Help.........het is weer zover!!!

ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Beste forum leden, wie o wie heeft "DE" oplossing, na een ritje veel km`s zijn het niet ( 15 heen en 15 terug) want vrouwlief heeft dan de auto maar komt ze thuis en na een 30 minuten begint langzaam de achterruit te beslaan en dat trekt heel langzaam op vanuit de kofferbak (vermoed ik).

Niet erg even vegen en het is weg maar inmiddels heb ik er een dagtaak aan. Ik begrijp ook hoe meer en langer je rijd des te beter het is voor vocht etc. zo ook de oplossing om de airco geregeld aan te zetten of een ontvochtiger van Pingi of ander merk.

Ok, ok ik weet het, het is een cabrio dus niet helemaal 100% vocht dicht maar toch.......

Zou het niet anders op te lossen zijn?!

"HELP" O.O
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou de airco altijd aan houden. Is misschien niet de bron aanpakken, maar wel een optie om het probleem te bestrijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Wordt de zaak wel goed ververst? Ondanks dat bij mij in het boekje stond dat bij de laatste 2 beurten alle filters vervangen waren, was dit bij het interieurfilter zeker niet het geval. Daar groeiden zowat paddestoelen op. Vervangen is een lastig klusje, achter het gaspedaal en wordt daarom wel eens "vergeten".

Staat de "inwendig ventileren" knop niet aan? Ook dat geeft veel condens. Ik zou sowieso altijd met de airco aan rijden.

Ook even checken: lekkage in de kofferbak?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik heb het al vaker geschreven op dit forum: wanneer je de airco altijd aan houdt genereer je juist vocht in de auto. Dat klinkt tegenstrijdig, Het koelmiddel van de airco zorgt ervoor dat de verdamper achter je dashboard (bijna) bevriest. Wanneer je de auto en dus de airco vervolgens uitzet zal het bevroren vocht langzaam ontdooien. Omdat dit vocht het interieur van je auto niet kan verlaten blijft het daar dus aanwezig en zal neerslaan op koude oppervlakken zoals je ramen en in het interieurfilter. Bij de volgende rit moet je dus weer de airco gebruiken om dat vocht aan de lucht te onttrekken. Aan het einde van je rit begint deze vicieuze cirkel weer van voor af aan.
Moraal van het verhaal: pak de bron aan in plaats van het symptoom te bestrijden.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Ferrari schreef: 21.11.2020 - 09:10 Wordt de zaak wel goed ververst? Ondanks dat bij mij in het boekje stond dat bij de laatste 2 beurten alle filters vervangen waren, was dit bij het interieurfilter zeker niet het geval. Daar groeiden zowat paddestoelen op. Vervangen is een lastig klusje, achter het gaspedaal en wordt daarom wel eens "vergeten".

Staat de "inwendig ventileren" knop niet aan? Ook dat geeft veel condens. Ik zou sowieso altijd met de airco aan rijden.

Ook even checken: lekkage in de kofferbak?
Morgen Ferrari dank je wel voor de tips, het interieur filter word eind deze maand vervangen, help me even v.w.b. de knop inwendig ventileren wanneer staat deze nu uit/ aan daar kom ik niet helemaal uit bij het lezen van het instructie boekje. Gr. Arjan
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

-KJ- schreef: 21.11.2020 - 09:14 Ik heb het al vaker geschreven op dit forum: wanneer je de airco altijd aan houdt genereer je juist vocht in de auto. Dat klinkt tegenstrijdig, Het koelmiddel van de airco zorgt ervoor dat de verdamper achter je dashboard (bijna) bevriest. Wanneer je de auto en dus de airco vervolgens uitzet zal het bevroren vocht langzaam ontdooien. Omdat dit vocht het interieur van je auto niet kan verlaten blijft het daar dus aanwezig en zal neerslaan op koude oppervlakken zoals je ramen en in het interieurfilter. Bij de volgende rit moet je dus weer de airco gebruiken om dat vocht aan de lucht te onttrekken. Aan het einde van je rit begint deze vicieuze cirkel weer van voor af aan.
Moraal van het verhaal: pak de bron aan in plaats van het symptoom te bestrijden.
Morgen KJ gelukkig ben ik ook een absolute voorstander om de airco alleen te gebruiken indien nodig en dat is in de zomer...................je spreekt over pak de bron, ben benieuwd welke bron je precies bedoelt. Gr. Arjan
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ja, dat is de vraag. Ik sprak meer in algemene bewoordingen eigenlijk. Dat vocht zal ergens binnen moeten komen, dus je zoektocht zal denk ik moeten starten met het opsporen van een lekkage. De mogelijkheid dat je recirculatieknop niet goed staat of dat de klep daarvan niet beweegt zou ik ook bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

