Elektrische krik en slagmoer sleutel

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Goedendag allen,

Ik doe tot op de dag van vandaag nog steeds de bandenwissel zelf. Ook voor familie.Vind ik leuk. Echter met onze bedrijfs busjes erbij begint het al een behoorlijke klus te worden. Nu zocht ik op internet naar een elektrische krik en slagmoersleutel om het fysiek iets aantrekkelijker te maken. Ik heb aan een krik tot 2000kg wel genoeg. Er wordt veel aangeboden, maar ik kan niets vinden wat echt op 220 volt is. Veelal op sigarettenaanstekers. Ik heb daar niet zoveel vertrouwen in omdat mn gevoel zegt dat het te zwak is. Ik had ook zo'n bandenpomp, die was prima voor voetbal en luchtbed, maar banden, nee.
Dan kom ik al snel in het segment met een compressor. (in elk geval wat de slagmoersleutel betreft, krik weet ik niet of dat er is). Dan zit je ook gelijk in een andere prijscategorie. Op zich heb ik dat er ook wel voor over, maar ik kom er maar niet achter wat ik dan exact nodig heb.
Op zich ben ik wel voorstander van old-fashioned handenarbeid echter is het me ook wel eens gebeurt dat ik 1 bout niet los kreeg. Das wel naadje.
Wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen?

Groet Alex
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

krik zou ik nooit elektrisch nemen, niet zoveel vertrouwen in. En met een paar slagen heb je auto aan een kant omhoog. De Volvo's hebben een krikpunt in het midden waardoor de gehele auto aan een kant omhoog gaat.
Als je een compressor hebt zou ik zeker een lucht slagmoer sleutel kopen. Heb je die niet zijn er prima elektrische te koop. Heb zelf deze naast div pneumatische slagmoersleutels:
https://www.automotive-line.nl/powerhan ... i-ion.html
Is heel erg krachtig'en wllicht wat teveel vanhet goede, maar zou niet zo okkiwokki ding kopen. Krijg je spijt van en die krijgen de wielbouten vaak niet los. Doe dan een hitachi/makita/bosch oid. Tot minimaal 300Nm, dan krijg je het meeste wel los.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Toen ik de titel las dacht ik dat je wil overschakelen van een manuele krik naar een elektrische (eerlijk gezegd nog nooit gezien) en van een pneumatische slagmoersleutel naar een elektrische. Als ik je verhaal verder lees lijkt het eerder alsof je niks hebt en de klus klaart met wat er in de koffer van de auto ligt?

Ik heb thuis voor zo'n werk (en ander hobbywerk aan de 960) een stevige 2 ton garagekrik die met 5x pompen de auto van de grond heeft. Ding is vrij groot, weegt bijna 30 kg en kostte iets meer dan 5 EUR per kg maar heeft het werken aan de auto zoveel gemakkelijker gemaakt.
Een slagmoersleutel heb ik begin dit jaar gekocht. Een model op accu's wou ik niet omdat ik het te weinig gebruik en dus telkens eerst de batterij zou moeten laden... Perslucht heb ik meestal wel in de buurt (zeker bij het wisselen van wielen) Gelukkig bestaan er tegenwoordig ook compactere pneumatische modellen dus ik heb me zo een gekocht. De keuze is gevallen op een Hazet 9012m. Ding werkt gewoon goed, ondanks het slechts 8 liter grote buffervat van mijn compressor. Ik kreeg er zelfs de roestige bouten van de voorste draagarmen mee los.

Hieronder een foto van de krik naast mijn vroegere 30 euro dhz-zaak model
Afbeelding

Van de Hazet heb ik geen foto's maar het ding is echt aangenaam compact om lekker in de hand te liggen en toch krachtig genoeg.

Kostprijs Winntec krik: 150, prijs Hazet 9012m: 140
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28182
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb ook een grote garagekrik en een pneumatische slagmoersleutel van Hazet, is lekker om mee te werken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8421
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wij gebruiken zo'n accuslagmoersleutel, werkt wel fijn.
En een setje velg slagmoerdoppen zodat je de velg niet vern*ukt:
Afbeelding
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Frederik Welvaert schreef: Toen ik de titel las dacht ik dat je wil overschakelen van een manuele krik naar een elektrische (eerlijk gezegd nog nooit gezien) en van een pneumatische slagmoersleutel naar een elektrische. Als ik je verhaal verder lees lijkt het eerder alsof je niks hebt en de klus klaart met wat er in de koffer van de auto ligt?

