Aanschaf van een V70 R

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
sandershortie
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 28.02.2009 - 18:24
Locatie: Amsterdam

Waar dien je rekening mee te houden en op te letten?

En deze auto https://www.autoscout24.ch/de/d/volvo-v ... &vehtyp=10 een half jaar rijden en dan weer verkopen om weer iets nieuws te rijden. Gaat deze youngtimer dan makkelijk naar een volgende eigenaar en rond welke richtprijs denken jullie?

Komt uit Zwitserland, dus er komt sowieso 21% BTW over de invoer..
EX EX EX EX: Volvo C30 1.6 Sport R-design Ice White

EX EX EX : V60 D6 Rebel Blue , Xenium Pack, Premium Audio, Connected, Beige sport stoelen en off black hemel, Getint glas.

Huidige auto : Mercedes E550 S211 2008 Avantgarde S
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Voor de gewone koper is het een oude Volvo met rare bekleding die door import al een kruisje achter zijn naam heeft, maar als je een liefhebber weet te treffen kan je er de 'hoofdprijs' voor vragen. Het kan vriezen of dooien...
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Mijn V70R staat ook te koop sandershortie :-)
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik heb de mijne ook uit Zwitserland gehaald vorig jaar, reken op €700 voor die op je naam staat (rest bpm en nog de kosten voor het kenteken e.d Ophalen laten doen kreeg ik offertes rond de €1000, dus ik ben maar even op en neer gereden met vrienden. export kenteken en verzekering was dan €250 voor 1 volle maand (overal in de EU mag je dan rijden, nederland officieel niet maar wordt gedoogd bij zo'n oudje).

Winst ga je er zeker niet op maken, dan zal je een mooie flash green of sonic blue met maagdelijke km-stand moeten halen.

Gelukkig is deze grijze wel voorzien van het Atacama leder, dat is vaak een must voor de liefhebber.
dirk.janssens
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.11.2019 - 16:17

Ik heb lange tijd naar een goeie gezocht, vorige week dan eindelijk een gekocht. Ik raad je aan om de auto altijd te laten controleren door een Volvo garage. Zo'n controle kost 90 euro in NL en 69 euro in DE. De garage kan je dan ook een schatting geven van wat de herstellingen zouden kosten.

Dure dingen die vaak stuk gaan zijn:

- de adaptieve vering (750 euro per schokdemper & per 2 te vervangen, blijkbaar moeilijk leverbaar). Je kan zelf snel even controleren of die nog werken door met de veringstanden te spelen (comfort, sport, advanced) en als er iets mis is, krijg je een foutmelding op het linker LCD in de dash.
- AWD gaat ook vaak stuk als er te aggressief mee gereden is. Daar spreek je over een enorme kost om te herstellen, vaak naar de 4000 euro toe. Zonder AWD heb je nog altijd een FWD V70 R, maar als je dit soort auto koopt heb je toch graag dat alles werkt, niet?
- Stuuras is ook duur in vervanging als daar wat stuk gaat. Als je de auto op de lift heb kan je controleren of daar speling op zit, de garage kijkt dat ook zo na. Reken tot 1500 euro als daar grote werken aan komen.
- Roest op de uitlaat is ook geen goedkope grap. Een uitlaat vervangen met een originele Volvo komt ook al snel tegen de 1500 euro aan dacht ik. Het hitteschild rond de uitlaat kan niet zozeer kwaad, die roesten vaak snel weg. Het is de uitlaat zelf waar je je zorgen in moet maken.
- De remkabels schijnen ook makkelijk vocht op te bouwen in de rubberen sluitingen die daar op zitten. Dan gaan ze onzichtbaar roesten. Kan je helaas moeilijk controleren zonder die rubbers wat los te snijden en even wegtrekken.
- Pegasus velgen zijn niet goedkoop. Als die veel stoeprandschade hebben, kan je ook wat van de prijs afdoen. Kijk zelf maar eens wat zo'n set kost in nette staat, gaat vlug naar de 700-800 euro toe.
- Kijk of het dakraam naar behoren werkt als er een op zit. Die dingen durven ook stuk te gaan.

Zeker algemene dingen controleren, zoals roest op de onderkant, foutcodes op de motor (makkelijkste via een OBD2 adapter), en grote olielekken in de motor.

Voor te controlleren op foutcodes, best even een testritje doen. Die foutcodes kan de koper zelf wissen, maar komen terug wanneer een probleem zich opnieuw stelt.
Test ook de airco tijdens het rijden, zet die af en toe aan en uit en kijk of alles naar behoren werkt.
Na het testrijden even in neutraal wat toeren maken en kijken naar de uitlaat. Die rook hoort niet zwart of blauw te zijn. Zwarte rook betekend dat de motor te veel benzine en te weinig zuurstof verbrandt. Blauwe rook duidt op olie die verbrandt wordt in de motor. Beide symptomen kunnen tal van oorzaken hebben, en hoeven niet duur te zijn, maar ze kunnen het wel zijn. Moeilijk op voorhand te zeggen wat dat gaat kosten, dus altijd beter een witte uitlaatwolk.

Er is natuurlijk nog zat dat mis kan zijn met een wagen, maar deze ben ik tijdens mijn zoektocht tegen gekomen.

