Volvo Cars geeft medewerkers wereldwijd het recht op gedeeld ouderschap

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo Cars geeft medewerkers wereldwijd het recht op gedeeld ouderschap

Volvo Cars geeft zijn meer dan 40.000 medewerkers over de hele wereld, in alle fabrieken en kantoren, vanaf 1 april 2021 het recht op betaald ouderschapsverlof. Het beleid volgt na een pilot voor ouderschapsverlof dat in 2019 in de EMEA-regio geïntroduceerd werd.


Het 'Family Bond'-beleid geeft medewerkers met ten minste één jaar vast dienstverband standaard 24 weken verlof tegen 80 procent van hun salaris. Het beleid geldt voor zowel mannelijke als vrouwelijke medewerkers en het verlof kan op elk moment worden opgenomen binnen de eerste drie jaar van het ouderschap.

"We willen een cultuur creëren die gelijkwaardig ouderschap ondersteunt", zegt Håkan Samuelsson, Chief Executive bij Volvo Cars Corporation. "Wanneer ouders worden ondersteund om werk en gezin in balans te brengen, helpt dat de genderkloof te dichten en kan iedereen zich richten op zijn of haar carrière. We zijn altijd een familie- en mensgericht bedrijf geweest. Met dit ouderschapsverlofbeleid laten we onze waarden zien en beleven, wat ons merk zal versterken."

Dit nieuwe wereldwijde ouderschapsverlof omvat meer dan veel van de bestaande beleidsmaatregelen in de wereld, en het is gericht op alle wettelijk geregistreerde ouders, met inbegrip van adoptie-, pleegzorg- en draagmoederouders, evenals co-ouderschap van koppels van hetzelfde geslacht.

Het wereldwijde beleid van Volvo Cars is geïnspireerd op de nationale wetgeving in Zweden, de thuismarkt van Volvo Cars. Zweden staat wereldwijd bekend om zijn ouderschapsverlofregelingen, die de afgelopen decennia tastbare voordelen hebben opgeleverd voor zowel ouders als kinderen. Het wereldwijde beleid volgt na een pilot voor ouderschapsverlof dat in 2019 in de EMEA-regio geïntroduceerd werd. Hierbij waren 46 procent van alle aanvragers vaders.

"Dit is meer dan een nieuw ouderschapsverlofbeleid voor onze medewerkers – het geeft onze bedrijfscultuur en waarden weer", zegt Hanna Fager, Head of Corporate Functions and HR. "Wij willen het voortouw nemen in deze sector en een nieuwe wereldwijde norm voor mensen stellen. Door onze medewerkers te laten kiezen voor betaald ouderschapsverlof verkleinen we de genderkloof en krijgen we een meer divers personeelsbestand, wat de prestaties stimuleert en ons bedrijf versterkt."

Patricia van Hazendonk, People Experience Director bij Volvo Car Nederland: “De eerste jaren van ouderschap zijn ook de jaren waarin sterke banden worden opgebouwd tussen ouders en kinderen. Emotionele banden die belangrijk zijn voor zowel de ontwikkeling van het gezin als voor het kind. Dit geweldige initiatief is sinds 2019 een pilotproject binnen de EMEA-regio geweest. Onze medewerkers waarderen het enorm dat deze mogelijkheid wordt aangeboden om de gedeelde zorg op zich te kunnen nemen en ik ben er trots op dat het nu een wereldwijde Volvo-standaard is geworden voor alle Volvo-medewerkers over de hele wereld.”

Bij het bestuderen van de resultaten van de pilot kwam het bedrijf erachter dat medewerkers het beleid waardeerden omdat het genderneutraal en aanpasbaar aan persoonlijke behoeften was. De onderzoeken leverden ook belangrijke inzichten op over hoe nog meer medewerkers kunnen worden aangemoedigd om ouderschapsverlof op te nemen en ouderschapsverlof voor beide ouders de nieuwe 'norm' te maken.

