Hi allemaal,
Ik rij inmiddels weer lekker rond met mijn V60. Nu kom ik alleen soms het volgende probleem tegen. De V60 begint ongewenst de batterij vol te laden op diesel terwijl de batterij nog genoeg vol zit +10/15km. Als gevolg daalt het verbruik naar 1:8 en is het hele nut van het hybride aspect weg.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het irriteert mij zeer... ik heb ook geen invloed op wanneer de auto begint te laden op de motor. Het lijkt uit het niets te komen en ook weer zo te verdwijnen..
Ongewenst opladen op dieselmotor
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Kan het zijn dat hij het roetfilter aan het regenereren is, daardoor de motor extra belast om de uitlaatgastemperatuur omhoog te krijgen?
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
In welke stand rijd je dan?: Pure, Save, AWD?
In Pure kan het zijn dat bij een temperatuur onder de 5 graden je de extra bijverwarming moet inschakelen om te voorkomen dat de diesel aanslaat. NB! Ook dan verbruik je wel diesel via de standkachel.
In Save kun je tot +20 km accu range op diesel rijden zonder dat de accu wordt bijgeladen. Onder de 15-20 km range gaat de accu door de dieselmotor bijgeladen worden.
Bij AWD is dat onder de 10 km range.
En inderdaad met de dieselmotor je accu bijladen is het mega inefficiënt dus probeer ik te allen tijde te voorkomen.
Kortom klinkt als normaal gedrag wat je beschrijft maar is dus te voorkomen. Zie ook de handleiding.
In Pure kan het zijn dat bij een temperatuur onder de 5 graden je de extra bijverwarming moet inschakelen om te voorkomen dat de diesel aanslaat. NB! Ook dan verbruik je wel diesel via de standkachel.
In Save kun je tot +20 km accu range op diesel rijden zonder dat de accu wordt bijgeladen. Onder de 15-20 km range gaat de accu door de dieselmotor bijgeladen worden.
Bij AWD is dat onder de 10 km range.
En inderdaad met de dieselmotor je accu bijladen is het mega inefficiënt dus probeer ik te allen tijde te voorkomen.
Kortom klinkt als normaal gedrag wat je beschrijft maar is dus te voorkomen. Zie ook de handleiding.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Als de diesel aanspringt om bij te verwarmen gaat ie niet ook de accu opladen. Het regenereren van het roetfilter is de meest voor de hand liggende oorzaak. Bij nieuwe auto's / roetfilters gebeurt dat maar eens in de zoveel duizend kilometer. Maar na verloop van tijd gebeurt het steeds vaker.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14.10.2019 - 18:43
Bedankt voor de reacties! Ik rij in de hybrid stand wanneer dit gebeurd. Ik was inderdaad al op de hoogte van de verschillende rijopties. De roetfilter lijkt mij idd een mogelijke oorzaak. Zal dat eens met de dealer bespreken. Is dat duur om te vervangen?
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De TS schrijft dat de diesel aanspringt en de accu gaat bijladen. Dat heeft dan in beginsel niets te maken met regeneratie.
En ja het verbruik op de BC neemt significant toe als de diesel de accu gaat laden of als er sprake is van een regeneratie proces.
En nee regeneratie is een normaal proces en betekent niet dat het roetfilter defect is.
Ik zelf rijd nooit in de stand hybride, weet dus ook niet of er dan geladen wordt bij een accu range kleiner dan 20 km.
En ja het verbruik op de BC neemt significant toe als de diesel de accu gaat laden of als er sprake is van een regeneratie proces.
En nee regeneratie is een normaal proces en betekent niet dat het roetfilter defect is.
Ik zelf rijd nooit in de stand hybride, weet dus ook niet of er dan geladen wordt bij een accu range kleiner dan 20 km.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Als de D6 het roetfilter gaat genereren wordt de accu bijgeladen. Dat gaat door totdat de regeneratie afgerond is. De accu kan daarbij ook tot een range van meer dan 20km geladen worden. De symptomen die TS beschrijft zijn precies de symptomen van regeneratie.
Je kunt de regeneratie afbreken door over te schakelen naar Pure. Als dat werkt, als het bijladen dan stopt, dan is dat nog een aanwijzing dat het om regeneratie gaat. Het heeft natuurlijk niet veel zin om regeneratie af te breken, het zal toch moeten gebeuren.
