Keuzehulp

mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

Tl;Dr
Ik wil een V70 aanschaffen, een 5 cilinder diesel automaat maar wil graag weten hoe groot de verschillen zijn tussen de D3 en D5 en tussen de verschillende D5'en onderling. Zo moet de 185pk op papier veel meer verbruiken dan de 215pk. voor de D3 gaat een vergelijkbaar verhaal op al zit er qua kracht geen verschil en is het verbruik minder schokkend verbeterd tussen de jaren door. Welke moet ik volgens jullie hebben?
Mijn rijstijl is erg rustig te noemen, ik rijd hem warm en rijd de laatste meters rustig en/of laat hem even nalopen.

De lange versie dan maar...
Mijn eerste bericht op het forum dus ik begin maar even met voorstellen.
Ik ben Stefan, vader van 2 kinderen en 2 husky's (en nog een verzameling katten) en enigszins liefhebber van auto's.
Mijn autoverleden is in volgorde Passat 1.6 '01, 320D '01, Touareg 3.2V6 '04, Polo 1.2TSI '10, 320D '08 (maar 3 weken), een hele oude polo, Focus 1.6 TdcI '05 en meest recent een 307SW 1.6 '05. Hierbij zijn de touareg, polo, 2e bmw en de 307 automaat geweest.
Naast het autorijden heb ik ook altijd motor gereden, het rijbewijs daarvoor zelfs een jaar voor het autorijbewijs gehaald. Ik heb o.a. een '94 CBR600F, '01 GSXR 600 en '05 KTM superduke 990 gehad en rijd nu mijn woon werk verkeer op een motorscooter, een PCX150 uit 2016. Sinds september staat de 307 afgekeurd stil namelijk, daarvoor reed ik ongeveer 60-80% scooter.

Mijn volvo verleden tot nu toe.. ergens rond 2011-2012 reden mijn ouders een Mondeo 2.0 benzine welke hun prima voldeed. Door de km's echter had ik ze al overtuigd van een diesel. Met enige regelmaat was er een rit van minimaal 150 km enkel en per jaar werd er meer dan 20.000 gereden. Het werd toen een S40 D4 (177pk) automaat met nog geen 30.000 op de teller. Fijne auto welke ik ook nog mee heb gehad naar Frankrijk, in bergachtig gebied heerlijk. Na 2 jaar liepen mijn vader en ik bij de dealer rond en daar stond een V60 D5 automaat. jaartje nieuwer en op dat moment ongeveer 5.000 km meer op de teller dan hun S40. Met donkere lederen bekleding was hij erg leuk en ik grapte tegen mijn vader dat dit dan de volgende moest zijn. Thuis mijn moeder overtuigen was makkelijker dan verwacht en zij rijden mijn ouders nu al ongeveer 5 jaar in een V60. Sinds dien zijn ze ook nog met caravan op vakantie gegaan, daar werd de bedrijfsbus (ZZP'er) tot dat moment voor gebruikt, wat natuurlijk met de 205pk motor een makkie is.

O.a. door het verlaten van mijn oude werkgever is er een mooi potje geld vrijgekomen, dit is de reden geweest om de 307 niet te fixen maar te wachten tot dit gestort zou worden. En hiermee begon de zoektocht naar een betere auto welke het langer vol zal houden en bovenal comfortabeler zal zijn.
O.a. de C-max, B klasse, 3 serie, Caddy life, 5 serie, E klasse, Megane en vast nog een paar bekeken. Na schifting op ruimte de cijfers op een rij en eigenlijk bleef de volvo V70 over. dit was toen bereken met de verbruiks en onderhoudscijfers van een 185pk D5 overigens.

