Hoelang houden ze het vol?

Plaats reactie
berke
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 30.08.2014 - 19:05

Vandaag bij 305.000km m'n V70 maar weer eens onderhanden genomen.
Olie + oliefilter (doe ik iedere 10.000km)
Bougies, luchtfilter, int. filter, bak olie, stuurbekrachtiging olie en de gasveren van de achterklep.

Motorisch en qua bak geloof ik het wel,normaal rijden, tijdig olie verversen,maar hoe zit het met de rest......

Afgezien van een keer de koppeling vervangen, is alles nog origineel.
Schokbrekers, ophanging, dynamo, startmotor,.....werkelijk alles.

Hij bevalt prima, maar wordt niet eens tijd om aan een andere te denken?

Ohja, het is een 2.0 benzine (Ford motor) handgeschakelde uit september 2008. Gekocht in 2013 met 110.000km bij een leasemij.

Wat denken jullie?

Groet,
Ber
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hij gaat 'n keer kapot... Maar dat kan onverwacht lang duren..
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Veel dingen zijn al versleten zonder dat je het in de gaten hebt. Monteer maar eens nieuwe schokdempers en merk het verschil ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

if it ain't broke don't fix it
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Eens met Johan. Ik heb onlangs een schokbrekertest bij mijn Volvo laten doen (350 K op de teller, eerste setje). Waren niet nieuw meer maar nog volledig functionerend.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Zolang de auto door de APK-keuring komt voldoet hij toch aan de normen ?

Slijtage gaat langzaam, als je dagelijks in de auto rijdt merk je nauwelijks dat bv. je schokdempers verslijten. Zoals je je eigen kinderen ook niet ziet groeien, maar Tante Miep zegt toch altijd "wat zijn jullie weer gegroeid" als je na een hele tijd weer op bezoek komt.

Dat neemt niet weg dat iets nieuws vaak leuk is natuurlijk...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
berke
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 30.08.2014 - 19:05

JosW schreef: 31.07.2020 - 11:25 Eens met Johan. Ik heb onlangs een schokbrekertest bij mijn Volvo laten doen (350 K op de teller, eerste setje). Waren niet nieuw meer maar nog volledig functionerend.
Klopt, ik heb ze ook laten testen, niet nieuw maar zeker niet versleten.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

ivm schokdempers.
deze winter na onderhoud reed mijn garagist even een rondje om te kijken of alles naar behoren werkte. Hij belde me op om te melden dat hij zelf nooit met zo'n schokdempers zou verder rijden.
Heb ze laten vervangen en idd, bij het nemen van een snelheidsdrempel bleef hij mooi rustig ipv enkele malen na te veren. Als je dagelijks rijdt merk je idd niet hoe dingen verslijten. Blij dat hij me over dit informeerde, want zelf zou ik het nooit opgemerkt hebben, dacht dat het gewoon zo zacht geveerd stond.
vervangen bij 240K
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

"Hoe lang houden ze het vol", schreef je.
Tja,
zolang er onderdelen zijn en je je auto nog niet zat bent
of dat je elke maand met ergernis naar de garage moet, ipv plezier dat er mensen/bedrijven zijn die het voor je kunnen repareren.

Onze auto's zijn dik 22 en 18 jaar oud
en daar is al heel wat aan vernieuwd.
Banden, accu en uitlaat is normale slijtage
Schokbrekers ook met hoge(re) kilometerstanden.

Automaatbak is ook al eens vervangen (voor ruilbak)
Airco condensor bij beide auto's, lekkende slangen, rammelde pompen;
dynamo's gereviseerd en er ging dit weekend toch echt eentje kapot (ipv alleen koolborstels vast/op)
Roest, waar stukken (nieuw)metaal in moesten (met spuitwerk) etc

"Hij bevalt prima, maar wordt niet eens tijd om aan een andere te denken?"
Ik lees een beetje: zou toch graag een andere / jongere willen.....
Maar bedenk dat overal wel wat aan mankeert of gaat komen
en lang niet alle nieuwere auto's bieden dat wat je gewend bent.

Ja wij kijken ook met enige regelmaat naar nieuwe/jongere en stappen dan weer tevreden in de huidige-oude.
Totdat: aanrijding / schade, echt een 'gewenst' model op ons pad komt én de loterij gunstig trekt.....
berke
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 30.08.2014 - 19:05

Inderdaad, onderhoud is behoud.

Ik heb altijd gezegd, rond de 3 ton ga ik naar iets anders kijken.....nu is het ook wel de sport om te zien of we zonder teveel problemen naar de 4 ton kunnen.

Ik ben er zuinig op, doe het het meeste zelf en hij ziet er nog erg goed uit.

En het is natuurlijk een tijdloos model.
frdesmit
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.02.2020 - 20:30
Locatie: Friesland

Ik ben na een hybride auto toch voor een volvo gegaan, een diesel met 5 cilinder. Mijn Auto is niet echt recent natuurlijk. En ja hoe zal me dit gaan bevallen en met welke kosten. Geen idee natuurlijk. Hij zal gewoon onderhoud krijgen bij een volvo specialist. We zien wel.

Maar jou auto, je weet wat er aan vervangen is en je weet hoe je de auto hebt behandeld. Dat is altijd maar weer afwachten bij een 2e hands. Daarom koop ik altijd een auto met Bovag garantie. Helaas bij mn vorige autos wel eens nodig gehad.
Volvo v50 D3 business pro edition. MY-2012
Renault Twingo 1.5 dci
Lexus CT200h, Opel Signum 3.0 ctdi, Daewoo Leganza 2.0
Renault Cio 1.6, Renault Twingo 2x, Nissan Cherry diesel
Opel Ascona diesel, Toyota Corolla, Honda Accord
Mitsubishi Celeste, Opel Ascona 1.9, Opel Ascona 1.6
Datsun 100A
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En bij 4ton ga je weer door naar de 5 :)

Staat bij ons voor ruim een half miljoen aan kilometers op de oprit, een van de 2 auto's is jaren geleden al over geroepen dat die "af" was met een normale kilometerstand en goed onderhoud heeft al bewezen dat dat niet zo is want we naderen het dubbele van wat er bij aankoop op stond.

Zoals hier boven ook gezegd, je weet hoe of wat, precies zoals wij het ook hebben en dat heeft een zeker vertrouwen en zekere rust.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”