China maakt volwaardige auto's in Nederland

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Onderstaand is: ARTIKEL Volkskrant 19.12.19 van Bard van de Weyer.

Het zou verboden moeten worden, die vervuilende en onveilige Chinese auto’s. Aldus de ANWB vijftien jaar geleden, toen de Chinese SUV met de opmerkelijke naam Landwind een poging waagde Europa te veroveren. De automobielclub noteerde ‘slingerneigingen’, gevoelloze besturing en een torenhoog verbruik. ‘Techniek van dertig jaar geleden’, luidde het schampere oordeel.

De genadeklap werd uitgedeeld tijdens een botsproef, waaruit naar voren kwam dat inzittenden een ongeval met 65 kilometer per uur waarschijnlijk niet zouden overleven. Toen kort daarna ook concurrent Brilliance nul sterren kreeg tijdens een crashtest, lag het imago van Chinese auto’s helemaal aan gruzelementen. Lange tijd werd op autogebied niets meer vanuit China vernomen.

Nog geen 31 duizend euro
Tot nu. Sinds kort is er weer een Chinese auto op de markt: de MG ZS EV, een volledig elektrische SUV, die volgens de officiële WLTP-methode 263 kilometer op een acculading kan rijden – geen gekke score voor een auto van nog geen 31 duizend euro. Het Britse merk dat vijftien jaar geleden ten onder ging en door de Chinese autofabrikant Saic is opgefrist, viel welwillende recensies van diverse autojournalisten ten deel. En, zo bleek donderdag, hij is veilig. Vijf sterren botsveiligheid; de maximale score, ontving de SUV. Een opmerkelijke prestatie, al was het maar omdat lang niet elke Europese fabrikant deze score weet te bereiken. Neem de vernieuwde Volkswagen Up!, die het in dezelfde test met slechts drie sterren moet doen.

Ook een tweede vergelijkbaar model van MG kreeg vijf sterren, net als de Chinese Qoros 3, die een paar jaar eerder in de prijzen viel, maar hier niet te koop is. De recente botsproeven laten zien dat China niet langer het sullige neefje in autoland is en dat modellen die er vandaan komen, steeds beter concurreren met grootmachten uit Europa en de Verenigde Staten. ‘Het is duidelijk dat de Chinezen de afgelopen jaren enorme sprongen hebben gemaakt bij het bouwen van veilige voertuigen’, aldus testorganisatie Euro NCAP, bijna beduusd over het goede resultaat.

Verkoop en onderhoud in Nederland
De behaalde sterren zullen de Chinezen zeker helpen in hun pogingen de Europese markt te veroveren. Dat is goed nieuws voor het land dat een immense auto-industrie kent, die het maar niet lukte succesvol te worden in Europa. Of dat nu wel gaat gebeuren, is nog steeds onzeker, zeggen analisten, al is het slim dat Saic ervoor gekozen heeft de verkoop en het onderhoud in Nederland te laten uitvoeren door een bestaande partij, de Van Mossel Groep, dealer van diverse Europese merken.

‘Een superresultaat’, zegt Eric Berkhof van de Van Mossel Groep. ‘Klanten die nog twijfelden over de kwaliteit van Chinese auto’s worden hierdoor mogelijk over de streep getrokken.’ Het bedrijf zegt al 850 elektrische MG’s te hebben afgeleverd in de vier weken dat hij in de Nederlandse showrooms staat. Voor het eind van het jaar verwacht Berkhof er 1.300 te verkopen. Voor volgend jaar gaat de teller naar de 4.000, denkt hij.

