Pilot Assist onbetrouwbaar.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Ik reed vanmiddag op een paar N wegen (N36 en 34) en op beide wegen in het schemerdonker gaf de auto diverse keren een ruk aan het stuur en ging de auto over de eerste van de dubbele middenstreep!!!
Op deze beide wegen zijn de strepen als nieuw, dat kan niet het euvel zijn.
Ik heb dit al een eerder gehad, maar toen dacht ik dat het aan mezelf lag...
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silverado schreef: 20.11.2020 - 17:54Ik reed vanmiddag op een paar N wegen (N36 en 34) en op beide wegen in het schemerdonker gaf de auto diverse keren een ruk aan het stuur en ging de auto over de eerste van de dubbele middenstreep!!! Op deze beide wegen zijn de strepen als nieuw, dat kan niet het euvel zijn.Ik heb dit al een eerder gehad, maar toen dacht ik dat het aan mezelf lag...
Ongevaarlijk, maar tóch verwarrend is, dat op de paralelweg naast de rijbaan, de snelheid word overgenomen in je display. Dus je mag 80, en op de paralelweg 60. Dan geeft hij 60 aan. Gewoon negeren. :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silverado schreef: 20.11.2020 - 17:54 Ik reed vanmiddag op een paar N wegen (N36 en 34) en op beide wegen in het schemerdonker gaf de auto diverse keren een ruk aan het stuur en ging de auto over de eerste van de dubbele middenstreep!!!
Direct uitschakelen, zou ik zeggen. Dat kan best gevaarlijk zijn. Net als die Lane keeping assist. Die staat bij mij ook uit. In deze regio, heb je veel (60 km) wegen waar je midden-op moet rijden, met aan de zijkant voor fietsers witte stippellijnen. Bij tegenliggers moet je uiterst rechts rijden. Dan krijg je ook die rukken aan het stuur naar het midden van de weg. Ook best link. Dus alle goed bedoelde veiligheid systemen, hebben zo hun voor, en hun nadelen. Gelukkig kun je deze systemen waar nodig, deactiveren.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Het is ook een hulpsystemen. Omstandigheden kunnen reden zijn om je niet op het systeem te verlaten (dat mag je sowieso nooit doen; je blijft zelf verantwoordelijk).
Schemerdonker is zo’n omstandigheid; de camera’s hebben daar (blijkbaar) moeite mee om eea volgens de geprogrammeerde parameters netjes binnen de lijnen te houden. Niets onbetrouwbaars aan dus. Dat zou het pas zijn indien dit gedrag zich vertoont bij normaal daglicht. In dat geval kan het zo zijn dat er bv gekalibreerd moet worden.
Het is en blijft ‘slechts’ een hulpsysteem... het systeem denkt niet.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 20.11.2020 - 19:35 Het is ook een hulpsystemen. Het is en blijft ‘slechts’ een hulpsysteem... het systeem denkt niet.
Dat ben ik met je eens @teebee, het zijn zoals je zegt: "hulpsystemen" waarbij je zelf altijd je verantwoordelijkheid hebt. Hetzelfde geldt wanneer het mistig word, en de verlichting staat op "auto". Dan moet je handmatig het licht inschakelen, zodat óok de achterlichten branden.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Je kan lane keeping ook zo instellen dat het stuur gaat trillen ipv corrigeren!
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 21.11.2020 - 08:58 Je kan lane keeping ook zo instellen dat het stuur gaat trillen ipv corrigeren!
Nou, dan stond hij bij mij op trillen, én corrigeren. Ik heb hem nu altijd uit staan. Het is dan net een stick-shaker, wanneer een verkeersvliegtuig in stallspeed komt. (Flightsimulator) daar zal @Marcnij ook wel verstand van hebben denk ik, als hobby-zweefvlieger.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Ik vind die trilstand alleen best handig, dat corrigeren hoeft van mij ook niet, en zeker niet alletwee geactiveerd.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Hans Eilander schreef: 20.11.2020 - 21:21
teebee schreef: 20.11.2020 - 19:35 Het is ook een hulpsystemen. Het is en blijft ‘slechts’ een hulpsysteem... het systeem denkt niet.
Dat ben ik met je eens @teebee, het zijn zoals je zegt: "hulpsystemen" waarbij je zelf altijd je verantwoordelijkheid hebt. Hetzelfde geldt wanneer het mistig word, en de verlichting staat op "auto". Dan moet je handmatig het licht inschakelen, zodat óok de achterlichten branden.
Ehm bij dagrijverlichting branden bij Volvo ook de achterlichten.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

