Dat klopt helemaal is hetzelfde probleem als bij de VAG Groep.Tinus89 schreef: Ik heb het gevoel (het is een gevoel, want ik weet de interne constructie van het VEA blok niet) dat Volvo hetzelfde probleem heeft als VAG, en vele andere fabrikanten: het toepassen van lagere zuigerveren met kleinere toleranties (qua zuigerveer/veerkamer) omwille van minder wrijving dus minder uitstoot, in combinatie met lange onderhoudsintervallen (30.000km).
Door de lange onderhoudsintervallen en de kleine zuigerveren en vooral schraapveren, zorgt ervoor dat koolafzetting de schraapveer verstopt en hij dus een oliefilm achterlaat die verbrand wordt.
Verschillende VAG rijders alswel garages hebben al geconstateert dat de problemen met de vollopende zuigerveren vooral voorkomen bij:
- Mensen die elke 30.000km of meer een oliewissel doen
- Mensen die relatief rustig/veel kleine stukjes rijden
Andersom geredeneerd: het is opgevallen dat mensen die stevig rijden, regelmatig lange stukken, en een verkort onderhoudsinterval hanteren (zoals bijv. de USA, alleen de Europese markt hanteert deze lange intervallen) hebben veel minder last van deze problematiek.
Mijn D4 heeft de afgelopen 10dkm geen olie gebruikt, ik houd mooi 1jaar/20dkm aan voor de volgende oliewissel. Die paar euro op het rijden van een bijna 200pk sterke diesel heb ik er wel voor over.
Volvo heeft, om aan de emissie-eisen te voldoen ook de zuigerveren aangepast waardoor de olieschraapveer dus smaller is geworden en daardoor volloopt met vuil, met als resultaat een hoog olie verbruik.
Wat ik ook al eerder heb aangegeven laat het blok een flushen en vervang de huidige olie voor een 0w30 variant. De 0w20 is gewoon veel te dun.
En breng idd de interval terug naar 15.000km i.p.v. de 30.0000km