Hallo allemaal,
Ik rij sinds juni 2020 in een XC40 T5 hybride vanaf het begin heb ik de volgende klacht in de elektrische mode vast bij 95 km/u valt de snelheid weg voor 1 a 2 sec erg irritant en volgens mij NIET VEILIG, een inhaal manoeuvre duurt bij die snelheid zo'n 12 sec en dat is dus bij 105 van die tijd.
Paar keer naar de dealer die me eerst probeerde te schepen met dat dat de automatische bak van Volvo is, maar ik rij al 30 jaar Volvo met automaten en de ervaring is juist dat je er weinig merkt van het schakelen (positief Volvo).
Nu hebben ze tijdens een proefrit ook geconstateerd dat het zich voor doet en een rapport naar Volvo NL gestuurd. Het antwoord is dat het "bij de model eigenschappen hoort en er niks aangedaan kan worden". Ik vindt dit erg vreemd dat berijders hier dan niet van op de hoogte worden gebracht. Ik heb 3 vragen aan jullie:
1) hoe kom ik in contact met VOLVO Nederland? schermen zich af voor technische vragen zoals deze.
2) heeft iemand eerder zo'n klacht gehad?
3) Ben ik onredelijk dat ik een auto die plots inhoud, niet ok vindt?
Alvast bedankt
Paul
xc40 T5 hybride houdt plots in bij 95 km/u elektrisch mode
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Hoi Paul,
Een bekend probleem en het is inderdaad een producteigenschap. Er is op dit forum meer over te vinden. Oplossen kunnen ze het niet, een software-update kan iets verbetering brengen.
Een bekend probleem en het is inderdaad een producteigenschap. Er is op dit forum meer over te vinden. Oplossen kunnen ze het niet, een software-update kan iets verbetering brengen.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19857
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
VCNL heeft gewoon een telefoon nummer en die kun je bellen, ze zijn zeer toegankelijk en vriendelijk.
Ik heb meerdere malen contact met ze gehad en dat was zeer positief.
https://www.volvocars.com/nl/ontdek-vol ... ie/contact
Ik heb meerdere malen contact met ze gehad en dat was zeer positief.
https://www.volvocars.com/nl/ontdek-vol ... ie/contact
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Op dit forum hebben naar mijn herinnering al meer mensen met een T5 hybride, geklaagd over dat plotseling ff inhouden rond de 90 km/u. Dat lijkt me niet prettig, wanneer je inhaalt wat een beetje kort ingeschat is.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Ik vind het ook bijzonder hoe dealers zich soms van de domme houden en rapporten gaan opmaken en doen alsof je met een totaal nieuw issue komt aanzetten, terwijl het eigenlijk al lang bekend is. Natuurlijk moeten ze zich ervan overtuigen dat het om een bekende eigenschap gaat, maar het kost hen ook vaak onnodig uren. Ook lijken dealers bekende (negatieve) eigenschappen niet met elkaar te delen. Heb ook wel eens meegemaakt dat de ene dealer je vreemd aankijkt, uren besteedt aan de analyse van een probleem terwijl terwijl een dealer 20 km verderop direct zegt: bekend probleem, dit is de oplossing.
Het inhouden wordt inderdaad overal op diverse fora aangekaart. Ik had ook niet van een merk als Volvo verwacht dat ze dit zo op de markt zouden brengen.
Het inhouden wordt inderdaad overal op diverse fora aangekaart. Ik had ook niet van een merk als Volvo verwacht dat ze dit zo op de markt zouden brengen.
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Dit is een aardig antwoord op je vraag, al wordt de technische oorzaak hier niet helemaal verklaard.
