Onterechte TPMS melding

Plaats reactie
Gebruikersavatar
VincentH6
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
Locatie: NH

De afgelopen weken heb ik al een paar keer een melding van het TPMS gekregen dat er iets met de bandenspanning aan de hand zou zijn. De eerste keer ben ik netjes naar een tankstation gereden om er wat lucht bij te doen. Volgens mij ging er niet veel bij maar daar heb ik toentertijd niet echt bij stilgestaan. TPMS weer gekalibreerd en dat was het. Een week of zo later kreeg ik weer dezelfde melding. Nu wel goed opgelet of er veel lucht bij kon maar dat was niet het geval (ik zet 'm op 2,6 bar). Kalibreren en rijden maar weer. En ja hoor, een weekje later weer de melding. Zelf maar een bandenspanningsmetertje (analoog) gekocht en daarop zie ik dat alle 4 de banden netjes op spanning zijn. Dealer gebeld en ik kon meteen langskomen. Die wisten me na een half uurtje te vertellen dat 1 van de banden toch een afwijkende bandenspanning had. Die hadden ze weer op spanning gebracht etc etc. En ja hoor, gistermiddag weer een melding van TPMS. Net weer gemeten en ze staan allemaal nog netjes op 2,6. Overigens krijg ik de melding telkens als ik een stukje (>50km) gereden heb, en niet wanneer ik de auto start. Ben wel benieuwd of dit een vaker voorkomend euvel is. Iemand hier ook last van (gehad)?

Maandag a.s. bel ik de dealer wel weer even om een afspraak te maken zodat ze het kunnen verhelpen.

Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Heb hetzelfde gehad maar niet zó frequent. Zeg maar eens per 2 maanden of zo. Hier is iets duidelijk niet ok.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Ik heb na de 30dkm beurt in november ook hetzelfde gedrag gehad en uiteindelijk is de auto een dag naar de garage geweest om tpms volledige opnieuw te calibreren. Sindsdien is het probleem bij mij weg gebleven.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1270
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ik mis sowieso de druk weergave op de BC. Vorige auto liet keurig zien hoeveel bar er in een band zat. Had verwacht dat een V60 dit ook aan boord zou hebben.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

het TPMS is gebaseerd op de draaisnelheid van de wielen, het kan voorkomen dat als er een klein verschil in druk is, en je vrij snel door een bocht gaat, of het ASP heel licht ingrijpt dat je TPMS een verschil opmerkt in de draaisnelheid van de wielen ...

(er zitten dus geen sensoren op de velg of in de band!)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1270
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

liquid_force schreef: 06.02.2021 - 15:47 het TPMS is gebaseerd op de draaisnelheid van de wielen, het kan voorkomen dat als er een klein verschil in druk is, en je vrij snel door een bocht gaat, of het ASP heel licht ingrijpt dat je TPMS een verschil opmerkt in de draaisnelheid van de wielen ...

(er zitten dus geen sensoren op de velg of in de band!)
Dat is bekend en dus jammer op een wagen van dit segment
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Indirecte TPMS is veel minder storingsgevoelig dan druksensoren (normaal gesproken dan). Bovendien hoef je geen aparte sensoren hebben voor je winterbanden bijv en dus veel goedkoper.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

J33Bee schreef: 06.02.2021 - 15:51 Dat is bekend en dus jammer op een wagen van dit segment
is juist de betere optie ...
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

ik kreeg net ook de melding
banden staan op spanning en toch de melding.
Ben benieuwd wat dit topic gaat opleveren.
Het stoort mij wel dar er waarschijnlijk niets aan de hand is
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1270
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Risrael schreef: 06.02.2021 - 16:15 Indirecte TPMS is veel minder storingsgevoelig dan druksensoren (normaal gesproken dan). Bovendien hoef je geen aparte sensoren hebben voor je winterbanden bijv en dus veel goedkoper.
Nooit storingen gekend, terwijl TPMS hier ook al vaker false positives heeft gegeven in nog geen 3 maanden tijd.
Laatst gewijzigd door J33Bee op 06.02.2021 - 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1270
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

liquid_force schreef: 06.02.2021 - 16:34 is juist de betere optie ...
Waarom is het beter dan?
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

met een extra sensor of de velg die de luchtdruk meet ontstaat een onbalans op de velg, die gecompenseerd moet worden. Het systeem wat Volvo nu gebruikt heeft dat niet. Daarbij komt dat luchtdruk erg afhankelijk is van een hele hoop factoren, waardoor zo'n sensor-gebaseerd-systeem minder nauwkeurig is dan een as-rotatie-snelheid-meet-TPMS
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1270
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

liquid_force schreef: 06.02.2021 - 18:48 met een extra sensor of de velg die de luchtdruk meet ontstaat een onbalans op de velg, die gecompenseerd moet worden. Het systeem wat Volvo nu gebruikt heeft dat niet. Daarbij komt dat luchtdruk erg afhankelijk is van een hele hoop factoren, waardoor zo'n sensor-gebaseerd-systeem minder nauwkeurig is dan een as-rotatie-snelheid-meet-TPMS
Als ik het draadje zie met al die trillingen bij de V60 moeten ze misschien juist wel sensoren introduceren... Herken bovenstaande totaal niet en je kon altijd fijn zien hoeveel bar in je banden zat.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

liquid_force schreef: 06.02.2021 - 18:48 met een extra sensor of de velg die de luchtdruk meet ontstaat een onbalans op de velg, die gecompenseerd moet worden. Het systeem wat Volvo nu gebruikt heeft dat niet. Daarbij komt dat luchtdruk erg afhankelijk is van een hele hoop factoren, waardoor zo'n sensor-gebaseerd-systeem minder nauwkeurig is dan een as-rotatie-snelheid-meet-TPMS
Dit zie ik als een broodje aap verhaal sorry, echte sensoren zijn veel beter en geven ook nog eens de temperatuur aan, deze "ABS" systemen zijn gewoon een budget oplossing voor deze verplicht optie op de auto.
Ik heb vele jaren ervaring met beide systemen en met veel km, het systeem met de sensor op het ventiel is gewoon veel beter en betrouwbaarder, ik heb inmiddels na 2000 km ook al een aantal keer een melding gehad (nadat mijn winterbanden geplaatst zijn en daarna nogmaals omdat de banden niet voldeden en weer vervangen zijn). beide keren heeft de bandenman het systeem gereset en toch na 20km een melden en dus weer resetten, dit kan dan natuurlijk niet onder het rijden, maar ook niet als je uitstapt en de auto uit doet, de keuze is er gewoon niet, na een willekeurig aantal keren starten stoppen afsluiten en openen kan het ineens wel, maar je moet dan wel in 1 keer weer zo'n 20-30 km rijden boven de 30km/h voordat hij hem pakt, zo niet, weer een foutmelding.....
het systeem is gewoon brak en kost te veel energie naar mijn mening.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1270
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Eens Mickyman. Die TPMS systemen zie je in het B/C segment. Sensoren te duur? Het is premium toch bij Volvo? D segment en dan de halve tijd false positives met TPMS omdat de omwentelingen afwijken? Welk systeem is betrouwbaarder? De sensoren heb ik altijd kunnen uitlezen, nooit rare meldingen gehad, als er iets was dan klopte het ook zoals een band die langzaam leeg liep door een spijker. Drukverschil uit te lezen ipv een mooie nietszeggende animatie.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3075
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik had 3 auto’s terug een Renault Laguna met deze sensoren.
Het systeem werkte erg goed en nauwkeurig de daadwerkelijke spanning op de display.

Wel een aantal (grote) nadelen:
- bij bandenwissel (van velg) grote kans dat de sensoren beschadigen
- extra aandacht nodig voor hoed balanceren.
- speciale dubbelwandige ventielen zijn nodig die corroderen. In 3 jaar tijd 2x gehad dat een ventiel brak bij het wassen. Dan doet een pomp/spuitbus ipv reservewiel ook niets en moet je afgesleept worden.

Sindsdien toch maar de voorkeur voor dit ‘budget’ systeem en zelf af en toe controleren.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”