Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12.05.2018 - 15:38
Daar ik steeds wissel tussen zomer en winterbanden (op velg) ben ik van plan dit in de toekomst zelf te doen. Niet echt moeilijk doch wat ik me afvraag is of het echt nodig/aangeraden is om een momentsleutel te gebruiken? Volstaat het niet dat men met een kruissleutel alles goed vastzet zonder de boel te forceren ?
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
+1 140nm.lint schreef: Ik gebruik altijd een momentsleutel om de wielen vast te zetten met het voorgeschreven aantal Nm.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Met een momentsleutel haal je het gokwerk eruit. Vergis je niet, met spierkracht draai je al snel veel strakker dan het voorgeschreven moment. Het is altijd fijn als je niet de draad op de bout, in de schijf of het gat in de velg vervormt...Pinoo15 schreef: ... Volstaat het niet dat men met een kruissleutel alles goed vastzet zonder de boel te forceren ?
Ik zou een momentsleutel gebruiken. Voor een bedrag tussen de EUR 40 en 80 koop je er al één.
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Ik heb al een momentsleutel nadat ik in de jaren 80 mijn schroefdraad kapot heb gedraaid. Aandraaien met het juiste moment en daarna geen omkijken meer naar. Ik heb ze nog wel een gecontroleerd, maar nooit natrekken nodig geweest.
Ik wil gewoon nooit meer de ellende van kapotte bouten op de wielen. De reparatiekosten lagen niet in verhouding tot wat zo'n sleutel kost.
Ik wil gewoon nooit meer de ellende van kapotte bouten op de wielen. De reparatiekosten lagen niet in verhouding tot wat zo'n sleutel kost.
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Kopervet op aluminiumvelgen?Pinoo15 schreef: Bedankt voor de reacties ! Misschien nog een bijkomend vraagje : wie gebruikt er kopervet of andere bij wissel van de wielen ?
Dat vreet in op het aluminium. Niet doen.
Je kunt op de naaf zelf, een heel klein beetje en heel erg dun laagje gewoon vet aanbrengen, zodat deze niet vast corrodeert. Voor de rest gebruik ik (althans) nergens anders vet.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Dat zou kunnen, maar ik gebruik het al zeker 15 jaar, en nog nooit vreetsporen kunnen ontdekken. De velgen zijn ook niet puur aluminium. Het is een legering van lichtmetaal.Pinoo15 schreef:Kopervet op aluminiumvelgen?
Dat vreet in op het aluminium. Niet doen.
Je kunt op de naaf zelf, een heel klein beetje en heel erg dun laagje gewoon vet aanbrengen, zodat deze niet vast corrodeert. Voor de rest gebruik ik (althans) nergens anders vet.
laatste Volvo (960) verkocht
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Beetje vet kan geen kwaad, ook kopervet niet. Is een fabeltje dat het aluminium aanvreet.
Gebruik zelf overigens (wit) keramisch vet hiervoor, dat werkt iets netter. Zeker voor insmeren van de naaf is dat beter geschikt. Kopervet is vrij dik en dat kan trillingen geven als het niet gelijkmatig op de naaf wordt gesmeerd.
Gebruik zelf overigens (wit) keramisch vet hiervoor, dat werkt iets netter. Zeker voor insmeren van de naaf is dat beter geschikt. Kopervet is vrij dik en dat kan trillingen geven als het niet gelijkmatig op de naaf wordt gesmeerd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het zijn geen rekbouten, zon bout breekt echt niet zomaar hoor.Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Laatst gewijzigd door toppertje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
geen glans zonder wrijving
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Nee dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat het moment kan afwijken door bijvoorbeeld vet te gebruiken. Het gevolg daarvan in extremis kan zijn dat de bout knapt.toppertje schreef:dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Het juiste moment is door de fabrikant bepaald zonder "glijmiddel".
@Ed, elke bout van staal heeft een vloeigrens, trekbout of niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor