740 naar 940 ombouwen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Rafiq
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.11.2017 - 10:55

Dag mensen,

Ik ben de trotse bezitter van een Volvo 740 uit 1986. Ik wil hem zogauw hij volledig belastingvrij is als daily driver gaan gebruiken. De 740 heeft wat tekortkomingen en gebreken. Er zit op dit moment een B230K motor in waarvan de carburateur op is. Daarnaast zit er geen airco in (voor een daily driver waar ik ook mee naar het zuiden ga is dat wel een vereiste). Ook is de bekleding niet zo mooi meer.

Daarom heb ik een 940 met een 2.0 turbo motor en airco gekocht om te gebruiken als donor. Wat uik van plan ben om te doen is alles van de 940 in de 740 te zetten. Dus: motor, airco, elektrische ramen, dashboard, stoelen etc. Ik heb alle handleidingen om de spullen in- en uit te bouwen, dus daar zit mijn vraag niet.

Waar ik wel een beetje mee worstel is de volgorde. Waar begin ik mee? Ga ik eerst de donor helemaal leegtrekken en daarna de 740? Bouw ik het stap voor stap om? Haal ik eerst de 740 leeg en zet ik daarna alles over?

Ik zit te hopen dat er iemand hier ervaring mee heeft. Of een soort van handleiding hiervoor weet te vinden op het internet.

Groeten,

Rafiq
rafiqritzen@hotmail.com
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22083
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Eerst kijken of alles wel past, of passend te maken is. Leuke klus, hoewel ik juist in die 940 zou gaan rijden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20016
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Als je het echt wil doorzetten begin je met een lege huls als ontvanger.
Dus de 740 leeghalen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Rafiq
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.11.2017 - 10:55

V480-S60 schreef:Als je het echt wil doorzetten begin je met een lege huls als ontvanger.
Dus de 740 leeghalen.
En denk je dat ik dan ook de electra etc. er uit moet halen? En om het terug te zetten, waar is dan verstandig om te beginnen?
Rafiq
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.11.2017 - 10:55

Msuidgeest schreef: 26.08.2021 - 13:11 Eerst kijken of alles wel past, of passend te maken is. Leuke klus, hoewel ik juist in die 940 zou gaan rijden.
Zat ik ook over te denken maar dan moet ik wegenbelasting gaan betalen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. :-)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20016
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou eerst eens starten met te kijken wat allemaal bruikbaar is van de 740 om de motor en het dashboard etc. te laten werken. Als blijkt dat dat totaal verschillend is, wat ik wel verwacht, is het ook verstandig om alle bekabeling er uit te halen.
Ik heb het nog nooit gedaan, zal het ook nooit gaan doen, dus dit is een advies vanuit mijn beperkte kennis van motoren en elektronica. En hoe je begint met het invullen. Dat is moeilijk te zeggen. De een doet eerst de motor. De ander doet eerst de bekabeling etc.
Ik zou zoals gezegd beginnen met een lege huls. Daarna lijkt mij de bekabeling het meest logische omdat je van daaruit alles aan kan sluiten en dan al het andere.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 6690
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Mijn ervaring (met een classic mini) was dat het uitzoeken wat wel/niet te laten zitten gigantisch veel werk en tijd kostte. Uiteindelijk had ik de hele carrosserie leeg gehaald en alles overgezet. Met name de bekabeling vergde veel tijd. Kleurcodes welk niet overeen komen of moet aanpassen etc.

Weet niet of het subframe zo overgezet kan worden. Net als de extra electronica uit de 940.
Daar zou wel eens verschil in kunnen zitten. Maar dat lijkt mij het ergste niet.

En zoek ook eens op YouTube. Met name Zweedse sleutelaars welk hier ervaring mee hebben.

Ben wel benieuwd naar dit project. Iets om te volgen!

(edit - lege carrosserie betekent ook dat je deze eerst strak kan maken. Verwacht geen rottigheid of veel laswerk 😇)

Succes!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22083
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een 940 van dit type is niet zo zwaar, mogelijk 1350 kg, en dan lijkt de wegenbelasting wat mij betreft mee te vallen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Msuidgeest schreef: 26.08.2021 - 21:12 Een 940 van dit type is niet zo zwaar, mogelijk 1350 kg, en dan lijkt de wegenbelasting wat mij betreft mee te vallen.
Precies die 740 verkopen wanneer die MRB vrij is. van de opbrengst kun je jaren MRB betalen. Scheelt je een hoop werk en kosten voor de ombouw en je houdt een originele 940 over.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 6690
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Cygnus schreef: 27.08.2021 - 08:18
Msuidgeest schreef: 26.08.2021 - 21:12 Een 940 van dit type is niet zo zwaar, mogelijk 1350 kg, en dan lijkt de wegenbelasting wat mij betreft mee te vallen.
Precies die 740 verkopen wanneer die MRB vrij is. van de opbrengst kun je jaren MRB betalen. Scheelt je een hoop werk en kosten voor de ombouw en je houdt een originele 940 over.
Een kenner en liefhebber zal altijd het verschil tussen een 740 en 940 zien. Deze waar het om gaat heeft nog de oude neus en is daardoor ook hoekiger dan een 940.
(Daarnaast bespaar je al gauw €1000 per jaar)
Ik snap de gedachte er achter wel...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5572
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hier heb je zo,n 940. Prachtig toch, zo,n vierkante bak....? :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
volvo 960R
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
Locatie: Poortugaal

Heb mijn 940 omgebouwd naar een 740.

Wat je nodig hebt is alleenmaar de frames van waar de koplampen aan vast zitten , en je slotplaat ( waar de motorkap mee in de haak vast komt ).

Super simpel, de puntlassen uitboren en losslaan, en overzetten, vast lassen en klaar.

Spatborden en motorkap zo over te zetten.
Voorbumper ( binnen bumper met shocks ) moet vervangen worden, deze kunnen dan zo in het chassis van jou 740.

Probeer wat foto's toe te voegen, weet niet of het werkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 6690
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Zal niet heel veel verschil zijn, maar de accubak bij een 940 zit aan de bestuurskant.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
mindstrip
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.09.2018 - 18:25

Dat is enkel omdat de luchtfilter bij een Turbo aan de andere kant zit dan bij een NA model. Abs zit volgens mij ook aan de bestuurderskant bij een Turbo en aan de passagierskant bij NA.
EX30 SMER Ultra 2024 Onyx Black
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”