Dak onderhoud Volvo C70 2011

ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Beste forum leden,

Heb al het e.e.a. gelezen op dit forum maar geeft mij net wat te weinig antwoord op mijn vraag.

Sinds 4 maanden rijden we met heeeeeeeeel veeeeeeeel plezier een volvo C70 T5 2011, nu vroeg ik mij af of jaarlijks onderhoud aan het dak nodig is (behalve vet). Ik ben zelf een onwijze mountainbiker en vind het heel belangrijk om mijn fiets in topconditie te houden (even off topic rijd een Specialized Epic Sworks 29 2019) maar daarvan heb ik geleerd dat als alles keurig werkt laat het zo en ga er niet aan klooien brengt alleen maar ellende met zich mee............

Kunnen jullie mij een goed advies geven over hoe op een goede manier om te gaan met het dak, wat mij betreft moet alles top werken maar heb geen zin in gedoe als het allemaal niet hoeft.

Dank jullie alvast voor de adviezen
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze C70 uit 2011 gaat gewoon 1 keer per jaar naar de dealer voor onderhoud.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar doet die ook wat aan het dak?

Ik weet dat mijn vader een keer in het jaar de boel smeert en aangezien het een stoffen dak is daar onderhoud aan doet en dat is het.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

De vroege series, is mijn ervaring, kraakten als het dak gesmeerd moest worden.
De dealer doet er behoorlijk dure olie over, maar ik ben er niet zo kappt van.
Ze doen er bij mij best veel op, volgens mij.
Die olie loopt vaak nog tijden lang in strepen langs mijn ramen.

Misschien zit er dan te veel op.

Ik heb laatst gewoon siliconen spray op een doek gespoten en daarmee spaarzaam de rubbers gedaan.

Gaat goed.
Geen kraakjes, geen strepen.

Ander onderhoud nog niet nodig geweest in de 8 jaar dat ik hem heb
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

BlackcurrantV70 schreef: 05.05.2020 - 14:20 Onze C70 uit 2011 gaat gewoon 1 keer per jaar naar de dealer voor onderhoud.
Ik had ook al bij de dealer geïnformeerd die kwam met zo`n technisch lul verhaal..............kortom het koste iets meer dan € 500,- voor alleen het dak te bekijken/ onderhoud vandaar mijn vraag.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

gold schreef: 05.05.2020 - 21:14 Ik heb laatst gewoon siliconen spray op een doek gespoten en daarmee spaarzaam de rubbers gedaan.

Gaat goed.
Geen kraakjes, geen strepen.

Ander onderhoud nog niet nodig geweest in de 8 jaar dat ik hem heb
Nou ja weet je ik vind het zelf altijd heel fijn en gerustellend als goed blijft functioneren, dus vandaar dacht ik uit voorzorg onderhoud........en dan met name de scharnier of draaiende delen en dat touwtjes gedoe
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

ArLi schreef: 06.05.2020 - 22:05 Nou ja weet je ik vind het zelf altijd heel fijn en gerustellend als goed blijft functioneren...
Verdiep me er al langer in en volgens mij is het dak (Webasto) dermate degelijk geconstrueerd (lees: Volvo degelijkheid zoals vroegâh) dat er geen preventief onderhoud nodig is. Werkt het, dan is het goed. En eigenlijk is dat ook heel normaal toch?
ArLi schreef: 06.05.2020 - 22:05 en dat touwtjes gedoe
Dat is inderdaad apart allemaal hè? En komt dan ook juist weer wat minder degelijk over vind ik... 🥴


Zolang het tijdens het openen en sluiten allemaal mechanisch jengelt, schuurt, kraakt en tikt is het goed!👍🏻

Tenminste, de laatste 4,5 jaar bij ons wel. (afkloppen: zul je zien dat het dak er vandaag ineens af flikkert!🤐)
En de dealer heeft er bij de beurten ook nooit iets over gemeld of aan gedaan. En iets zegt me dat áls er al een reden en manier zou zijn om er extra geld aan te verdienen (daar hebben we het preventieve onderhoud weer!😉), ze dat al lang tot regulier beleid en onderhoud hadden gemaakt..

