Schokken en fluctuerend verbruik tijdens rijden

Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Ik voel hem in het echt gaan dus. Echt raar.
Had de auto op de cruise control gezet, 60km/h.
Egr duty was 40%, na zeg 60seconden ging de duty naar 0% toe, 5 seconden later ging die weer naar 40%, dit blijft zich steeds herhalen.
Het moment waarop de duty zo sterk veranderde voel ik en kan ik ook zien aan het verbruik.
Bij 60 constant doet ie volgens de boorcomputer iets van 1:23, als de EGR naar 0% gaat zakt ie rustig naar 1:14.
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Godtoh schreef: 14.11.2019 - 21:03 Een schopje, vandaag rijdend uitgelezen. Op het moment dat ik het schokken, hogere verbruik en ander geluid ervaar, in deellast op constante snelheid op de cruise control, zie ik de egr van een 40-50% opeens naar 0% gaan. Op het moment dat de egr weer terug gaat naar de normale cyclus zijn de symptomen weg. Helaas geen print screen gemaakt van de log dat komt nog.

Zijn er zaken die ik nog kan loggen wat dit kan triggeren? Temperatuur, inlaat druk whatever?
welke turbodruksensor heb je uitgelezen tijdens het rijden? Heb je vida? De waardes van de druksensoren op de intercooler en op het inlaatspruitstuk zouden, bij niet draaiende motor, op een 1 a 2 mbar na exact op elkaar moeten liggen.

En geen gescheurde turboslang? Mijne had een gaatje in de slang vanaf de IC naar het inlaatspruitstuk. Bij mij was dit goed te zien door oliesporen, en te horen door andere fluittoon dan normaal.
Dit was overigens ruim een jaar later en door het gaatje in de slang nooit een motorstoring gehad.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Ik heb Vida ja, heb de tmap uitgelezen en de andere die je kan selecteren idd, welke dat is en waar die zit weet ik niet. Waardes lagen heel dicht op elkaar, dusdanig dat ik daar geen verdachte zaken zag.

Heb verder wel gezien dat de auto tijdens een volledige regeneratie cyclus de egr helemaal dicht zet. Ik krijg het vermoeden dat hetgeen wat ik voel een korte regeneratie is om de temperatuur ff op te schoppen.

Heb me er al bij neergelegd dat dit erbij hoort (Volvo service heeft ook niets afwijkends gevonden) en ga denk ik een andere auto kopen.

Ik vind het bloed irritant en erger me er behoorlijk aan en daar wil ik af.
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Oke. Vervelend.
Ik zie juist dat mijn egr, staat dan wel softwarematig dicht, juist opent als er een regeneratie van het roetfilter plaatsvindt, maar geen schokken oid. Roetfilter drukverschilmeting? KVS temp?
Brandstofdruksensor? Weet niet of deze diesels bekend staan om kapotgaan van die sensoren. Maar maatje met een 2.5t (benzine weliswaar) en een afwijkende brandstofdruk-sensor kreeg de meest rare ellende en storingen, automaat, Lmm, en nog tig andere storingen.

Psst,
je egr uit laten schrijven bij volvotune of een andere tuner lost misschien wel je probleem op en is stukken goedkoper dan een andere auto.
Maar blijft een gokje natuurlijk. De vea’s staan wel bekend om egr issues, dat dan weer wel.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Volvo tune wil hem niet dicht zetten omdat ik nu dit euvel ervaar. Hierom naar Volvo service geweest en die hebben niets kunnen vinden. Dit moet nog terug gekoppeld worden.

Ik heb inderdaad zitten denken aan de egr dicht laten zetten, maar met het oog op een uitlaatgas meting bij de apk in de toekomst doe ik dat liever niet.

Na wat meer mensen gesproken te hebben lijkt het te maken te hebben met de regeneratie van de nox catalysator waarbij de lambda kortstondig naar 0.8-1 gaat. Dit is een cyclisch proces en dat proces beschrijft eigenlijk wat ik voel.
De vraag is dus zijn er sensoren of is er een lekkage die het gevoel kan versterken.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Beweeg de EGR klep eens tijdens het rijden met vida. Bij activations kan je hem op 0 of 100% vast zetten.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Wat verwacht je ervan? Ik weet namelijk dat de erg de gewenste positie perfect volgt.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik was in de veronderstelling dat je de EGR ongedaan wil maken maar niet zeker weet of dat de oplossing geeft.
Ik had er vorige week eentje die ook perfect de gewenste positie volgde, maar als ik handmatig 0 of 100 instelde(servo volledig linksom of rechtsom) gaf hij -4 of 110% aan. Dat is niet goed, kon zo snel niet de calibratie vinden en heb het ding een tiental keer van 0 naar 100% bewogen. Nog niet helemaal perfect maar bij 100=103 was de motor onder de 2000rpm wel beter bij de les.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Ah top, ik zit nog wel aan de egr te denken, maar eerlijk gezegd moet het kreng gewoon goed zijn zonder dat ie dicht gaat.

Kan idd wel ff rijden door hem zo dicht te zetten. Kijken wat ie doet.
Gebruikersavatar
Dr-D5
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.01.2011 - 12:18
Locatie: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Dealer heeft egr koeler gewisseld?
Volvo S60 D5 MY02 Venetian Red IntroEditionwww.rallyauto.nlVolvo 850i bifuel black 278000 km
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Godtoh schreef: 29.09.2019 - 21:42 Afbeelding
Het lijkt natte smurrie, de roet van de EGR is doorgaans een droge aanslag..
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Auto heeft afgelopen maandag een beurt gehad en ik heb gevraagd om hiernaar te kijken tijdens de beurt. De monteur gaf aan dat hij mijn klachten herkende en het ook meer vond dan bij andere auto's.

Men verdacht een verstopte egr koeler inderdaad, maar dat ding bleek brandschoon. Wat niet mijn probleem verhelpt maar wel prettig te weten dat de egr niet sterk vervuild is.

Zit eraan te denken om hem nog een dagje voor diagnose neer te zetten daar. Werd gewoon serieus te woord gestaan en men luisterde. Aparte gewaarwording in al die tijd bij Volvo, dus pluim voor Nieuwenhuijse Apeldoorn hier.
Ze gaven wel aan dat diesel cleaner soms hielp, baadt het niet dan schaadt het ook niet. Tank is inmiddels leeg na een ritje Disney heen en terug dus dat gaat hard.

Compressie meten en in en uitlaat checken op lekkage lijkt mij het handigste, maar ik laat het liever aan hun over eigenlijk.

Kreeg vandaag op de snelweg voor het eerst wel de melding verminderd vermogen, duurde een seconde en was weer weg. Hopelijk een fout opgeslagen.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Fout is p226b, turbodruk te hoog. Zie zo snel geen verband met het probleem wat ik merk.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wissel de twee ventielen eens. Zitten bovenop de motor, onder de luchtbuis.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Ga kijken of ik kan vinden wat je bedoelt als ik tijd heb. Kan ff duren helaas.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Heb de dealer de egr positie opnieuw laten inleren. Schokken is weg, of zo goed als. Merk het niet meer waar ik het eerder wel merkte. Happy happy
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

'feestende smilie'
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Jop je had het bij het rechte eind, wou zelf niet klooien dus heb het de dealer laten doen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”