Ik kan niet wennen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

Ik rij sinds november 2019 in een S60, 2.4 automaat met 166k op de teller.
Erg fijne auto, heerlijk soepele motor, maarrrrr, die automaatbak haalt de auto naar beneden.
Hij schakelt zoals het hoort, boterzacht, maar ik kan er niet aan wennen.
Heb altijd handgeschakeld gereden, dan heb je zelf controle.
Ik dacht door te kiezen voor een automaat ook meer comfort te krijgen. Dat is doorgaans ook wel zo, maar er zijn in mijn ogen teveel momenten waarop de automaat niet schakelt zoals ik het verwacht.
Als voorbeeld, bij 120kmh op de snelweg, eventjes willen inhalen, dan schakelt de bak bij de minste pedaal-aanraking alweer terug. Terwijl dat qua vermogen niet nodig zou zijn. Ik word daar nerveus van.

Ik denk er sterk aan om de auto toch weer te verkopen of in te ruilen. Ik word er niet gelukkig van.
Daarna ben ik van plan om wel weer een S60 of S80 te kopen, maar dan met handbak.

Wie herkent zich in dit verhaal?
Laatst gewijzigd door Joergarms op 09.03.2020 - 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik prefereer 'n automaat anytime
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik zou eens naar een Polestar tuning kijken.
Ik had dat zelfde gevoel; heb je een dikke motor in het voorronder en met het minste geringste drukje op het gaspedaal als een gek terug schakelen.
Nu ik de Polestar tuning heb laten doen (en die heb ik echt alleen maar voor de automaat laten doen) is het zoals ik ook zelf zou schakelen. Er wordt nu ook veel beter gebruik gemaakt van het grote koppel wat de motor heeft.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Rinootje schreef: 24.02.2020 - 20:52 Ik zou eens naar een Polestar tuning kijken.
Ik had dat zelfde gevoel; heb je een dikke motor in het voorronder en met het minste geringste drukje op het gaspedaal als een gek terug schakelen.
Nu ik de Polestar tuning heb laten doen (en die heb ik echt alleen maar voor de automaat laten doen) is het zoals ik ook zelf zou schakelen. Er wordt nu ook veel beter gebruik gemaakt van het grote koppel wat de motor heeft.
Voor de oude S60 is er helemaal geen Polestar tuning te krijgen...
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

The Mechanic schreef: 24.02.2020 - 21:01 Voor de oude S60 is er helemaal geen Polestar tuning te krijgen...
Daar ben ik niet zo in thuis. TS vertelt ook niet, hoe oud zijn S60 is.
In ieder geval weet jij dat sowieso beter :-D
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Als je graag hand-schakelt: zet dan die automaat in M als je in D 120 km/u rijdt in die trap.
Dan blijft mijn GT in de lock-up en schakelt dus ook niet terug.
Dan heb je en het genot van een automaat en 'schakel' je (doe je iets met de pook) ook nog eens op zijn tijd.
Sowieso schakel ik regelmatig alles handmatig door en terug; even lekker naar hogere toeren vindt de bak(olie) lekker.
En zeker als de sleurhut op de haak hangt.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rinootje schreef: 24.02.2020 - 21:04
The Mechanic schreef: 24.02.2020 - 21:01 Voor de oude S60 is er helemaal geen Polestar tuning te krijgen...
Daar ben ik niet zo in thuis. TS vertelt ook niet, hoe oud zijn S60 is.
In ieder geval weet jij dat sowieso beter :-D
Kijk maar in welk gedeelte van het forum je reageert, dan had je een idee gehad :)

Heb zelf de GT6 gehad en in combinatie met een iets geholpen diesel reed dat perfect.
Sowieso het idee dat die bak het uiteindelijk lekkerder doet achter een diesel dan achter een benzine blok.

Maar net wat Mees zegt, probeer het eens om de bak vast te zetten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Misschien kun je de bak laten resetten, dan gaat die zich inleren naar jouw rijgedrag
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

Dank voor de reacties en tips.
Bak vastzetten gaat helaas niet, het is geen gt.
Dus ik heb alleen L,3,4 en D.
Het is helaas zoals het is. Ik pak mn verlies en ga weer met de hand schakelen.
Scheelt dat ik niet in de randstad woon en dus weinig tot geen files heb.