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

500€ voor controle?

OMG...

Tja, de touwtjes... die houden eigenlijk alleen de bekleding weg bij inklappen. Wat je zelf kunt controleren is of de staat van die dingen er okay uit ziet. Geen rafels. Maar dit is onze tweede en intussen 11 jaar oud en ze zien er als nieuw uit.

Wat ik wel eens gehad heb is dat er een verbinding met de stof van de achterstijl losgeschoten is.
Toen hoorde je hem even “kauwen” op die stof bij sluiten van de klep na openen dak. Je ziet dan ook dat de klep niet helemaal vlak ligt. Er zit daar een soort verbindings klik systeem aan die touwtjes en dat was losgeschoten.
Vastgeklikt en nooit meer last van gehad. Wel is de bekleding beetje vuil daar van het “kauwen” (ook door mijn laksheid dat ik het niet geprobeerd heb schoon te maken 🙄, iemand tips? 😉).
Dat zou je ook kunnen controleren.

De dakconstructie zelf is loeidik staal zo te zien.

Ik wilde dit jaar de dealer eens laten kijken of de punten waar de kap bij openen opgevangen wordt nog goed zijn. Liggen een soort schoteltjes, herinner ik me.

Verder duimen dat de hydroliek heel blijft, geen idee hoe dat te checken
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Edwin schreef: 07.05.2020 - 08:02
ArLi schreef: 06.05.2020 - 22:05 Nou ja weet je ik vind het zelf altijd heel fijn en gerustellend als goed blijft functioneren...
Verdiep me er al langer in en volgens mij is het dak (Webasto) dermate degelijk geconstrueerd (lees: Volvo degelijkheid zoals vroegâh) dat er geen preventief onderhoud nodig is. Werkt het, dan is het goed. En eigenlijk is dat ook heel normaal toch?
ArLi schreef: 06.05.2020 - 22:05 en dat touwtjes gedoe
Dat is inderdaad apart allemaal hè? En komt dan ook juist weer wat minder degelijk over vind ik... 🥴


Zolang het tijdens het openen en sluiten allemaal mechanisch jengelt, schuurt, kraakt en tikt is het goed!👍🏻

Tenminste, de laatste 4,5 jaar bij ons wel. (afkloppen: zul je zien dat het dak er vandaag ineens af flikkert!🤐)
En de dealer heeft er bij de beurten ook nooit iets over gemeld of aan gedaan. En iets zegt me dat áls er al een reden en manier zou zijn om er extra geld aan te verdienen (daar hebben we het preventieve onderhoud weer!😉), ze dat al lang tot regulier beleid en onderhoud hadden gemaakt..

Gr. Edwin.
"En iets zegt me dat áls er al een reden en manier zou zijn om er extra geld aan te verdienen (daar hebben we het preventieve onderhoud weer!😉), ze dat al lang tot regulier beleid en onderhoud hadden gemaakt.." ik geloof wel dat ik me hier in kan vinden, ze zullen niet stom zijn bij Volvo als het gaat om techniek en veiligheid ;-)!!
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

gold schreef: 07.05.2020 - 17:34 500€ voor controle?

OMG...


De dakconstructie zelf is loeidik staal zo te zien.

Ik wilde dit jaar de dealer eens laten kijken of de punten waar de kap bij openen opgevangen wordt nog goed zijn. Liggen een soort schoteltjes, herinner ik me.

Verder duimen dat de hydroliek heel blijft, geen idee hoe dat te checken
V.w.b. de € 500,- ben ik direct afgehaakt en niet door gevraagd, misschien stom achteraf wellicht zat er een gratis distributie riem vervanging bij ;-) nee even zonder gein ik had er geen vertrouwen meer in. En ja inderdaad je moet geluk hebben laten we dat dan maar hopen!!
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

ArLi schreef: 09.05.2020 - 10:33
gold schreef: 07.05.2020 - 17:34 500€ voor controle?