Het moet een V70 met echte Volvo diesel worden, ik heb in 3 jaar 93.000km gereden met de 307 en de niet volvo eigen motoren hebben niet altijd de beste reputatie. En 1 van na 2007, toen is de V70 vernieuwd als ik het goed heb.
Even snel levert dit de volgende opties:
D3/4 163/165 pk (5 cilinder)
2.4D 165 of 175 pk
D5 185 of 215 pk

Inmiddels is mij duidelijk dat op papier de verschillen duidelijk zijn, de D5 185 doet 1:13.5 en de D5 215 1:16. Voor de verschillende jaren van de D3/4 gaat het van 1:16.4 naar 1:17.5, minder schokkend verschil dus. doordat de 2.4D wel de nadelen maar niet de voordelen van de D5 heeft viel deze af.
Dit levert mij echter vraag 1 op.
Op papier zijn de verschillen duidelijk, in de praktijk wil ik graag weten hoe dit zich uit.
Over het algemeen rijd ik erg netjes, op of onder de gestelde limiet, rustig optrekken enz. Ik denk dat ik met beide motoren prima uit de voeten kan. De S40 van mijn ouders was mij vlot zat, de V60 heeft wat mij betreft teveel vermogen over maar leuk is het natuurlijk wel. verder neem ik meestal de tijd de auto rustig warm te rijden en schakel ik zeker koud met de hand (in de V60 in ieder geval) zodat het toerental wat hoger blijft en het DPF niet vol loopt.
Qua aanhanger moet het meer dan goed komen, met zowel de focus 1.6 als de 307 1.6 heb ik het ook gered tenslotte. Bovendien komt dit niet vaak voor.
Waar ik hier vooral naar opzoek ben is ervaringen van anderen m.b.t. de verschillen tussen deze 5 cilinders qua kosten.

Ik ben nog niet uit mijn keuze voor een motor en sta dus nog tussen de 2 liter en de 2,4. Tussen deze 2 motoren denk ik de verschillen te weten, namelijk meer kracht met meer verbruik of iets minder op beide fronten. Ook heb ik op verschillende plekken gelezen dat de D3 motor prima overweg kan met de logge V70 dus ook dat lijkt geen hindernis om voor de 2 liter te kiezen.

Ik meld nog even niets over het budget en welke specifieke auto's ik op het oog heb maar wil de focus even leggen op de keuze tussen de motoren en de bijbehorende jaargangen.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Tja, wat moet je kiezen. Dat is persoonlijk. Ik denk dat het beste is om beide te rijden, zowel de D3 als de D5. Als ik je relaas zo in schat kun je met beide wel uit de voeten. De D3 schijnt een krappere powerband te hebben waardoor je vaker moet schakelen als je kiest voor een handbak vergeleken met de D5. Ik heb de D3 alleen gereden met GT-6 en dat was dikke prima. Ook eens een handgeschakelde D5 met 215pk gereden en daarmee kon je lui schakelen. 6 - 6,5 liter per 100km zou in dat geval toch wel haalbaar moeten zijn. Een handgeschakelde D3 misschien nog iets zuiniger maar veel zal dat niet zijn. De D3 icm Geartronic 6 is in elk geval niet zuiniger vergeleken met een handgeschakelde D5.

De verbruikscijfers in de praktijk voor de D5 GT-6 zijn voor elke variant ongeveer gelijk, het hangt af van je rijstijl. Ikzelf haal gemiddeld 6,5 liter per 100km met mijn 220pk maar mijn vrouw doet met gemak een litertje meer.

De D5 185pk, een Euro4 diesel, heeft twee aandachtspunten: wervelkleppen en aircopomp. Deze pomp kan blokkeren waardoor ook de distributieriem knapt, zie viewtopic.php?t=76583. De aircopomp preventief vervangen door een later (verbeterd) exemplaar is de oplossing. De D5 215pk heeft deze problemen niet meer.

Mijn advies is om te gaan voor een Euro5 diesel: D3/D4 163pk of D5 215pk.
Beide blokken kunnen lang mee, het staat of valt met goed onderhoud.
Kies je voor een D3 dan is een V70 Limited Edition icm Luxury Line een hele goede keuze.
De D5 is in Nederland niet veel verkocht, in Duitsland wel. Dus wellicht dan importeren bij de keuze voor een D5.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
oldostofjas
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 06.03.2006 - 19:50
Locatie: Nijkerk

Weet niet aan wat voor kilometerstand je zit de denken, maar mijn oude D3 staat nog te koop: https://www.servavolvo.nl/voorraad/volv ... n-21260355
Superfijne auto!
V70 2016 D4 GT8
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

