Mag 't een pietsie dikker zijn
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee doe niets in de olie, gewoon een bovenmatige belangstelling voor alles wat met techniek te maken heeft. Zeker niet alleen van internet, ben ook werktuigbouwkundig ingenieur. Tuurlijk heeft de ontwikkeling van de olie een enorme ontwikkeling doorgemaakt, maar de basis blijft altijd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
11-11-2017 |192904km | Olie vervangenBert P schreef: Nu een jaar verder, 360Degreez, met welke km-interval heb je moeten aanvullen, sinds je 'm met 5W30 gesmeerd hebt?
26-06-2018 |203676km | 0,5 Liter bijgevuld
17-11-2017 |212246km | - Lampje 0,5l bijvullen (de volgende dag was deze weer uit)
Dus gemiddeld 0,5l gebruikt per 10.000km met daarin een rit naar Zuid Frankrijk met caravan
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
- Locatie: Westervoort
Dat scheelt een bok op een slorrel. In juni dit jaar kreeg ik een schermmelding tijdens verblijf in Vallon Pont d'Arc. De garagist heeft de olie besteld bij de Volvo dealer in Valence. ( € 43,00 voor een litertje)
Mijn Volvodealer Harrie Arendsen in Zevenaar, stelde voor dat ik binnenkort even langskom voor een inwendig onderzoek (a raison € 588,00) om de oorzaak van het toegenomen verbruik te kunnen ontdekken.
En dan ? Constateren dat het verbruik nog ruim binnen de marges ligt en iets met kluitjes en riet?
Ik ben erg geïnspireerd door dit topic om de olie te vervangen door 5W30 c3 low saps.
Mijn Volvodealer Harrie Arendsen in Zevenaar, stelde voor dat ik binnenkort even langskom voor een inwendig onderzoek (a raison € 588,00) om de oorzaak van het toegenomen verbruik te kunnen ontdekken.
En dan ? Constateren dat het verbruik nog ruim binnen de marges ligt en iets met kluitjes en riet?
Ik ben erg geïnspireerd door dit topic om de olie te vervangen door 5W30 c3 low saps.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ik kan nog geen negatieve effecten ontdekkenBert P schreef: Dat scheelt een bok op een slorrel. In juni dit jaar kreeg ik een schermmelding tijdens verblijf in Vallon Pont d'Arc. De garagist heeft de olie besteld bij de Volvo dealer in Valence. ( € 43,00 voor een litertje)
Mijn Volvodealer Harrie Arendsen in Zevenaar, stelde voor dat ik binnenkort even langskom voor een inwendig onderzoek (a raison € 588,00) om de oorzaak van het toegenomen verbruik te kunnen ontdekken.
En dan ? Constateren dat het verbruik nog ruim binnen de marges ligt en iets met kluitjes en riet?
Ik ben erg geïnspireerd door dit topic om de olie te vervangen door 5W30 c3 low saps.
In Q1 volgend jaar, in afwachting van een [link=viewtopic.php?t=80259]modificatie op de balansasmodule[/link], ga ik ook een beurt uitvoeren en zal ik de oude olie even bekijken en testen met zo'n [link=http://www.oliehandel.nl/product/motorc ... test-85527]olietest[/link] om te kijken of daar nog iets geks uit komt.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Weet niet of een oliemonster zin heeft met een balansas die lawaai begint te maken. Er zal hoe dan ook schade aan de lagers of tandwielen zijn, en dat is te zien aan het oliemonster. Houd daar wel rekening mee.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Dat testpapiertje meet als het goed is de chemische samenstelling, ik weet niet of metaalafzetting hierop van invloed is.edraket schreef: Weet niet of een oliemonster zin heeft met een balansas die lawaai begint te maken. Er zal hoe dan ook schade aan de lagers of tandwielen zijn, en dat is te zien aan het oliemonster. Houd daar wel rekening mee.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Nee, het is een ontwerpfout in de balansasmodule zelf. Volvo doet er een modificatie op om de "verkeerde slijtage" te voorkomen.Bert P schreef: Had je problemen met de balansassen door de 0W20?
Uit mijn hoofd is het een minimale afwijking aan de uitlijning van de vertanding die ervoor zorgt dat de vertanding verkeerd slijt en daardoor het gierende geluid veroorzaakt.
Alle BiTurbo VEA blokken hebben deze balansasmodule, dus de kans is aanwezig dat jouw auto dit probleem vroeg of laat ook krijgt.
Als [link=viewtopic.php?t=80259]het topic[/link] bekijkt kan je de video's bekijken met voorbeelden van hoe het klinkt.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
De issues met de balansassen zijn duidelijk hoorbaar en veroorzaken bij een defect geen extra olieverbruik.Bert P schreef: Het zou dus niet onverstandig zijn om die € 588,00 te offeren aan een motoronderzoek
Alleen hiervoor een motoronderzoek laten uitvoeren lijkt me wat overkill, maar dat is mijn persoonlijke mening.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21
Misschien een domme vraag, maar wordt de balansasmodule inwendig niet gesmeerd door de motorolie?360Degreez schreef:Nee, het is een ontwerpfout in de balansasmodule zelf. Volvo doet er een modificatie op om de "verkeerde slijtage" te voorkomen.Bert P schreef: Had je problemen met de balansassen door de 0W20?
Uit mijn hoofd is het een minimale afwijking aan de uitlijning van de vertanding die ervoor zorgt dat de vertanding verkeerd slijt en daardoor het gierende geluid veroorzaakt.
Alle BiTurbo VEA blokken hebben deze balansasmodule, dus de kans is aanwezig dat jouw auto dit probleem vroeg of laat ook krijgt.