OMG...


De dakconstructie zelf is loeidik staal zo te zien.

Ik wilde dit jaar de dealer eens laten kijken of de punten waar de kap bij openen opgevangen wordt nog goed zijn. Liggen een soort schoteltjes, herinner ik me.

Verder duimen dat de hydroliek heel blijft, geen idee hoe dat te checken
V.w.b. de € 500,- ben ik direct afgehaakt en niet door gevraagd, misschien stom achteraf wellicht zat er een gratis distributie riem vervanging bij ;-) nee even zonder gein ik had er geen vertrouwen meer in. En ja inderdaad je moet geluk hebben laten we dat dan maar hopen!!
Die van mij gaat vrijdag voor onderhoud en keuring.
Gevraagd of ze die dingen (schoteltjes/opvangpunten) willen checken.
Ook of er bekende problemen zijn met die daken. Wat ze tegenkomen.
Er viel even een soort verbaasde nadenkende stilte... hahahaha... ze kwamen eigenlijk niets tegen, ze oliede die rubbers vaak, maar dat was het....

Misschien verkooptraining (doet ie anders nooooooit meneer) maar het klonk heel oprecht.
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Voor die 500€ doet mijn dealer ineens je jaarlijks onderhoud erbij, net daarom dat ik gewoon 1x per jaar een beurt laat doen....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

BlackcurrantV70 schreef: 09.05.2020 - 17:59 Voor die 500€ doet mijn dealer ineens je jaarlijks onderhoud erbij, net daarom dat ik gewoon 1x per jaar een beurt laat doen....
Maar ik betwijfel of de dealer bij een normale beurt alle scharnierpunten en de rubbers van het dak smeert.
Ik heb daar in ieder geval niets van gemerkt of op de factuur gezien.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wat heel belangrijk is, is de water afvoertjes schoon houden, die gaan vrij snel dicht zitten, gevolg water in de auto.

Tubetje vet kan je natuurlijk ook zelf kopen bij de dealer, er is vast wel iemand die uit vida de smeerpuntjes kan uploaden!
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het belangrijkste m.b.t. onderhoud bij een C70 hardtop zijn de scharnieren en de rubbers. De scharnieren kun je het beste inspuiten met een telfonspray (PTFE-spray, bijvoorbeeld van WD40 of Griffon). De rubbers kun je het beste behandelen met een rubberonderhoudsmiddel (bijvoorbeeld van Autoglym of Bardahl). Dit houdt de rubbers soepel en voorkomt vastvriezen, dus ook goed voor deurrubbers en andere rubberdelen in de auto. Meestal zitten hier siliconen in, dus uitkijken met de lak; moeilijk eraf te krijgen voor spuitwerk. Het beste is aanbrengen met een doek of sponsje en niet direct op de rubbers spuiten.

Ik denk niet dat de dealer specifiek onderhoud aan de hardtop doet als hier geen problemen gemeld zijn, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik stel een keer een gezamenlijke meeting daksmeer onderhouds bijeenkomst voor.
Eerst een lijstje samen stellen van wat te kopen en mee te nemen en dan gezamenlijk aan de smeer.
Na alle corona perikelen uiteraard...

Of een ‘Corona variant’, dat iemand een how-to video maakt en deze op jouwtroep zet?

gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Goed idee Edwin! :-D :-D
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Ferrari schreef: 10.05.2020 - 16:41 Het belangrijkste m.b.t. onderhoud bij een C70 hardtop zijn de scharnieren en de rubbers. De scharnieren kun je het beste inspuiten met een telfonspray (PTFE-spray, bijvoorbeeld van WD40 of Griffon). De rubbers kun je het beste behandelen met een rubberonderhoudsmiddel (bijvoorbeeld van Autoglym of Bardahl). Dit houdt de rubbers soepel en voorkomt vastvriezen, dus ook goed voor deurrubbers en andere rubberdelen in de auto. Meestal zitten hier siliconen in, dus uitkijken met de lak; moeilijk eraf te krijgen voor spuitwerk. Het beste is aanbrengen met een doek of sponsje en niet direct op de rubbers spuiten.