Een aantal obstakels dat de opname van ouderschapsverlof belemmert, zijn de bezorgdheid van ouders over de mogelijke impact ervan op hun team, angst voor carrièremogelijkheden op de lange termijn en een culturele mentaliteit over wat er op het werk en thuis van vaders wordt verwacht.

Om het gebruik van het ouderschapsverlof aan te moedigen, heeft Volvo Cars zijn ouderschapsverlofbeleid doeltreffender gecommuniceerd. Door de 24 weken ouderschapsverlof als een voorkeursoptie te presenteren, wil de onderneming een 'default effect' creëren - in wezen is de kans groot dat mensen bij de voorkeursoptie blijven. Dubbelzinnige taal, zoals 'maximaal 24 weken', wordt vermeden omdat we geneigd zijn negatieve uitkomsten te voorspellen als er onzekerheid is.

Met deze tactiek wil Volvo Cars verwarring en culturele barrières uit de weg ruimen en ouders zekerheid bieden.

Om nog duidelijker te maken dat Volvo Cars zich inzet om de kloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen, zal het bedrijf de resultaten van zijn deelname in de loop van de tijd delen, zodat andere bedrijven van de vorderingen kunnen leren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Toch wel een klein beetje discriminatie van mensen die geen kinderen hebben, wat krijgen die dan? :lol:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

diesel01 schreef: 30.03.2021 - 10:22 Toch wel een klein beetje discriminatie van mensen die geen kinderen hebben, wat krijgen die dan? :lol:
Maak je niet druk het is vanaf 01-04 :)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

NielsPHEV schreef: 30.03.2021 - 10:30
diesel01 schreef: 30.03.2021 - 10:22 Toch wel een klein beetje discriminatie van mensen die geen kinderen hebben, wat krijgen die dan? :lol:
Maak je niet druk het is vanaf 01-04 :)
Mwoah het ligt in lijn met alle andere dingen die ze onder leiding van deze man hebben doorgevoerd, ik kijk dus nergens vreemd van op.
Het zou idd 01-04 kunnen zijn, anderzijds gok ik dat dit al lang beleid is 8) O)
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Ik zou met dit soort onderwerpen geen 1 april maken als bedrijf. Het zijn arbeidsvoorwaarden en mijn ervaring is dat grappen daarmee het niet goed doen voor de medewerkerstevredenheid.

Dus nee, ik geloof niet dat het een grap is. Ben altijd wel benieuwd wat de addertjes onder het gras zijn met dit soort arbeidsvoorwaarden.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gister het stuk in de krant gelezen...
Daar was een dame van HR die een voorbeeld noemde wanneer nu iemand 12 weken verlof aanvraagt dan word er gezegd waarom niet 24weken?
Tja...mooi dat het kan!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Poolrev schreef: 31.03.2021 - 09:35 Ik zou met dit soort onderwerpen geen 1 april maken als bedrijf. Het zijn arbeidsvoorwaarden en mijn ervaring is dat grappen daarmee het niet goed doen voor de medewerkerstevredenheid.

Dus nee, ik geloof niet dat het een grap is. Ben altijd wel benieuwd wat de addertjes onder het gras zijn met dit soort arbeidsvoorwaarden.
Uiteraard is het geen grap maar timing wel opvallend. In het algemeen is men in Scandinavië vanuit de werkgever veel meer faciliterend naar het gezin toe. Ik heb een project gedaan op een grote papierfabriek in het Noorden van Zweden waar men een kinderdagverblijf had waar de kids gedropt konden worden als paps en/of mams aan het werk gingen, heel efficient
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Nu de dealer medewerkers nog...
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die horen niet tot die uitverkoren groep..
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 31.03.2021 - 15:54 Die horen niet tot die uitverkoren groep..
Je zou ook kunnen zeggen die hadden dat al lang zelf zo kunnen inrichten :-D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Binnen Nederlandse cao 's is een dergelijke voorwaarde 'n utopische wens..
Zweden is op dat vlak ook echt 'n raar land, het recht op 4 weken aaneengesloten vakantie levert op dat in de zomer academische ziekenhuizen SEH's of dat de brandweer uit 'n andere stad moet komen
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik kwam dit bericht op meerdere plaatsen tegen. Zo'n uitgebreide 1aprilgrap zullen ze toch niet hebben daar bij Volvo?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zoveel humor hebben ze bij volvo ook niet
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 31.03.2021 - 17:03 Binnen Nederlandse cao 's is een dergelijke voorwaarde 'n utopische wens..
Zweden is op dat vlak ook echt 'n raar land, het recht op 4 weken aaneengesloten vakantie levert op dat in de zomer academische ziekenhuizen SEH's of dat de brandweer uit 'n andere stad moet komen
CAO is minimum beter mag altijd hoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Mag natuurlijk, maar blijf ook realistisch
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

