Elektrische Volvo XC40 is onderweg

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En als dit dan het laden word dan mag je 2 maanden uitrekken voor de vakantie in ladouce á France.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

oei dat is wel een beetje een nachtmerrie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40457
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik zie het probleem met die afstand niet zo.
Op 1 tankbeurt LPG kon ik met mijn V70 ook maar 350 km rijden.
En ja..... LPG tanken kost minder tijd dan stroom tanken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Maar met je benzine tank erbij had je toch 1000km
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ben schreef: 04.12.2019 - 10:00 Ik zie het probleem met die afstand niet zo.
Ik wel. Vaker tanken dat langer duurt per tankbeurt = lange wachtrijen. Hoef je geen operations research voor te hebben gestudeerd.
@Diesel01: Leuk filmpje trouwens. Daar hoor je tot nu toe in NL niemand over.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

DB200 schreef: 04.12.2019 - 12:58
Ben schreef: 04.12.2019 - 10:00 Ik zie het probleem met die afstand niet zo.
Ik wel. Vaker tanken dat langer duurt per tankbeurt = lange wachtrijen. Hoef je geen operations research voor te hebben gestudeerd.
@Diesel01: Leuk filmpje trouwens. Daar hoor je tot nu toe in NL niemand over.
Ik ook.
Dat is vooralsnog hetgeen waar je ernstig rekening mee zal moeten houden bij aanschaf, je wintersport ritje wordt op die manier wel een hele toer.
Overheden lopen zoals gewoonlijk weer ns achter de feiten aan. Wel brullen maar weinig doen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
ET1812
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 23.05.2018 - 14:21

Met mijn oude VW diesel kwam ik gemakkelijk 1200 km ver...
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vroegah.......
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

teebee schreef: 04.12.2019 - 13:34 je wintersport ritje wordt op die manier wel een hele toer.
Ahum. Wat wordt de accucapaciteit bij -20 grad. C.?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Juist, daarom is het zaak de waarden qua actieradius ook met die gedachte te bekijken. Het zijn max waarden in de meest gunstige omstandigheden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Ik heb de wintersportrit wel eens doorgerekend voor verschillende elektrische auto's. Met volle accu weg en onderweg laden van 20% > 80% (daarbuiten gaat laden zoveel trager dat je beter kunt rijden). Grappig is dat onafhankelijk van de range je uitkomt op een reistijd van 17 a 18 uur voor een rit van 1200km. De verschillen worden vnl. veroorzaakt door de laadsnelheid. Een belangrijk punt is dan ook hoe goed de accu tegen meerdere keren per dag laden kunnen. Bij sommige modellen halveert de laadsnelheid van een warme accu.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Heb je in die berekeningen ook meegenomen dat de accu’s in de winter aanzienlijk minder kms leveren en dat het beeld bij de laadstations een soort van wachtrij a la Efteling zal gaan worden?
Ik denk dat die 17 a 18 uur aan de lage kant is.
Vooralsnog voor mij geen optie zolang er een fatsoenlijk gemiddelde actieradius is en er voldoende (lees met acceptabele wachttijden) laadstations onderweg aan de snelweg zijn in de omringende landen (D, B, Fr, At, Zw).
Gaat nog wel een paar jaartjes duren denk ik.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

@ teebee, ja de range in de winter uiteraard wel (op basis van praktijkervaringen van Teslabjörn op YouTube). Wachttijden idd niet. dat is niet te voorspellen en eerlijk gezegd heb ik op mijn laatste reizen nog nooit een laadpaal met ingeplugde klant gezien.
Maar mijn stelling was dat range niet veel uitmaakt voor de totale reistijd op zo'n afstand. dubbel rangen betekend wel meer tijd tussen de stops maar de stops zijn ook navenant langer. Op een lading naar ValTho gaan we voorlopig niet meemaken vermoed ik.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Range (imho nog te beperkt) icm de factoren zoals genoemd maakt de reistijd voor mij te lang. Wachttijden wellicht nog niet aanwezig maar gezien de voorspelde toename van het aantal oplaad-auto’s zullen die beslist ontstaan. Zeker indien het niet allemaal snelladers zijn. Voor mij te veel afhankelijkheden om een relaxte reis te hebben.
1x onderweg naar de sneeuw tanken (opladen) vind ik prima, maar dat moet geen bivak karakter krijgen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zie voorlopig maar één beperking voor mijn persoonlijke situatie. En dat is het tot 1500 kg beperkte trekgewicht. (Hoewel meer kan, maar dat is een ander verhaal)
Verder zijn het allemaal "if as" uitspraken die hier gedaan worden. Elektrisch rijden is voorlopig een gegeven voor de nabije toekomst. Dus ga er maar aan wennen alvast. Mijn werkgever is op dit moment druk bezig om de infrastructuur daarvoor aan te leggen of uit te breiden.

En ook Frankrijk zal volgen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb toch ook mijn bedenkingen met betrekking tot elektrisch rijden. Ik hoop dat het een tijdelijke oplossing is en uiteindelijk waterstof de oplossing wordt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Waterstof voor PKW's is absoluut niet de oplossing. Voor LKW's en Bussen ja. Maar voor PKW's driewerf Nee!

Mooie techniek, ook bruikbaar etc. Maar voor waterstof zijn veel belangrijker toepassingen in de toekomst. Met name voor wat betreft de energietransitie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

V480-S60 schreef: 06.12.2019 - 10:30 Verder zijn het allemaal "if as" uitspraken die hier gedaan worden.
Ik denk dat de praktische bezwaren die nu worden genoemd realistisch zijn. Nu een elektrische auto aanschaffen kun je vergelijken met het aanschaffen van een iPhone 4S in 2012.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40457
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

V480-S60 schreef: 06.12.2019 - 14:46 Waterstof voor PKW's is absoluut niet de oplossing. Voor LKW's en Bussen ja. Maar voor PKW's driewerf Nee!

Mooie techniek, ook bruikbaar etc. Maar voor waterstof zijn veel belangrijker toepassingen in de toekomst. Met name voor wat betreft de energietransitie.
En toch, Volvo is er klaar voor. Ze gaan zelf geen systeem ontwikkelen maar op het moment dat er een fabrikant iets aanbiedt dat past zullen ze dat zeker gaan integreren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zeker, het zal ook (en wordt al) wel in een PKW (en mogelijk in de toekomst ook een Volvo) gebruikt gaan worden. Maar het zal behoorlijk beperkt blijven.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”