Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.
Kan dit kloppen?
Automaat of robot-handgeschakeld?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21.03.2019 - 08:35
- Contacteer:
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Een PowerShift is geen traditionele automaat en ook geen gerobotiseerde handbak maar een soort DSG (met 2 koppelingen) van Ford origine.Sheldor schreef: Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.
Kan dit kloppen?
Ford schrijft een oliewissel voor elke 60.000 km (net als de Audi/VW DSG6). Ik zou je adviseren dit te volgen.
Tenminste elke 90.000 km zoals hieronder aangegeven:
http://www.vomd.nl/9-uncategorised/117- ... -koppeling
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Giet er alsjeblieft nieuwe olie in, dat doet de fabrikant zelf ook.
- Texels
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44
Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1446
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Volvo zegt bij zware belasting, veel gebruik van zware aanhangers of bij taxi's elke 60.000 km verversen/flushen...
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20835
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
In al de 5 instructieboekjes die ik kreeg bij onze 940, 960 en S90 eind vorige eeuw werd geadviseerd om bij zware belasting door een aanhanger of taxi de automaat-olie te verversen om de 75000 km. Dat Volvo dom bezig is kan ik in ieder geval niet bevestigen.Texels schreef: Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19525
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En dat staat in elk instructieboekje ook van de "oude" V40 en verder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Texels
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44
Destijds gelukkig wel. Bij de V70 III staat er helaas dat het niet vervangen hoeft te worden. Er zijn wel meer fabrikanten die moderne olies overschatten. Mijn automaat schakelt beter na ATF olie vervanging. De eerste eigenaar ging uitsluitend naar de offcieel dealer, daarom denk ik dat het nooit vervangen isMsuidgeest schreef:In al de 5 instructieboekjes die ik kreeg bij onze 940, 960 en S90 eind vorige eeuw werd geadviseerd om bij zware belasting door een aanhanger of taxi de automaat-olie te verversen om de 75000 km. Dat Volvo dom bezig is kan ik in ieder geval niet bevestigen.Texels schreef: Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord
Bij zeer intensief gebruik is het verstandig om (veel) kortere intervallen aan te houden, ook met motorolie e.d.
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19525
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ook de officiële dealer vervangt de ATF olie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Texels
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44
AutoBild had er in de uitgave van 10 januari 2019 nog een groot artikel over. Oliewissel wordt aangeraden om dit eerder te doen dan de fabrikant opgeeft.RoaldH schreef:Een PowerShift is geen traditionele automaat en ook geen gerobotiseerde handbak maar een soort DSG (met 2 koppelingen) van Ford origine.Sheldor schreef: Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.
Kan dit kloppen?
Ford schrijft een oliewissel voor elke 60.000 km (net als de Audi/VW DSG6). Ik zou je adviseren dit te volgen.
Tenminste elke 90.000 km zoals hieronder aangegeven:
http://www.vomd.nl/9-uncategorised/117- ... -koppeling
Ging vooral om de vele problemen met de VW DSG bakken, maar ook Ford heeft veel ellende met hun dubbele koppelings automaten:
www.jalopnik.com/fords-dual-clutch-tran ... 1837238730
Dit is dus waarom ik een traditionele automaat met koppelomvormer rijd
Al zou je voor een zeer scherpe prijs wel iets met dubbele koppelingsbak kunnen overwegen uiteraard
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13822
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
die lange intervallen en karig onderhoud GT/DSG zou ook mee te maken hebben dat men daardoor de leasprijs cq kostenplaatje drukt per km uit concurrentie beding. Zoiets als om de 30.000km olie interval die te lang bleek voor sommige motoren.
Tja en dan komen de kosten bij de koper na de leaseperiode.
Tja en dan komen de kosten bij de koper na de leaseperiode.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....