Volvo V40 CC D3 schokt bij koude motor

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
RvdD
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12.09.2020 - 14:05

Ik ben sinds ruim een jaar eigenaar van een mooie Volvo V40 CC D3 (D4204T9) van eind 2015 met handgeschakelde versnellingsbak. In de tijd dat ik de auto kocht stond er zo’n 144.000 km op de teller, inmiddels zijn dat er ca. 159.000 km (ik heb door de Coronacrisis een stuk minder kilometers gemaakt dan ik had verwacht).

Ik houd ervan om vlot te rijden en zo nu en dan even door te trekken op een invoegstrook, maar ik ben ook zuinig op de auto en zorg ervoor dat ik het blok altijd netjes warm rijdt door 10 à 15 minuten gedoseerd gas te geven en niet teveel, maar ook niet te weinig toeren te maken (liever een versnelling te laag dan te hoog).

Helaas treden er sinds de laatste twee maanden enkele storende symptomen op, direct na een koude start of nadat ik de auto opnieuw start, één of meerdere uren ná een rit (wanneer de koelvloeistoftemperatuur al is gedaald maar nog niet volledig is afgekoeld):

- Direct na het wegrijden tot op het moment dat de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is, komt het voor dat de auto enkele keren hevig bokt/schokt. De schok is eenmalig in die zin dat er niet meerdere schokken direct na elkaar optreden, maar wel meerdere schokken tijdens het op temperatuur komen. Het schokken/bokken treedt met name op bij het opnieuw gas geven na uitrollen voor bijvoorbeeld een bocht of rotonde. Het komt ook voor bij het optrekken vanuit de 1e versnelling, met name dus in het laagste toerenbereik. Dit voelt alsof de motor bijna afslaat/stilvalt, maar zich meteen daarna weer herpakt. Dit resulteert in een hevige schok waardoor je soms bijna met je neus op het stuur zit. Dit gebeurt iedere rit, één of meerdere keren.
- Het is een aantal keren voorgekomen dat de motor na de start en na enige tijd stationair draaien is afgeslaan (zonder gas geven of bedienen van de koppeling);
- Zo nu en dan komt het ook voor dat de auto dezelfde schok vertoond na enige tijd te hebben stilgestaan, bijvoorbeeld in de file na het uitschakelen van de motor door het start-/stop systeem.

Verder:
- Geen foutcodes of dashboardmeldingen;
- Geen olieverbruik, of -steiging;
- Geen roetwalmen (en dus mooie schone uitlaatpijpen);
- Regeneratie om de ca. 1200 km;
- Tank altijd BP Ultimate diesel of V-Power diesel

De auto is in onderhoud bij een Volvo-specialist, waar ik de symptomen onlangs gemeld heb met het uitvoeren van een onderhoudsbeurt.

Het vermoeden van de monteur was in de eerste instantie vervuiling van de motor. Hiertoe zijn er twee flesjes Forté Diesel Injector Cleaner toegevoegd aan een volle tank diesel (ik tank altijd BP Ultimate). Gelijktijdig is de olie ververst, samen met de brandstof- lucht- en oliefilters. Dit is inmiddels een kleine 2000 km geleden.

Direct na de beurt reed de auto als een zonnetje: felle gasrespons en het schakelen ging heel soepel. Helaas na een aantal lange ritten van samen zo’n 400 km, traden de symptomen zoals eerder omschreven weer op.

Omdat ik het graag opgelost wilde hebben, heb ik na het leegrijden van de tank een nieuwe afspraak gemaakt. Toen zijn de Emap- en inlaatdruksensoren gereinigd, ook het gaskleppenhuis is gereinigd. Daarnaast zijn er weer twee flesjes additief toegevoegd aan een volle tank en is de luchtinlaat gereinigd met een spuitbus Air Intake Cleaner. Dit is inmiddels zo’n 1000 km geleden.

Het advies luidde om eerst even aan te kijken of er verbetering op trad. Mocht dat niet het geval zijn, dan gaf de monteur aan dat mogelijk de gloeibougies zouden moeten worden vervangen. Hij gaf aan dat deze gloeibougies tegenwoordig niet alleen meer bij de koude start voorgloeien, maar ook tijdens het rijden wanneer de temperatuur in de cilinder onder de optimale ontbrandingstemperatuur komen, zodat de brandstof altijd optimaal wordt verbrand. Wanneer de brandstof niet optimaal verbrand ontstaat er meer roet, en wellicht dus meer vervuiling. Ook zou een onvoldoende voorverwarmde cilinder kunnen leiden tot het schokken.

Klinkt als een plausibel verhaal en ook na enig speurwerk op het internet zou het goed kunnen dat één van de gloeibougies defect is. Echter het starten van de motor zelf verloopt vrij soepel en de motor slaat redelijk direct aan.

Voordat ik tot vervangen van de gloeibougies over ga, ben ik toch wel benieuwd of dit daadwerkelijk een aanleiding zou kunnen zijn voor deze symptomen.

Mijn vraag:
- Herkend iemand deze symptomen?
- Zou het aannemelijk kunnen zijn dat de gloeibougies inderdaad de oorzaak zijn van deze ‘schok’-symptomen? Of moet ik de oorzaak toch meer zoeken in vervuiling van de motor? Of een vastzittende EGR? Of zou er iets anders aan te grondslag kunnen liggen (softwarematig)?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, bij voorbaat al hartelijk dank voor jullie tijd en moeite.

Nog ter info en volledigheid:
Eerder dit jaar is de EGR-koeler vervangen voor het opnieuw door Volvo ontworpen exemplaar in combinatie met een herziene slangenset (dezelfde slangenset die ook gemonteerd is bij de landelijke terugroepactie voor de VEA-diesels). Daarnaast is de software-update uitgevoerd naar aanleiding van dezelfde terugroepactie. Bovenstaande is uitgevoerd door de Volvo-dealer.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je de buis van EGR naar inlaat los maakt kan je redelijk makkelijk zien of het daar binnen nog netjes is.
Joshua22
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.08.2022 - 22:05

Erg late reactie maar ik vond jouw topic en heb hetzelfde probleem. Heb jij de oorzaak gevonden?
Groeten en alvast bedankt voor de reactie,

Jos
Plaats reactie

Terug naar “V40”