DB200 schreef: 20.11.2019 - 22:03 Tja, wat moet je kiezen. Dat is persoonlijk. Ik denk dat het beste is om beide te rijden, zowel de D3 als de D5. Als ik je relaas zo in schat kun je met beide wel uit de voeten. De D3 schijnt een krappere powerband te hebben waardoor je vaker moet schakelen als je kiest voor een handbak vergeleken met de D5. Ik heb de D3 alleen gereden met GT-6 en dat was dikke prima. Ook eens een handgeschakelde D5 met 215pk gereden en daarmee kon je lui schakelen. 6 - 6,5 liter per 100km zou in dat geval toch wel haalbaar moeten zijn. Een handgeschakelde D3 misschien nog iets zuiniger maar veel zal dat niet zijn. De D3 icm Geartronic 6 is in elk geval niet zuiniger vergeleken met een handgeschakelde D5.

De verbruikscijfers in de praktijk voor de D5 GT-6 zijn voor elke variant ongeveer gelijk, het hangt af van je rijstijl. Ikzelf haal gemiddeld 6,5 liter per 100km met mijn 220pk maar mijn vrouw doet met gemak een litertje meer.

De D5 185pk, een Euro4 diesel, heeft twee aandachtspunten: wervelkleppen en aircopomp. Deze pomp kan blokkeren waardoor ook de distributieriem knapt, zie viewtopic.php?t=76583. De aircopomp preventief vervangen door een later (verbeterd) exemplaar is de oplossing. De D5 215pk heeft deze problemen niet meer.

Mijn advies is om te gaan voor een Euro5 diesel: D3/D4 163pk of D5 215pk.
Beide blokken kunnen lang mee, het staat of valt met goed onderhoud.
Kies je voor een D3 dan is een V70 Limited Edition icm Luxury Line een hele goede keuze.
De D5 is in Nederland niet veel verkocht, in Duitsland wel. Dus wellicht dan importeren bij de keuze voor een D5.

Even proberen stukje voor stukje...
Omdat het een automaat wordt en ik toch niet vaak vlot rijdt, laat staan snel, haal ik uit jouw stukje dat een 163pk prima zal zijn. Je zegt verder dat een GT-6 D3 het zelfde verbruikt als een D5 handbak, dat betekend dan automatisch (pun intended) dat de GT-6 D5 iets meer verbruikt.

Het valt mij mee dat praktijkcijfers laten zien dat alle D5 dus ongeveer gelijk zitten, vooral omdat het op papier echt veel scheelt. Maar gezien je 2e punt kies ik dan niet voor de 185pk D5.

Van alle auto's welke ik nu op het oog heb is een D3 Summum intellisafe (GR034S) denk ik mijn favoriet. Dat of een D4 momentum (XN937N) met een prachtige lichte bekleding en dashboard. verder nog een D5 momentum (RD422N)met o.a. adaptive cruise, net als de intellisafe. En op de achtergrond is er nog een D5 AWD Summum Plus line (KB512K)met een nog mooier interieur dan de D4, als ik het goed heb is zelfs het dashboard voorzien van leder. Was er maar een V70 te koop met zowel het lichte interieur als ACC, dan was ik om!
alle andere V70's welke te koop staan hebben zowel de ACC als de lichtere bekleding niet. dat wil niet zeggen dat deze geen optie meer zijn maar voor nu ligt de focus er niet.
oldostofjas schreef: 21.11.2019 - 08:56 Weet niet aan wat voor kilometerstand je zit de denken, maar mijn oude D3 staat nog te koop: https://www.servavolvo.nl/voorraad/volv ... n-21260355
Superfijne auto!
die km stand is niets mis mee, volgens mij heb ik de auto wel gezien online. zoals gezegd heb ik nu mijn oog ergens anders op laten vallen maar die streep ik zeker nog niet weg.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik zou voor de 175 pk 2.4D gaan of de 205/215 pk D5 beide lopen wat rustiger dan de 185 pk naar mijn ervaring en mocht je meer pit willen kun je ze allebeide ook nog laten tunen (origineel Volvo of third party)

De 2.4D is destijds als een actiemodel geweest met automaat (meen limited edition) en zal wat meer aanbod van zijn in NL waar de 205 en 215 pk twin turbo niet zoveel verkocht is. De twin turbo is overgens ook heerlijk om te rijden met een koppelkromme als de tafelberg
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