Als [link=viewtopic.php?t=80259]het topic[/link] bekijkt kan je de video's bekijken met voorbeelden van hoe het klinkt.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Domme vragen bestaan niet. En ja, klopt inderdaad. Sterker nog, de module hangt in het carterV50nuV60 schreef:Misschien een domme vraag, maar wordt de balansasmodule inwendig niet gesmeerd door de motorolie?360Degreez schreef:Nee, het is een ontwerpfout in de balansasmodule zelf. Volvo doet er een modificatie op om de "verkeerde slijtage" te voorkomen.Bert P schreef: Had je problemen met de balansassen door de 0W20?
Uit mijn hoofd is het een minimale afwijking aan de uitlijning van de vertanding die ervoor zorgt dat de vertanding verkeerd slijt en daardoor het gierende geluid veroorzaakt.
Alle BiTurbo VEA blokken hebben deze balansasmodule, dus de kans is aanwezig dat jouw auto dit probleem vroeg of laat ook krijgt.
Als [link=viewtopic.php?t=80259]het topic[/link] bekijkt kan je de video's bekijken met voorbeelden van hoe het klinkt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21
En zou het voor die balansmodule uitmaken dat de olie van jou wat dikker is?360Degreez schreef:Domme vragen bestaan niet. En ja, klopt inderdaad. Sterker nog, de module hangt in het carterV50nuV60 schreef:Misschien een domme vraag, maar wordt de balansasmodule inwendig niet gesmeerd door de motorolie?360Degreez schreef: Nee, het is een ontwerpfout in de balansasmodule zelf. Volvo doet er een modificatie op om de "verkeerde slijtage" te voorkomen.
Uit mijn hoofd is het een minimale afwijking aan de uitlijning van de vertanding die ervoor zorgt dat de vertanding verkeerd slijt en daardoor het gierende geluid veroorzaakt.
Alle BiTurbo VEA blokken hebben deze balansasmodule, dus de kans is aanwezig dat jouw auto dit probleem vroeg of laat ook krijgt.
Als [link=viewtopic.php?t=80259]het topic[/link] bekijkt kan je de video's bekijken met voorbeelden van hoe het klinkt.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Het klinkt complex, maar is een heel eenvoudig mechaniek wat volgens mij niet te veel last zou kunnen hebben van een iets andere viscositeit.V50nuV60 schreef: En zou het voor die balansmodule uitmaken dat de olie van jou wat dikker is?
Daarbij doet Volvo een modificatie op het onderdeel. Dit houdt in dat het bij normaal onderhoud (dus met de voorgeschreven olie) niet naar wens functioneert.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21
Hopen dat het onderdeel betaalbaar is, montage zal meevallen denk ik, misschien wel zelf te doen op een brug tijdens de oliewissel. We horen het wel hoe het afloopt!360Degreez schreef:Het klinkt complex, maar is een heel eenvoudig mechaniek wat volgens mij niet te veel last zou kunnen hebben van een iets andere viscositeit.V50nuV60 schreef: En zou het voor die balansmodule uitmaken dat de olie van jou wat dikker is?
Daarbij doet Volvo een modificatie op het onderdeel. Dit houdt in dat het bij normaal onderhoud (dus met de voorgeschreven olie) niet naar wens functioneert.
- V60-stuurder
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 12.10.2017 - 11:18
Beste allemaal,
ik hoor steeds weer de balansasmodule voorbij komen, voor mij een punt van zorg. Mijn T3 van mei vorig jaar schijnt ook zo'n ding te hebben (vea 2.0l benzine dus) maar ik rijd lang niet zoveel kilometers, teller staat nu op ongeveer 27000km.
Bij welke stand van de teller treed het verschijnsel op? En scheelt dat nog van benzine naar diesel?
En dan de modificatie: Ik begrijp dat het een foutje (?) is van Volvo. Hoe zit het dan met de kosten die gemaakt worden? Betaald de rijder het onderdeel, of misschien het arbeidsloon, of (liever niet) allebei, of (liever wel) betaald Volvo alles?? Krijg je als eigenaar een oproep van Volvo nederland, of misschien van de dealer? Is er iemand die hiermee bekend is?????
Zoals u ziet veel vragen, een krachtkuurtje (volvotune) wordt zwaar overwogen maar durf ik niet aan zolang die module voor problemen kan zorgen. Het zal je gebeuren dat ik inderdaad 'last' krijg en Volvo zegt: Had je 'em maar niet moeten langs de tuning moeten sturen
Mvg
Nico
ik hoor steeds weer de balansasmodule voorbij komen, voor mij een punt van zorg. Mijn T3 van mei vorig jaar schijnt ook zo'n ding te hebben (vea 2.0l benzine dus) maar ik rijd lang niet zoveel kilometers, teller staat nu op ongeveer 27000km.
Bij welke stand van de teller treed het verschijnsel op? En scheelt dat nog van benzine naar diesel?
En dan de modificatie: Ik begrijp dat het een foutje (?) is van Volvo. Hoe zit het dan met de kosten die gemaakt worden? Betaald de rijder het onderdeel, of misschien het arbeidsloon, of (liever niet) allebei, of (liever wel) betaald Volvo alles?? Krijg je als eigenaar een oproep van Volvo nederland, of misschien van de dealer? Is er iemand die hiermee bekend is?????
Zoals u ziet veel vragen, een krachtkuurtje (volvotune) wordt zwaar overwogen maar durf ik niet aan zolang die module voor problemen kan zorgen. Het zal je gebeuren dat ik inderdaad 'last' krijg en Volvo zegt: Had je 'em maar niet moeten langs de tuning moeten sturen
Mvg
Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic