T5 Recharge parkeerverwarming en afstandstart

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Afgelopen maandag mijn uit Oostenrijk geïmporteerde XC40 T5 Recharge R-Design opgehaald. De auto is uit augustus 2020 dus een MY2021. Het is echt een mooie en fijne auto!

Ik heb veel gehad aan alle draadjes uit dit forum. Vooral in de voorpret periode (maandje moeten wachten).

Ik ben nu al een uurtje aan het zoeken naar de werking van de standverwarming. In de On Call app kan ik kiezen uit afstandstart. De auto verwarmt dan voor via de ingebouwde standkachel. Deze werkt als deze niet aan de oplaadkabel zit op benzine (motor blijft uit). Als ik de auto aan de lader leg kan ik de functie afstandstart niet gebruiken, maar wel de optie parkeerverwarming in de app. Als ik die actief zet dan verwarmt de auto ook voor. Ik ruik dan ook benzine aan de voorkant van de auto dus blijkbaar wordt de stroom dan niet gebruikt voor het verwarmen maar de benzine.

Mijn vorige auto was een Passat GTE (ook hybride) en deze maakte wel gebruik van de lader/accupakket.

In een eerder draadje van dennisdoomen en ook in het V60/V90 forum heb ik hier wat over gelezen. De conclusie was mij niet helemaal duidelijk, maar blijkbaar werkt de verwarming alleen op benzine. Klopt dat? Wellicht wordt voor het koelen wel de accu gebruikt.

Bij parkeerverwarming werken de timers niet. Als ik deze instel wordt de auto niet voorverwarmd. Heeft dat te maken met de bug van het uitgesteld laden waarbij de boordaccu wordt leeggetrokken?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Voor verwarnen gebruik je idd n benzine kachel.
Koelen lukt alleen aan de paal, je accu is anders snel leeg.
Met afstandstart kun je beiden, maar dan loopt de motor
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Dank je OGA voor je snelle reactie.
Voor het verwarmen kan de stroom uit de laadpaal worden gebruikt en dan blijft de accu op peil, maar misschien kost dat wel meer energie dan. Blijkbaar een keuze van Volvo. Veel andere merken gebruiken wel de laadpaal voor verwarmen.

Als beiden op benzine werken dan is het wel vreemd dat de optie afstandstart niet werkt aan de laadkabel, maar de optie parkeerverwarming wel.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat zou aan de laadpaal 'n lopende motor voor zin hebben?
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Bij afstandstart loopt de motor niet, alleen de standverwarming wordt dan aangezet als de auto niet aan de laadpaal hangt. Wellicht loopt bij afstandstart de motor wel in de zomer om de auto te koelen.
Blackflash
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30.04.2007 - 20:11

Als de laadkabel Ingeplugd is kan de auto sowieso niet starten, niet met de app en ook niet met de startknop. Kabel los lukt het wel, tenminste bij de mijne!. Met kabel ingeplugd kan ik wel de standkachel programeren en gebruiken
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Blackflash schreef: 13.01.2021 - 22:15 Als de laadkabel Ingeplugd is kan de auto sowieso niet starten, niet met de app en ook niet met de startknop. Kabel los lukt het wel, tenminste bij de mijne!
Klopt, maar wordt dan de motor gestart? Bij mij alleen de standverwarming.
Blackflash
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30.04.2007 - 20:11

PaulR schreef: 13.01.2021 - 22:42
Blackflash schreef: 13.01.2021 - 22:15 Als de laadkabel Ingeplugd is kan de auto sowieso niet starten, niet met de app en ook niet met de startknop. Kabel los lukt het wel, tenminste bij de mijne!
Klopt, maar wordt dan de motor gestart? Bij mij alleen de standverwarming.
Bij die van mij start dan alleen de standverwarming, niet de motor.
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Plaats reactie

Terug naar “XC40”