Ik denk niet dat de dealer specifiek onderhoud aan de hardtop doet als hier geen problemen gemeld zijn, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Waar komt die info vandaan?
Voor de scharnieren van de kapconstructie...
Zit bij mij volgens mij relatief dik vet aan.

Rubbers eens


Leuk initiatief Edwin :) :) :)
Maar niet viezerikken en gewoon samen een bakkie is wat mij betreft ook goed hoor, lol
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

gold schreef: 11.05.2020 - 21:51
Ferrari schreef: 10.05.2020 - 16:41 Het belangrijkste m.b.t. onderhoud bij een C70 hardtop zijn de scharnieren en de rubbers. De scharnieren kun je het beste inspuiten met een telfonspray (PTFE-spray, bijvoorbeeld van WD40 of Griffon). De rubbers kun je het beste behandelen met een rubberonderhoudsmiddel (bijvoorbeeld van Autoglym of Bardahl). Dit houdt de rubbers soepel en voorkomt vastvriezen, dus ook goed voor deurrubbers en andere rubberdelen in de auto. Meestal zitten hier siliconen in, dus uitkijken met de lak; moeilijk eraf te krijgen voor spuitwerk. Het beste is aanbrengen met een doek of sponsje en niet direct op de rubbers spuiten.

Ik denk niet dat de dealer specifiek onderhoud aan de hardtop doet als hier geen problemen gemeld zijn, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Waar komt die info vandaan?
Voor de scharnieren van de kapconstructie...
Zit bij mij volgens mij relatief dik vet aan.

Rubbers eens
Cabriocare raadt telfonspray aan voor de scharnierpunten van de soft- en handtop: https://www.cabriocare.nl/onderhoudsmid ... ml/62/1199

Bij onze C70 zit er (gelukkig) geen dik vet aan de scharnieren, maar het kan zijn dat dit in de loop der jaren verdwenen is. Vet is een smeerboel (letterlijk en figuurlijk) en trekt alleen maar stof en rommel aan. Ooit ergens gelezen dat Volvo origineel een soort speciale olie heeft (klein flesje, erg duur) voor de cabriodaken, maar ik weet niet of dat voor de scharnieren is of voor de rubbers. Als je toch vet wil gebruiken, dan zou ik litiumspuitvet nemen; dat wordt ook gebruikt bij autodeurscharnieren. Teflonspray lijkt mij inderdaad een goed smeermiddel voor de scharnieren van de hardtop, maar "gewone" WD40 of siliconenspray zou denk ik ook kunnen. Eén keer per jaar even de scharnierpunten nalopen is 15 minuten werk en goed zelf te doen. Rubbers behandelen met speciale rubbercare of gewoon siliconenspray en de kap is weer in "top" conditie!

Zie ook:
https://www.zwiebelfam.nl/wd40-teflon-o ... onenspray/
https://wd40.nl/specialist/
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Nog wat gevonden; een PDF met het onderhoud van de Volvo C70 hardtop:
Onderhoud Volvo C70 hardtop.pdf
Er is dus een cleaning agent (Volvo 1161721) om de rubbers goed schoon te maken. Dit is "isopropanol", een ontvetter.
Er is een lubricant (Volvo 1161840) voor de rubbers. Dit is "perfluorated oil". Geen idee wat dat is, waarschijnlijk een soort voeding voor de rubbers.
Er is een high temperature grease (Volvo 1161778) voor de meeste "contactpunten"/rollers.
Er is een lubricant white (Volvo 1161827) voor een bepaald scharnier van auto's met chassisnummer voor 000929. Dit is volgens mij wit lithiumsprayvet.

Behalve de rubbers en contactpunten/rollers (die gesmeerd moeten worden met hoge temperatuurvet) wordt er niets gezegd over de vele scharnieren in de dakconstructie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”