Dat is inderdaad zoals het is. Er zijn dus kriks die je kunt aansluiten op de sigaretten aansteker in de auto. Dat leek me handig. Maar gezien alle reacties is dat niet verstandig. Ik heb geen compressor en zal dus vastzitten aan een accu. Ik heb al wat apparatuur van Ryobi en daar ben ik blij mee. Ze hebben ook een slagmoersleutel. Accus heb ik dus al, dus dat scheelt.
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik gebruik een 3-ton garagekrik+ doppenset met verlengstuk (dus geen slagsleutel). Eerst even bij langs een slag losdraaien als de wielen nog op de grond staan, en vervolgens opkrikken. Dan draai je met de hand de wielmoeren zo los. Vastzetten met momentsleutel (eerst op 75 NM, dan op de eindwaarde). Speciale doppen met teflon busjes, om beschadiging van de velgen te voorkomen.
Als alternatief heb ik ook nog een hefbrug :D

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

JeroenSpock schreef: Wij gebruiken zo'n accuslagmoersleutel, werkt wel fijn.
En een setje velg slagmoerdoppen zodat je de velg niet vern*ukt:
Afbeelding
Lidl had een setje voor 12 euries week of 3 geleden. Ik deed het jaren met een gewone dop ingetaped met schilderstape icm een 230V slagmoersleutel.

Maare krikpunt midden onder onze auto's? Wist ik niet.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die kunststof hulsen werken niet echt lekker, je kunt ze er beter af halen. Deze beschadigen namelijk wat door gebruik en dan wordt juist de lak om de bout heen beschadigd omdat ze akelig dicht langs de velg lopen. Als je ze eraf haalt houd je een veel dunnere huls over die onmogelijk de velg kan raken en bovendien veel gladder is dan die huls.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27852
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij mij zijn de doppen door de jaren heen vanzelf los gekomen.
Gebruik zelf ook een goede 3tons garage krik en een elektrische slagmoersleutel.
Ding heb ik al jaren, 1 keer investeren en daarna een hoop lol ervan. Wat ik alleen wel altijd doe is met de hand de wielbouten 1 slag los draaien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Vroeger deed ik het ongeveer zoals fredhead het omschrijft: de moeren een slag los met de sleutel en dan met de accu schroefboormachine verder (ding heeft redelijk wat power, maar te weinig om de moeren los te krijgen) maar het werkt toch een pak prettiger als je ze met 1 apparaat in 1 keer los hebt. Vast zetten doe ik met de slagmoersleutel op de lichtste stand en dan met de momentsleutel.

Nu ik me bedenk: met een elektrische krik bedoel je waarschijnlijk zo'n model zoals de krik die in de auto geleverd is, maar dan met een motortje om de spindel te bedienen ipv met de hand? Daar ben ik eerlijk gezegd ook geen fan van. De garagekrik kostte wat geld maar levert wel vertrouwen. Voor een snelle wielwissel gebruik ik enkel de krik, als ik ook onder de auto lig of langer moet werken gaan er ook assteunen onder.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8421
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

sebastiaan84 schreef:Lidl had een setje voor 12 euries week of 3 geleden. Ik deed het jaren met een gewone dop ingetaped met schilderstape icm een 230V slagmoersleutel.

Maare krikpunt midden onder onze auto's? Wist ik niet.
Klopt, ik heb ook die van de Lidl. Foto is een voorbeeldje van internet.
Ed, ik moet ze nog gebruiken dus geen idee of deze hulzen ook los gaan zitten en afbrokkelen.

