben? Kijk dan voel je je thuis.

Mijn V70 was aan vervanging toe en we bespraken de mogelijkheden van een nieuwe maar met een schuin oog had ik ook al eens naar de toch wat sportievere S60 gekeken. Onderweg in het land was ik in een verloren uurtje bij een Volvodealer binnengestapt en had wat verschillende kleuren, uitvoeringen en velgen onderzocht en vastgesteld dat ik, omdat ik toch meestal alleen in de auto zou zitten, de grote bagageruimte van een estate eigenlijk best zou kunnen missen.
Maar mijn aandacht werd ook getrokken naar een ander Zweeds merk. Al een aantal weken zag ik de toen nieuwe 9.3 in de showroom van de SAAB dealer waar ik op weg naar kantoor langs kwam. Qua formaat toch wel vergelijkbaar met die S60 en vooral het dashboard van een SAAB stond me aan.
Bij Hans aan tafel bespraken we de mogelijkheden en samen met mij stelde hij mijn ‘ideale’ S60 samen maar toch bleef het kriebelen, die SAAB. Waarom ga je er niet eens mee proefrijden, dan weet je in ieder geval wat je mist als je ‘m niet neemt. En wel, een paar dagen later reed ik in een SAAB, ja dat is even wennen, de parkeerplaats van mijn Volvodealer op.

Hans zette er op mijn verzoek een S60 naast en ik dwaalde van de een naar de ander. Na een half uurtje en nog eens de specificaties vergeleken te hebben vervolgde ik mijn proefrit en bracht de SAAB terug bij de dealer.

Toen ik weer in mijn V70 stapte wist ik welke mijn volgende auto zou worden, alleen de kleur moest ik nog definitief bepalen.
Volvobroer Polestar en neefje Lynk&Co hebben het al, zo’n showroom zonder verkopers. Ze noemen het een clubhuis en er staat ook een auto in. En als je er een wilt kopen doe je dat via de app. Daar mag je zelf alles wat je wilt aanklikken en als je dan op ‘send’ gedrukt hebt kun je er op rekenen dat er even later een nieuwe auto wordt thuisbezorgd. Volvo heeft aangekondigd veel meer on-line te willen gaan doen. Maar gelukkig houden ze de dealerbedrijven nog in ere.

Vorig jaar kwam ik Hans weer tegen. Al enige tijd gepensioneerd en net als ik een paar jaartjes ouder geworden maar scherp als altijd. De klik was er meteen weer en hij wist nog precies welke Volvo’s ik allemaal samen met hem had uitgezocht, ook die zwarte S60. We moeten er maar aan wennen, digitaal een nieuwe auto kopen. Ik zou ze missen, die Hansen die me begeleiden bij de aanschaf van een nieuwe Volvo.

Immers …
Volvo for life

Ben Ekeler
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Nou Ben, je kan bij deze Hans terecht hoor. Alleen adviseer ik je de schitterende zwarte S60, boven een Saab..... :lol: :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40456
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dan moet je de column toch nog maar eens beter lezen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Immers.....Volvo for life.... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40456
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ben schreef: 24.09.2021 - 20:31 hij wist nog precies welke Volvo’s ik allemaal samen met hem had uitgezocht, ook die zwarte S60
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

D5, met beige pluche toch?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40456
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

D5 en beige is juist maar volgens mij was het leder bekleding.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40456
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

#5 2010

Kleurenkoorts

Ik houd van de kleur blauw, mooi blauw, helder blauw, maar het allermooist is koninklijk blauw. Dat dan wel. Eén kleurcombinatie, geel met blauw, is helemaal geweldig. Het zijn de kleuren van de Zweedse vlag. Bij de introductie van de C30 reden er auto’s met zo’n vlag op het dak. Vroeger kwam je meerkleurige auto’s nog wel tegen, maar nu zijn ze meestal eenkleurig. Elk modeljaar worden er weer nieuwe kleuren bedacht door de designers. Ken je het Cream Yellow van de 850 nog, of het Ocean race blauw dat al jaar en dag voor de V70 gebruikt wordt? De namen die gekozen worden, zijn soms bijzonder exotisch. Tja, je moet wat bedenken voor de dertigste kleur blauw. En je moet het ook nog een beetje in autojargon houden. De kleur Babyblauw kun je best op een auto spuiten maar om dat dan ook zo te noemen …

Kleur is ook bij auto’s een kwestie van mode. Het ene jaar wordt zwart de ultieme autokleur genoemd en twee jaar later is zilvermetallic weer helemaal in. Bij de RDW heet die tint trouwens ‘grijs’. Ik zie niet heel veel grijze voertuigen en zilver des te meer, maar kennelijk is zilvermetallic een te moeilijk woord voor de computer en dan is grijs het bestbijkomende alternatief.

Vorig jaar kwam wit ineens weer helemaal in de mode. Alle merken voerden ineens een min of meer witte auto, waar een jaar eerder nog het devies ‘met een witte blijf je zitten’ was. Ze bedachten wel allerlei wit-tinten: crémewit, roomwit, icewhite, polarwhite, et cetera, et cetera.
Het valt mij telkens weer op wat een kleur met een auto doet. Dezelfde kleur op de S40 past absoluut niet bij de XC60 of S80. Het heeft vast met de afmetingen en de vorm van de auto te maken. Rood op een C30 staat sportief, maar een rode V70 wordt een opvallende grote bak terwijl die auto in blauw of zwart weer chique te noemen is. Volvo kiest vaak voor ‘beschaafde’ kleuren. Donkergroen of gedekt blauw waren de favoriete kleuren voor de 850 en V70. Volvo sprong ooit uit de band met Laser Blue, en er is ook wel een mintgroene V70R geweest en zelfs een knalrode XC90. Dan moet je wel durven!

Zo langzamerhand begint de oranjekoorts toe te slaan. In mijn bedrijf krijg ik wekelijks aanbiedingen van leveranciers van leuke-dingen-voor-de-mensen om toch vooral maar oranje dingen te kopen. Van T-shirts (dat zag ik ooit op een uithangbord als Tea-shirts aangekondigd!) en petjes, tot toeters en fluitjes, aanstekers en pennen. Alles in het kader van het komende WK voetbal natuurlijk. Ik heb niet zo veel met die kleur. Natuurlijk het is leuk als ‘onze jongens’ in oranje tenue over het voetbalveld achter een bal aan rennen. Maar om mezelf nou ook meteen geheel in die kleur kleding te hullen, nee dank je.

Een week of wat geleden was ik met nog meer leden van Volvo-forum te gast bij Volvo voor een sneak preview van de nieuwe S60. Heel leuk als je zo vast kennis kunt maken met een nieuwe auto, lang voordat hij in de showroom staat. Natuurlijk hadden we de foto’s van de auto al lang op het forum gezien en al snel bleek dat de meningen zeer verdeeld waren. Vooral over de oranje kleur die bij Volvo overigens Vibrant Copper metallic heet. Opvallend was dan ook dat de auto er in het echt heel anders uit bleek te zien dan op de foto’s die van diezelfde auto gemaakt zijn. Veel mooier, met een stoere neus en stevige kont. Precies wat je van een Volvo verwacht. En zo voelde hij ook aan, een stevige auto, een Volvo.
Maar die kleur …… moet dat nou écht!?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Knap verhaal om mijn avondje forum lezen mee te beginnen. Bedankt
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Drive Magazine”