Nog niet bij alle Chinese modellen klinkt gejuich nadat ze tegen de testmuur zijn gereden; de onlangs geïntroduceerde U5 van de Chinese start-up Aiways sleepte slechts drie sterren in de wacht. Vooral de zijdelingse botsing met een testpaal liep slecht af, waardoor kostbare punten verloren gingen. Veilig is deze auto dus nog niet, maar Euro NCAP verwacht dat de fabrikant de problemen zal oplossen en doet binnenkort een nieuwe test.
Einde ARTIKEL Volkskrant 19.12.19 van Bard van de Weyer. [/b]
======


Tja zo te zien is de Chinese auto in serieuze opkomst. Zou het te maken hebben met dat Volvo in Chinese handen is ? Als de staat overal achter staat dan kun je hard gaan in allerlei ontwikkelingen. <_<

Bob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

De MG badge doet je denken aan een sportieve auto, maar de mustang is nu ook een elektrische SUV geworden. Prijstechnisch zal deze het in NL wel goed kunnen doen. En zelfs voor particulieren bereikbaar.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Laat de Chinezen maar schuiven. Ze streven, net als de westerse wereld gedaan heeft, naar een wereld hegemonie en over 20 jaar zijn ze dichtbij. Zo verschuift al 5000 jaar de balans in de wereld :-D
Met andere woorden niets nieuws onder de zon.

Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als ik dit lees moet altijd weer een beetje lachen.

Net als Renault zorgen ze dat er bij de botsproeven precies wordt voldaan aan de eisen. Maar owee als deze auto's van achteren worden geraakt ... de achterlichten zitten tegen de voorstoelen aan. Want ja, dat was geen eis.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Msuidgeest schreef: 19.12.2019 - 22:21 Als ik dit lees moet altijd weer een beetje lachen.

Net als Renault zorgen ze dat er bij de botsproeven precies wordt voldaan aan de eisen. Maar owee als deze auto's van achteren worden geraakt ... de achterlichten zitten tegen de voorstoelen aan. Want ja, dat was geen eis.
Laat ff voorop staan dat ik liever Volvo rij dan Chinees en ik ben een keer gesandwich door vrachtwagen en sloot met een 240 GLT in 1996 en zei de berger, "alleen in een Volvo kon dit goed afgelopen..." Dus Volvo for life...
Maar het afwijzen van die chinese ontwikkleing lijkt me wel wat te makkelijk. Ze wordensteeds beter onmiskenbaar.
Het is een verrassing voor mij dat bots proeven zo beperkt zouden zijn. Geen S I P protectie test en zo bij die bots proeven?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bij mijn weten is er geen eis ten aanzien van een achter-botsing. Welke film ik ook opzoek op Youtube over botsproeven: alleen 60% offset en die bekende paal tegen de zijkant.

Zoek maar naar Euro-NCAP botsproeven.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Klopt Mark.

Maaaaaaar. Dit zou zo maar mijn volgende leasegebakje kunnen worden. Diesel is uit de gratie en gezien de CO2 norm van ons bedrijf is dan een BEV of PHEV een must.
Aangezien Volvo buiten budget ligt, en andere merken ellenlange wachtlijsten hebben, waarbij VAG voor mij persoonlijk een NoGo area is, is dit een redelijk alternatief
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou ja dat is precies hoe die Chinezen "het gat in de markt" zien en als een schaapje over de dam is......
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