Regeneratie is op zich een normaal proces, maar als het heel vaak gebeurt, zoals je zou kunnen opmaken uit het verhaal van TS, dan loopt het roetfilter mogelijk toch op zijn eind. Het regeneratieproces krijgt de boel dan niet echt goed schoon meer.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Heel bijzonder dit dan! Zelf i.i.g. nog nooit meegemaakt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
ik herken dit gedrag ook. Net zoals bij uitgesteld verwarmen uit bij een buiten temperatuur van minder dan 15 graden in HybridIkeV70 schreef: ↑05.12.2019 - 18:00Als de D6 het roetfilter gaat genereren wordt de accu bijgeladen. Dat gaat door totdat de regeneratie afgerond is. De accu kan daarbij ook tot een range van meer dan 20km geladen worden. De symptomen die TS beschrijft zijn precies de symptomen van regeneratie.
Je kunt de regeneratie afbreken door over te schakelen naar Pure. Als dat werkt, als het bijladen dan stopt, dan is dat nog een aanwijzing dat het om regeneratie gaat. Het heeft natuurlijk niet veel zin om regeneratie af te breken, het zal toch moeten gebeuren.
Regeneratie is op zich een normaal proces, maar als het heel vaak gebeurt, zoals je zou kunnen opmaken uit het verhaal van TS, dan loopt het roetfilter mogelijk toch op zijn eind. Het regeneratieproces krijgt de boel dan niet echt goed schoon meer.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14.10.2019 - 18:43
Dank voor al jullie uitgebreide reacties! De regeneratie zou alles inderdaad wel verklaren. Ook het feit dat hij soms dus doorlaad tot meer dan 20km. Het bijladen stopt inderdaad ook als ik overschakel naar pure..
hoevaak zou regeneratie plaats mogen vinden? Ik heb het nu denk ik in de afgelopen 10.000km 4-5 keer meegemaakt.
Ik heb trouwens ook even met de dealer gesproken en het regeneratie verhaal voorgelegd. Alleen ze willen eerst de auto uitlezen voordat ze er iets over zeggen..
In ieder geval dank voor alle reacties. Het wordt een stuk duidelijker zo..
hoevaak zou regeneratie plaats mogen vinden? Ik heb het nu denk ik in de afgelopen 10.000km 4-5 keer meegemaakt.
Ik heb trouwens ook even met de dealer gesproken en het regeneratie verhaal voorgelegd. Alleen ze willen eerst de auto uitlezen voordat ze er iets over zeggen..
In ieder geval dank voor alle reacties. Het wordt een stuk duidelijker zo..
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Afhankelijk van het type brandstof dat je tankt en rijgedrag. Veel stationair, korte ritjes of vaak plankgas zorgt voor roet en dus korte regeneratie-intervallen. Met mijn D5 zat ik eerst zo rond de 500km. Door Esso diesel te gaan tanken zit ik inmiddels op een regeneratie-interval van 1200km. Een interval van 2000km is dus heel erg netjes en niets om je zorgen om te maken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als de auto daadwerkelijk aan het regenereren is kun je niet overschakelen naar Pure. Je krijgt dan ook de melding dat Pure tijdelijk niet beschikbaar is.
En 4x in 10K regeneratie is volgens mij niet ongebruikelijk en/of een signaal dat je roetfilter defect zou zijn.
Benieuwd naar wat de dealer gaat zeggen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik kan tijdens het regenereren ook niet schakelen naar Save, AWD of Pure. Enkel Hybrid en Power (zonder ondersteuning van de ERAD) zijn beschikbaar. Maar soms zie ik wel dat de accu verder dan 20km wordt bijgeladen. Dat is bij mij meerdere malen overkomen tijdens het rijden op de snelweg.Gouwe schreef: ↑09.12.2019 - 20:18Als de auto daadwerkelijk aan het regenereren is kun je niet overschakelen naar Pure. Je krijgt dan ook de melding dat Pure tijdelijk niet beschikbaar is.
En 4x in 10K regeneratie is volgens mij niet ongebruikelijk en/of een signaal dat je roetfilter defect zou zijn.
Benieuwd naar wat de dealer gaat zeggen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- HeinvdW
- 4th Gear member
- Berichten: 680
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
De V60 mist de mededeling op de display dat hij het roetfilter schoonmaakt.
De Citroën plugin hybride laat dat op de display zien.
Simpel en duidelijk, weet je wat er aan de hand is.
Zo mis ik ook watertemperatuur en meer nog olie temperatuur.
Dan weet je wanneer je de motor echt kunt belasten.
De Citroën plugin hybride laat dat op de display zien.
Simpel en duidelijk, weet je wat er aan de hand is.
Zo mis ik ook watertemperatuur en meer nog olie temperatuur.
Dan weet je wanneer je de motor echt kunt belasten.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010: