Advies V40/V60

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
winterzzz85
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.01.2021 - 10:37

Goedemiddag,

Allereerst even kort voorstellen: Ik ben Jos, vader van twee (2 en 5) en op zoek naar een auto voor mimimaal de komende 5 jaar.
Belangrijk hierin: 30k per jaar, zuinig, veilig, betrouwbaar, geen excessieve onderhoudskosten, budget max. 10.000.
Behalve de boodschappen vervoeren we geen grote spullen meer zoals bedjes en buggy's. Wil de auto wel gebruiken voor vakanties maar dan voldoet een dakkoffer ook prima.

Tot nu toe heb ik altijd redelijk geluk gehad met auto's (enkel benzine), dus voor mij betekent normaal onderhoud de jaarlijkse beurten, banden en met wat pech een distributieriem.

Als ik denk aan Volvo denk ik aan kwaliteit (nooit problemen gehad in mijn recent verkochte V40 2.0 uit 2003) en veiligheid en ik vind de huidige modellen ook mooi om te zien (V40/V60).

Ik wil geen miskoop doen dus heb me de afgelopen maanden behoorlijk ingelezen op de materie en kom er eigenlijk niet uit, waarschijnlijk omdat ik onvoldoende kennis heb van auto's en alles wat daar bij komt kijken. Ik hoop dan ook op jullie advies.

Zoals gezegd richt ik me nu op een diesel, model V40 of V60 en is het belangrijk dat de auto zuinig rijdt en motorisch betrouwbaar is.
Ik kom dan tot de volgende mogelijkheden en ga er eigenlijk vanuit dat de V40 en V60 beide dezelfde motoren gebruiken.

- D2 1.6 PSA voor 2015 - gevoelig voor vervuiling van de olie > problemen met turbo's en dpf
- D2 2.0 VEA vanaf 2015 - hoog olieverbruik, iets met de olieschraapveren?

Van de V60 zie ik overigens ook nog een Drive-E versie.

Daarnaast lees ik over problemen met het EGR systeem maar die lijken inmiddels opgelost te zijn, klopt dat?

Graag jullie advies: waar moet ik ver vandaan blijven en wat sluit juist wel aan bij mijn eisen en wensen?

PS: ik zie veel import auto's, is dat enigszins veilig wanneer deze worden aangeboden met volledige onderhoudshistorie?

Dank.
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Welkom! Heb hiervoor een V40 gehad, heerlijke wagen maar vond het qua ruimte niet te doen met kleintjes achterin. Ben vrij lang (waardoor stoel flink naar achter moest) en hun benen zaten echt zowat klem. Zou het goed proberen met kids erbij bij proefrit.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zou met 2 kids voor een V60 gaan, je hebt dan simpelweg wat meer comfort in meerder opzicht.
Diesels zijn nu laag in aanschaf gezien het ‘sentiment’ wat er heerst. Een D3 (5-cylinder) zijn probleemloze motoren (ook geen EGR gedoe) die hoge kilometerstanden probleemloos aankunnen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
JDA
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.12.2020 - 21:32

Ik heb een d3 met 163pk gehad van 2011 tot 2020. 2 keer een buis van de turbo stuk (telkens 100€) en een kapot slot (85€). Verder nooit geen enkel probleem gehad en das ook de reden dat ik opnieuw voor Volvo heb gekozen en mijn vrouw ook. Ooit een keer een D2 meegekregen als vervangwagen maar dat vond ik persoonlijk wel iets te weinig power. Zeker als je er met 4 in zit.
V90 t5 bi-fuel 2018 / V40 t3 2016 / ex V60 d3 2012
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik had eveneens zo’n D3 (my12), meer dan genoeg vermogen (en een heerlijk motorgeluid). Ik heb ook nooit enig probleem gehad; zeer betrouwbaar blok. Zou een aanrader zijn een dergelijke op de kop te tikken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
winterzzz85
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.01.2021 - 10:37

Dank!

Met wat voor kilometerstanden zijn die nog een beetje verstandig aan te kopen? Op zich heb ik niet zo veel met power maar wil ik vooral zuinig karren, op de verbruiksmonitor kom ik niet zo veel tegen van de D3 helaas. Ik begrijp ook dat alleen naar brandstof en mrb kijken verkeerde zuinigheid kan zijn want een paar keer te vaak in de garage staan kost waarschijnlijk nog meer.

