Niet starten Volvo V70 2.5t 1998 (koude start)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Fast-Eddie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.01.2020 - 19:42

Mede forum gebruikers

Ik zal me eerst voorstellen "kon niet vinden waar anders zou moeten" ik ben Edwin Broekema wonende te Hoogkerk (Gr), 47 jaar jong getrouwd en 2 kids. Sinds afgelopen weekend eigenaar van een Volvo V70 2.5t automaat geworden aangezien we volgend jaar een Barrel Challenge willen gaan rijden.

Bij aankomst was de auto al op temperatuur ?? dat was al vreemd maar werd vermeld dat de accu leeg was.
Verder was er geen stress, nu wilde ik gisteravond de auto in de garage zetten aangezien hij geschorst wordt en je raad het al zeker "draaien, draaien, draaien en draaien" maar aanslaan ho maar. uiteindelijk accu leeg.

Even auto er naast en uiteindelijk na 10 a 15 pogingen begon hij wat te sputteren en uiteindelijk deed hij het, maar even het gaspedaal aanraken en sloeg af. Daarna was het eigenlijk direct starten maar liep niet geheel mooi, na 15 minuten stationair draaien liep de auto verder prima.

Iemand ervaring met dit probleem toevallig.


Gr Edwin
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik ken dit probleempje bij 1 van mijn oude Volvo's waarbij ik niet zeg dat de oorzaak hetzelfde is. Bij mij is de benzinepomp in tank een beetje gaar. Als de auto bij mij niet aanslaat dan laat ik iemand starten en blaas tegelijkertijd op de tank opening. Bij mij helpt het iedere keer. Je kan het eens proberen. Helaas zit mijn pomp in een XC en daar kan je erg lastig de pomp vervangen, de tank moet er onder uit. Bij de "normale" V70 kan je van boven af de pomp vervangen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Fast-Eddie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.01.2020 - 19:42

Dejeeper schreef: 13.01.2020 - 13:39 Ik ken dit probleempje bij 1 van mijn oude Volvo's waarbij ik niet zeg dat de oorzaak hetzelfde is. Bij mij is de benzinepomp in tank een beetje gaar. Als de auto bij mij niet aanslaat dan laat ik iemand starten en blaas tegelijkertijd op de tank opening. Bij mij helpt het iedere keer. Je kan het eens proberen. Helaas zit mijn pomp in een XC en daar kan je erg lastig de pomp vervangen, de tank moet er onder uit. Bij de "normale" V70 kan je van boven af de pomp vervangen.
MMM dat zouden we ook even kunnen proberen inderdaad, maar lees meer problemen met dit type ??
* Water temperatuursensor
* Nokkenassensor
* Luchtmassameter
* Pomp relai 103

Eigenlijk best veel opties :'( vanavond maar eens wat uitproberen
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Dejeeper schreef: 13.01.2020 - 13:39 Ik ken dit probleempje bij 1 van mijn oude Volvo's waarbij ik niet zeg dat de oorzaak hetzelfde is. Bij mij is de benzinepomp in tank een beetje gaar. Als de auto bij mij niet aanslaat dan laat ik iemand starten en blaas tegelijkertijd op de tank opening. Bij mij helpt het iedere keer. Je kan het eens proberen. Helaas zit mijn pomp in een XC en daar kan je erg lastig de pomp vervangen, de tank moet er onder uit. Bij de "normale" V70 kan je van boven af de pomp vervangen.
Gewoon even een luikje maken om er bij te komen, kan je de tank en alles lekker op zijn plek laten. Slijptol erin, en €400 arbeid besparen.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Hallo V70R dat luikje maken klinkt wel goed. Heb ik trouwens al eerder gehoord maar men kon mij toen niet vertellen waar de pomp precies zat. Ik moet even in mijn geheugen gaan zoeken maar ik meende dat er wel een luikje zit maar dat daar geen pomp zit. Klopt dat of herinner ik mij dat verkeerd? Ik heb verschillende modellen staan waar ik aan gewerkt heb. Weet jij waar ik dat gat precies moet maken?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Fast-Eddie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.01.2020 - 19:42

Inmiddels weer wat wijzer maar eigenlijk ook weer niet, startrelai 103 vervangen voor een andere. 1 klik en lopen??? Oude startrelai weer gemonteerd en 1 klik en lopen ???

Zal eerdaags de ontsteking eens loshalen om te kijken of daar vocht in zit, aangezien hij niet wilde starten in de regen en nu droog in de loods staat
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat wel eens wil gebeuren bij de modellen tot 1999 die nog hydraulische klepstoters hebben, dat als je de auto heel kort start met koude motor en daarna uit zet dat de klepstoters worden opgepompt en je geen compressie meer hebt. Als de motor dan later gestart wordt draait de motor heel licht en slaat niet aan. Pas na lang doorstarten komt de motor sputterend op gang.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Fast-Eddie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.01.2020 - 19:42

edraket schreef: 18.01.2020 - 11:00 Wat wel eens wil gebeuren bij de modellen tot 1999 die nog hydraulische klepstoters hebben, dat als je de auto heel kort start met koude motor en daarna uit zet dat de klepstoters worden opgepompt en je geen compressie meer hebt. Als de motor dan later gestart wordt draait de motor heel licht en slaat niet aan. Pas na lang doorstarten komt de motor sputterend op gang.
Mmm oke hoe is dat te controleren ??? en is hier wat aan te doen ?? Of ist idee van ach het ken gebeuren, maar gebeurt weinig tot niet ;)
Gebruikersavatar
Niwaheli
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Auto in versnelling, contact aan en op de startmotor iets naar voren of naar achteren rijden.
V70 T5 '14/MY '15
Fast-Eddie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.01.2020 - 19:42

Niwaheli schreef: 20.01.2020 - 18:28 Auto in versnelling, contact aan en op de startmotor iets naar voren of naar achteren rijden.
Dat wordt lastig met een automaat :lol:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Niwaheli schreef: 20.01.2020 - 18:28 Auto in versnelling, contact aan en op de startmotor iets naar voren of naar achteren rijden.
Even afgezien van de automaat, maar wat je hiermee wilt bereiken is me werkelijk een raadsel.

Maar een antwoord op je vraag Eddie: de motor draait heel licht en veel sneller dan normaal. Dat verschil is makkelijk te horen. Dit probleem treedt meestal alleen op bij een koude motor de auto heel even starten en dan weer uit zetten. Als je dan later de motor wilt starten kun je dit verschijnsel krijgen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Fast-Eddie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 12.01.2020 - 19:42

edraket schreef: 23.01.2020 - 14:41
Niwaheli schreef: 20.01.2020 - 18:28 Auto in versnelling, contact aan en op de startmotor iets naar voren of naar achteren rijden.
Even afgezien van de automaat, maar wat je hiermee wilt bereiken is me werkelijk een raadsel.

Maar een antwoord op je vraag Eddie: de motor draait heel licht en veel sneller dan normaal. Dat verschil is makkelijk te horen. Dit probleem treedt meestal alleen op bij een koude motor de auto heel even starten en dan weer uit zetten. Als je dan later de motor wilt starten kun je dit verschijnsel krijgen.
Beste edraket

Wat is de oorzaak van dit probleem en/of hoe eventueel op te lossen, hij mag in Januari 2021 1 weekje -25 graden trotseren en heb liever niet van dit soort grapjes dan ;)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zoals ik al aangaf met koude motor de auto heel even laten draaien en dan weer afzetten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”