NielsPHEV schreef: 21.11.2019 - 10:04 Ik zou voor de 175 pk 2.4D gaan of de 205/215 pk D5 beide lopen wat rustiger dan de 185 pk naar mijn ervaring en mocht je meer pit willen kun je ze allebeide ook nog laten tunen (origineel Volvo of third party)

De 2.4D is destijds als een actiemodel geweest met automaat (meen limited edition) en zal wat meer aanbod van zijn in NL waar de 205 en 215 pk twin turbo niet zoveel verkocht is. De twin turbo is overgens ook heerlijk om te rijden met een koppelkromme als de tafelberg
ik had juist de 2.4D aan de kant gezet. de 163pk verbruikt het zelfde als de D5 185 pk. Ik heb nu de 2.4D 175 pk bekeken en met 1:14.7 wordt deze nog altijd ruim ingehaald door zowel de D3/4 als de D5 215pk. ik noem het maar wel de nadelen van de grotere motor maar niet de voordelen. Maar de 175pk komt dichterbij dus daar ga ik op letten, voor de juiste prijs...

over het pit van de auto zit ik totaal niet in. de eerste 320D welke ik had kwam niet verder dan 136 pk en ging even snel van 0 naar 100 als de D3. de D5 zal voor mij zelfs teveel kracht hebben, in def V60 van mijn ouders (205 pk) is dit ook zo. tunen zal ik dus zeer waarschijnlijk niet doen.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

D5 AWD Summum Plus line (KB512K)
Daar zou ik voor gaan als operationele kosten geen rol spelen.

Ik zou de volgende ook aan mijn rijtje toevoegen: https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/46359529
Niet goedkoop maar mooie opties, goede kleur en van 1e particuliere eigenaar.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

DB200 schreef: 21.11.2019 - 12:51
D5 AWD Summum Plus line (KB512K)
Daar zou ik voor gaan als operationele kosten geen rol spelen.

Ik zou de volgende ook aan mijn rijtje toevoegen: https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/46359529
Niet goedkoop maar mooie opties, goede kleur en van 1e particuliere eigenaar.
deze D5 AWD is inderdaad de meest mooie van het stel. Als het aan mijn vrouw ligt werd het deze. Ik hecht echter zelf veel waarde aan ACC. De V60 van mijn ouders heeft het ook en ik vind het i.c.m. GT-6 echt ideaal.
Kosten spelen wel een rol maar daarin heb ik niet een grens. Het is meer een spelletje van alle waar naar zijn geld. een 1.6 met het verbruik van een 3 liter wordt hem nooit zeg maar. Ik vraag me wel af wat het meerverbruik is van AWD in de werkelijkheid bij rustig rijgedrag.
Ik vind de auto uit je link erg leuk maar wat ik voor het bedrag extra krijg ten opzichte van andere goedkopere zie ik zo niet. Maar met die leer kleur onthoud ik hem zeker. Dank je!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Er zit ongeveer 1.5L/100km tussen een handgeschakelde 2WD en automaat met 4WD. Je sleept bijna 100kg extra mee met 4WD en die automaat is behoorlijk inefficient wanneer de koppelomvormer zijn ding doet. Eenmaal op snelheid kunnen ze bij 100km/h allemaal wel de 1:20 of 5L/100km halen.
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

Jelmer de Jong schreef: 21.11.2019 - 16:39 Er zit ongeveer 1.5L/100km tussen een handgeschakelde 2WD en automaat met 4WD. Je sleept bijna 100kg extra mee met 4WD en die automaat is behoorlijk inefficient wanneer de koppelomvormer zijn ding doet. Eenmaal op snelheid kunnen ze bij 100km/h allemaal wel de 1:20 of 5L/100km halen.
een handgeschakelde versie is uitgesloten, er komt hoe dan ook een automaat.
het meerverbruik wat je weergeeft komt van zowel de koppelomvormer als de AWD. Die laatste deels doordat hij zwaarder is en deels doordat er meer weerstand in de aandrijflijn zit toch?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

mfmonkey schreef: 21.11.2019 - 15:06 deze D5 AWD is inderdaad de meest mooie van het stel. Als het aan mijn vrouw ligt werd het deze.
Je weet wat ze zeggen: a happy wife is a happy life. :-)
Ikzelf ben niet zo gecharmeerd van de Intellisafe van toen, bijv. de ACC:
viewtopic.php?f=60&t=83303
viewtopic.php?f=60&t=83174
BLIS is bij de V70/XC70 een storingsgevoelige optie. Bij MY2016 was BLIS niet meer leverbaar.

