Volvo V90 start niet

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Toeval
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.07.2019 - 22:06

best Volvo liefhebber in heb een uitdaging voor jou,

Ik vind het leuk om auto's op te knappen en ik ben de afgelopen jaar bezig geweest met het opknappen van een Volvo V90 uit 1997.
Deze auto had onder andere lekkage in de koppakking en in het LPG systeem.
Ik heb de motor eruit gehaald en opgeknapt en het LPG systeem eruit gehaald.
Ik heb de motor terug in de auto gezet alles lijkt goed te zitten en alle elektra doet het behalve de startmotor.
De start motor is goed aangesloten maar er komt geen storm bij.
Ik denk dat de startonderbreker van de Volvo niet uitgeschakeld wordt.
Ik heb alles geprobeerd wat op internet als oplossing hiervoor te vinden is.
Maar zonder succes vandaar dit bericht.
Heeft iemand nieuwe ideeën die ik kan proberen.
Is het mogelijk om de startonderbreker eruit te halen of kan het aan het LPG systeem liggen.
Ik zou het jammer vinden om dit prachtig auto naar de slop te brengen.
Deze auto heeft een B6304S2 motor.

Ik kijk uit naar jullie ideeën,
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Waarschijnlijk zit er een Volvo Guard alarm gemonteerd, dit onderbreekt de spanning naar de startmotor. Heb je geen afstandsbedieningen bij de auto?
Je kunt dit controleren door de schopplaat bij de bestuurder weg halen.
Dan zie je in de middenconsole achter de radio een aantal relais. Het 210/211 relais is van het alarm. Bij een V90 is dit waarschijnlijk een groen relais.
Als je het relais los trekt en de contacten 50e en 50f in de lege relaisvoet doorverbindt is de onderbreking van de startmotor overbrugd.
Hierover is al heel veel geschreven op het V700 forum bijvoorbeeld https://volvo700vereniging.nl/node/51334 of http://volvo700vereniging.nl/electro/guard-1
Laatst gewijzigd door piet22 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Toeval
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.07.2019 - 22:06

Piet bedankt voor je reactie.
ik heb de afstandsbediening maar ook met aan en uit zetten van het alarm doet de startmotor het nog steeds niet.
Zoals je voorstelt zal ik de onderbreking van de startmotor overbruggen en kijk wat dan gebuurt.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Deed de startmotor het wel voordat je de motor eruit haalde?
Testje: druk eens direct 12V op de startmotor.....en ga dan terugwerken.

Als laatste zou je een extra draad vanaf je contactslot naar de startmotor kunnen trekken. Meten waar 12V komt als je het contactslot op "starten" drukt, en vanaf dat punt een draad trekken naar de startmotor.
Ik heb wat schema's bijgevoegd, er zijn een aantal dingetjes die zaken kunnen verpesten.

schema 1: Er loopt een constante 12V via een zekering 6 (deze gecontroleerd?) naar een startrelais 2/35, pin 1
Via het contactslot (pin 50, een witte/pink draad) wordt als je wilt starten de 12V op dit relais 2/35 gedrukt op pin 2. Dit relais wordt dan bekrachtigd, maar pin4 moet aan massa. Bij een schakelbak direct, bij een automaat via de schakelaar 3/40 op de bak 3/71, de bak moet in P stand staan, dan is 3/40 gesloten.
Als het relais 2/35 bekrachtigd is, komt er via pin 3 de +12V direct op de startmotor 6/25, pin 50. (zwarte draad) .

met alarm, onderaan schema wordt 2/28 pin B5 kortgesloten met pin B1, zie schema 2 van het alarm.
Zie schema 2, en detail schema 3 voor het alarm...…..in de detailschema zie je links ook die aansluitingen terug komen. moduul 2/28 is het alarm, links zie je pinnetjes B5 en B1. B5 komt weer van het contactslot, pin 50, terwijl pinnetje B1 gaat dan naar moduul 2/35 (dat startrelais) pin 2.

Om de startmotor te testen, zou je dus pin B5 en B1 kunnen kortsluiten. Maar als je het alarm moduul goed bekijkt, zitten er meerdere zaken op dat moduul.
Zoals de alarmlichten, je kan niet rondrijden met de 4 alarmlichten actief. 3/31 t/m 3/34
Zoals de hoorn.... ja kan moeilijk rondrijden met de hoorn actief. 16/19

Zo, je hebt weer wat te puzzelen, toch? succes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

misschien is dit plaatje ook handig, weet je een beetje waar de onderdelen een beetje zitten.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Toeval
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.07.2019 - 22:06

Heren,

Ik ging zoeken voor het 210/211 relais ik kon ze niet vinden. wat ik wel had gevonden kunnen jullie zien in de toegevoegde fotos.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Toeval
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.07.2019 - 22:06

Het blijkt dat het alarm was gemodificeerd.
moet ik alles eruit halen?

groet,

Yuval
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”