teebee schreef: 20.11.2020 - 19:35 Het is ook een hulpsystemen. Omstandigheden kunnen reden zijn om je niet op het systeem te verlaten (dat mag je sowieso nooit doen; je blijft zelf verantwoordelijk).
Schemerdonker is zo’n omstandigheid; de camera’s hebben daar (blijkbaar) moeite mee om eea volgens de geprogrammeerde parameters netjes binnen de lijnen te houden. Niets onbetrouwbaars aan dus. Dat zou het pas zijn indien dit gedrag zich vertoont bij normaal daglicht. In dat geval kan het zo zijn dat er bv gekalibreerd moet worden.
Het is en blijft ‘slechts’ een hulpsysteem... het systeem denkt niet.
Daar ben ik het volledig mee eens!
Maar... wat mij verbaast is, je rijdt kilometers zonder problemen met Pilot Assist (Stuurtsymbool is groen). Het systeem doet wat je verwacht. En dan plots stuurt hij naar links zonder aanwijsbare reden! En dat twee keer kort achter elkaar.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Risrael schreef: 21.11.2020 - 10:29 Ehm bij dagrijverlichting branden bij Volvo ook de achterlichten.
Weer wat geleerd! :lol: :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb PA op dergelijke wegen ook niet aanstaan.
Wanneer er iemand over de streep komt wil ik niet dat systemen mij gaan tegenwerken om een ongeval te voorkomen.
Heb een dashcam opname in mijn telefoon van een paar weken terug waar een busje met Pools kenteken mij op een haar naar mist vanwege een telefoon die blijkbaar belangrijker was.
Ik trek op het filmpje de auto direct bij de middenstreep weg en ga uiterst rechts over de kantlijn tegen het gras rijden om een aanrijding te voorkomen.
Had ik het niet gedaan was het over en uit geweest juist omdat er naast deze weg een vaart ligt zonder vangrail.
PA zou in een dergelijke situatie actief gaan tegen sturen.
Ik gebruik PA uitsluitend op de snelweg als de neuzen dezelfde kant opstaan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Stuurcorrecties van lane keep en pa zijn redelijk eenvoudig te overwinnen. Ik lijkt me niet dat in geval van nood de pa je correctie gaat voorkomen.


Vwb dat het slechts een hulpsysteem is:
Ik denk dat dat toch wat genuanceerder ligt. Door het aanbieden van zo'n systeem neemt Volvo een behoorlijk grote verantwoordelijkheid als het gaat om correct en voorspelbaar functioneren van het systeem. Als dat in de praktijk nog niet altijd zo is dan moet je je toch zeker afvragen of het systeem al geschikt is om in te bouwen. Ik zeg niet dat het antwoord perse 'nee' is. Maar simpelweg het argument "hulpsysteem" gebruiken om alle beperkingen van het systeem goed te praten is veel te kort door de bocht.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

