Piepend geluid vanonder de motorkap

Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Eerder deze week al een keer gehad en vandaag weer:

Direct na het starten van de auto 's morgens (koude motor) een piepend, soort krijsend geluid vanonder de motorkap wat lijkt op een droog lager of een slippende V-snaar. Eerder deze week na het starten, zonder iets anders te doen en vandaag ook na het starten en het openen van het dak. Het geluid duurt een seconde of 10 en dan is het weg, dus geen tijd om de motorkap open te maken en beter te luisteren waar het vandaan komt.
Zelf vermoed ik een (span)rol van de multi-riemen of van de distributie of een riem zelf. Bij 187 dkm is er een nieuwe distributieset op gegaan (nu 215 dkm), dus ik neem aan met nieuwe span- en looprol. Er wordt in het onderhoudsboekje niets gemeld over de multi-riemen, dus die zijn toen waarschijnlijk niet mee vervangen. Deze week de multi-riemen er eens afhalen en kijken. Het is jammer dat het alleen af en toe gebeurd, niet altijd bij een koude start.

Komt dit bekend voor of zijn er nog andere dingen die een piepend, krijsend geluid kunnen geven en dat ik zou kunnen checken?

Het gaat om de Volvo C70 D3 van 2011.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ehhh, eerst motorkap open zetten en iemand laten starten zodat jij direct kan luisteren?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kan de waterpomp zijn maar die wordt meestal vervangen bij een distributieriem wissel. Ook de multiriem met bijbehorende poelies kan bijgeluiden geven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ferrari schreef: 10.05.2020 - 17:07 Eerder deze week al een keer gehad en vandaag weer:

Direct na het starten van de auto 's morgens (koude motor) een piepend, soort krijsend geluid vanonder de motorkap wat lijkt op een droog lager of een slippende V-snaar. Eerder deze week na het starten, zonder iets anders te doen en vandaag ook na het starten en het openen van het dak. Het geluid duurt een seconde of 10 en dan is het weg, dus geen tijd om de motorkap open te maken en beter te luisteren waar het vandaan komt.
Zelf vermoed ik een (span)rol van de multi-riemen of van de distributie of een riem zelf. Bij 187 dkm is er een nieuwe distributieset op gegaan (nu 215 dkm), dus ik neem aan met nieuwe span- en looprol. Er wordt in het onderhoudsboekje niets gemeld over de multi-riemen, dus die zijn toen waarschijnlijk niet mee vervangen. Deze week de multi-riemen er eens afhalen en kijken. Het is jammer dat het alleen af en toe gebeurd, niet altijd bij een koude start.

Komt dit bekend voor of zijn er nog andere dingen die een piepend, krijsend geluid kunnen geven en dat ik zou kunnen checken?

Het gaat om de Volvo C70 D3 van 2011.
De mijne deed dat ook heel af en toe. Ik heb er verder geen aandacht aan geschonken.
Klonk inderdaad als een slippende riem.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Bij mijn V 50 was dit de startmotor ( Bendix ) die dit lawaai maakte, na vervanging van de startmotor was het over
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Bedankt voor de reacties! Ik weet niet of de waterpomp ook mee vervangen is bij de distributiewissel. Er staat alleen "Grote beurt met APK, alle filters vervangen + distributieset". Ik kan de dealer nog eens bellen, maar de vorige keer kreeg ik geen informatie over het onderhoud wat daar gedaan was i.v.m. "privacy redenen".
teebee schreef: 10.05.2020 - 17:47 Ehhh, eerst motorkap open zetten en iemand laten starten zodat jij direct kan luisteren?
Haha, had ik gedaan een paar ochtenden na de eerste keer piepen; vrouwlief laten starten, maar niks dus. Tot vanochtend weer. Deze week maar eens wat langer volgen. Ik heb het liever wel opgelost, al was het maar om er een goed gevoel over te hebben.

Het is niet met het starten zelf, maar net na het starten. Vandaag de auto gestart en na enkele seconden de knop voor het dak openen ingedrukt en toen begon ook het piepen. Misschien door de extra stroombelasting van het openen van de kap slip van de riem door de belaste dynamo? Begin vorige week zonder de kap te openen en eigenlijk direct na het starten. Of inderdaad de startmotorbendix die niet snel genoeg terug gaat. Ik ga het volgen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Ferrari schreef: 10.05.2020 - 19:06 Bedankt voor de reacties! Ik weet niet of de waterpomp ook mee vervangen is bij de distributiewissel. Er staat alleen "Grote beurt met APK, alle filters vervangen + distributieset". Ik kan de dealer nog eens bellen, maar de vorige keer kreeg ik geen informatie over het onderhoud wat daar gedaan was i.v.m. "privacy redenen".
teebee schreef: 10.05.2020 - 17:47 Ehhh, eerst motorkap open zetten en iemand laten starten zodat jij direct kan luisteren?
Haha, had ik gedaan een paar ochtenden na de eerste keer piepen; vrouwlief laten starten, maar niks dus. Tot vanochtend weer. Deze week maar eens wat langer volgen. Ik heb het liever wel opgelost, al was het maar om er een goed gevoel over te hebben.

Het is niet met het starten zelf, maar net na het starten. Vandaag de auto gestart en na enkele seconden de knop voor het dak openen ingedrukt en toen begon ook het piepen. Misschien door de extra stroombelasting van het openen van de kap slip van de riem door de belaste dynamo? Begin vorige week zonder de kap te openen en eigenlijk direct na het starten. Of inderdaad de startmotorbendix die niet snel genoeg terug gaat. Ik ga het volgen.
Klopt bij was het geluid ook net na het starten, net of de Bendix na het starten droog uit loopt en dit piepen veroorzaakt.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

lint schreef: 10.05.2020 - 17:51 Kan de waterpomp zijn maar die wordt meestal vervangen bij een distributieriem wissel. Ook de multiriem met bijbehorende poelies kan bijgeluiden geven.
Standaard vervangt Volvo deze niet mee bij de eerste wissel, dus dit zal het eerste exemplaar nog wel eens kunnen zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Check ook de carterventilatie! Kun je doen door tijdens het piepen/fluiten/etc. even de peilstok eruit te trekken, dan moet het geluid weggaan.

2 jaar geleden kreeg ik ook ineens een piepend/gillend geluid vanonder uit de motorkap. Dit was tijdens het rijden overigens.
De toegesnelde wegenwachter concludeerde na inspectie resoluut dat het een spanrol of riem was.
De auto is naar de dealer gebracht en het bleek een verstopte carterventilatie (bij 95.000 km!) te zijn.

Het klonk in mijn oren ook als een riem of spanrol, dus niet zo gekke conclusie van de wegenwachter, maar dus toch geheel wat anders!

gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Edwin van S
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 09.04.2020 - 15:15

Beste mensen,

Die van mij doet het ook een heel enkele keer, alleen bij een koude start... Het gaat hier om een D4 MY 2012 met slechts 37.000 km levenservaring.
Ik ga ook eens op onderzoek uit. Een peilstok voor de motorolie ontbreekt bij deze versie trouwens.

Groet, Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin van S op 24.05.2020 - 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
No worries!

Volvo C70 D4 Summum Plus Line MY2012
Volvo C70 2.0T Luxury Line MY2000
Volvo S60 2.4D Drivers Edition MY2009
Volvo S80 3.2 Geartronic Summum MY2008
Volvo S60 2.4D Chrono MY2005
Volvo V70 2.4 Geartronic MY2001
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zou hem wat verder onderzoeken, een diesel die amper 4000 kilometer per jaar heeft gereden is geen blije diesel.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Even een update: De auto wordt dagelijks gebruikt, maar het is vorige week maar één keer voorgekomen. Het lijkt bij de distributie / het multi-riemgebeuren vandaan te komen, maar niet 100% zeker. Het geluid duurt te kort om een goede diagnose te stellen.

Dus de volgende mogelijkheden:
- Multi-riemen en/of poelies
- Distributierollen of waterpomp
- Bendix van de startmotor
- Carterventilatie --> bij de volgende keer zal ik de olievuldop open draaien; er is inderdaad (en helaas) geen peilstok. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit het is, want je zou dit inderdaad eerder verwachten bij een belaste motor.

Ik houd het in de gaten!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Ferrari schreef: 25.05.2020 - 08:37 Even een update: De auto wordt dagelijks gebruikt, maar het is vorige week maar één keer voorgekomen. Het lijkt bij de distributie / het multi-riemgebeuren vandaan te komen, maar niet 100% zeker. Het geluid duurt te kort om een goede diagnose te stellen.

Dus de volgende mogelijkheden:
- Multi-riemen en/of poelies
- Distributierollen of waterpomp
- Bendix van de startmotor
- Carterventilatie --> bij de volgende keer zal ik de olievuldop open draaien; er is inderdaad (en helaas) geen peilstok. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit het is, want je zou dit inderdaad eerder verwachten bij een belaste motor.

Ik houd het in de gaten!

Afgelopen dagen gillend geluid opgemerkt bij onze C70 2.4i. Met name wanneer in een smalle straat tussen auto's door werd gereden. Weerkaatsing.