NielsPHEV schreef: 31.03.2021 - 20:09
OGA244 schreef: 31.03.2021 - 17:03 Binnen Nederlandse cao 's is een dergelijke voorwaarde 'n utopische wens..
Zweden is op dat vlak ook echt 'n raar land, het recht op 4 weken aaneengesloten vakantie levert op dat in de zomer academische ziekenhuizen SEH's gewoon dicht zijn of dat de brandweer uit 'n andere stad moet komen
CAO is minimum beter mag altijd hoor
even aangevuld dat door het bijzondere zweedse systeem ook heel byzondere problemen ontstaan
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik had vanmiddag een heel epistel als reply staan maar heb nog eens nagedacht voor versturen....en toch maar niet verstuurd.
Maar in het kort...
Mijn vader werkte fulltime, zat in de leasing en finance van het wegtransport, persoonvervoer(touringcars), grondverzet en landbouw machines en dus in de buitendienst/sales.
Mijn moeder was thuis en zorgde voor een kop thee wanneer wij thuis kwamen en bracht ons(broer, zus en ondergetekende) naar allerlei clubjes per fiets zoals tennis, paardje pesten en voetbal.
Heb met beiden gelukkig tot op heden warme contacten en ben nooit iets te kort gekomen.
Ik zie dit soort dingen in dezelfde trant dat iedereen die man is zichzelf kan ombouwen tot vrouw en omgekeerd en dat natuurlijk op kosten van iedereen die bijdraagt aan het zorgstelsel, u en ik.
Het geld moet wel bij de plinten omhoog klotsen om het allemaal te kunnen doen en mogelijk te maken, iedereen die minder valide is krijgt een scootmobiel om nog minder mobiel te worden...
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Maar wordt het mogelijk gemaakt, vooral doen hoor, begrijp mij niet verkeerd!!!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Feit is, bij mij net zo, dat moeders altijd thuis was als wij van school kwamen. En hoewel zij ook werkte was dat dan wel tijdens schooltijd en wij nog niet thuis waren. Pas toen wij groot genoeg waren om zelf brood te smeren voor school en zelfstandig thuis konden komen ging moeders meer uren werken.

Ik vind ouderschapsverlof wel een bijzonder woord. Misschien is geboorteverlof een betere benaming?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

NielsPHEV schreef: 31.03.2021 - 12:34 Uiteraard is het geen grap maar timing wel opvallend. In het algemeen is men in Scandinavië vanuit de werkgever veel meer faciliterend naar het gezin toe. Ik heb een project gedaan op een grote papierfabriek in het Noorden van Zweden waar men een kinderdagverblijf had waar de kids gedropt konden worden als paps en/of mams aan het werk gingen, heel efficient
Ja dat klopt inderdaad, heb soortgelijke ervaringen met klanten in Zweden en Noorwegen. Feit is wel dat de hele samenleving erop is ingericht dat beide ouders fulltime werken, ook qua levenskosten. Dat ze dan vervolgens veelal ook 2 huizen hebben, meerdere auto's, etc., is dan weer de andere kant 😁.

Ik vind de levenshouding daar wel veel relaxter trouwens, niet dat gejakker zoals hier in Nederland, maar veel meer rust, heerlijk!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”