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... sch-rijden
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... sch-rijden
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19857
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hmm met de uitleg snap ik wat je voelt..ik wil met inhalen altijd volle bak vermogen hebben en wanneer de techniek dan ineens besluit om vermogen terug te regelen, ik zou er op zijn zachts gezegd niet blij van worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik zou er onzeker van worden. Bij het inhalen wil je geen inhouden of iets dergelijks hebben. Slecht voor het veilige gevoel dat voldoende vermogen altijd aanwezig is. Voor mij zou dit model en de clonen hiervan sowieso dan een "no go" zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Het is een automaat met dubbele koppeling. Eentje voor de even en eentje voor de oneven versnellingen. Als je met de verbrandingsmotor rijdt gaat het 1-2-3-4-5-6-7, de volgende versnelling staat dus altijd klaar om in milliseconden naar over te schakelen. Elektrisch gebruik je alleen 2 en 4, die zitten beide op dezelfde koppeling waardoor je moet ontkoppelen, wat tandwielen moet verplaatsen en dan weer koppelen. Dat gaat een beetje met de vloeiendheid van iemand die net zijn rijbewijs heeft omdat de techniek in de bak er niet voor bedacht is. Die is gemaakt om heel snel te wisselen van 1 naar 2, dan een paar seconde de tijd nemen om 3 klaar te maken en als je 6000 toeren hebt bereikt is 3 klaar en kan je naadloos door.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Dat kan wel kloppen, maar de XC40 hybride lijkt er veel meer last vante hebben dan andere types en merken.Jelmer de Jong schreef: ↑25.08.2021 - 20:15 Dat gaat een beetje met de vloeiendheid van iemand die net zijn rijbewijs heeft omdat de techniek in de bak er niet voor bedacht is.
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1442
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Omdat de elektromotor op de versnellingsbak gemonteerd zit, verbonden met de as van de 2e en 4e versnelling.Hans Eilander schreef: ↑25.08.2021 - 21:18Je hoort van T2 -T3 - T4 rijders, nooit of nauwelijks klachten over rond de 95 km/u even inhouden. Dus dit lijkt specifiek een hybride ding toch....?
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19511
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Andere hybrides van Volvo hebben een "normale" automaat met koppelomvormer. De XC40 een rottige DCT bak.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Zoals ik typ, de EV motor zit op de even versnellingen en de bak is niet gemaakt om van twee naar vier te schakelen. Andere EV's, behalve de Porsche Taycan hebben een directe overbrenging bij elektrisch rijden. De motor zit daar rechtstreeks aan het wiel.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Het geldt dus alleen voor de XC40 hybride. Alleen deze Volvo heeft de constructie met alleen voorwielaandrijving en de DCT bak. Overigens schakelt die bak verder fantastisch. @Jelmer de Jong, prima uitgelegd! Voor de mensen die het een no-go vinden. Het went en het is alleen merkbaar in de Pure stand, als je alleen elektrisch rijdt. In de hybride stand merk ik het nauwelijks en in de power stand al helemaal niet (dus inhalen kan prima). Ik snap ook niet helemaal waarom Volvo deze constructie en daarmee deze producteigenschap geaccepteerd heeft. Als je Pure rijdt en je accelereert voorbij de 94 km/h dan lijkt het op de trage robot-automaat-bakken in bijvoorbeeld een Aygo. Dat is nou niet bepaald de associatie die je wilt als XC40 rijder. Desondanks vind ik (en vooral mijn vrouw) onze XC 40 T5 Recharge één van de fijnste Volvo's die we gereden hebben (van de 12 tot nu toe).
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Dat was duidelijk maar ik wist niet dat dat principe (bijna) alleen bij de XC40 werd toegepast. Ik dacht dat het een algemene omschrijving van een hybride was. Blijft dan toch raar dat de fabrikant de negatieve rij-eigenschap die eruit voortvloeit voor lief neemt. Wel een goede uitleg van het probleem overigens!Jelmer de Jong schreef: ↑26.08.2021 - 07:06 Zoals ik typ, de EV motor zit op de even versnellingen en de bak is niet gemaakt om van twee naar vier te schakelen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Bedankt voor de uitleg. Had in mijn hoofd om later een benzine plugin hybride te willen, XC40 stond hoog op dat lijstje. Maar na deze product eigenschap, laat maar zitten. Ik wil er wel op alle punten met een nieuwe auto op vooruit gaan.Jelmer de Jong schreef: ↑26.08.2021 - 07:06 Zoals ik typ, de EV motor zit op de even versnellingen en de bak is niet gemaakt om van twee naar vier te schakelen. Andere EV's, behalve de Porsche Taycan hebben een directe overbrenging bij elektrisch rijden. De motor zit daar rechtstreeks aan het wiel.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3389
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Bedankt voor de tip. Die ken ik als DSG bij VAG. Dan komt de XC40 er bij ons niet in.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
@DB200 Alleen de hybride XC40 heeft die bak, de anderen een 'normale' automaat. Wij hebben naast de XC40 hybride een Seat Leon met DSG 7. Die schakelt niet slecht, maar de Volvo schakelt echt naadloos. De elektromotor helpt de bak bij de schakelmomenten. Die verlopen daardoor onmerkbaar.