Bonk bij remmen V60 D6 PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
v60jurgen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.11.2019 - 09:40

Goedendag forum leden,

Ik rijd en geniet nu ongeveer 2 maanden van de V60 PIH uit 2014 met nu 73.000 km op de klok. Nog nooit zo zuinig gereden, woon-werk verkeer is 30 kilometer per dag, welke ik dus 100% elektrisch kan afleggen, geweldig!

Een dingetje stoort me wel; er is een bonk/klonk te horen en te voelen bij remmen.
Klinkt als een veerpoot die los zit, of een losse remklauw, of een elektromotor ophanging die telkens kantelt
Het geluid is duidelijk achterin te vinden, en dan nog eerder rechts- dan links.

Het treed op bij remmen, niet bij uitrollen met gas los
Ook lijkt het erop dat het er niet is bij remmen op de elektromotor, maar wel zodra de remblokken gebruikt worden
Het is er in alle rijstanden (Pure, Hybrid, Power)
Bij accelereren is er niets te horen of te voelen

Ik heb de bouten op de as, achter de naafkappen, al eens nagetrokken, maar die zaten goed vast.

Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Alvast bedank!

Mvgr, Jurgen
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Ik had begin dit jaar plots een tikkend geluid bij remmen en optrekken. Niet altijd, erger bij meer mensen in de auto.
Bleek achteras en wiellager te zijn.

Kan dat een richting zijn voor jou situatie?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
v60jurgen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.11.2019 - 09:40

Bedankt voor het meedenken evkessel!

Bij het optrekken is er absoluut niets te horen of te voelen.
De auto staat nu toevallig bij een garagebedrijf voor montage trekhaak, ik heb hun het probleem kunnen laten horen/voelen. Zij hebben een aantal zaken aan de achteras nagelopen en niets afwijkend kunnen vinden. Het toeval wil dat ze een monteur in dienst hebben die 10 jaar bij een Volvo dealer heeft gewerkt, zijn conclusie is dat het de ERAD betreft.

Zou het de ERAD kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als een ex Volvo monteur dat zegt neem ik aan dat dat het geval KAN zijn ja. Even langs de dealer voor een second opinion? Vraag dan gelijk even of er nog coulance op zit....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

v60jurgen schreef: 18.12.2019 - 18:06 Goedendag forum leden,

Ik rijd en geniet nu ongeveer 2 maanden van de V60 PIH uit 2014 met nu 73.000 km op de klok.
Wow! Lot uit de loterij voor dat bouwjaar, gefelici!

Qua bonkerigheid; Kan van alles zijn. De brug op met dat ding en aan de slag met een bandenlichter en stethoscoop ;-)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik gok op de bout van het lager aan de linkerkant (ERAD). Waarschijnlijk te ver losgeraakt. Oh ja de auto kan ook slecht tegen stevig remmen als 1 van de achterwielen door een put rijdt. Dan hoor je ook een boink.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
v60jurgen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.11.2019 - 09:40

Het probleem is opgelost! Bedankt voor jullie reacties.

De oplossing zat hem in de bout direct achter de naafkap aan de achteras.
Ondanks dat ik deze al eens had "gevoeld" bleek dat ze toch wat strakker aangetrokken moesten worden, nu voorzien van loctite hoop ik dat ze blijven zitten.

Hartelijk dank aan Automobielbedrijf HJ Lange, die dit na een goede analyse direct onder garantie heeft opgelost!
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik heb nu 2 of 3 keer dat ik tijdens het remmen een bonk hoorde en het idee had alsof ik vanachter een duwtje kreeg van een andere auto. Zou de een mogelijke oplossing voor dit mogelijke probleem in deze richting gezocht moeten worden?
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: 14.01.2020 - 20:26 Ik heb nu 2 of 3 keer dat ik tijdens het remmen een bonk hoorde en het idee had alsof ik vanachter een duwtje kreeg van een andere auto. Zou de een mogelijke oplossing voor dit mogelijke probleem in deze richting gezocht moeten worden?
Ja dat kan. De V60 PHEV houdt sowieso niet van remmen terwijl je met 1 wiel door een put rijdt...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
v60jurgen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.11.2019 - 09:40

Athome, het probleem wat je beschrijft lijkt me identiek. Bouten na laten trekken en loctite is de oplossing.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Zouden jullie kunnen aangeven om welke bout achter de wielnaaf het gaat?
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Er zit maar 1 bout.
v60jurgen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.11.2019 - 09:40

Het probleem is in een iets andere vorm teruggekomen. Het geluid en gevoel was idd vergelijkbaar alsof je een duwtje kreeg. De volgende situatie werd veroorzaakt door het "lager" linksachter. Ken de juiste term niet maar het is een lager waar ook de aandrijfas vanaf de elektromotor in steekt. De overbrengen van deze as naar het wiel kent een fijne "vertanding" (spiebaantjes?), en deze waren (mogelijk veroorzaakt door de speling die er eerst was) voor een groot gedeelte versleten. Keurig opgelost onder garantie door de firma HJLange.
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Begin maar vast met sparen voor een nieuwe linkerachteras. Door een geringe slinger loopt de bout langzaam los. Blijf je er te lang meer doorrijden dan gaat je lager stuk. Nu is enkel het symptoom opgelost, maar je probleem nog niet. (Tenzij ze ook een nieuwe as geplaatst hebben, dan heb je een prima garage en heb ik niets geschreven ;-))
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

v60jurgen schreef: 20.07.2020 - 11:31 ...De volgende situatie werd veroorzaakt door het "lager" linksachter. Ken de juiste term niet maar het is een lager waar ook de aandrijfas vanaf de elektromotor in steekt. De overbrengen van deze as naar het wiel kent een fijne "vertanding" (spiebaantjes?), en deze waren (mogelijk veroorzaakt door de speling die er eerst was) voor een groot gedeelte versleten. Keurig opgelost onder garantie door de firma HJLange.
Hoe hebben ze dat opgelost? De as of het lager vervangen? of beide?
Ik heb hetzelfde probleem, maar ook met locktite blijft de bout loskomen. Er zal wel speling op de vertanding (spline) tussen aandrijfas en lager gekomen zijn. Maar welk deel is het meest versleten (en zal vervangen moeten worden)?
V60 PIH (2013)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”