V70 VEA D4 met probleem gekocht: hoog olieverbruik

Volvo_Joh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2019 - 20:50

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag jullie advies vragen voor een probleem met onze net aangeschafte Volvo V70 D4 uit juli 2014 met VEA blok. Auto half september gekocht met 140.000 km op de teller; mooie auto, in eerste instantie zeer tevreden. Na 1000 km eerste keer melding laag oliepijl. Nu intussen na ruim 4000 km blijkt het olieverbruik structureel hoog: 0.5 liter per 1000 km. Auto elders in het land gekocht met 6 mnd garantie, komt daar rechtstreeks uit de lease, wij zijn de tweede eigenaar. Gisteren bij onze lokale Volvo-dealer geweest, die heeft olie bijgevuld, auto bekeken en verhaal aangehoord. De monteur suggereerde dat ik bij de verkopende garage moet gaan onderhandelen over nieuwe motor, en geen revisie van dit VEA blok. Stomtoevallig ging vandaag ook nog het motormanagement lampje branden met foutcode P04D9: EGR stroming te laag. Ik heb intussen wat gelezen over EGR problemen, dus ik vrees het ergste voor dit blok. Ik kan in de onderhoudshistorie van de leasemaatschappij niets vinden over de vaak genoemde EGR revisie. Had dit moeten gebeuren voor dit blok uit 2014? Zo ja, kan ik ergens aan de motor zien of dit ook gebeurd is?
Kunnen we voor het olieverbruik-probleem misschien nog terecht bij Volvo Nederland?

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips, voordat ik verder in gesprek ga met de verkopende garage en mijn lokale Volvo garage.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De laatste variant EGR is van april 2016, helaas wordt die alleen vervangen als een klant zich met gerelateerde problemen meldt. Om dat gedoe met olie ter verhelpen is revisie met nieuwe zuigers mogelijk, maar dat is erg arbeidsintensief omdat je de hele motor uit elkaar moet slopen. Ander blok er in is dan makkelijker, maar let er wel op dat je een blok krijgt die niet op termijn dezelfde problemen krijgt. De nieuwe zuigers hebben andere schraapveren om de olie van de cilinderwand te krijgen en zijn ergens 2016/2017 ingevoerd.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Dat is echt waardeloos man.
Ik zou zo spoedig mogelijk teruggaan. Zo nodig met het rapport van de dealer. Eerst zonder proberen op te lossen. Check ook hoe sterk je juridisch staat. Just in case.
Wil de verkopende partij hem misschien niet terugnemen?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Echt balen en helaas herkenbaar. VCNL vind helaas een verbuik van 1 liter per 000 km nog acceptabel en zal tot die tijd helaas niets doen. Ook al was bij mij na inwendige inspectie, de conclusie dat de motor total los was.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij 'n dealer is terug te vinden welke recalls er uitgevoerd zijn, dat zal daardoor mogelijk niet terug te vinden zijn in 'n onderhoudshistorie bij 'n leasemaatschappij, het was immers een gratis actie.
Een zeker percentage berijders wilde daar helaas geen tijd voor uittrekken dus gebeurde het daardoor ook niet.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Motor flushen olie vervangen, oliefilter vervangen en de 0w20 variant verruilen voor een ACEA 0w30 of een 5w30 C3 of C4 gequalificeerde olie bv. de Mobil 1 ESP 5W-30.
Je moet een low saps olie hebben i.v.m. het roetfilter. Deze zal anders erg snel dicht slippen.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Dit heeft niets met de egr maar alles met ye slappe zuigerschraapveren te maken. Die zijn goed vwb een lage wrijving en dus het gebruik naar al na korte termijn funest voor de motor. Inmiddels past Volvo anderr exemplaren toe naar daar heb je nu niets meer aan, de motor is al beschadigd. De oplossing hierboven is dan ook meer een lapmiddel. Ik weet van andere rijders dat het wel verbetering geeft , die gingen in eerste instantie naar ca. 3000 km op een halve liter. Helaas daalt die afstand langzaam maar zeker weer richting de 1000. Nu de auto nog in de garantie zit moet je niet voor dit traject willen kiezen maar voor een echt goede oplossing gaan.
Die egr-modificatie is slechts bijzaak. Die was bij mij ook uitgevoerd. Het gesodemieter begon pas vlak daarna. En het klopt dat je die niet terug vindt in de onderhoudsgeschiedenis van de leasemij omdat het een garantiegeval is.
Ik hoop echt dat er een goede oplossing komt en jullie snel echt van de V70 kunnen genieten. Want o, wat was het een fijne wagen!
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ik begrijp dat EGR zeker wel een mede oorzaak van olie verbruik is. Vaak begint het olie verbruik nadat er met de EGR is "gerommeld". Door de werkzaamheden komt er rommel in de olie wat vervolgens blijft hangen bij de zuigerveren. Dit veroorzaakt dan waarschijnlijk dan het olie verbruik. Volgens mij is het verstandig om altijd olie te verversen vlak nadat er werkzaamheden aan de EGR zijn uitgevoerd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ouderwets elke 10k er nieuwe olie in gooien helpt ook.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