Ik zit dus of aan een S60 of S80 te denken. Daar ben ik nog niet over uit.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ikzelf vond de GT-6 ook wat tegen vallen. Onlangs is de software van de verstuivers opnieuw geladen en is er een reset toegepast. De bak schakelt nu een stuk prettiger. Ik zou in jouw geval de gok wagen en de automaat laten resetten (en nwe olie op de bak als dat al lang niet is gebeurd).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

@db200
Ik kan inderdaad nog een flush en reset overwegen. Slechter zal het daar sowieso niet van worden.
Anderzijds is het ook zonde om nog 425e te investeren terwijl het voor mij zeker is dat ie eruit gaat.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een reset via de dealer is ook zonder flush te doen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik ging ook van (D5) handbak naar automaat (2.5t).
Ook hier veel ergernis, ook na 2 jaar nog.
Wat een verschrikkelijk achterlijk inefficiente schijtbakken zijn die Volvo automaten. Ik heb een geartronic 5 bak.
Schakelt zelf, maar idd te snel terug voor versnellen op de snelweg, laat de auto te snel uitrollen in neutraal, alleen lockup in 4 en 5. Van 2 naar 3 altijd met wat moeite, doen meer automaten als ik het forum mag geloven.
Al met al 3 keer niks.
Heb hem laten flushen en resetten maar het is een product eigenschap zegt men.
Geen product voor mij. Ik hoop dat de 8 bak automaten het beter doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik heb eerdere Volvo’s van me daarom laten chiptunen. Gaat de auto vlotter van rijden maar ook zeker positieve invloed op het schakelgedrag.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Een flush of een reset van een goed schakelende bak zou ik niet doen. Kan er alleen maar slechter van worden.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik had een slechte GT5
Na flushen okay maar flusher zei al: gaat echt kapot binnenkort; ging ook kapot.
Ruilbak erin, ook slecht: onder garantie nieuwe solenoïds en 3x flushen: al 6 jaar nu een heerlijk schakelende GT
...met heel af en toe een bonkje na maanden van rustig rijden: caravan aan de haak en flink laten trekken/schakelen: gaan met die banaan,
waarna hij weer heerlijk schakelt.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

arnoud schreef: 28.02.2020 - 07:25 Een flush of een reset van een goed schakelende bak zou ik niet doen. Kan er alleen maar slechter van worden.
Is destijds bij mijn GT-6 wel gebeurd ondanks dat er werkelijk niets aan mankeerde.
Merkte na de flush weinig tot geen verschil maar het is er zeker niet slechter van geworden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Arnold schreef: 28.02.2020 - 06:52 Ik heb eerdere Volvo’s van me daarom laten chiptunen. Gaat de auto vlotter van rijden maar ook zeker positieve invloed op het schakelgedrag.
Software gaat niets veranderen aan iets wat de hardware gewoon niet kan.
Ook na tuning zal hij onder de 60 niet in lockup gaan. Het kan misschien de schakelmomenten iets veranderen maar het blijft een dom lomp apparaat.
Net als TS kan ik er ook niet aan wennen, heel persoonlijk.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja er is al eerder over geschreven en de meningen zijn wat verdeeld over de geartronic bakken. De 6 geartronic laat zich naar mijn smaak iets beter be invloeden door tuning.
ik zou er toch nog een aanpassing cq tuning aan wagen. Goede tuning erin en je hebt echt een andere auto.
Jeroen heeft gelijk dat product ergens in de basis beter had moeten zijn maar mijn ervaring is dat bij een goede tuner je echt een andere volvo ervaart.

Probeer eens bij Obbe van Volvotune is ook Forum sponsor en vele zijn je voorgegaan.
Vertel je verhaal en vraag of ze daar een oplossing voor hebben..
Wie weet...en ik vermoed dat de beleving van je rijden beter wordt.....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik ben bang dat Obbe ook niet kan zorgen dat hij in versnelling 2 t/m 5 niet meer op de koppelomvormer rijdt. Lockup vanaf de 2e versnelling gaat niet gebeuren.
Er zijn automaten die dat wel doen, deze gewoon niet.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”