Goedendag, na jaren weer eens een bericht van deze ex XC70 T5 rijder. Mijn zoon heeft interesse in een C30 T5 en komt deze tegen op MP. Iemand bekent met deze auto's? Wat zijn de do's en dont's aan de C30 T5?
Gr. Roy.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr
Kent iemand deze C30 T5's?
- PEBRU88
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13.06.2019 - 09:02
- Locatie: TWENTE
Hoy Roy,
Zelf ben ik eigenaar van een 2007 Volvo C30 T5. De C30 is niks anders dan de meeste Volvo's rond dezelfde bouwjaar, hoe meer km's ze lopen hoe meer spul gaat kraken of kapot gaat. Deze week is bij mij de linker deur tweeter van het dynaudio systeem muisstil (om maar een voorbeeld te noemen).
Technische belangrijke zaken:
- carterventilatie. bekende kwaal bij de 5-cilinders waarbij het blok begint te "fluiten". bij symptomen gelijk het oliefilterhuis laten vervangen. Dit overkwam mij rond de 180k km's
- Remschijven en klauwen. Al het gewicht en vermogen in de neus kan er voor zorgen dat de remschijven vooraan eerder op raken. controleer dit van te voren. De schijven voor heb ik laten vervangen rond de 220k km's
- Check of ze (goed) gechipt zijn. altijd navragen bij de verkoper.
- Schokdempers controleren. Bij mij waren de achterdempers rond de 200k km's lek.
- Automaat of handbak. de Automaat is een 5 traps Geartronic. Bij aanschaf is het te adviseren om het preventief te laten spoelen/flushen.
- Motorolie. De T5 kan wel dorstig zijn. volgens de specs moet er 0w30 in maar zelf heb ik 5w30, smeert het blok veel beter in. Regelmatig checken of het op peil is.
- Turbo. voor goed gebruik het blok en de turbo rustig op temperatuur laten komen en bij bestemming het blok/turbo een minuutje stationair laten draaien. Dit zorgt voor een goeie smering en weinig restanten in de leidingen.
- aandrijving. De homokineet van zowel links als rechts kunnen snel op raken. Let goed op tik geluiden bij flauw of scherp sturen (bijv parkeren). Tip, bij flink gas geven doe het dan wanneer het stuur recht staat.
- verbruik: tja, hij zuipt. geen zuinige auto dus.
Zoals je kunt lezen zijn het behoorlijk wat aandachtspuntjes. Een leuke vlotte hatchback vergt eenmaal wat onderhoud.
Verder is het wel een echte wolf in schaapskleding. op de snelwegen ben je echt koning en de roffel van een 5 cilinder gaat nooit vervelen.
Gr. Peter
Zelf ben ik eigenaar van een 2007 Volvo C30 T5. De C30 is niks anders dan de meeste Volvo's rond dezelfde bouwjaar, hoe meer km's ze lopen hoe meer spul gaat kraken of kapot gaat. Deze week is bij mij de linker deur tweeter van het dynaudio systeem muisstil (om maar een voorbeeld te noemen).
Technische belangrijke zaken:
- carterventilatie. bekende kwaal bij de 5-cilinders waarbij het blok begint te "fluiten". bij symptomen gelijk het oliefilterhuis laten vervangen. Dit overkwam mij rond de 180k km's
- Remschijven en klauwen. Al het gewicht en vermogen in de neus kan er voor zorgen dat de remschijven vooraan eerder op raken. controleer dit van te voren. De schijven voor heb ik laten vervangen rond de 220k km's
- Check of ze (goed) gechipt zijn. altijd navragen bij de verkoper.
- Schokdempers controleren. Bij mij waren de achterdempers rond de 200k km's lek.
- Automaat of handbak. de Automaat is een 5 traps Geartronic. Bij aanschaf is het te adviseren om het preventief te laten spoelen/flushen.
- Motorolie. De T5 kan wel dorstig zijn. volgens de specs moet er 0w30 in maar zelf heb ik 5w30, smeert het blok veel beter in. Regelmatig checken of het op peil is.
- Turbo. voor goed gebruik het blok en de turbo rustig op temperatuur laten komen en bij bestemming het blok/turbo een minuutje stationair laten draaien. Dit zorgt voor een goeie smering en weinig restanten in de leidingen.
- aandrijving. De homokineet van zowel links als rechts kunnen snel op raken. Let goed op tik geluiden bij flauw of scherp sturen (bijv parkeren). Tip, bij flink gas geven doe het dan wanneer het stuur recht staat.
- verbruik: tja, hij zuipt. geen zuinige auto dus.
Zoals je kunt lezen zijn het behoorlijk wat aandachtspuntjes. Een leuke vlotte hatchback vergt eenmaal wat onderhoud.
Verder is het wel een echte wolf in schaapskleding. op de snelwegen ben je echt koning en de roffel van een 5 cilinder gaat nooit vervelen.
Gr. Peter
2017 - Heden: Volvo C30 T5 AUT (2007) Cosmic White. MODS: 3" Milltek DP, Simons Cat-back uitlaat systeem, DO88 Intercooler, Fasttech Custom tune