Idealiter zou ik een D2 kopen met een motor die (inmiddels) bekend staat als betrouwbaar, bijvoorbeeld doordat kinderziektes zijn opgelost met softwareupdates of terugroepacties. Daarnaast is het aanbod veel ruimer. Ik ga me in ieder geval even inlezen op de D3, mocht iemand nog de gouden tip hebben voor een D2 dan graag!
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb ook voor dezelfde keuze gestaan (ten aanzien van het type motor). Ik heb uiteindelijk wel voor de 1.6 D2 gekozen. Ik begreep van mijn Volvo dealer dat deze motor betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud is dan de 2.0 D2. Tijdig onderhoud laten plegen (volgens voorschriften) is bij deze motor inderdaad wel belangrijk, om vervuiling in de olie te voorkomen.

Over de prestaties heb ik (vooralsnog) niks te klagen, ik kom uit een V50 met de 1.6D, naar mijn idee voelt de V60 iets vlotter, voor het Nederlandse verkeer opzich echt wel voldoende vermogen, naar mijn idee. Er wordt regelmatig gezegd dat deze auto ondergemotoriseerd is, maar het is ook maar net wat je gewend bent.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

De V60 wordt hier wat krap, met bijna 2m blijft er voor de de dochter van 7 weinig plaats achter mij, dus ik zet regelmatig m'n stoel wat meer naar voor.

Mijn VEA motor heeft de gekende EGR problemen, hier is die al 2x vervangen, ook na de zogezegde update die alles zou fixen.
Een D3 vijfcylinder zoals hierboven beschreven is technisch een betere keuze denk ik.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Met kids, V60 no brainer. de V40 is eigenlij juist geod genoeg om wat rond de kerk te rijden met kinderen.

Kom van een V50 toen onze kids opgroeiden en dat werkte prima tot ze ron d de 12 waren. (3 op de achterbank)

Een V60 is begrijp ik wat te vergelijken met een V50.

Nu heb ik een V40, heerlijke auto, maar echt waar, met kinderen te klein, wekelijkse boodschappen thuis, moet ikde achterbank neerleggen want een kar boodschappen gaat niet ni dekoffer, in de V50 had ik plek over.

De V40 is dan weer heerlijk klein en vlot in het verkeer, een V60 is , zoals ik hoor van enkele collega's, heel breed om te parkeren.
Kan afhangen van hun rijkunsten natuurlijk.

Geen idee hoe hard de taxman toeslaat in .NL, maar een 5 cylinder hier is niet meer te betalen, mocht dat taxtechnisch wel nog kunnen, weeral een no brainer en de 5 cylinder.

Heb zelf de 2.0 in de V50 gehad, no problems tssn 2004 en 2016.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
winterzzz85
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.01.2021 - 10:37

De D3 kost me 137 euro per maand aan wegenbelasting ten opzichte van 125 voor de D2, dus dat is niet echt een groot verschil.
Diesel is natuurlijk hoe dan ook vrij duur wat dit betreft maar als ik het goed begrijp geldt voor deze auto's niet de fijnstoftoeslag gezien deze redelijk ver onder de gestelde norm blijft.
Wat betreft brandstof ben ik ongeveer 22 euro per maand duurder uit met een D3 uitgaande van 1 op 17 t.o.v. 1 op 20 voor de D2.

Eigenlijk valt dat nog prima te overzien, ik denk dat de zoektocht zich dan gaat richten op de D3. Is de D3 al die jaren dezelfde motor gebleven?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Nee, je hebt de D3 van 150pk en dat is de VEA 4 cilinder. Een opgekietelde D2 zo gezegd.
Je moet dan kijken naar de D3 van 163 pk, dat is de 5 cilinder.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

