Ongeluk met mijn 940

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
ElSaGra
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.01.2017 - 15:02

Beste allen,

Ik had gehoopt dat mijn eerste post op dit forum over positievere dingen zou gaan,

Eerst het verhaal:

Na 8 maanden sparen en zoeken heb ik in maart eindelijk kunnen upgraden van een 144 naar een 940.
Lpg in gebouwd (vogel), en klaar om kilometers te maken! Sinds maart staan er al 30,000 kilometers bij (huidige stand 295,000)

Deze auto gekozen omdat hij technisch nog zeer netjes is, interieur is super strak. en de compressie op alle zuigers nog tussen de 11,2 en 11,5 ligt.
Onderhoudsboekjes zijn volgeschreven, bijgehouden. Je snapt het wel een mooi exemplaar. Heb hem bij nordicar laten nakijken op mankementen, en hier werd ook gezegd dat het een nette wagen is.

3 augustus stond ik bij de stationsweg in leeuwarden stil om te keren. en mijn achterligger ziet mijn baksteen niet staan (hoe dan) en klapt met een gangetje van 40-50 zo in de zeikant onder een hoek van 45°

Met als resultaat dat mijn B-Pilaar 70 mm naar binnen kwam, de kokerbalk de vorm van een banaan heeft gekregen, en de achterdeur volledig plat is.
foto's

Ik heb de auto twee dagen later bij een zeer vriendelijk bedrijf laten bekijken voor een noodreparatie en opmaken van hoe ernstig de situatie is.
Gelukkig werd er aangegeven dat ik nog wel prima met de auto naar Slovenië op vakantie kon. Ze hebben de b-pilaar weer rechtgetrokken, en de achterdeur gangbaar gemaakt.

Advies van het schadebedrijf: Kokerbalk plus deel b-pilaar eruit slijpen en vervangen met een donor deel van sloopauto. Geschatte kosten tussen de 4-5k
Mijns inziens kan ik geen betere 940 station kopen voor dat bedrag, en deze auto heeft ook een plekje in mijn hart gewonnen door de vakantie Slovenië zonder horten of stoten te doen, zelfs na zo'n klap.

Ik kan na een aanschaf van deze auto niet zo'n bedrag ophoesten, dus ik ben opzoek naar een goedkoper alternatief. Ik wil niet besparen op degelijkheid maar op manuren, en die zijn in de oostelijke landen nou eenmaal aanzienlijk lager.

Het idee:

Ik wil in de herfst vakantie richting polen, bulgarije, roemenië rijden om mijn auto daar te laten herstellen, als het mogelijk is neem ik zelf een stuk donor mee. Ik ben echter opzoek naar mensen die hier ervaring mee hebben of een goed contact in een van deze landen. Gezien het geen kwestie is van er op de bonnefooi heen rijden. zou ik graag in contact komen met een bedrijf die dit vakkundig kan repareren.

De Vra(a)g(en):

Wat zou je zelf doen in deze situatie? Herstellen of slopen

Heeft iemand suggesties foor fora's of bedrijven die me hiermee zouden kunnen helpen?

Heeft iemand toevallig een linker dorpel + b pilaar over :lol: ?

In hoop deze auto op de weg te houden.

Met vriendelijke groet,
Sasha
Laatst gewijzigd door ElSaGra op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

70mm is nogal wat zeg. Ik zou wel goed oriënteren op welk bedrijf je pakt, want net als in NL zitten er in het Oostblok ook veel knoeiers. En je wilt wel de stevigheid van je 940 behouden, niet dat het nog eens gebeurt en de tegenpartij op je schoot zit.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

[youtube]0j_5vbUNOEk[/youtube]

Ik vind het twijfelachtig. Ziet er goed uit maar verwrongen staal weer recht buigen is niet zo sterk als dat het vroeger was.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Jelmer de Jong schreef: Ik vind het twijfelachtig. Ziet er goed uit maar verwrongen staal weer recht buigen is niet zo sterk als dat het vroeger was.
Ja, is ook mijn gedachte. Spatbord of deur uitdeuken - nou ja. Maar kokerbalken en structureel dragende delen? Als het 1 x ingedeukt is en je deukt het uit, is een deel van de sterkte toch wel weg.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

wordt de schade niet door de tegenpartij gefixed dan op kosten van verzekering ?

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

sbv schreef: wordt de schade niet door de tegenpartij gefixed dan op kosten van verzekering ?
De dagwaarde van de 940 is vrees ik het probleem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bij zeer nette auto en alles aantoonbaar dan kan je nog wel een heel eind komen denk ik zo.

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

sbv schreef: wordt de schade niet door de tegenpartij gefixed dan op kosten van verzekering ?
Dat hangt van de schuldvraag af, ik lees dat TS wilde keren/aan het keren was en dat is een bijzondere verrichting en dus dient alle verkeer de ongehinderde en vrije doorgang te worden verleend. Ik denk dus dat deze schade "rekening man" is. En dan nog, dagwaarde van.....wat zal het zijn....1000 euro, vul maar in, ga je die schade niet van gerepareerd krijgen.

