Raar geluid als airco opstaat

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Tim Verhaeven
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.11.2019 - 13:53

Hallo, ik heb een probleem met mijn V70 D3 2013: telkens bij het starten maakt hij een vervelend geluid net alsof je een oude mixer opstart. Het geluid is moeilijk te omschrijven en is ook onmiddellijk weer verdwenen van zodra de motor aanslaat. Tijdens het rijden hoor je ook een schurend, slepend geluid dat er soms wel is en soms weer niet. Het geluid is enkel te horen als de airco aanstaat, van zodra je de airco afzet is het geluid ook onmiddellijk weer weg. Het is soms afhankelijk van het motortoerental, maar niet altijd.
De volgende zaken zijn al vervangen: aircopomp en bijhorende riem die ook de alternator en normaal de servopomp aandrijft (die servopomp is er niet aangezien het een electrisch servostuur is). De dealer vertelde mij dat er wel nog een poelie meedraait...?
Toen de riem is vervangen (op een ander tijdstip dan de aircopomp) is het geluid wel veranderd, misschien door de veranderde spanning op de poelies?
Er wordt nu door de Volvo dealer voorgesteld om ook de alternator en die meedraaiende poelie te vervangen, wat natuurlijk bovenop de reeds vervangen aircopomp een aanzienlijke kost is.
Ook nog even meegeven dat ik de auto pas een paar weken geleden particulier heb gekocht en dat hij blijkbaar wel lange tijd heeft stilgestaan...
Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad of hier ervaring mee heeft?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Tim Verhaeven
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.11.2019 - 13:53

Niemand?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

als een auto volgens een verkoper lange tijd heeft stil gestaan gaan bij mij al alle alarmbellen rinkelen. Is meestal een manier om de verantwoordelijkheid tot gebreken te ontwijken. Je kunt dan altijd aangeven dat het voor die tijd van stilstand nog niet was en je er dus niets aan kunt doen.

Wat je probleem betreft: zou even de vrijlooppoelie van je dynamo checken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”