Automaat houd wat in van 2 naar 3

ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Hoi forum leden,

Een vraag aan jullie, inmiddels heb ik al heeeeeeeeel veel gelezen en zo ook dit forum geraadpleegd maar ik kom er niet uit.

Even wat korte info das wel zo handig: "onze C70 is gekieteld door Volvo Polestar sinds 6 mnd daarna heeft "ze" een volledige grote beurt gehad (niet bij Volvo vanwege de prijs scheelde € 450,-) maar goed daar zat bij distri, waterpomp, bogies, multie riem + aandrijfrollen, olie verversen en nog wat ander werk wat hoort bij een grote beurt".

Maar goed nu dat het wat kouder is geworden of zeg maar liever flink kouder geworden is de automaat raar gaan doen d.w.z. hij deed het voorheen niet, als je een koude start maakt en wegrijd gaat alles soepel tot aan het moment dat het van 2 naar 3 moet en dan voelt het net of je terug getrokken word door een hele grote en soms kleine reus en die je vervolgens weer een mini klein zetje geeft zodat je weer verder kunt rijden. Alle andere versnellingen hebben dat niet en bij handmatig schakelen is het bijna niet merkbaar.

Niet erg zou je zeggen maar ik stoor me daar echt aan.

Nu had ik al het e.e.a. gelezen over flushen en/ of spoelen en wilde dit toch eigenlijk al een tijdje eerder doen maar niet van gekomen tot gisteren, een afspraak staan voor gisteren overigens bij dezelfde garagist die ook de onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd (de reden is eigenlijk heel simpel het is ondernemer die goud eerlijk is en normale prijzen vraagt voor wat hij moet doen), ik had dus gelezen dat de kwaal mogelijk met flushen weg zou zijn maar helaas in die zin, dat bij een koude start is het er maar na 2 tot 4 x schakelen is het weg en blijft ook weg, daarna schakelt "ze" wel zo satijn zacht..........

Dus ik weer verder lezen en ben inmiddels al bezig in mijn hoofd met een gereviseerde bak etc. etc.

Maar goed het flushen heeft ook zijn voordelen, want als ik nu het gas in trap (had "ze" voorheen niet) reageert alles zoooooo direct, volledig aanspreekbaar en voor ik het weet zit ik op een niet gewenste snelheid aldus oom agent!

Heeft 1 van jullie hier ook ervaring mee of gehad in het verleden en wat zou een oplossing kunnen zijn?

Merci.

Gr. Arjan

Ps de ATF was gits zwart volgens de garagist
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

ArLi schreef: 12.02.2021 - 22:38 Maar goed nu dat het wat kouder is geworden of zeg maar liever flink kouder geworden is de automaat raar gaan doen d.w.z. hij deed het voorheen niet, als je een koude start maakt en wegrijd gaat alles soepel tot aan het moment dat het van 2 naar 3 moet en dan voelt het net of je terug getrokken word door een hele grote en soms kleine reus en die je vervolgens weer een mini klein zetje geeft zodat je weer verder kunt rijden. Alle andere versnellingen hebben dat niet en bij handmatig schakelen is het bijna niet merkbaar.
Even wat beter omschrijven, als ze moet opschakelen van 2 naar 3 voelt het net of de druk even weg is en opnieuw moet worden opgebouwd, nogmaals dat doet ze 2 tot max 4 keer en dan is het weg en blijft ook weg..........heel vreemd.

Tot aan de vorst periode nergens last van gehad.

Overigens ik heb geen enkel referentie punt als het gaat om automatisch schakelen heb en rijd nog altijd handgeschakeld dus weet niet precies waar ik wel en niet op moet letten, misschien hoort het wel of misschien is het altijd al zo geweest.........werkelijk geen idee maar als ik op mijn gevoel moet afgaan dan zegt dat het niet helemaal klopt.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Hoi Arjan,

Dat inhouden is dat echt van de bak of de motor?
Tijdje (bijna precies een jaar) geleden had ik ook een probleem met inhouden wat ik bijna zeker aan de bak toeschr€€f. Wat mij wel vreemd leek bij een km stand van 94.000 en een verse powerflush.
Bleek uiteindelijk TCV sensor te zijn.

Ik zou er eerst eens even een Volvo specialist in laten rijden. Kijken wat zij vermoeden. Ik ben toen in bij Volvoservice in Uden geweest en meer dan prima geholpen. Die hebben zoveel verstand van met name de bakken en de motoren dat het eigenlijk een no-brainer is om bij vermoedens van dure bak/motor reparaties eerst hen er in te laten rijden.

En misschien komt er wel weer heel iets anders uit!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
SaBoVo
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13.11.2020 - 15:30

En de koude dan? Olie is nu hartstikke stroperig, na een stukje rijden wordt ze warm en het probleem is weg…Ik zou niet meteen in paniek raken en het even aankijken. Merk dat mijn bak nu ook trager en 200/300 t/pm later opschakeld.