We gaan het meemaken. Maar de auto's hier in de garage waren, zijn en blijven van Europese origine.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DAt
Msuidgeest schreef: 21.12.2019 - 13:31 We gaan het meemaken. Maar de auto's hier in de garage waren, zijn en blijven van Europese origine.
Dat is twee! Volvo for life.... :-D
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Msuidgeest schreef: 21.12.2019 - 13:31 We gaan het meemaken. Maar de auto's hier in de garage waren, zijn en blijven van Europese origine.
Privé zeker, maar een VAG product zal er hier niet in komen. Dus dat blijft Volvo (hoewel ze het wel moeilijker maken.)
Zakelijk dus ook geen VAG zolang ik zelf "mag kiezen" maar daar komt het binnen budget gebeuren veelal uit Azië.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V480-S60 schreef: Privé zeker, maar een VAG product zal er hier niet in komen. Dus dat blijft Volvo (hoewel ze het wel moeilijker maken.)
Zakelijk dus ook geen VAG zolang ik zelf "mag kiezen" maar daar komt het binnen budget gebeuren veelal uit Azië.
========
Nou een mooie Renault dan als alternatief?
Soms denk ik ik koop een DAcia 4x4 die komt net zo ver met €19.000 dan een Volvo 4x4 van €70.000 :-D
Ga ik niet doen hoor..... :-O ze rijden hier veel rond nu in jachtseizoen die Dacia door de weilanden en slechte bospaden....
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja. Renault zou kunnen, maar een ZOE is net een brug te ver. Zoals gezegd Electric of tenminste PHEV wordt de norm. En dat komt (buiten VAG) in de aantrekkelijke en betaalbare vorm uit Azië momenteel. Frankrijk loopt zwaar achter.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V480-S60 schreef: 23.12.2019 - 12:51 Tja. Renault zou kunnen, maar een ZOE is net een brug te ver. Zoals gezegd Electric of tenminste PHEV wordt de norm. En dat komt (buiten VAG) in de aantrekkelijke en betaalbare vorm uit Azië momenteel. Frankrijk loopt zwaar achter.
=====

Ik zou niet durven te beweren dat Frankrijk zwaar achter loopt. Er zijn wel twee werelden voor zover ik dat kan beoordelen en dat is platteland en de steden.
In de steden lopen bijv in Dijon al behoorlijk wat electrische auto's en dichts bij zijnde stadje heeft al een Toyota dealer en die lopen niet achter. Ik zie grote campagnes op de TV voor de ZoË inderdaad. Maar het klopt wel dat hier nog een hele diesel wereld is te veroveren met 80% diesel voertuigen in het land.
Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 23.12.2019 - 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oké. De Franse auto-industrie. Maar dat komt ook wel. Ze moeten wel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Het zou me niet verbazen als Chinese auto's binnenkort net zo goed zijn als de Xiaomi-telefoons, met andere woorden ze behoren dan tot de beste keuze in hun klasse.

... dan zullen ze eerst wel moeten stoppen met stelen van ontwerpen, die voorkant op de plaatjes is van Mazda, de achterkant van Volkswagen, en waar ken ik die achterlichten ook alweer van?
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

MU schreef: 27.12.2019 - 22:16 Het zou me niet verbazen als Chinese auto's binnenkort net zo goed zijn als de Xiaomi-telefoons, met andere woorden ze behoren dan tot de beste keuze in hun klasse.

... dan zullen ze eerst wel moeten stoppen met stelen van ontwerpen, die voorkant op de plaatjes is van Mazda, de achterkant van Volkswagen, en waar ken ik die achterlichten ook alweer van?
China is groot geworden met "kopieren" van dingen en thechniek.
Volgende stap is "zelf doen" met staatssteun en een potentieel aan arbeidskrachten die verbleekt bij het westen..

Kwestie van tijd en we eten Chinees..... :-|
Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 28.12.2019 - 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6863
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Gaan we ook Turks eten?
https://nos.nl/l/2316411
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Las zoiets deze morgen in de krant. Waarom weet ik niet maar hier heb ik meer vertrouwen in dan in Chinese producten. Terwijl de Turkse President toch wel bepaalde trekjes heeft waar ik niet van hou ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oké, hier snap ik iets niet.
Want op dit moment al komt bijna 50% van al onze consumentengoederen direct of indirect uit China. Slechts 5 automerken laten op dit moment types van hun auto's (voornamelijk voor de Turkse markt ) bouwen. Ja daarvan komen ook een paar naar Europa, maar om daar meer "vertrouwen" in te hebben dan de inmiddels bewezen (gekopiëerde) kwaliteit uit China? Dat kan er bij mij niet in.

(Overigens zegt dat niets over mijn voorkeur voor een bepaald regime. Het is slechts een constatering)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”