-KJ- schreef: 21.11.2020 - 09:14 Ik heb het al vaker geschreven op dit forum: wanneer je de airco altijd aan houdt genereer je juist vocht in de auto. Dat klinkt tegenstrijdig, Het koelmiddel van de airco zorgt ervoor dat de verdamper achter je dashboard (bijna) bevriest. Wanneer je de auto en dus de airco vervolgens uitzet zal het bevroren vocht langzaam ontdooien. Omdat dit vocht het interieur van je auto niet kan verlaten blijft het daar dus aanwezig en zal neerslaan op koude oppervlakken zoals je ramen en in het interieurfilter. Bij de volgende rit moet je dus weer de airco gebruiken om dat vocht aan de lucht te onttrekken. Aan het einde van je rit begint deze vicieuze cirkel weer van voor af aan.
Moraal van het verhaal: pak de bron aan in plaats van het symptoom te bestrijden.
Ieder zijn mening uiteraard en misschien bij de allereerste airco systemen speelde dit en was het devies om een paar minuten voor aankomst je airco uit te zetten. Scheelde niet alleen paddenstoelen en schimmels op de verdamper maar voorkwam ook corrosie. Anno 2020 is dat echt niet meer nodig, maar het mag natuurlijk wel.
Verder bevriest een verdamper niet en wordt deze max 4 graden en wordt het water afgevoerd onder de auto (uiteraard op voorwaarde dat alles zo werkt als het bedoelt is).
Bovendien ontvochtigt de airco de verse lucht van buiten (waarvan de luchtvochtigheid zomaar 80% of meer is), je krijgt niet voor niets een droge mond in de auto met de airco aan, dus je redenering gaat naar mijn mening echt niet op. Hoe denk je dat ze dat in vliegtuigen doen (daar staat de airco altijd aan en dat zou dan een klamme boel worden). Maar goed ieder zijn mening.
We zijn het wel eens over het aanpakken van de bron :-). De suggestie om op lekkage te controleren en het interieurfilter lijken mij niet verkeerd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het boekje zegt het volgende:
Ventilatie.PNG
Lampje A (automatisch) aan = normaal geen recirculatie, alleen als er flink teruggekoeld moet worden of indien de air quality sensor (Momentum, Summum) vieze luchtjes meet.
Lampje M (manueel) aan = recirculatie altijd aan. Als dat te lang aan staat krijg je kans op beslagen ruiten (door ademhaling van de bestuurder/passagiers). Hiervoor is een timer in te stellen die na x tijd de recirculatie uitzet.
Geen lampjes aan = recirculatie altijd uit, dus altijd verse lucht van buiten af.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Gouwe schreef: 21.11.2020 - 14:57
-KJ- schreef: 21.11.2020 - 09:14 De suggestie om op lekkage te controleren en het interieurfilter lijken mij niet verkeerd.
Hoi Gouwe bedankt voor je input inderdaad ik vermoed dat ik het moet gaan zoeken bij het interieur filter, deze zit er al bijna 1 1/2 jaar in en wat ik eerder schreef eind deze maand gaat word hij vervangen ben heel benieuwd. Weet je een lekkage gaan zoeken in een cabrio klinkt hetzelfde als een druppel water gaan zoeken in een meer of zee (dat bedoel ik ZEKER niet rot naar jou!!) maar een cabrio is altijd lastig.

Gr. Arjan
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Ferrari schreef: 21.11.2020 - 20:18 Het boekje zegt het volgende:

Ventilatie.PNG

Lampje A (automatisch) aan = normaal geen recirculatie, alleen als er flink teruggekoeld moet worden of indien de air quality sensor (Momentum, Summum) vieze luchtjes meet.
Lampje M (manueel) aan = recirculatie altijd aan. Als dat te lang aan staat krijg je kans op beslagen ruiten (door ademhaling van de bestuurder/passagiers). Hiervoor is een timer in te stellen die na x tijd de recirculatie uitzet.
Geen lampjes aan = recirculatie altijd uit, dus altijd verse lucht van buiten af.
Super dank je wel........ik ga morgen aan het experimenteren! Gr. Arjan
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bij ons staat de airco ook altijd aan en nog nooit beslagen ramen gehad, niet in de C70 of al de andere Volvo’s die we gehad hebben.
De lucht in een vliegtuig is inderdaad erg droog, wordt meerdere keren gemeld tijdens een vlucht om regelmatig te drinken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