DB200 schreef: 12.02.2021 - 14:50 Nee, je hebt de D3 van 150pk en dat is de VEA 4 cilinder. Een opgekietelde D2 zo gezegd.
Je moet dan kijken naar de D3 van 163 pk, dat is de 5 cilinder.
Klopt. De VEA is veel gevoeliger voor EGR problemen. De 5 cylinder (dus 163pk) kent die problemen niet. Fantastische motor die heeeeeeel veel kms aan kan. Dus ook een wat oudere auto zou geen probleem hoeven te zijn.
Succes met de zoektocht.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Ik denk dat in de praktijk het verbruik D2/3 veel dichter bij elkaar ligt dan de officiële cijfers. Uiteindelijk hangt het vooral van de rechtervoet af.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

kamikaze schreef: 12.02.2021 - 19:33 Ik denk dat in de praktijk het verbruik D2/3 veel dichter bij elkaar ligt dan de officiële cijfers. Uiteindelijk hangt het vooral van de rechtervoet af.
Dat is correct, zie ook:

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Mijn conclusie is dat je zowel bij de D2 als de D3 maximaal 1 op 23 kunt halen als je heel erg je best doet, dus 90 km/h op de snelweg met harde banden en zonder airco.
winterzzz85
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.01.2021 - 10:37

Ah dat is top. Nog iemand die afraadt om naar import auto’s te kijken? Ik zie er een paar die een jaar na het bouwjaar al de grens over gekomen zijn, daar ben ik niet huiverig voor gezien de km standen dan wel kloppen en deze dus eigenlijk in Nederland zijn opgegroeid.
Van anderen is de historie ook aanwezig maar dan in bijv. België geregistreerd, is dat enigszins betrouwbaar?

Daarnaast zag ik er twee bij (verschillende) autohandelaren staan die nu ‘op naam van hun vrouw staan’ die er dus tijdelijk in rijden. Ik vond dat zo toevallig dat het bijna verdacht is.

Dank voor jullie advies tot nu toe, ik ben al goed geholpen.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Import D3 zijn in veel gevallen 136pk uitvoeringen ipv 163pk, dat vanwege de pk’s (uitstoot) die in omringende landen meetellen voor de op te hoesten belastingen. Daarom zijn in die landen de D3 in de meeste gevallen een 136pk uitvoering (een flink verschil).
Daarnaast is volledige onderhoudshistorie een must, er wordt helaas nog veel gerotzooid met km standen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een D3 was hier aanvankelijk (vanaf 2010) 163pk, door de komst van 'n 136pk werd die D3 gedoopt en schoof de 163pk op naar D4
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Mer zowel een V40 als een V60 ervaring. Zoals hierboven al beschreven, zoek inderdaad naar een 2l, 5 cilinder D3/D4 van 163pk in een V60. Mooier als dat wordt het niet. Zeer aangename motor, zalig geluid. Pit als het nodig is, rust en laag verbruik op alle andere momenten.
In een V60 is er voldoende ruimte met opgroeiende kids. Een V40 is daarvoor net te krap.
Succes met de zoektocht! En vooral, uitgebreid proefrijden en sluitende onderhoudsgeschiedenis zijn belangrijk.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: 13.02.2021 - 18:48 Een D3 was hier aanvankelijk (vanaf 2010) 163pk, door de komst van 'n 136pk werd die D3 gedoopt en schoof de 163pk op naar D4
Aldus... voor de volledigheid.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Ik heb 2x een V40 gehad, zowel een 1.6 D2 (2013) als een 2.0 D2 (2015). beiden met 2 kids en dat ging altijd zeer prima qua ruimte. Ook met vakanties, alleen dan wel een dakkoffer erbij, zodat we op de terugweg de aanvulling voor wijnvoorraad weer mee konden nemen ook 😁.
Maar ben wel bij met m'n huidige V60 met de extra ruimte, nu met 3 kids. Al moet ik zeggen dat de ruimte die je hebt, ook allemaal gebruikt, hoe groot of klein de auto ook is, je past je aan, althans, zo gaat het bij ons :-). M'n broertje heeft het vorige model V60 met 3 kids en ook dat gaat prima.

Ik heb met zowel de 1.6 D2 als de 2.0 D2 echt nooit problemen gehad, beiden ong. 120.000 km mee gereden. Persoonlijk vond ik de 2.0 D2 vele malen fijner en die zou dan ook mijn voorkeur hebben.

Als je er nu de komende 5 jaar mee vooruit wil, zou ik dan wel zeker naar de V60 kijken. De zit op de achterbank is beter, en als je eventueel een keer een 3e persoon op de achterbank wil vervoeren, kan dat ook gewoon.
Plaats reactie

Terug naar “V40”