Ze zijn vrij schaars met Intellisafe, op dit moment 4 aangeboden op Autotrack: https://www.autotrack.nl/tweedehands?me ... nanummer=1

Als de pk's niet zo belangrijk zijn, kun je ook nog kijken naar de 5 cilinder D3 136pk. Dit is een D4 163pk die in pk's naar beneden is gebracht en in Nederland leverbaar was in MY2014 en in het buitenland in MY2014 en MY2015 (dus alleen werd geleverd de facelift). Hier een voorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/45561729
mfmonkey schreef: 21.11.2019 - 15:06 Ik vind de auto uit je link erg leuk maar wat ik voor het bedrag extra krijg ten opzichte van andere goedkopere zie ik zo niet.
Je betaalt voor de woorden "1e eigenaar" en "particulier" en mogelijk "dealeronderhouden" in combinatie met het uitrustingsniveau. De auto is zo te zien in vrijwel nieuwstaat en netjes bereden en dat is een zeldzaamheid voor degene die hier naar zoekt. Luxury Line bij een Limited Edition omvat: elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch neerklapbare hoofdsteunen, parkeersensoren voorzijde, elektrisch schuifdak. Family Line: uitklapbare stoelverhogers in de achterbank.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

DB200 schreef: 21.11.2019 - 21:47 Je weet wat ze zeggen: a happy wife is a happy life. :-)
haha. Gelukkig is de V70 in eerste instantie al haar keuze dus wat dat betreft zit ik goed ongeacht de binnenkant.
Ikzelf ben niet zo gecharmeerd van de Intellisafe van toen, bijv. de ACC:
viewtopic.php?f=60&t=83303
viewtopic.php?f=60&t=83174
BLIS is bij de V70/XC70 een storingsgevoelige optie. Bij MY2016 was BLIS niet meer leverbaar.

Ze zijn vrij schaars met Intellisafe, op dit moment 4 aangeboden op Autotrack: https://www.autotrack.nl/tweedehands?me ... nanummer=1

Als de pk's niet zo belangrijk zijn, kun je ook nog kijken naar de 5 cilinder D3 136pk. Dit is een D4 163pk die in pk's naar beneden is gebracht en in Nederland leverbaar was in MY2014 en in het buitenland in MY2014 en MY2015 (dus alleen werd geleverd de facelift). Hier een voorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/45561729
Intellisafe is inderdaad niet veel, bij de D5 is het kennelijk een losse optie om ACC erin te hebben, daar staat niets van intellisafe bij namelijk.
Ik vind onder de 15.000 euro enkel D2 versies als ik het vermogen beperk tot 150 pk. Dat is dus niet een optie in nld. Is ook niet zo gek gezien ze pas vanaf 2014 geleverd zijn.
ik zit niet vast aan intellisafe of ACC, de problemen welke ik over gelezen heb in je links lijken niet echt storingen maar het niet herkennen van een voertuig. Aangezien ik de ACC toch niet 100% vertrouw blijf ik altijd opletten. Het is vooral makkelijk in een rijdende file of bij drukte op de snelwegen.
BLIS storingsgevoelig, bedoel je dat het een actieve storing in de auto oplevert of dat het minder goed functioneerd?
Je betaalt voor de woorden "1e eigenaar" en "particulier" en mogelijk "dealeronderhouden" in combinatie met het uitrustingsniveau. De auto is zo te zien in vrijwel nieuwstaat en netjes bereden en dat is een zeldzaamheid voor degene die hier naar zoekt. Luxury Line bij een Limited Edition omvat: elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch neerklapbare hoofdsteunen, parkeersensoren voorzijde, elektrisch schuifdak. Family Line: uitklapbare stoelverhogers in de achterbank.
Tsja, dat is voor mij geen meerwaarde eigenlijk. De uitleg van de termen is wel handig, tnx!
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Ik zou de keuze vooral af laten hangen van de kleur / uitvoering, en minder belang hechten aan D3, D4 of D5.
De D3 (163pk) met GT6 is een heerlijke combinatie die je echt niet naar meer pk's doet verlangen. Zeker niet met de door jou geschetste rijstijl. Die lijkt best wel veel op de mijne ;-), en ik zit nu op 1 op 15,8 over de laatste 100000 km's. Moet je idd alleen niet te vaak je vrouw laten rijden!
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