BlackcurrantV70 schreef: 22.11.2020 - 10:23 Bij ons staat de airco ook altijd aan en nog nooit beslagen ramen gehad, niet in de C70 of al de andere Volvo’s die we gehad hebben.
De lucht in een vliegtuig is inderdaad erg droog, wordt meerdere keren gemeld tijdens een vlucht om regelmatig te drinken.
Maar dat komt volgens mij ook doordat de buitenlucht op 10km hoogte weinig vocht bevat.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Elke passagier stoot per uur ongeveer 100ml vocht uit (adem+transpiratie). Met 300 passagiers is dat per uur dus 30 liter vocht. Doe je dat niet ontvochtigen dan wordt het een klamme boel hoog boven in de lucht......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

ArLi schreef: 21.11.2020 - 09:40
Morgen KJ gelukkig ben ik ook een absolute voorstander om de airco alleen te gebruiken indien nodig en dat is in de zomer...................je spreekt over pak de bron, ben benieuwd welke bron je precies bedoelt. Gr. Arjan
[/quote]

Dit staat ook in het boekje over de airco:
Airco.PNG
Dus, om te voorkomen dat de ruiten beslaan airco altijd aan. Bovenstaande quote, "airco alleen gebruiken indien nodig en dat is in de zomer", is een misvatting die veel mensen nog als waar aannemen. Zoals Gouwe (en het instructieboekje) al zegt: Een airco zorgt niet alleen voor koude (en warme lucht), maar ook droge lucht. Zeker in deze tijd als het koud en erg vochtig is (help, het is weer zover!"), dan is een airco onmisbaar om je ruiten schoon te houden. Een airco of beter ECC (elektronisch gestuurde klimaatregeling) zorgt in de zomer voor "koude" droge lucht en in de winter voor "warme" droge lucht. "Koud" en "warm" is in mijn geval altijd 21 graden, want bij mij staat alles op automatisch en op 21 graden. En ik hoef in principe nooit aan de instelling te zitten.

Ook is het voor de aircopomp beter om altijd aan te staan. Als een aircopomp langere tijd niet draait kan deze gaan lekken (corrosie bij de afdichtingen). Een aircopomp gaat bijna nooit kapot of lek van het langdurig draaien, maar eerder door te lang stilstaan of te weinig koelmiddel (en dus smeermiddel). Het is wel zaak om het systeem goed te onderhouden; eens in de zoveel jaar de airco opnieuw afvullen en af en toe zorgen voor een schoon interieurfiltertje.

Mijn advies: Als de airco al een tijdje niet afgevuld is deze eens opnieuw af te laten vullen (kost rond de EUR 100) een nieuw (actieve kool) interieurfiltertje steken (zelf doen, kosten ca. EUR 20) en alles op automatisch zetten en houden. Bij nog beslagen ruiten kijken of er ergens water in de auto staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

En voor de dames onder ons (in ieder geval de mijne :-)):
Temperatuur.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Haha zullen niet alleen vrouwen zijn. Ik zet 'm in de winter ook op 26 en als ik dan denk 'nu is het aangenaam' zet ik 'm terug op 20 :-)
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Ferrari schreef: 22.11.2020 - 17:14 En voor de dames onder ons (in ieder geval de mijne :-)):

Temperatuur.PNG
Hey Ferrari..........daar heb ik nu totaal geen last van, de dames krijgen het gewoon al warm van mij ;-) O) :-D :-D :-D
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Ok gaat ie even een kleine update v.w.b. mijn topic "Help daar gaan we weer" wat heb ik gedaan ik heb de pakkingen achter de achter lichten vervangen (kosten € 48.- in totaal) verder heb ik gekocht rubber onderhoud van Sonax (top product) stel het zou niet werken (wat ik niet geloof) je rubbers worder er wel zo mooi en soepel van (toepasbaar op elk soort rubber ;-) ) maar goed verder de airco uitgezet en een constante temperatuur aangehouden de stand op auto lampjes M en A uit en wat denk je. Geen condens tot nu toe, het kan er natuurlijk aan liggen dat het minder vochtig is eerlijk is eerlijk maar ik ben er tot nu toe vanaf ;-).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Kan afvoer condens zijn ook.
Wel eens gehad en alles besloeg, tijdens rijden ook.

Blijft er in een reservoir teveel vocht staan
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”