Ervaringen met laadpalen?

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Jacob53
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 09.01.2020 - 18:04

Beste mensen, ik heb een XC40 Twin Engine gekocht, die pas in mei geleverd wordt. Mijn eerste gedeeltelijk elektrische auto. Ik heb een vraag aan mensen die al ervaring hebben met Twin Engine modellen. Ik gebruik de auto alleen privé en kan op mijn oprit een laadpaal laten installeren. Heeft iemand ervaring met de Laadpaal24 die voor de XC60 Twin Engine wordt aanbevolen, de EVHub laadpaal type 1 - 16A (3,7kW) van € 499? Mogelijk nog andere tips voor een newbie?
Alvast veel dank!

Jacob
henko.reuvekamp
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 23.11.2019 - 18:31

Dag Jacob,

Geen ervaring met deze laadpaal. Heb zelf onlangs de webasto laadpaal gekocht en laten installeren, en erg tevreden mee. Meest handig vind ik dat de mijne een vaste kabel heeft, en uitgeschakald kan worden tijdens vakantie. Dus geen gezeul en gesleur met een losse kabel.

https://www.stroomzat.nl/auto-onderdele ... kw-silver-
V60 T8 Twin Engine AWD, bouwjaar 2019, R-design
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1552
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Dat is een mooie laadpaal Jacob. Neem er inderdaad 1 met een vaste kabel.
https://www.laadpaal24.nl/evhub-laadpaa ... 11kw-zwart

Neem voor je laadpaal wel een aparte groep in je meterkast.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb deze: https://www.laadpaal24.nl/halo-charge-a ... eter-kabel
Vond een Zweedse laadpaal wel passen bij een Zweedse auto.
Prima ding en verbruik, etc. inzichtelijk via de app of het web en je kunt exporteren naar Excel. Was voor mij handig om de verbruikskosten bij de belastingdienst te kunnen claimen. Ook kun je de paal aan/uit zetten via de app.
Ik sluit me aan bij de voorgangers, neem in ieder geval een vaste kabel, zoooooo prettig.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Die ziet er gaaf uit!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ziet er idd gaaf uit.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Jacob53
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 09.01.2020 - 18:04

Dank je wel allemaal! Ik vroeg naar meningen over deze laadpaal omdat hij relatief goedkoop is.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Nadeel zou kunnen zijn dat hij alleen op 1-fase laden kan. Voor een Twn Engine met max 11Kw accu is dat prima, dan is hij in vier uur wel vol. Maar als je in de toekomst ooit een full electric auto gaat rijden wil je wel een 3-fase laadmogelijkheid. Wellicht het overwegen waard om meteen maar een 3-fase aansluiting te realiseren als je toch een elektricien moet laten komen?
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
henko.reuvekamp
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 23.11.2019 - 18:31

Summum schreef: 14.01.2020 - 14:03 Nadeel zou kunnen zijn dat hij alleen op 1-fase laden kan. Voor een Twn Engine met max 11Kw accu is dat prima, dan is hij in vier uur wel vol. Maar als je in de toekomst ooit een full electric auto gaat rijden wil je wel een 3-fase laadmogelijkheid. Wellicht het overwegen waard om meteen maar een 3-fase aansluiting te realiseren als je toch een elektricien moet laten komen?
Inderdaad, dat was ook mijn reden om voor de Webasto 11 kW laadpaal te kiezen.
V60 T8 Twin Engine AWD, bouwjaar 2019, R-design
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Ik heb ook de Webasto Charger. Al wel de 22kWh versie die met dip-switches heel eenvoudig in te stellen is op verschillende vermogens. Ik heb deze nu op 3-fase 11 kWh ingesteld. Dat is 3,6 kWh op een fase. En een vaste kabel is ook erg prettig. Op kantoor hebben we de EV-box charger staan. Die gaat ff sneller met 7,2 kWh op een fase (en 22 op drie fase). Het leuke van de Webasto vind ik de led-strip aan de voorkant. Die gloeit ook aardig op in het donker. Eigenlijk zijn er geen slechte laders. Ik zou idd wel alvast naar drie fasen gaan en een dikke stroomkabel (min 2,5 mm2) gebruiken om voorbereid te zijn. Mits je thuis al drie fase hebt. In ieder geval alvast een hoop lol met de voorpret.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Jacob53
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 09.01.2020 - 18:04

Weer veel dank voor de goeie tips die ik zeker ter harte zal nemen; een vaste kabel dus, dat is wel duidelijk!

Nog even over de EVHub laadpaal type 1 - 16A (3,7kW) van € 499: een reden waarom ik daar ook op uit kwam is dat ik een tamelijk lange snoer nodig heb op mijn oprit. Bij deze paal kun je een 12 meter lange snoer krijgen (nou ja, kopen). Dat zag ik bij andere palen niet, daar heb je, als ik het goed begrepen heb, een standaardlengte die niet (zo veel) verlengbaar is.

En nog een vraag: je kunt/moet bij de kabel kiezen tussen 'plug in charge', pulsknop, sleutel of afstandsbediening. Heeft iemand daar nog een tip voor? NB: ik ben de enige van het gezin die van de auto gebruik maakt, en we hebben nachttarief (gaat in om 19:00u geloof ik).
Veel dank alweer!

En XC30: ja, ik heb al voorpret, maar moet nog wel een maand of 4 geduld hebben :((
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Dan heb ik als (hybride)nieuwkomer ook nog een vraag. Wat is het voordeel van een laadstation t.o.v. een losse Schuko kabel?
Die kabel heb ik direct aangeschaft na het kopen van de XC90 T8, heb een buitenstopcontact waar ik de Schuko kan inpluggen.

Opladen gaat snel genoeg (uurtje of 3) daarom vraag ik me af of een laadstation voor mij nog iets kan toevoegen
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

3 dingen volgens mij:
1. gemak (als je er één hebt met een vaste kabel die je direct kan inpluggen) en gemak zorgt er voor dat je vaker zult inpluggen.
2. Jij laadt met max 10A ik met 16A. Ik ben dus 60% sneller klaar daardoor dus ook na rit 1 op dezelfde dag bij rit 2 weer de mogelijkheid om meer kilometers elektrisch te rijden.
3. Met de app (i.c.m. mijn laadpaal) kan ik het verbruik monitoren en kon ik de KW's declareren aan de zaak.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

@Gouwe, duidelijk verhaal. Argument 1 en 3 is voor mij niet echt relevant, 2 kan ik me iets bij voorstellen.
Bedankt in ieder geval, ik moet nog veel leren op hybridegebied maar ik leer snel hier :-D
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”