Elektrisch rijden 2028-2033 dominant

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Uit de NRC krant artikel van Milo van Bokkum 24 juni 2021

Ik heb het volgende artikel geupload over elektrisch rijden uit de NRC:

Joe Biden geeft het laatste zetje. In 2033 worden voor het eerst wereldwijd meer elektrische auto’s verkocht dan brandstofauto’s, ruim vijf jaar eerder dan tot dusver werd aangenomen. Dat concludeert consultancykantoor EY in een nieuw onderzoek naar de verkoop van elektrische auto’s.

Volgens het onderzoek, een voorspelling gebaseerd op kunstmatige intelligentie, zal in 2045 nog slechts 1 procent van de wereldwijde autoverkopen vallen in de categorie niet-elektrisch. Met name in China en Europa gaat de ontwikkeling de komende jaren snel. Het omslagpunt voor China ligt in 2033, voor Europa zelfs al in 2028.

Toch komt de vervroeging van het wereldwijde omslagpunt ook voor een belangrijk deel op het conto van een ander land: de Verenigde Staten. Het onderzoek van EY biedt een van de eerste inkijkjes in de mogelijke effecten van een recent aangekondigd ambitieus elektrificatieprogramma van de Amerikaanse president Joe Biden.

EY verwacht dat in de Verenigde Staten vanaf 2036 meer elektrische auto’s zullen worden verkocht dan brandstofauto’s. Dat is grotendeels het gevolg van een investeringsprogramma van 174 miljard dollar van Biden. Tot dusver lopen de Verenigde Staten ver achter op Europa en China wat het elektrificeren van vervoer betreft. Onder de vorige president, Donald Trump, werd juist rijden op brandstof gestimuleerd.

Biden wil daar nu een radicale omslag in teweegbrengen, als onderdeel van het terugkeren van de Verenigde Staten in het klimaatakkoord van Parijs. In de miljardeninvestering ligt onder meer besloten dat aan een grootschalige batterijproductie in de Verenigde Staten wordt begonnen en dat belastingvoordelen worden verstrekt voor het aanschaffen van elektrische auto’s van Amerikaanse fabrikanten. Ook gaat de overheid – posterijen, schoolbussen – versneld overstappen op elektrisch rijden en is het de bedoeling dat in 2030 een half miljoen laadstations in de Verenigde Staten zijn gebouwd.

Deze Amerikaanse steun voor elektrisch rijden heeft volgens EY significante invloed op het moment waarop in de wereld de elektrische auto dominant wordt. „Het zijn ambitieuze doelen”, zei onderzoeker Randy Miller woensdag tegen financieel persbureau Bloomberg. „Die gaan een groot effect hebben.”

Ook in Europa en China is de steun van overheden grotendeels verantwoordelijk voor het versnellen van de elektrificatie, aldus EY – hoewel het onderzoek ook opmerkt dat jongeren steeds vaker expliciet op zoek zijn naar een elektrische auto. Afgelopen jaar werd in Europa steeds nadrukkelijker gesproken over het stellen van een deadline voor de verkoop van brandstofauto’s. Het Verenigd Koninkrijk heeft deze al gesteld, op 2030 (hybrides tot en met 2035).

Ook Nederland lobbyt in Brussel voor een ‘exit’ in 2030. In Nederland was in 2020 ongeveer één op de vijf verkochte auto’s een elektrisch model. In totaal werden er ongeveer 356.000 auto’s verkocht.
Einde artikel.

Dan zou zomaar kunnen zijn dat we de laatste generatie rijders zijn die met brandstof auto s rijden..... ben benieuwd hoe dat met de afschrijving gaat tegen 2030 van brandstof voertuigen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Eerst zien en dan geloven ….
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Aangezien steeds meer fabrikanten de brandstofmotoren niet meer verder ontwikkelen zal het wel gaan gebeuren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En onze oude auto's gaan gewoon naar Afrika ...

Niks mis met ambities maar het electriciteitsnet is nu al overspannen en het wordt nog een hele toer om tot een goede uitvoering te komen. Overigens zou het goed zijn als "de" Amerikaan eens wat vaker z'n auto liet staan: hij stapt zelfs in de auto als hij naar de plee moet.

Er is nog een hoop te winnen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Ik las dat in de regio Amsterdam geen elektriciteitsaansluitingen geleverd kunnen worden aan nieuwe bedrijven, omdat het net "vol" zit. Als steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, dan wordt dit probleem alleen maar groter. Het net moet snel uitgebreid worden, anders komt de voorspelling niet uit.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier zijn ook hele zonneparken in de wacht gezet en ook de Duitse windmolens lijken vaker stil te staan dan te draaien
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Het alternatief is lekker afhankelijk blijven van oliesheiks en andere OPEC boeven die de kraan dicht draaien om de prijzen op te drijven. Het einde van die stijgingen is niet in zicht want ze snappen dat ze nog maar ‘even’ hebben om de dollars naar zich toe te harken.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij met mijn overstap als ik met de huidige, alleen maar stijgende, prijzen langs een benzinepomp zoef met mijn (deels) met mijn eigen zonnepanelen opgeladen EV. En die blijheid komt echt niet alleen van de brandstofprijzen maar zeker ook van de souplesse, de kracht en de stilte. Als ik dan af en toe in onze andere auto rij (diesel) heb ik het gevoel ver terug in de tijd te gaan.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Peter-V50 schreef: 25.06.2021 - 11:53 Ik las dat in de regio Amsterdam geen elektriciteitsaansluitingen geleverd kunnen worden aan nieuwe bedrijven, omdat het net "vol" zit. Als steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, dan wordt dit probleem alleen maar groter. Het net moet snel uitgebreid worden, anders komt de voorspelling niet uit.
Aangezien er steeds meer e lokaal geproduceerd wordt kan je het net juist ontlasten door slim thuis te gaan laden en load balancing toe te passen. Dit uiteraard los van het feit dat er in de e infratsurctuur geinvesteerd moet worden maar dat komt voor een groot deel ook door hetse tegen aardgas in NL
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Over dat Amsterdam verhaal,
Je wilt niet weten wat voor problemen er momenteel zijn om toestemming van het groene stadsbestuur te krijgen om het net uit te breiden. Dat komt omdat Amsterdam al één grote allesverzengende bouwput is. Met daarnaast enorm veel Nimby's met een grote mond die niet willen dat hun straat of gracht opengaat om kabels te leggen. (Ook in de huidige situatie zijn met name de huisaansluitingen van veel oudere grachtenpanden na renovatie niet toereikend. En die hebben dan veelal ook nog gas.)
Daarnaast is het voor ons als aannemers in de ondergrondse infrastructuur al verschrikkelijk moeilijk om voldoende ploegen te vinden om het werk uit te voeren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

mga1600 schreef: 25.06.2021 - 12:35 Het alternatief is lekker afhankelijk blijven van oliesheiks en andere OPEC boeven die de kraan dicht draaien om de prijzen op te drijven. Het einde van die stijgingen is niet in zicht want ze snappen dat ze nog maar ‘even’ hebben om de dollars naar zich toe te harken.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij met mijn overstap als ik met de huidige, alleen maar stijgende, prijzen langs een benzinepomp zoef met mijn (deels) met mijn eigen zonnepanelen opgeladen EV. En die blijheid komt echt niet alleen van de brandstofprijzen maar zeker ook van de souplesse, de kracht en de stilte. Als ik dan af en toe in onze andere auto rij (diesel) heb ik het gevoel ver terug in de tijd te gaan.
Ja, herkenbaar. Ik ben ook heel blij met onze overstap op elektrisch rijden in combinatie met zonnepanelen. Zeker nu in de zomer. Even de P8 aan de oplader thuis en dan op slimmemeterportal.nl zien dat je toch nog geld terugkrijgt. :-) (In de winter zal dat natuurlijk anders zijn. Ga ik dan wel op het werk opladen.)
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Al eens door een winkelstraat in Amsterdam gelopen? Hoeveel 70 watt kwiklampen van heeft u in de etalage gezien? Vervang dat door LED en er blijft vermogen over voor laadpalen in de straat.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mga1600 schreef: 25.06.2021 - 12:35 Het alternatief is lekker afhankelijk blijven van oliesheiks en andere OPEC boeven die de kraan dicht draaien om de prijzen op te drijven. Het einde van die stijgingen is niet in zicht want ze snappen dat ze nog maar ‘even’ hebben om de dollars naar zich toe te harken.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij met mijn overstap als ik met de huidige, alleen maar stijgende, prijzen langs een benzinepomp zoef met mijn (deels) met mijn eigen zonnepanelen opgeladen EV. En die blijheid komt echt niet alleen van de brandstofprijzen maar zeker ook van de souplesse, de kracht en de stilte. Als ik dan af en toe in onze andere auto rij (diesel) heb ik het gevoel ver terug in de tijd te gaan.
Want die OPEC dat is de laatste 50 jaar slecht gegaan die samenwerking.
En voor mensen die niet meer werken is het handig, die zonnecellen deze mensen laden overdag.
Voor de mensen die werken, die pluggen na 18:00 en hee wat gebeurt er na 18:00, de zon schijnt dan ineens 12 uur niet.
Maatje van mij zit in de installering van die dingen en deze jongen aanhangt het “groene” gebeuren want het in zijn handel.
Deze zegt we moeten op zoek naar manieren om het op te slaan en zo lang dat er niet is en je werkt overdag buitenshuis dan heeft die hele zonnecellen geen zin.
En wat doen mensen overdag,juist deze werken buitenshuis.
En hoe gaat deze groep op vakantie, vaak met een caravan, hebben we daar al een oplossing voor of gaan we straks allemaal in Schubbekutteveen op de camping staan.
Of gaan we dan huren, een auto met voldoende vermogen om en capaciteit om de caravan over de Alpen te trekken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V480-S60 schreef: 25.06.2021 - 13:58 Over dat Amsterdam verhaal,
Je wilt niet weten wat voor problemen er momenteel zijn om toestemming van het groene stadsbestuur te krijgen om het net uit te breiden. Dat komt omdat Amsterdam al één grote allesverzengende bouwput is. Met daarnaast enorm veel Nimby's met een grote mond die niet willen dat hun straat of gracht opengaat om kabels te leggen. (Ook in de huidige situatie zijn met name de huisaansluitingen van veel oudere grachtenpanden na renovatie niet toereikend. En die hebben dan veelal ook nog gas.)
Daarnaast is het voor ons als aannemers in de ondergrondse infrastructuur al verschrikkelijk moeilijk om voldoende ploegen te vinden om het werk uit te voeren.
Wie is daar nog maar de grootste in de raad en wie heeft er voor gezorgd dat ze de grootste werden?
Maar nu men de daden naar de woorden moeten brengen is het ineens foute boel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Overtollige energie kun je opslaan: je kunt water in een spaarbekken pompen zoals het Markermeer. En als je stroom nodig hebt laat je dat water weer terugstromen in het IJsselmeer langs een generator.
Dat gebeurt toch ook bij een van de Zeelanddammen? Een soort opgewekte getijdenenergie.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Msuidgeest schreef: 25.06.2021 - 20:45 Overtollige energie kun je opslaan: je kunt water in een spaarbekken pompen zoals het Markermeer. En als je stroom nodig hebt laat je dat water weer terugstromen in het IJsselmeer langs een generator.
Dat gebeurt toch ook bij een van de Zeelanddammen? Een soort opgewekte getijdenenergie.
witte steenkool principe....de getijde stromen in Zeeland zouden heel wat slimme KW s kunnen opleveren.
Ik denk maar steeds als men de agrarische sector en zeevaart en luchtvaart echt aanpakt zijn we gelijk klaar. Dan nog iets bedenken voor een ander mondiaal verdien model,
" Terug naar lokaal is niet banaal" ha ha .....Die vervuilende auto 's verdwijnen dan in het niet....
Parten ff niet over vervuilende ( staal) industrieën in Rusland, India, Zuid Amerika enz enz
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
HSVD
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41

Ik pak de chips en popcorn ...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bob, we kunnen TataSteel wel wegpesten maar dan verplaats je het probleem. Ik trek nog ff een blikje HJ open.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

diesel01 schreef: 25.06.2021 - 16:48gebeurt
Voorlopig is de salderings regeling nog vsn toepassing en is het moment van leveren en het momen van verbruik ontkoppelt.

Maar ook met door het energiebedrijf geleverde stroom van 22 ct pe kWh koste een lading waar je 350 km mee kunt rijden maar 18 euro. Voor dat bedrag koop je vandaag de dag 10 liter benzine of 15 liter dieselolie.

Met een caravan erachter wordt het inderdaad niets, het lijkt mij i.I.g. een heel getob om dan met het hogere verbruik iedere 200 km te moeten afkoppelen en 40 minuten te gaan laden. Maar de wereld verandert en wij zullen daar in mee moeten..

En met wat creativiteit is dat best te doen toch?
Vroeger had ik heb ok een caravan en eigenlijk gingen we er altijd mee naar het zuiden vsn Frankrijk. Ik vond het altijd een nodeloos gesjouw om iedere keer met die caravan naar het zuiden te rijden., zeker in de tijd dat een auto 100 pk had. Op een gegeven moment daarom besloten het ding te stallen voorbij Lyon ipv in Nederland.

Vanuit dat punt (Montelimar) zijn we dan o.a. naar de Ardèche gereden en naar de VAR ( tussen Fréjus en Cannes) en hoger op in de Provence. Dat hebben we zo zeker 8 jaar gedaan en dat beviel prima. We reden dan met losse volgepakte auto in een dag naar Montelimar, daar lekker eten en een nachtje in een hotel terwijl de auto achter een hek stond. De volgende ochtend de caravan ophalen en voorbereiden en dan goede je nog maar een paar uurtjes door je bestemming.

Zo zit het met een EV ook moeten kunnen.

Maar in Nederland is het alhelemask geen probleem om EV te rijden. We hebben nu al
een paar keer met de P8 retourritten van 460 en 550 km gereden. Thuis voor de gelegenheid tot 100% laden in plaats van 90%, preconditioning an de kabel zodat het initiële verwarmen of koelen niet uit de accu capaciteit gehaald wordt en karren maar. Die ritten waren duidelijke buiten de range van de accu dus ergens op de terugweg als de accu flink leeg is (omdat laden dan het snelste gaat) even wat bijladen om weer thuis te kunnen komen. Voor die rit van 450 km duurde d(at bijladen zeggen en schrijven 10 minuten en in die tijd heb ik ook nog even geplast (en een ijsje voor mijn vrouw en mezelf gekocht). En voor de dagelijkse kortere ritten is het al helemaal geen issue. Thuiskomen is inpluggen en dan beschik je dus altijd over een range van honderden kilometers.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Msuidgeest schreef: 25.06.2021 - 10:41 En onze oude auto's gaan gewoon naar Afrika ...

Niks mis met ambities maar het electriciteitsnet is nu al overspannen en het wordt nog een hele toer om tot een goede uitvoering te komen. Overigens zou het goed zijn als "de" Amerikaan eens wat vaker z'n auto liet staan: hij stapt zelfs in de auto als hij naar de plee moet.