Casey schreef: 22.11.2019 - 10:23 Ik zou de keuze vooral af laten hangen van de kleur / uitvoering, en minder belang hechten aan D3, D4 of D5.
De D3 (163pk) met GT6 is een heerlijke combinatie die je echt niet naar meer pk's doet verlangen. Zeker niet met de door jou geschetste rijstijl. Die lijkt best wel veel op de mijne ;-), en ik zit nu op 1 op 15,8 over de laatste 100000 km's. Moet je idd alleen niet te vaak je vrouw laten rijden!
Qua vermogen ga ik inderdaad weinig missen. En v.w.b. mijn rijstijl, ik heb met bijna auto's de fabriekswaarde gehaald of verslagen. zo heb ik met de touareg eens 1000 km 1:10 gereden i.p.v. 1:7.2 en met de laatste 307 was het meestal 1:14 tot 1:15 terwijl deze 1:12 zou moeten doen.

Ik ben qua kennis weer een hoop verder dankzij jullie allen, bedankt daarvoor!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

mfmonkey schreef: 22.11.2019 - 10:12 BLIS storingsgevoelig, bedoel je dat het een actieve storing in de auto oplevert of dat het minder goed functioneerd?
Beide. Bij regen schijnt BLIS niet betrouwbaar te zijn en de sensoren willen nog wel eens de geest geven.
Als ik je relaas zo samenvat, wordt het dus een D3 of D4 163pk i.c.m. een Geartronic-6. Mogelijk is voor jou dan 5,8 liter (1:17) haalbaar. Het beste wat ik heb gepresteerd met mijn D5 AWD was 6,25 liter (1:16) op een tank in de zomer. Nu met de winter i.c.m. standkachel is dat gezakt naar 6,9 liter. Zelf zou ik AWD niet meer willen missen, in de buitengebieden van Nederland en in de bergen heeft het echt meerwaarde. Bi-Xenon met meedraaiende koplampen heeft ook echt toegevoegde waarde.

Nog een paar tips:
Folders van de V70 vind je hier: https://www.volvocars.com/nl/footer/bro ... -bouwjaren
Neem ze door, voordat je auto gaat bekijken, dan weet je welke opties er op zouden moeten zitten.
In de B-stijl van het portier RA van elke Volvo tref je een zwarte sticker aan. Hierop staat het productiejaar en - week maar ook om welke versie het gaat (Momentum, Summum). Soms worden (import) auto's verkeerd geadverteerd, dit is dus gemakkelijk te controleren.

Succes. Mocht het wat worden, dan horen (en zien) we dat graag.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

DB200 schreef: 23.11.2019 - 19:41 Beide. Bij regen schijnt BLIS niet betrouwbaar te zijn en de sensoren willen nog wel eens de geest geven.
Als ik je relaas zo samenvat, wordt het dus een D3 of D4 163pk i.c.m. een Geartronic-6. Mogelijk is voor jou dan 5,8 liter (1:17) haalbaar. Het beste wat ik heb gepresteerd met mijn D5 AWD was 6,25 liter (1:16) op een tank in de zomer. Nu met de winter i.c.m. standkachel is dat gezakt naar 6,9 liter. Zelf zou ik AWD niet meer willen missen, in de buitengebieden van Nederland en in de bergen heeft het echt meerwaarde. Bi-Xenon met meedraaiende koplampen heeft ook echt toegevoegde waarde.