De Egr- klep staat niet in verbinding met de motorolie maar deze zit tussen een aftakking van het uitlaat gedeelte. Mocht er een Egr-koeler aangekoppeld zitten, zoals bij de nieuwe generatie auto's en deze gaat stuk kan het koelsysteem vervuildraken en verlies van koelvloeistof veroorzaken. In het verleden altijd VW TDI gereden en als eerste altijd de Egr-klep verwijderd en weg laten schrijven en nooit geen olie verbruik gehad.
Wat het probleem bij Volvo is, is het zelfde als bij de VW motor met een hoog olieverbruik. Ze hebben de olieschraapveren smaller (lees dunner 2mm naar 1,5mm) gemaakt om aan de emissie waardes te kunnen komen. Maar doordat de openingen (gaatjes) tussen de veren zijn nu te smal. Waardoor het vuil zich sneller kan ophopen en niet afgevoerd wordt. Met als gevolg, dat de veren blijven kleven in de zuiger en de kans dus meer aanwezig is dat de zuigers, overdreven gezegd gaan kantelen in de cilinder. Als dit gaat gebeuren beschadigd de cilinderwand en dan heeft het flushen idd ook geen effect meer. De boel zal gereviseerd moeten worden.

Dit is een foto van een modificatie van een schraapveer van VW. Puur even als voorbeeld. Links de nieuwe rechts het oude model.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 09.11.2019 - 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Maar Speedyace, kan het niet zo zijn dat het vuil na een EGR ingreep in het inlaattraject terecht komt en zodoende op de zuiger en vervolgens bij de olieschraapveren? Je hoort wel erg vaak dat olie verbruik optreed na een ingreep aan de EGR.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

V50nuV60 schreef: 09.11.2019 - 10:49 Maar Speedyace, kan het niet zo zijn dat het vuil na een EGR ingreep in het inlaattraject terecht komt en zodoende op de zuiger en vervolgens bij de olieschraapveren? Je hoort wel erg vaak dat olie verbruik optreed na een ingreep aan de EGR.
Nee dit is niet mogelijk. Bij de VW TDI varianten werd er zelfs een rvs plaatje gemonteerd op het uitlaatspruitstuk en op de EGR-klep. (als deze bleef zitten)
Door de EGR wordt de motor alleen nog maar vuiler. Dit, omdat de uitlaatgassen deels weer gebruikt worden. Vandaar dat je nu zoveel roet hebt in het inlaat systeem. En dit verergert alleen maar door het nieuwe rijden.
De motoren vervuilen hierdoor alleen maar meer en het vele file rijden in Nederland bevorderd de verbranding van de motoren ook niet echt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat is een consequentie van strengere wordende emissie eisen, het uitschrijven van EGR zal vroeg of laat zeker strafbaar worden
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Misschien min of meer off-topic maar een "modificatie'" van de EGR en roetfilter kan een hoop trammelant voorkomen.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Terug naar de leverende partij en probleem voorleggen. In elk geval de kans geven het op te lossen. Daarna pas verder kijken. Vind sommige opmerkingen hier wel een beetje vooringenomen, over geen tijd nemen etc. Probleem is vaak niet de berijder maar de leasemaatschappij. ken in mijn omgeving veel gevallen waarbij berijder probleem had, wist van recall / oplossing maar gewoon niet terug mocht naar dealer voor aanpak van het probleem en de kwikfit kon er natuurlijk niks mee. Dus niks te maken met tijd of willen.
Is voor iemand die vervolgens zo n auto koopt erg vervelend. Koop je hem vanaf het parkeerterrein, dan is het mogelijk part of the deal, hoewel dan nog bepaalde garantie / bescherming mag worden verwacht.
over het EGR probleem en of de schraapveren, of het nu wel of niet een gevolg is van emmissie eisen, ik verwacht van een fabrikant een product wat voldoet. Daar hoort geen motor bij die 1 liter olie per 1000km gebruikt, of een auto die om de haverklap in de noodloopt valt en waar je regelmatig een inlaatraject van moet opschonen. Ik snap best dat men zoekt naar mogelijkheden , maar niet dat men de trouwe klant als proefkonijn gebruikt en de risico;s daar neerlegt.
succes hiermee, en probeer het in goed overleg tot een oplossing te brengen.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Volvo_Joh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2019 - 20:50