Je bent ook beter om een MY06 of MY07 te zoeken. Zeker als het om een automaat gaat. De MY05 en vroeger hebben een 5-traps automaat die een stuk minder fijn rijdt. bovendien hebben die vroegere jaartallen ook een minder goede AWD (een oudere generatie van Haldex). Bij handgeschakelde is het onderscheid minder groot, want die hebben doorheen de hele reeks een goede M66 6-speed handbak.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Gefeliciteerd met je aankoop, fijne wagen hé, zo'n R :D

Het hoeft allemaal niet zo veel te kosten, goed preventief onderhoud is stap 1, ik heb het zelf bij mijn wagen gedaan. Begin direct met een goede stage 0 en vervang onmiddelijk je carterventilatie en de O-ringen van de carterpan.

Daarnaasr zoals je zegt, het AWD en alle olie+filters daarbij horende.

Een opmerking, je zegt " dus altijd beter een witte uitlaatwolk", dat is juist een groot probleem bij onze R motoren, witte rook (koelvloeistof), een gescheurde cilinderbus op cilinder 5, komt vaak voor, repareren is zo goed als niet mogelijk, preventieve maatregel is shimmen, erg arbeidsintensief en kostbaar. Met als voordeel wel dat je motor daarna weer zo goed als nieuw is (kleine moeite even de zuigers te demonteren, netjes honen en nieuwe veren er op).
dirk.janssens
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.11.2019 - 16:17

Bedankt V70R^2 :)
V70R^2 schreef: 23.11.2019 - 12:49 een gescheurde cilinderbus op cilinder 5, komt vaak voor, repareren is zo goed als niet mogelijk, preventieve maatregel is shimmen, erg arbeidsintensief en kostbaar.
Helaas is dat in Belgie onwettig - elke aanpassing aan de motor is verboden helaas.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een motorrevisie is niet verboden. Ook niet in België.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
dirk.janssens
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.11.2019 - 16:17

V480-S60 schreef: 23.11.2019 - 14:01 Een motorrevisie is niet verboden. Ook niet in België.
Mij is anders verteld, maar ik zal het nog eens navragen wanneer ik de kans krijg.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tuning etc. is idd verboden. Motorrevisie (waar het zogenaamde shimmen onder valt) absoluut niet. Je verandert daarmee in principe niets aan de loop en prestaties van de motor. (Als dit niet zou mogen zouden er ook geen gerestaureerde klassiekers in België mogen rijden.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

dirk.janssens schreef: 23.11.2019 - 14:34
V480-S60 schreef: 23.11.2019 - 14:01 Een motorrevisie is niet verboden. Ook niet in België.
Mij is anders verteld, maar ik zal het nog eens navragen wanneer ik de kans krijg.
Shimmen is bij "ons" in Belgie niet verboden :-)

Wat wel moeilijker is is een deftige garage vinden die ooit al gehoord heeft van een R.
Het feit dat mijn V70R de enige is die momenteel in België te koop staat, zegt daar wel iets over natuurlijk....
dirk.janssens
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.11.2019 - 16:17

Vlammembaareg schreef: 25.11.2019 - 13:19
dirk.janssens schreef: 23.11.2019 - 14:34
V480-S60 schreef: 23.11.2019 - 14:01 Een motorrevisie is niet verboden. Ook niet in België.
Mij is anders verteld, maar ik zal het nog eens navragen wanneer ik de kans krijg.
Shimmen is bij "ons" in Belgie niet verboden :-)

Wat wel moeilijker is is een deftige garage vinden die ooit al gehoord heeft van een R.
Het feit dat mijn V70R de enige is die momenteel in België te koop staat, zegt daar wel iets over natuurlijk....
Ik heb jou R nog even bekeken, maar had toen als beloftes gemaakt aan mijn Nederlandse verkoper. Had me wellicht wat moeite en kosten bespaard, maar ik ben wel heel erg blij met de magic blue kleur.
Benzinewagens vinden in België, zeker in stationwagen vorm, is een lastige taak.

Succes nog met de verkoop. Heb je al wat reactie gekregen? Waarom heb je beslist hem weg te doen?

Heb jij het bij jouw R dan laten doen, dat shimmen? Ik overweeg het eventueel wel als ik iemand vind die er wat ervaring mee heeft. Mijn huidige garagist heeft veel ervaring met 5-cilinder Volvo's en heeft al wel een paar R's onder handen genomen, maar ik denk niet dat hij ooit die procedure al gedaan heeft. Ik vraag het hem sowieso vrijdag of hij er wat van weet.
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Ik heb het shimmen zelf "nog" niet gedaan. Het enige wat nog niet gedacht is eigenlijk, hahaha

Mijn echtgenote heeft net een wagen besteld op de zaak en wij hebben in tussentijd al een aanloopwagen gekregen.
Ik heb ook nog een motor en een Defender 110 TD5 staan. Ik moet dus een beetje kiezen van de ondernemingsraad thuis... En dan hou ik toch liever de Defender.

Spijtig genoeg nog niet echt deftige reactie gehad buiten een paar funbieders en iemand die niets meer van zich laat horen.

Ik hou hem ingeschreven tot eind januari en dan ga ik hem gewoon stockeren denk ik.
Deze zomer terug inschrijven en nog eens te koop zetten. We zien wel
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Dirk, moest je ooit iets moeten laten reviseren aan de AWD, heb ik wel een adres is NL.

Kost +- 1250 euro alles in, voor het reviseren van je differentieel. Valt dus nog goed mee hoor :-)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”