Van V70 naar XC40, ervaringen, gaat er iets tegenvallen?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Bijna dubbele post, maar het gaat dan ook over twee zaken. Deze is bedoeld voor de omschakelaars :-)

Bijna staat de XC40 op de stoep. Maandje proef... En dan beslissen of de V70 eruit gaat. Kans is groot. Zal nog een flinke omschakeling worden, iemand die ook al eens gemaakt? Van V70 D5 GT AWD 2008 naar XC40 TE.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik stond voor de keuze: XC40 nieuw aanschaffen of toch XC70. Is op het nippertje toch XC70 geworden. Geen spijt van, met name de kofferbakruimte van de XC70 is echt groter en de look-en-feel heeft veel meer old-skool-Volvo DNA in zich. De achterbank van de XC40 zit niet prettig op lange afstanden. Mijn vrouw was gecharmeerd van de XC40, hij rijdt wat "makkelijker" vergeleken met de XC70, de XC70 is meer een mannenauto (en daarmee voor mij de betere keuze, zie mijn blog). Verder is de XC40 wel een mooi vormgegeven wagen, waarmee je je onderscheidt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Om eerlijk te zijn, ik vind de XC70 ook nog steeds een heel mooie auto. Toen ik na mijn vorige leaseauto (XC70 2013) op zoek was naar een auto voor privé gebruik zocht ik in eerste instantie ook naar een XC70. Die kon ik toen niet gauw genoeg vinden maar kwam wel mijn huidige V70 tegen. Dat is inmiddels vijf jaar geleden.

Met de kilometers die ik nu maak / ga maken heb ik geen grote V70/XC70 meer nodig. De kids gaan niet meer mee op vakantie en dus is de achterbank ook minder van belang. Ik zit er zelf toch nooit ;-)

We gaan het eens proberen, vooral vrouwlief is ook bij mij inderdaad gecharmeerd van de XC40. Zij gaat er waarschijnlijk ook het meeste in rijden.

Maar inderdaad, een mooie caspian blue met blond leder interieur (zoals ik hem had) zal altijd blijven lonken.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik ben aan m'n derde V70, mijn ouders hebben een XC40 waar ik ook wel eens mee rijd, dus ik kan vergelijken. De XC40 is verrassend ruim binnenin voor de passagiers, maar de koffer is een stuk kleiner. Hij rijdt ook een stuk moderner dan de V70, neemt drempels veel zachter. De XC40 is zonder meer een fijne auto, heel stil ook (het is een T4). Verder sluit ik me aan bij DB200 : ik ben verknocht aan de kofferruimte van de V70, die is zo veelzijdig (Versatility hé...). En ik vind de V70 de mooiere auto, ondanks z'n leeftijd (maar ik ben bevooroordeeld én subjectief...). Qua verbruik doet mijn V70 D4 6,2l/100 km, de XC40 T4 zit tegen de 10l/100 km maar die doet voornamelijk korte ritjes.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Tja, zoals in mijn signature is te zien, rijd ik nu in mijn vijfde V70. En toch was die ene XC70 tussendoor de fijnste. De huidige V70 is veel luxer uitgerust maar het verschil tussen bouwjaar 2008 en 2013 is toch wel groot.

@Fulaks, je noemt eigenlijk precies de dingen die bij ons ook spelen:
- kofferbak: ik heb de grootte niet meer nodig.
- drempels zachter nemen: mijn huidige V70 heeft 18" (zomer)wielen en 4C. (XC70 was toch wel veel soepeler. Dat soepele mis ik geregeld.)
- stilte: juist de (zware) brom van de D5 vond ik als bestuurder minder. Raar maar bij die enkele keer dat ik op de achterbank zat vond ik het geluid van de vijf cilinder wel mooi, voorin vond ik dat minder. De XC40 T5 zal vooral op elektriek rijden, dus die stilte lijkt me heel mooi.
- verbruik: volgens BC nu 8,7l op 100km. (Veel te veel korte afstanden, maar ik heb hem ook nooit onder de 8,1 gekregen, ook niet op lange afstanden.)
Oh ja, en jij hebt natuurlijk een V70 in de mooiste kleur. Maar dat is subjectief en alleen mijn mening ;-)
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Peter248 schreef: 16.10.2020 - 11:50Oh ja, en jij hebt natuurlijk een V70 in de mooiste kleur. Maar dat is subjectief en alleen mijn mening ;-)
U hebt Smaak :-)
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb voor de aanschaf van mijn S90 ook proefgereden in een XC40 T5 en dat zou zelfs geen straf geweest zijn om van mijn XC70 in een XC40 te stappen.