Zo'n specialist raadplegen is altijd leerzaam.

Grote groet!
XC70 D5 GT MY2006
blauwgrijs/beige/7persoons
320.000+ km
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Edwin schreef: 13.02.2021 - 09:19 Hoi Arjan,

Dat inhouden is dat echt van de bak of de motor?
Tijdje (bijna precies een jaar) geleden had ik ook een probleem met inhouden wat ik bijna zeker aan de bak toeschr€€f. Wat mij wel vreemd leek bij een km stand van 94.000 en een verse powerflush.
Bleek uiteindelijk TCV sensor te zijn.

Ik zou er eerst eens even een Volvo specialist in laten rijden. Kijken wat zij vermoeden. Ik ben toen in bij Volvoservice in Uden geweest en meer dan prima geholpen. Die hebben zoveel verstand van met name de bakken en de motoren dat het eigenlijk een no-brainer is om bij vermoedens van dure bak/motor reparaties eerst hen er in te laten rijden.

En misschien komt er wel weer heel iets anders uit!

Gr. Edwin.
Hey Edwin, inderdaad ik had je stukje gelezen merci voor je reactie maar het gekke is dat als ik gas geef op dat moment wanneer het dat gevoel van druk er is dat ze dan heeft besloten om er als de brandweer vandoor te gaan. Alleen wanneer ik als een opa rijd (zoals die van mij vroeger met zijn Volvo 340 DL 1.4 ;-)) dan inderdaad houd ze in, wellicht is het wel zo wijs om toch eens bij de Volvo binnen te rijden alleen lastige is dat het vanaf volgende week minder koud is...........

Gr. Arjan
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

SaBoVo schreef: 13.02.2021 - 09:33 En de koude dan? Olie is nu hartstikke stroperig, na een stukje rijden wordt ze warm en het probleem is weg…Ik zou niet meteen in paniek raken en het even aankijken. Merk dat mijn bak nu ook trager en 200/300 t/pm later opschakeld.

Zo'n specialist raadplegen is altijd leerzaam.

Grote groet!
Hoi SaBoVo, thanks voor je reactie daar zat ik ook als eerste aan te denken maar wat ik al eerder aangaf ik heb totaal geen refentie punt ;-) precies ook het toerental wat je benoemd daar gebeurd dat........
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

ArLi schreef: 13.02.2021 - 09:55 ..... maar het gekke is dat als ik gas geef op dat moment wanneer het dat gevoel van druk er is dat ze dan heeft besloten om er als de brandweer vandoor te gaan....

Gr. Arjan
Misschien dat de tuning dan eea overruled? Polestar werkt volgens mij op bak en motor software.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Edwin schreef: 13.02.2021 - 10:03
ArLi schreef: 13.02.2021 - 09:55 ..... maar het gekke is dat als ik gas geef op dat moment wanneer het dat gevoel van druk er is dat ze dan heeft besloten om er als de brandweer vandoor te gaan....

Gr. Arjan
Misschien dat de tuning dan eea overruled? Polestar werkt volgens mij op bak en motor software.

Gr. Edwin.
Hoi Edwin, ik probeer je te volgen lukt me niet helemaal je bedoelt waarschijnlijk dat de bak opnieuw moet worden in geregeld of is het iets anders wat je bedoeld?
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Misschien.....
misschien..... is het een (tijdelijk)verstopte of gammele solenoid.
Na vervanging (van allemaal) door Dennis schakelde de bak fantastisch!
Geen makkelijke / korte klus.......
P1140839.JPG
P1140837.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

mees schreef: 13.02.2021 - 10:36 Misschien.....
misschien..... is het een (tijdelijk)verstopte of gammele solenoid.
Na vervanging (van allemaal) door Dennis schakelde de bak fantastisch!
Geen makkelijke / korte klus.......
P1140839.JPG
P1140837.JPG
Hoi Mees, ja dat is ook nog een mogelijkheid maar hoe kom je daar achter ik verwacht alleen door ze te demonteren.........stel dat het niet zo is ben je natuurlijk wel wat uurtjes verder dus ook €€€€€ en dat laatste is natuurlijk geen probleem als het ook daadwerkelijk dat zou zijn.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

ArLi schreef: 13.02.2021 - 10:14
Edwin schreef: 13.02.2021 - 10:03
ArLi schreef: 13.02.2021 - 09:55 ..... maar het gekke is dat als ik gas geef op dat moment wanneer het dat gevoel van druk er is dat ze dan heeft besloten om er als de brandweer vandoor te gaan....

Gr. Arjan
Misschien dat de tuning dan eea overruled? Polestar werkt volgens mij op bak en motor software.