Nog een paar tips:
Folders van de V70 vind je hier: https://www.volvocars.com/nl/footer/bro ... -bouwjaren
Neem ze door, voordat je auto gaat bekijken, dan weet je welke opties er op zouden moeten zitten.
In de B-stijl van het portier RA van elke Volvo tref je een zwarte sticker aan. Hierop staat het productiejaar en - week maar ook om welke versie het gaat (Momentum, Summum). Soms worden (import) auto's verkeerd geadverteerd, dit is dus gemakkelijk te controleren.

Succes. Mocht het wat worden, dan horen (en zien) we dat graag.
Tnx, dat laatste gaat zeker gebeuren. Ik ben zeker van plan deze nog aan te schaffen auto een hele tijd in stand te houden. Voor dure dingen qua reparaties heb ik een broer welke automonteur is dus dat staat het niet in de weg. Ik zal dus aanwezig blijven.

De foutieve weergave van BLIS herken ik van de V60 van mijn ouders inderdaad, daar kan ik mee leven. Mocht hij stuk gaan dan neem ik aan dat het bij een foutmelding blijft, ook dat vind ik prima zolang het geen effect heeft op andere zaken.

Ik vind het verschil in verbruik tussen de D3 en D5 AWD niet eens schokkend eigenlijk. Dat geeft weer stof tot nadenken. Aangezien het verschil op papier tussen de gewone en de AWD ook niet groot is (6,2 - 6,6) maakt dit het niet makkelijker om tot een resolute keuze te komen. Op dit moment zit ik met de beste keuzes welke in het zuiden zijn of de ook zeer goede maar minder complete exemplaren hier in het noorden.
Op dit moment zou dit mijn keuze zijn, https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... ?cldtidx=8 een D5 momentum met ACC
Maar helaas is dit standpunt net zo veranderlijk als het weer, over een uur denk ik waarschijnlijk weer voornamelijk aan het verbruik. En morgen is het interieur weer belangrijker... Ik hoop snel over te gaan tot bezichtiging en aanschaf, ben ik daar ook weer vanaf...

Bedankt voor de info en links, ik zal voor bezichtiging goed kijken of alles een beetje in lijn is met de advertentie. Tenminste, bij de universeel bedrijven. Een aantal van de auto's staat bij dealers waarbij ik er vanuit ga dat ze het goed doen. Daarbij heb ik er vertrouwen in dat klachten na aanschaf ook goed aangepakt worden.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

mfmonkey schreef: 23.11.2019 - 23:59 Een aantal van de auto's staat bij dealers waarbij ik er vanuit ga dat ze het goed doen.
Doe maar niet, iedereen maakt wel eens een foutje. Vertrouwen is goed, controleren is beter.
Ik denk dat je moet kiezen met je hart, welke auto je het beste gevoel geeft. D3 of D5 maakt m.i. voor jouw doel niet zo veel uit. Ik denk dat je eisenlijstje moet zijn: 5 cilinder euro 5, GT-6, ACC en Bi-Xenon (deze verlichting is stukken beter dan de standaard Halogeen lampen).

In het Zuiden van het land zijn de auto's het meest luxe is me eens opgevallen. In het Noorden is de V70 heel populair en dat beïnvloedt de prijzen. Het beste is om een aantal auto's op 1 dag te zien. Moet je ver reizen, vraag dan vooraf om goede foto's, bijv. van de bestuurdersstoel. Dat heeft mij al eens een lange rit bespaard in mijn eigen zoektocht.

De D5 van het linkje lijkt me heel compleet, er zit zelfs achterbankverwarming op. Wel al twee particuliere eigenaren gehad sinds import in maart 2018. Een goede check op de onderhoudshistorie lijkt me dan relevant.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

ik ben bang dat de goed luxe versies buiten mijn bereik liggen.
morgen ga ik een begin maken, in de ochtend naar Norg (1) Surhuisterveen (3), Drachten (1) en Leeuwarden (1).
Geen D5 er tussen, enkel een aatnal 2,4 en D3's, 1 D4 welke ook gelijk het nieuwst is.
Ik denk dat ik het exacte los moet laten en moet accepteren dat ik op dit moment niet de mogelijkheid heb om ver te reizen voor een auto en ook niet lang meer wil wachten. Als het gevoel bij de auto en bij de verkopende partij klopt ben ik klaar. En laten we eerlijk zijn, ook zonder ACC, Xenon hebben ze eigenlijk allemaal wel, zijn het stuk voor stuk prima auto's vol luxe en in alle opzichten beter dan wat ik had.