Ten aanzien van de schade: ik snap de emotie en de wil dat deze het liefst de weg weer op komt. Normaliter is deze schade WOK-MELDING waardig, al was het maar om er zeker van te zijn dat de reparatie deugdelijk is. Gelet op het te investeren bedrag voor de reparatie zou ik er voor kiezen om deze dan maar voor de onderdelen te houden, kenteken inleveren bij de RDW en een andere zoeken. En een andere is best wel te vinden, Bouwsema in Delfzijl heeft in elk geval eentje staan.
Succes met kiezen maar verlies de financiële realiteit niet uit het oog.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Goed punt en had ik even overheen gelezen. Bij deels eigen schuld dan zou ik kijken naar een andere en alle bruikbare delen over zetten. Desnoods enkel een koets met kenteken kopen en dan alle goede delen over bouwen. Het is een nare plek met schade. Stel je laat het elders repareren. Heb je dan ook een soort van garantie dat het allemaal weer even degelijk is ? en ook garantie op de reparatie ?
Met een trekbank en dat donor plaat materiaal kom je al een heel eind met herstel

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

"3 augustus stond ik bij de stationsweg in leeuwarden stil om te keren"

Stil staan is geen bijzondere verrichting uitvoeren, volgens mij of TS moet wel op een heel verkeerde plaats stil staan.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dat is i.d.d. wel heel erg slecht nieuws.

Staal wordt zwakker als je het buigt en terugbuigt. Vergelijk het buigen van een theelepeltje. Het wordt nooit meer zoals het was. Mijn advies: ga op zoek naar een andere Schwedenpantzer want voor 4-5k is er een hoop te koop. Demonteer je huidige volledig en dan heb je een mooi gevuld onderdelenmagazijn. Alles wat mis is aan degene die je koopt is geen probleem aangezien je nu een puike onderdelen drager hebt.

Hier een voorbeeld van wat ik bedoel https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =ASCENDING

Er zal vast wel e.e.a. aan mis zijn maar dat zou geen probleem hoeven te zijn omdat je de benodigde onderdelen al hebt.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Op het V700 forum staat een 940 uit 1996 met een defecte motor te koop voor 500 euro.

https://volvo700vereniging.nl/content/v ... or-te-koop
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Been there, done that.
Ik herken je gevoel/beslissing over wat is wijsheid?
In 2016 ondernam ik met mijn jongste zoon een rondtrip naar het Volvo museum in Gotenborg. Helaas werd mijn 940 in centrum van Kopenhagen aangereden door een Pakistaan in een Mercedes E Klasse taxi terwijl ik groen licht had voor het linksaf slaan op een kruispunt. Mijn zoontje zat naast mij te lezen en is ontzettend geschrokken van de klap. Gelukkig hadden we geen enkel lichamelijk letsel en konden we nog op eigen kracht van het kruispunt afrijden. De Benz zag er gehavender uit en moet weggesleept worden. Ik had de taxi nooit gezien en er ook geen rekening mee gehouden dat na een paar seconden rechts ook groen licht krijgt. Lang verhaal kort: de taxi had ook groen licht en kwam van mij uit gezien van rechts. Ik had hem voor laten gaan. Ik had toen net mijn Blueberry Pearl 940 spik en span, maar nog niet laten taxeren.
Ik kon fluiten naar mijn centen en kreeg als toetje nog een boete van de Deense Politie van omgerekend 330,- vanwege het in gevaar brengen van mede-weggebruikers (de taxi chauffeur). Wat was ik pissig.
Ik was erg aan deze auto gehecht, heb mijn vader ermee naar zijn laatste rustplaats gereden (ja, een lijkkist past er in) had er veel geld in gestoken. Kortom ik had een band met die auto. Onze roadtrip was voorbij voordat we Zweden gezien hadden.Koste wat het kost wou ik die wagen weer in zijn oude staat herstellen. De auto door de ANWB naar Nederland gerepatrieerd naar het terrein van mijn dorpsgarage en ik heb diverse deskundigen van een richtbedrijf er naar laten kijken: "alles kan gericht worden, maar ik zou het niet doen meneer". Los van het geld dat zoiets kost zal je altijd bij ieder rammeltje of kraakje denken; " komt dat nog door de ongeluk?". Ik heb weken gerekend en getwijfeld en langzaam ging het verstand van het gevoel winnen. Ik ben op zoek gegaan naar een opvolger, dat werd een Nautic Blue 940 LE, ook uit 1998 ook op LPG en met automaat. Ik heb alle door mij pas vernieuwde onderdelen en opties overgezet (dynamo, snowcap, achterspoiler, achterwielen, ruitlijsten, bagagerek, uitlaat, d-stijl speakers etc. Deze blauwe baksteen heb ik wel meteen laten taxeren; want een ezel stoot zich niet twee maal aan dezelfde steen.
Nu staat mijn oude paarse wrak na 3 jaar nog steeds bij mijn garage bedrijf (ik had hem voor 750,- aan de garagist verkocht) elke keer als ik daar kom zie ik het wrak nog staan. Al zijn er ondertussen al meer onderdelen van verkocht.
Moraal van dit verhaal: Na verloop van tijd volg je je verstand, neem je afscheid en ga je verder.
Sterkte met je beslissing!
groet,
Pascal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”