Er is nog een hoop te winnen.
Psies. Niks mis met goede ambities maar het moet wel realistisch blijven...
diesel01 schreef: 25.06.2021 - 16:48 En hoe gaat deze groep op vakantie, vaak met een caravan, hebben we daar al een oplossing voor of gaan we straks allemaal in Schubbekutteveen op de camping staan.
Of gaan we dan huren, een auto met voldoende vermogen om en capaciteit om de caravan over de Alpen te trekken.
Helemaal juist. Over een jaartje mag ik met pensioen (of zoals een vriend van mij zegt: De grote vakantie tot de dood erop volgt) en dan wil ik toch met mijn lieftallige echtgenote heerlijk met de caravan op pad. Met een EV gaat dat vooralsnog zeker niet mogelijk zijn op dezelfde schaal als nu met mijn XC90.

Ik heb helemaal niets tegen elektrisch rijden maar dan moet dat wel aan mijn eisen en wensen voldoen, anders heb ik er helemaal niets aan.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mga1600 schreef: 26.06.2021 - 08:50
diesel01 schreef: 25.06.2021 - 16:48gebeurt


En met wat creativiteit is dat best te doen toch?
Vroeger had ik heb ok een caravan en eigenlijk gingen we er altijd mee naar het zuiden vsn Frankrijk. Ik vond het altijd een nodeloos gesjouw om iedere keer met die caravan naar het zuiden te rijden., zeker in de tijd dat een auto 100 pk had. Op een gegeven moment daarom besloten het ding te stallen voorbij Lyon ipv in Nederland.

Vanuit dat punt (Montelimar) zijn we dan o.a. naar de Ardèche gereden en naar de VAR ( tussen Fréjus en Cannes) en hoger op in de Provence. Dat hebben we zo zeker 8 jaar gedaan en dat beviel prima. We reden dan met losse volgepakte auto in een dag naar Montelimar, daar lekker eten en een nachtje in een hotel terwijl de auto achter een hek stond. De volgende ochtend de caravan ophalen en voorbereiden en dan goede je nog maar een paar uurtjes door je bestemming.

Zo zit het met een EV ook moeten kunnen.
Oké, nu ben ik gezegend met een grote tuin en heb niet de behoefte om een weekend met de caravan te kamperen.
Maar er zijn mensen die dat wel willen en in de zomer 3 weken naar het zuiden trekken.
Die rijden voor een weekend Hemelvaart eerst naar Lyon om de caravan op te halen?
Daarnaast, mijn ouders laten hun caravan voordat ze weer de weg op gaan na de stalling de boel nalopen, caravan krijgt een klein beurtje nadat hij is opgehaald uit de stalling.
Dat beurtje hier met de Franse slag ken ik wel, helemaal wanneer er een Ned kenteken op zit.
Niet iedereen kan een vliegtuig pakken om 3 weken all-inclusive in een resort te hangen.
Onze levensstijlen zijn te veel gericht op deze vorm van ontspanning dat het wishfull thinking is om te denken dat je het gaat omturnen.
Net zo goed dat je nu in 020 ziet dat juist de achterban van de milieuclubs gaat steigeren nu ze zelf concessies moeten doen in hun achtertuin..
Ik heb klanten die omwille van het milieu zo lang mogelijk met hun spullen willen doen, maar is het kapot dan moet het gister vervangen zijn.
Onze nieuwe generatie, de kinderen, zijn vergroeid met hun telefoon en I-pads, zetten als ze koud zijn de thermostaat een graad hoger ipv van een hoody aan te trekken.
Willen op wintersport en zomervakantie.
Staan op het Malieveld te demonstreren waarna ze de dichtstbijzijnde Mac in lopen voor een Double bigmac..
Fietsen doen we niet, we pakken de bus of laten ons brengen, er zijn maar enkelen die heel bewust bezig zijn.
En dan is NL maar een landje met 17.5mio inwoners, bekijk het eens in het groot.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”