Vanmorgen een afspraak bij Obbetuning staan i.v.m. tuning en EGR softwarematig dichtzetten.
Bij aankomst werd ik netjes ontvangen. Ik mocht de V40 binnen rijden en deze werd eerst uitgelezen. Hier kwamen geen problemen uit. De ECU werd gedemonteerd en Obbe ging hiermee aan de slag. Ondertussen werd het inlaatspruitstuk gecheckt op vervuiling. Dit viel reuze mee. Tevens gekozen voor een JR inlegfilter.
Na bijna een uur kwam Obbe naar.beneden gelopen. "Ik heb er een D4 van gemaakt"....
De ECU werd deze terug geplaatst en mocht ik een proefrit maken.
Wat ik merkte was dat de motor rustiger liep. Koppel komt er geleidelijk in met gasgeven. Dus geen paniekerig wegrijden. Lekker gedoseerd. Maar het extra vermogen is zeker voelbaar. Dit wilde ik dus. Op de terugweg regelmatig met het extra vermogen gespeeld. Op de heenweg 1 op 24,1 met cruise op 100. Terugweg 1 op 22,8 met regelmatig een glimlach. Ik ben zeer tevreden.
Men geeft aan dat ze tunen naar 170pk en 380Nm. Maar eerdere resultaten laten vaak zien dat de 180pk en 400Nm gehaald worden.
Obbetuning, bedankt voor de goede service
Bij Obbetuning geweest met de D2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19.04.2021 - 19:57
Roetfilter is niks mee gedaan. EGR zit er voor de emissie eisen. Minder uitstoot. Maar zorgt tevens voor een hoop mechanische ellende doordat de uitlaatgassen/roet weer terug het blok ingestuurd worden. Dat heb ik nu getackeld.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 10.09.2011 - 19:08
Klinkt goed man, houdt ons op de hoogte!Pascalvs schreef: ↑01.05.2021 - 14:17 Vanmorgen een afspraak bij Obbetuning staan i.v.m. tuning en EGR softwarematig dichtzetten.
Bij aankomst werd ik netjes ontvangen. Ik mocht de V40 binnen rijden en deze werd eerst uitgelezen. Hier kwamen geen problemen uit. De ECU werd gedemonteerd en Obbe ging hiermee aan de slag. Ondertussen werd het inlaatspruitstuk gecheckt op vervuiling. Dit viel reuze mee. Tevens gekozen voor een JR inlegfilter.
Na bijna een uur kwam Obbe naar.beneden gelopen. "Ik heb er een D4 van gemaakt"....
De ECU werd deze terug geplaatst en mocht ik een proefrit maken.
Wat ik merkte was dat de motor rustiger liep. Koppel komt er geleidelijk in met gasgeven. Dus geen paniekerig wegrijden. Lekker gedoseerd. Maar het extra vermogen is zeker voelbaar. Dit wilde ik dus. Op de terugweg regelmatig met het extra vermogen gespeeld. Op de heenweg 1 op 24,1 met cruise op 100. Terugweg 1 op 22,8 met regelmatig een glimlach. Ik ben zeer tevreden.
Men geeft aan dat ze tunen naar 170pk en 380Nm. Maar eerdere resultaten laten vaak zien dat de 180pk en 400Nm gehaald worden.
Obbetuning, bedankt voor de goede service
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Pascalvs mooi dat je zo tevreden bent bij Obbe tuning. Fijn om meet power te hebben onderin en ik weet zeker dat je een mooie koppelcurve hebt. Voordeel ten opzichte van de Polar update is dat je van Obbe meer koppel krijgt begrijp ik en je rijdt ook met een zeer concurerende prijs de garage uit.
Ik heb natuurlijk een "oude" euro 4 motor maar bij mijn volvo D5 is de EGR al 400.000km dicht en heeft nog nooit een probleem gegeven. .
Ik heb natuurlijk een "oude" euro 4 motor maar bij mijn volvo D5 is de EGR al 400.000km dicht en heeft nog nooit een probleem gegeven. .
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19.04.2021 - 19:57
@Bover, dat geeft de burger moed. Ik hoop dat al mijn EGR problemen voortijdig getackeld zijn en dat ik veel plezier mag hebben van de extra power.
Ik merk bij half gas geven dat hij al aardig doortrekt. Maar als ik dan alsnog vol gas geef gaat ie helemaal. Zo kun je heel relaxed rijden zonder dat ie nerveus aanvoelt.
Ik merk bij half gas geven dat hij al aardig doortrekt. Maar als ik dan alsnog vol gas geef gaat ie helemaal. Zo kun je heel relaxed rijden zonder dat ie nerveus aanvoelt.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27657
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die deeltjestester zal voornamelijk kijken of het roetfilter werkt.
Voor de EGR moet je het blok zo "manipuleren" dat deze open gaat, want zodra deze dicht gaat tijdens de test is het alsnog een foutieve meting.
Ik heb zelf met de S60 jaren zonder roetfilter en egr gereden. Vorige auto de egr dicht gezet en bij de huidige staat hij ook permanent dicht.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
kijk dan heb je met de Obbe tuning toch "meer" Volvo gekregen en rijplezier
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21.09.2020 - 08:22
Een kleine maand geleden ben ik met mijn V40 2.0 D2 ook bij ObbeTuning langs geweest. Tot nu toe zeker geen spijt gehad. Ik heb exact dezelfde ervaring als jou, een rustiger lopende motor en merkbaar meer vermogen. Het valt mij ook op dat de auto iets zuinig is geworden. Heb zelf ook ervoor gekozen om de EGR kleppen dicht te gooien en het JR luchtfilter te laten installeren. Het lijkt opeens wel een hele andere auto, in positieve zin natuurlijk.
V40 2.0 D2 '15 Summum Business - Flamenco Red Metallic
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Die EGR zit er om NOx omlaag te krijgen de auto zal met EGR juist een beetje eerder de neiging krijgen om te gaan roeten. Wel is er sprake van dat men het functioneren van de emissie beperkende maatregelen zoals de EGR mee gaan nemen bij APK etc maar dat is voorzover ik weet voor de EGR nog niet uitgewerkt.