Voor de volledigheid
norg
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... cldtidx=3
Surhuisterveen
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... cldtidx=7
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... ?cldtidx=6
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... ?cldtidx=8
Drachten
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... ?cldtidx=9
Leeuwarden
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... ?cldtidx=3

Tijdens mijn eerdere zoektocht om modellen uit te sluiten ben ik al eens in Hoogeveen geweest, de enige plek waar ik in een V70 heb gereden heel kort, daar staat deze auto
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... ?cldtidx=5#
Ook een goed ding volgens mij. En daarbij lijkt de verkoper mij te vertrouwen, voor zover je een verkoper vertrouwen kunt dan.
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Dat is een mooie collectie. Succes met kiezen.
Ik heb zelf altijd de afwijking dat ik zo weinig mogelijk dummy knopjes wil. Dat valt bij het nieuwe dashboard wel erg op als je wat opties mist.
Vreemd ook dat er vroeger knoppen waren, zoals blis, die ik niet heb, terwijl ik wel blis heb. Daardoor heb ik nu 1 dummy knopje, grr.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
mfmonkey
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.11.2019 - 16:26

Huidige standpunt, dit moet hem worden.

We hebben gister gereden in de auto in Norg (2,4D), Hoogeveen en Surhuisterveen.
De 2,4D zag er netjes uit met zijn lichte lederen bekleding en met nog geen 2 ton reed hij uiteraard prima. Echter had deze RTI navigatie en was het de duurste van het stel. Voornamelijk deze 2 dingen hebben ervoor gezorgd dat deze is afgevallen.

De D4 in Surhuisterveen is afgevallen omdat ik een toerental gerelateerde trilling voelde, rond de 1300 rpm in de 4, 5 en 6 was deze in ieder geval aanwezig. Zodra dit opgemerkt was ben ik omgekeerd.
Met enige weerstand mocht ik daar in de D3 ook nog een ritje maken en gelukkig was deze weerstand als sneeuw voor de zon verdwenen bij terugkomst.

In Hoogeveen ook gereden, prima auto al had deze last van trillingen en klapte de versnelling met geweld erin. De verkoper herkende de klacht niet, zowel dit exemplaar als de algemene klacht waren hem niet bekend. Dit laatste vonden we erg vreemd gezien de V60 van mijn ouders er ook al last van heeft gehad. Nadat de verkoper aan een collega had gevraagd was het antwoord dat dit met instellingen in VIDA wel opgelost kon worden. Wel zei hij nog dat wanneer dit niet voldoende was hij alleen nog een optie zag in het spoelen van de automaat.

De D3 in Surhuisterveen reed, anders dan de D4, wel prima. Hij had ook last van trillingen maar deze waren snelheidsafhankelijk, op de snelheid terugschakelen naar de 5 of 4 maakte totaal geen verschil. Ik heb gister aangegeven vandaag aan het eind van de dag te bellen maar heb nu al een mail gestuurd.
Ik wil graag alle onderhoudshistorie weten, de auto heeft zijn laatste beurt op 255.000 gehad en staat nu op 285.000. om onderhoud goed in te plannen moet ik weten wat er tot nu toe gebeurt is. In de advertentie staan de stempels en ik heb al die bedrijven (Niham, autobedrijf van velsen en neppelerbroek) ook gemailed met de uitleg en de vraag om historie.
2e punt is de trilling welke ik verholpen wil zien.
3e punt is de APK, deze is nog 4 maanden geldig dus ik wil graag de mogelijkheid bespreken om een nieuwe APK te geven.

Even een toevalligheidje, toen deze auto online kwam kreeg ik van autoscout een mail dat er weer een nieuwe online stond. Bij het doorlezen van de advertentie grapte ik toen tegen mijn vrouw dat dit hem moest worden want de APK zou vervallen op haar verjaardag. Als dat geen teken van bovenaf was...
Ik was dit al lang weer vergeten maar gisteravond bij het nogmaals doornemen kwam het weer tevoorschijn. Dit geintje wilde ik jullie niet onthouden.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”