Gr. Edwin.
Hoi Edwin, ik probeer je te volgen lukt me niet helemaal je bedoelt waarschijnlijk dat de bak opnieuw moet worden in geregeld of is het iets anders wat je bedoeld?
Ik bedoel dat de Polestar software naast de software van de motor ook de software van de automaat aanpast. En wellicht bij meer gasgeven de baksoftware dan toch doorschakeld en een standaard software instelling overruled. Maar dat is gissen, ben geen SW specialist!

Mijn advies zou zijn even te mailen/bellen met Volvoservice in Elst. Anders blijft het goedbedoeld speculeren denk ik...😕

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hoe je erachter komt?
Ga langs Dennis, vertel hem jouw verhaal... Laat hem rijden en ervaren, laat deze post zien, etc...

Mijn probleem toen diagnostiseerde en repareerde hij goed.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Houd er ook rekening mee dat de bak met deze koude anders schakelt, lees langer in een versnelling blijft hangen om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Ik lees nog geen reden voor paniek. Bak gaat niet zomaar en in 1 keer kapot. Uitlezen kan nooit kwaad en even navragen welke olie in de bak gegaan is ook niet. Laatste optie is dat de bak niet helemaal op de juiste wijze is gespoeld waardoor er toch nog vervuiling ergens is achter gebleven.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Als eerste iedereen tot nu toe super bedankt voor het meedenken enne het is zeker niet voor niks (!) ik word hier alleen maar wijzer van ik hoop andere forum leden ook.

Even een kleine up-date vanmorgen een stukje wezen rijden het was -2 graden en wat denk je al een heel stuk minder inhouden van 2 naar 3, na 2 x overschakelen was het niet meer aanwezig. Ook wat Edwin aangeeft iets rijker gas gegeven en dan schakelt het nog soepeler das dan 4500 t/pm, bij rustig rijden zo rond de 2800/ 3200 t/pm schakelt ze erg soepel met overschakelen een klein hikje daarmee bedoel ik je voelt dat je in de volgende gang zit.

Nogmaals ik heb totaal geen referentie v.w.b. een automaat laat staan een Volvo C70 die 9 jaar oud is........

Ik waardeer jullie meedenken echt enorm wat ik al eerder zei ik word er alleen maar wijzer van, morgen een toertocht maken in Zuid Limburg van 50 tot 60 km (ik zal de route delen) ben benieuwd hoe ze het doet, laat het weten.

En inderdaad ik ga mijn schatje volgende week eens melden bij de Volvo receptie.

Gr. Arjan
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

ArLi schreef: 13.02.2021 - 11:00
mees schreef: 13.02.2021 - 10:36 Misschien.....
misschien..... is het een (tijdelijk)verstopte of gammele solenoid.
Na vervanging (van allemaal) door Dennis schakelde de bak fantastisch!
Geen makkelijke / korte klus.......
P1140839.JPG
P1140837.JPG
Hoi Mees, ja dat is ook nog een mogelijkheid maar hoe kom je daar achter ik verwacht alleen door ze te demonteren.........stel dat het niet zo is ben je natuurlijk wel wat uurtjes verder dus ook €€€€€ en dat laatste is natuurlijk geen probleem als het ook daadwerkelijk dat zou zijn.
Mees wie is Dennis en hoe kan ik hem bereiken?
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Kleine up-date gisteren een auto rally gereden dat is niet op snelheid maar puur op aanwijzingen en wederom na starten (temp -3) inhouden van 2 naar 3 dit deed ze in dit geval 3 keer en weg was het weer, ik begrijp er werkelijk niks van. Vanmorgen temperatuur +5 graden starten en wat denk weer het inhouden en na een paar maal schakelen alles weg. Dus ik Volvo dealer gebeld uitgelegd geven aan dat, dat zo zou horen (??) maar goed voor het zekere maar even een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag.

Nogmaals misschien hoort het wel zo te zijn ik weet het niet of let ik op dingen waar ik niet op moet letten omdat het up-schakelen en down-schakelen niet in de weg zit daarmee bedoel ik te zeggen geen vermogensverlies in tegendeel zelfs, het is allemaal na de flush directer geworden misschien is dat wel een aanknopingspunt waar ik moet gaan zoeken.

Dus tips suggesties.........heel graag.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dennis is de man van/achter:
https://www.volservice.nl
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

mees schreef: 15.02.2021 - 19:25 Dennis is de man van/achter:
https://www.volservice.nl
Thanks!! (Wist ik niet 😉)
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

En als je met de hand, sequentieel, schakelt, hoe voelt het dan?
Houdt ie (ze?) dan ook in?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Ben zo benieuwd of het met de huidige meer normale temperaturen gewoon weg is. Ik vond de mijne ook wat stroperiger schakelen van 2 naar 3 op het moment dat de motor nog ijskoud was.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”