Ik gebruik de krik van mijn schoonvader. Ding weegt bijna 40 kilo en mag 5 ton tillen dacht ik.
Die gaat in het midden van de auto, voor en achter wiel van de grond.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Gaat een garagekrik ook hoog genoeg om een XC70 te liften? Ik had een 2 tons krik,zo’n rode langwerpige op wieltjes, maar die kwam niet hoog genoeg. Toen kocht ik een potkrik. Die kwam wel hoog genoeg, maar is nu lek. Ik durf hem niet meer te gebruiken. Ik zag op internet dit; https://www.google.nl/shopping/product/ ... DEQgTYI7QE

Iemand hier bekend mee? Ik heb een accuschroefmachine van dit merk. En 2 accu’s.
https://www.google.nl/shopping/product/ ... HgQgTYI6AE

Deze er nig bij. En een goede krik dan ben ik toch klaar?
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Mijn vroegere bouwmarkt krikje ging ook niet hoog genoeg voor mijn XC60. De krik die ik nu heb gaat iets hoger dan 50cm, ruim voldoende dus.

Met accu slagmoersleutels heb ik geen persoonlijke ervaring dus veel zinnigs kan ik er niet over zeggen. Wel eens met een Milwaukee accu slagmoersleutel mogen spelen en dat ding had behoorlijk wat kracht.
Van een compressor op accu zou ik geen wonderen verwachten, maar waarschijnlijk wel voldoende om een band een beetje lucht bij te geven of een voetbal op te blazen ofzo. Mits wat geduld uiteraard want de cilinder zal niet zo heel groot zijn. Ik heb een compressor (met olie, niet zo'n luid ongesmeerd ding) met een vaatje van 8 liter. Buffervat vullen naar 8 bar duurt iets van een halve minuut en dan heb ik ruim voldoende lucht om 4 wielen wat lucht bij te geven.
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Ik heb onlangs een makita 14.4 accu slagmoersleutel gekocht. In drie standen te zetten met max 275 nm. Gaat als een gek en zeker geschikt voor wielmoeren. Heb er nu al veel plezier van. Verder ook een grote krik van omega. Prima ding alleen met de kleine verlaging van mijn S40 moet er een plankje onder de band om de krik eronder te krijgen. Zou dus eigenlijk zo'n verlaagde krik moeten hebben.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Bedankt voor alle reacties iedereen. Inmiddels is er het volgende al gebeurd; Ik heb nu ook een grote 3-tons garage krik gekocht. Op de foto zag hij er het zelfde uit als de 2-tons (die niet hoog genoeg komt) die ik al had, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dit is echt een heule zware motherf*cker. Niet te huffen ook man. Er zit een pedaal op zodat ik hem in 1 keer tegen de auto kan drukken. Heb er nu al zin in. Verder heb ik een momentsleutel gekocht van Soosh die beide kanten op kan. Kan ik daar nu wel of niet mee los draaien?
Ik heb een paar jaar geleden al eens een kruissleutel afgezaagd die ik vervolgens in mijn accuboormachine zet. Ik heb de kop afgetaped om beschadiging te voorkomen. Ik draai wielbouten nu dus los met de kruissleutel. Dan krik ik de auto op en doe de rest dan met mijn boormachine. Ik mocht een 24l compressor lenen van mijn schoonvader om lucht in de banden te pompen. Gelijk eens kijken of dat ook wat voor me is. Zit geen slagmoersleutel bij helaas. Deze week maar eens even mee aan de slag!

Gr Alex
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28182
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Voor een pneumatische slagmoersleutel is een compressor met een tankinhoud van 24 liter waarschijnlijk aan de te krappe kant. Meestal is een zwaardere compressor met grotere tankinhoud nodig. Je kan op de specificatiebeschrijving van de slagmoersleutel zien welke compressor voldoet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Momentsleutels zijn ervoor gemaakt om bouten en moeren vast te zetten en dus niet los te draaien !
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Slagmoersleutel vraagt om een aantal liters per minuut, niet om een inhoud vd compressor. Tuurlijk is de tank eerder leeg, maar ook een compressor van 50 liter kan een slagmoersleutel niet bijhouden kwa lucht verbruik.
Een 25 liter compressor volstaat dus prima. Wat een belemmering kan zijn is het reduceerventiel. Tip: maak de slang rechtstreeks op de tank aan, dus zonder reduceer ertussen. Dat scheelt heel veel kracht! Met sommige compressors krijg je met gebruik van een goede slagmoersleutel niet eens een wielbout los. Dat komt dus puur door het reduceerventiel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”