Dank allemaal voor jullie reacties! Ik ga eerst maar eens de volledige onderhoudshistorie opvragen (het toeval wil dat de auto door de vorige eigenaar ook bij onze lokale dealer is onderhouden, maar daar heb ik hem dus niet van gekocht) en compressiemeting en inwendige inspectie laten uitvoeren. Mijn voorkeur gaat uit naar een nieuw blok, met verbeterde schraapveren. Ik neem aan dat deze uitwisselbaar zijn, weet iemand dat? Ik verwacht echter dat de verkopende garage wil reviseren omdat dat veel goedkoper is. Iemand enig idee wat de kosten zullen zijn van een nieuw blok en van revisie?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ik denk dat er geen keuze zal zijn.... reviseren is geen optie. De wanden in de motor zullen beschadigd zijn door kantelende zuigerveren, dit is niet op te lossen! Enige optie is nieuw blok erin. Denk dat het alleen een lange kwestie kan worden, het is een probleem voor Volvo, niet voor de leverancier. De auto is dan wel buiten de officiele fabrieksgarantie maar dit is gewoon een structureel probleem waar alle VAE diesels mee te maken hebben. De VAE benzine modellen zijn wel OK. Helaas doet Volvo wel lastig met garantie zaken en zul je sterk in je schoenen moeten staan/rechtsbijstand in moeten schakelen om dit geregeld te krijgen. Een nieuw blok is uiteraard 1:1 uitwisselbaar, deze zijn exact hetzelfde alleen inwendig verbeterd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Reviseren of niet kun je pas zeggen als je het blok uitelkaar hebt, kantelende zuigers is vlgs. mij niet het probleem, te dunne olieschraap veren wel, wellicht hoeven er alleen andere zuigers met grotere schraapveren erin, en volstaat alleen cilinderwanden honen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

sanco schreef: 09.11.2019 - 12:32.
Probleem is vaak niet de berijder maar de leasemaatschappij. ken in mijn omgeving veel gevallen waarbij berijder probleem had, wist van recall / oplossing maar gewoon niet terug mocht naar dealer voor aanpak van het probleem en de kwikfit kon er natuurlijk niks mee. Dus niks te maken met tijd of willen.
Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Waarom zou een leasemaatschappij niet toestaan dat een auto voor een recall terugmoet? Dit zijn altijd kosteloze acties, dus het weigeren hieraan mee te werken is echt pure nonsens. Daarnaast sta je als leasemaatschappij commercieel in je hemd als je weigert een recall te laten uitvoeren, kan immers ook met veiligheid e.d. te maken hebben. Het echte verhaal is dat veel berijders, zoals ook OGA aangeeft, te beroerd zijn om de auto aan te bieden, vaak onder het mom van “het is toch mijn auto niet”. Lekker voor de volgende eigenaar, zie bovenstaand relaas.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”