Moest denken aan onze C30 T5 die dit (schril piepend, gillend geluid) ook had. Auto had toen, meen ik 75.000 km., gereden. ANWB was er nog bij geweest, dacht aan lucht die ontsnapte uit het deksel waar het luchtfilter in zat. Dacht zelf aan de carterventilatie, heb even met de pijlstok losjes gereden. Was echter toen een wat droge, en wat roest op de, spanrol. Distributieriem was net vervangen (Harrie Arendsen), niet de waterpomp en/of de spanrol.

Echter merkte ik gisteren nog extra geluiden. Reed een paar keer met alle ruiten open. Metalig geknetter. En hoge gilgeluiden vanuit de wielophanging linksvóór bij het nemen van bochten naar rechts en bij stuurbewegingen.

Naar Henk Scholten Arnhem gereden voor een diagnose. Chef werkplaats heeft met de auto gereden. Controle op de brug. Bleken steentjes te zijn. Die ergens (weet niet meer waar) tussen zaten. Zou vaker voorkomen bij Volvo.

Steentjes dus. Hoe eenvoudig het soms kan zijn.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ja, er kunnen steentjes tussen bijvoorbeeld de schutplaat van de rem en de remschijf komen; ooit met een andere auto gehad. Behoorlijke herrie!

Met onze C70 zijn we ondertussen weer een half jaartje en 10 dkm verder en het geluid is niet meer teruggekomen. Ik houd het maar op tijdelijk slippende multi-riemen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Ja, die steentjes ken ik ook... in je remmen.
Klein stukje achteruit helpt vaak ;)

Wat een enge geluiden allemaal... fingers crossed ;)
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

'Enge geluiden'. Inderdaad. Fingers crossed. Hopelijk is hiermee voorlopig weer de kous af.

Je schrikt wel als je al deze verschillende geluiden hoort. Is het een hitteschild die rammelt of los zit?, een remblok die aanloopt,? een droge spanrol? etc. Geluiden zijn vaak ook zo moeilijk te omschrijven.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
FredH
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 10.01.2008 - 21:47
Locatie: Hoek van Holland

Heel herkenbaar, daar kun je het dan zelf ineens heel warm van krijgen haha.
Fijn dat het opgelost is!
Groet,
Fred

FORMER: 121, S40, V70, S80 en C70
Marcel3000
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.01.2021 - 19:46

Ferrari schreef: 10.05.2020 - 17:07 Eerder deze week al een keer gehad en vandaag weer:

Direct na het starten van de auto 's morgens (koude motor) een piepend, soort krijsend geluid vanonder de motorkap wat lijkt op een droog lager of een slippende V-snaar. Eerder deze week na het starten, zonder iets anders te doen en vandaag ook na het starten en het openen van het dak. Het geluid duurt een seconde of 10 en dan is het weg, dus geen tijd om de motorkap open te maken en beter te luisteren waar het vandaan komt.
Zelf vermoed ik een (span)rol van de multi-riemen of van de distributie of een riem zelf. Bij 187 dkm is er een nieuwe distributieset op gegaan (nu 215 dkm), dus ik neem aan met nieuwe span- en looprol. Er wordt in het onderhoudsboekje niets gemeld over de multi-riemen, dus die zijn toen waarschijnlijk niet mee vervangen. Deze week de multi-riemen er eens afhalen en kijken. Het is jammer dat het alleen af en toe gebeurd, niet altijd bij een koude start.

Komt dit bekend voor of zijn er nog andere dingen die een piepend, krijsend geluid kunnen geven en dat ik zou kunnen checken?

Het gaat om de Volvo C70 D3 van 2011.
Ik ervaar vergelijkbaar issue. Dacht eerst aan snaar. Vervangen van spanrol met alle riemen heeft het niet opgelost. Gillend geluid is nu bijna schreeuwen, maar gekke is dat het na 20 seconden weer weg is. Althans ik hoor het niet meer. Zal morgen even audio bestandje uploaden. Deze week afspraak maken bij Volvo garage.
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Sluit 'steentjes' niet uit. Zie eerder.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Marcel3000 schreef: 16.01.2021 - 20:02
Ik ervaar vergelijkbaar issue. Dacht eerst aan snaar. Vervangen van spanrol met alle riemen heeft het niet opgelost. Gillend geluid is nu bijna schreeuwen, maar gekke is dat het na 20 seconden weer weg is. Althans ik hoor het niet meer. Zal morgen even audio bestandje uploaden. Deze week afspraak maken bij Volvo garage.
Ik ben benieuwd wat het is. Bij mij is het al een hele tijd niet meer voorgekomen en ik heb er niets aan gedaan. Ben benieuwd wat ze bij de Volvo garage van denken. Dynamo of vrijloop van de dynamo? Ik dacht ook aan een gescheurd membraan van de carterventilatie, maar ik weet niet of de D3-motor zo'n membraan heeft.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”