De S90 D4 met slechts 5000km op de teller kwam echter beschikbaar aan een gelijkaardige prijs als een nieuwe volle XC40, dan was de keuze snel gemaakt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Mijn overstap wordt nog ‘heftiger’ namelijk van een XC90T8 naar een XC40P8. Uiteraard kleiner maar ik vond de XC40 T4 een hele lekkere auto. Hoe de P8 rijdt weet ik nog niet....
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

BlackcurrantV70 schreef: 16.10.2020 - 16:02 Ik heb voor de aanschaf van mijn S90 ook proefgereden in een XC40 T5, en dat zou zelfs geen straf geweest zijn om van mijn XC70 in een XC40 te stappen. De S90 D4 met slechts 5000km op de teller kwam echter beschikbaar aan een gelijkaardige prijs als een nieuwe volle XC40, dan was de keuze snel gemaakt.
Ja, dat lijkt me een duidelijke zaak. Een S 90 is net een grote taxi. Helaas ben ik gebonden aan een auto met hoge instap, dus de S90 is geen optie voor mij. Daarom tóch de XC 40 ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Peter248 schreef: 16.10.2020 - 11:50 drempels zachter nemen
Hoewel de XC70 de moeder van alle zwevende tapijten is, denk ik dat je de XC40 dan als een verbetering t.o.v. de V70 zult ervaren.

Ik zie in een ander topic dat je nadenkt over verkoop van de V70 en welke strategie het beste is. Waarom probeer je niet eerst te verkopen via dit forum?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Wij hebben diverse V70's gehad waaronder een XC70.
De XC70 is “by far” de comfortabelste!
Voor onze huidige XC40 een V60CC D4 gehad.
Deze had de meeste power... heerlijke reiswagen.
Maar qua comfort een van de minste, en dan doel ik op de vering.
De voortrein is nog redelijk normaal qua vering, maar de achterkant.....
als je over van die geel zwarte ruggetjes moet (veel in parkeergarages) gaat met name de achteras er met een klap overheen, zelfs bij stapvoets rijden...
De XC40 doet het dan weer een stuk beter!
Alleen, wil je ruimte? Dan een V of XC70!
Ook een V60 blinkt hier niet in uit.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

DB200 schreef: 17.10.2020 - 08:58
Peter248 schreef: 16.10.2020 - 11:50 drempels zachter nemen
Hoewel de XC70 de moeder van alle zwevende tapijten is, denk ik dat je de XC40 dan als een verbetering t.o.v. de V70 zult ervaren.

Ik zie in een ander topic dat je nadenkt over verkoop van de V70 en welke strategie het beste is. Waarom probeer je niet eerst te verkopen via dit forum?
Dat is een mooie definitie "...XC70 de moeder van alle zwevende tapijten..."! Geweldig, die ga ik onthouden.

Ik zal de V70 straks ook hier eens adverteren. Eerst weer eens goed wassen en dan een paar mooie foto's proberen te maken. (Ben niet zo'n goede fotograaf.) Een eerlijk verhaal hoort er dan ook bij. Komt goed.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

V70 staat nu op dit forum geadverteerd.

Goh, wat een verschil maken die 12 jaar dan uit. De XC40 is meer een iPad met stuur en wielen. Zoveel toeters en bellen had ik niet verwacht. Maar wel bijzonder gaaf! En die stilte... de hoge instap... de power, het gemak vanuit stilstand accelereren! Ja, de V70 zal niet gauw vergeten zijn, maar de techniek is toch wel echt vooruit gegaan.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Gefeliciteerd met de 40, mooie auto! Mijn ervaring: Ik ben van een V70 D5 naar een XC60 D3 gegaan en nu weer een XC70 D4.

Van de 70 naar de 60 was voor mij een openbaring. Niet veel kleiner qua binnenruimte en een hoge zit. De 60 voelde veel directer aan dan de 70, maar na 3 jaar daarin met plezier gereden te hebben voelde de XC toch weer aan als thuis komen. Limousine gevoel, heerlijk. De XC zal nog lang blijven.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “XC40”