IkeV70 schreef: 21.11.2020 - 13:22 Ik denk dat dat toch wat genuanceerder ligt. Door het aanbieden van zo'n systeem neemt Volvo een behoorlijk grote verantwoordelijkheid als het gaat om correct en voorspelbaar functioneren van het systeem. Als dat in de praktijk nog niet altijd zo is dan moet je je toch zeker afvragen of het systeem al geschikt is om in te bouwen. Ik zeg niet dat het antwoord perse 'nee' is. Maar simpelweg het argument "hulpsysteem" gebruiken om alle beperkingen van het systeem goed te praten is veel te kort door de bocht.
Daar heb je zeker een punt. Alhoewel ik er ook van overtuigd ben, dat Volvo, die de veiligheid van inzittenden voorop zet, alle systemen die worden ingebouwd, eerst uitvoerig getest heeft.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Niet voor niets wijst Volvo de berijder op het feit dat hij(zij)zelf verantwoordelijk blijft.
Te veel berijders geven af op dergelijke systemen omdat men er vanuit lijkt te gaan dat het autonome intelligente systemen zijn.
Het zijn en blijven hulpsystemen, niks anders dan dat.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 21.11.2020 - 17:10 Niet voor niets wijst Volvo de berijder op het feit dat hij(zij)zelf verantwoordelijk blijft. Te veel berijders geven af op dergelijke systemen omdat men er vanuit lijkt te gaan dat het autonome intelligente systemen zijn. Het zijn en blijven hulpsystemen, niks anders dan dat.
Dat heb je goed verwoord. ik vrees dat teveel mensen "blindelings" vertrouwen op al die hulpsystemen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je hebt zelf steeds de regie...
Dat vergeten mensen nog wel eens
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 21.11.2020 - 18:50 Je hebt zelf steeds de regie... Dat vergeten mensen nog wel eens
Juist. En gaat er dan een keer wat fout dan claimen ze onterecht bij de autofabrikant.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

IkeV70 schreef: 21.11.2020 - 13:22 Stuurcorrecties van lane keep en pa zijn redelijk eenvoudig te overwinnen. Ik lijkt me niet dat in geval van nood de pa je correctie gaat voorkomen.


Vwb dat het slechts een hulpsysteem is:
Ik denk dat dat toch wat genuanceerder ligt. Door het aanbieden van zo'n systeem neemt Volvo een behoorlijk grote verantwoordelijkheid als het gaat om correct en voorspelbaar functioneren van het systeem. Als dat in de praktijk nog niet altijd zo is dan moet je je toch zeker afvragen of het systeem al geschikt is om in te bouwen. Ik zeg niet dat het antwoord perse 'nee' is. Maar simpelweg het argument "hulpsysteem" gebruiken om alle beperkingen van het systeem goed te praten is veel te kort door de bocht.
In mijn V90 drukt hij actief terug bij de streep vandaan wanneer je hem daar overheen drukt, een soort van dood punt waar hij over heen moet.
Niet prettig in een dergelijke situatie en daarom gebruik ik het niet op 2 baans wegen met tegemoet komend verkeer.
Helemaal niet wanneer dat verkeer met 100 á 110 tegemoet komt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Hans Eilander schreef: 21.11.2020 - 20:29
OGA244 schreef: 21.11.2020 - 18:50 Je hebt zelf steeds de regie... Dat vergeten mensen nog wel eens
Juist. En gaat er dan een keer wat fout dan claimen ze onterecht bij de autofabrikant.
Het gaat helemaal niet om "claimen bij de fabrikant".
Het gaat erom dat je minpunten of tekortkomingen van een systeem moet kunnen bespreken zonder dat de discussie gelijk dood gegooid wordt met argumenten als "het is slechts en hulpsysteem", of "de bestuurder is eindverantwoordelijk".
Ja natuurlijk is het slechts een hulpsysteem. Ja natuurlijk is de bestuurder eindverantwoordelijk. Die constateringen voegen niet veel toe aan een conversatie over problemen, tekortkomingen, nadelen, etc van een systeem zoals pilot assist. Terwijl dat toch behoorlijk zinnig kan zijn. Als iemand meemaakt dat zijn PA na kilometers correct functioneren opeens 2 maal links de middenstreep overstuurt dan is dat zinvol om te delen. Daar kan men zijn voordeel mee doen. Ook zinvol om te brainstormen over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Wat waren de omstandigheden? Weinig licht? Regen? etc. Zodat de rest hier rekening mee kan houden in soortgelijke omstandigheden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “XC40”